جاهای دیدنی سوادکوه

6

معرفی شیرگاه و سوادکوه

در میانه جاده معروف فیروزکوه، قبل از آنکه به قائمشهر برسید منطقه‌ای با نام سواد کوه قرار دارد که شاید بار‌ها از آن گذر کرده‌اید تا به خطه سرسبز شمال برسید و از طبیعت شهر‌های شمالی لذت ببرید. اما سواد کوه غنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری و طبیعت بکر و منحصر به فردی دارد. در این مقاله می‌خواهیم تمام جا‌های دیدنی سوادکوه را به شما معرفی کنیم.

جاهای دیدنی سوادکوه

جاهای دیدنی سوادکوه

شاید تاکنون بارها به شهرهای شمال ایران سفر کرده‌اید و تعطیلات خود را در این شهر‌های توریستی گذرانده‌اید. اگر این طور است حتماً تجربه کرده‌اید که به نیت به دست آوردن آرامش به یک شهر ساحلی رفته‌اید ولی با تعداد زیادی از مسافر مواجه شده‌اید و آنقدر‌ها که انتظار داشته‌اید به آرامش دست نیافته‌اید. ما برای شما یک پیشنهاد ویژه داریم تا در این روز‌های بهاری و تعطیلات تابستان بهترین حس لذت را از سفر خود داشته باشید و پس از بازگشت خاطره خوب این سفر را از یاد نبرید. اگر می‌خواهید دلایل این پیشنهاد ویژه را بدانید لیست زیر را بخوانید:

منطقه‌ای خوش آب وهوا نزدیک‌تر از شمال به تهران
آب وهوای معتدل کوهستانی و خنک
منطقه‌ای غیر شرجی برای تابستان
چشم انداز محسور‌کننده و تماشای جنگل بین ابر‌ها
مجموعه کاملی از جلوه‌های طبیعت: جنگل و کوه و آبشار در کنار هم
بازدید از جاذبه‌های تاریخی دوران پهلوی
تفریحات مهیج مثل جنگل گردی،دره نوردی، عبور از رودخانه و تجربه سافاری
منظره خیره‌کننده بر فراز کوه و تجربه زندگی در کلبه‌های چوبی

با توجه به اینکه سواد کوه بین کوه‌های البرز و در جاده فیروزکوه واقع شده، هوای شرجی شمال را ندارد و همچنین به دلیل اینکه محل اقامتتان بر روی کوه‌ها قرار می‌گیرد بنابراین ابر‌ها به شما نزدیک‌تر هستند همچنین جنگل‌های بکر، انواع مختلف گونه‌های گیاهی و جانوران را می‌توانید ببینید

جهت اجاره ویلا کلیک کنید.

جاذبه های گردشگری شیرگاه

شیرگاه به عنوان یکی از جاهای دیدنی سوادکوه اولین جایی است که می‌خواهیم معرفی کنیم. وقتی از مسیر فیروزکوه به سمت مازندران حرکت کنید در فاصله ۲۵ کیلومتری از قائمشهر به شیرگاه می‌رسید که در طول ایام تعطیل عموماً با ترافیک زیادی در این قسمت مواجه خواهید شد و خودروهای زیادی به سمت شمال در حال حرکت هستند. اما این شهر کوهستانی بهترین موقعیت گردشگری را در فصل بهار و تابستان به خاطر آب و هوای مناسب و خنکش دارد. داشتن چندین پل که بر رودخانه‌های متعدد آن ساخته شده، آبشار و زمین‌های کشاورزی و باغ‌های میوه زیبایی این شهر را منحصر به فرد کرده است.

تمام این سرسبزی احتمالاً به خاطر وجود رود‌های تلار و رود کسیلیان است که به این منطقه سرسبزی و منظره چشم نوازی داده است. استفاده از این هوای دلپذیر و طبیعت دل‌انگیز با اقامت در ویلاهای این شهر زیبا امکان‌پذیر است.

 

جاذبه های دیدنی شیرگاه

جنگل لفور؛ مناسب دوست‌داران طبیعت و کمپ

جنگل لفور بالغ بر 40 میلیون سال قدمت دارد. و رودهای کوچک و بزرگ و چشمه‌هایی که از دل زمین بیرون آمده آن را تا به امروز سرسبز و شاداب نگه داشته است. این جنگل مساحتی حدود 8 هزار هکتار دارد و با 80 نوع گونه گیاهی پوشیده شده است. سد لفور و دهستان لفور از معروف‎‌ترین جاهای دیدنی سوادکوه است. این جنگل که فاصله کوتاهی با تهران دارد مناسب سفرهای کمپینگ و شب‌مانی است و تفریحات بسیار زیادی از جمله جنگل نوردی، رودخانه نوردی را می‌توان دراین جنگل سرسبز تجربه کرد. جنگل لفور یکی از زیباترین جنگل‌های ایران است و امکانات رفاهی خوبی برای پذیرایی گردشگران دارد و روستا‌های آن مناسب اقامت چند روزه و یک سفر رویایی هستند.

سد لفور از جاهای دیدنی سوادکوه

در سوادکوه جاذبه‌های گردشگری دیگری هم وجود دارد که یک سفر فوق‌العاده را برای شما به ارمغان می‌آورد. یکی از این امکانات گردشگری که فراهم شده است، سد لفور یا البرز است که نزدیکی این سد و جنگل‌های سرسبز هیرکانی جلوه زیبایی به این منطقه داده است. منطقه لفور به خاطر دره‌ها و ارتفاعات سرسبز به مناطق پرطرفدار گردشگری در سال‌های اخیر تبدیل شده است. جالب است بدانید دهستان لفور جزیی از مناطق تاریخی سوادکوه است و در کاوش‌های سالیان پیش آثار تاریخی مثل سفال و قالب‌های سنگی در آن پیدا شده که به قرن‌ها قبل برمی‌‎گردد.

جاهای دیدنی سوادکوه هفت آبشار

آبشار گزو؛ آبشاری مرتفع و خروشان

آبشار گزو از بلندترین آبشار‌های استان مازندران است که در منطقه لفور واقع شده است و بدون شک یکی از زیباترین جاهای دیدنی سواد کوه است. آبشار گزو از دو آبشار ۴۳ و ۵ متری که روی هم رفته ۴۸ متر ارتفاع دارد تشکیل شده است. برای دیدن و رسیدن به این آبشار باید به سمت امام‌زاده گزو حرکت کنید و بعد از ۴۰ کیلومتر رانندگی به منطقه‌ای می‌رسید که ابتدای مسیر است و حدودا  با حدود ۳۰ دقیقه پیاده‌روی به این آبشار زیبا می‌رسید.

امام‌زاده گزو؛ محلی برای استراحت گردشگران

امام‌زاده گزو برای محلی‌های لفور و سوادکوه مهم است و به آن اعتقاد دارند. تاریخچه کاملا مشخصی از این امام زاده در دست نیست اما می‌توان گفت که 3 امام‌زاده در آن دفن است و به جز بقعه دارای 15 اتاق است که مسافرین جهت اسکان می‌توانند از آن استفاده کنند.

جنگل راش؛ پیمایشی سبز و رویایی

این جنگل در منطقه روستایی سنگده واقع شده است یکی از زیباترین جاهای دیدنی سوادکوه است و همچنین منبعی از درختان کمیاب نظیر درخت راش، توسکا و افرا است. قدم زدن در این جنگل مانند رویاست، درختان یک شکل و منظم و هوایی پاک را می‌توان حس  کرد. بهترین زمان سفر به جنگل راش از اوایل فروردین تا دی ماه است، و در این زمان می‌توان دو منظره متفاوت از سرسبزی و برگ ریزان را نظاره کرد. مسیر دسترسی به این جنگل زیبا از فیروزکوه آغار می‌شود و در ادامه بعد از دریاچه شورمست به مسیر ادامه دهید تا به روستای سنگده برسید و بعد از آن در مسیر زیبای جنگل راش قرار خواهید گرفت. درخت‌های راش شاخ و برگ فراوانی دارد و استفاده‌های صنعتی فراوانی از این درخت می‌شود.

جنگل های راش در سوادکوه

غار زنگیان؛ ا‌سرارآمیز و پر‌ پیچ‌و‌خم

این غار چند میلیون ساله، مسیر پر پیچ و خمی دارد اما به لذت غارنوردی و دیدن آن می‌ارزد. برای رسیدن به این غار شگفت‌انگیز باید به سمت سوادکوه حرکت کنید و سپس از پلیس راه به سمت چپ و روستای آلاشت تغییر مسیر دهید، این روستا همان جایی است که کلیه خرید‌های سفر را باید در آن انجام داد. جالب است بدانید که این غار در زمان مغول‌ها، حکم زندان را داشته است.

سقف آهکی این غار مرطوب است و چکه‌های دائمی قطرات آب از سقف آن به زیستگاه و محل استراحت خفاش‌ها تبدیل شده که در غارنوردی حتما تعدادی از آن‌ها را خواهید دید. البته تعداد این خفاش ها در چند سال گذشته چندین برابر بوده است. برای رفتن و گشت و گذار در این غار حتما از راهنمای گردشگری ایمن کمک بگیرید چون مسیر غیر قابل پیش بینی و پر پیچ و خمی دارد و برای پیمایش این غار نیاز است حتما فردی با تجربه در کنارتان حضور داشته باشد.

غار زنگیان در سوادکوهآلاشت کجاست؟

شهر پلکانی آلاشت زادگاه رضا شاه پهلوی در سواد کوه قرار دارد که هم اکنون محل تولد وی به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است. آلاشت به زبان مازندرانی به معنی آشیانه عقاب است چون می‌گویند عقاب‌های زیادی در این منطقه زندگی می‌کنند. شیرگاه به دلیل موقعیت خاصی که در گذشته داشته مورد توجه بوده بنابراین دارای امکانات شهری خوبی مانند پمپ بنزین و فروشگاه است. کوچه‌های این شهر سنگ فرش شده اند و قدم زدن در این کوچه‌ها لذت خاصی دارد و منطقه‌ای خوش آب‌و‌هوا از جاهای دیدنی سوادکوه است.

از جاذبه‌های این شهر می‌توان به موزه مردم‌شناسی، امام‌زاده حسن، مسجد امام حسین با معماری منحصر به فرد، چشمه‌ها و کلبه‌های چوبی اشاره کرد. همچنین سبک زندگی مردم این روستا و سخت کوشی آن‌ها و زندگی در میان کوه بسیار دیدنی است.

شهر آلاشت در سوادکوه

اقامت در مجموعه گردشگری جوارم

منطقه گردشگری جوارم هم یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری و جا‌های دیدنی سواد کوه است که در نزدیکی شیرگاه قرار دارد. پارک جنگلی جوارم با سفره خانه‌ها و فروشگاه‌ها همچنین با امکانات تفریحی مناسب، محل خوبی برای پیک نیک خانوادگی است که می‌توان یک روز را با خانواده در آنجا سپری نمود. برای رفتن به جوارم می‌توانید بعد از رسیدن به سوادکوه بین شیرگاه و زیرآب ،تابلوی پارک جوارم را ببینید و به سمت این جنگل وارد فرعی شوید.

مجموعه گردشگری جوارم از جاهای دیدنی سوادکوهآب گرم ازرو

آب‌های گرم که عموماً از چشمه‌های معدنی زیرزمینی می‌جوشند به دلیل دارا بودن املاح معدنی، خواص درمانی بسیار زیادی دارند. کشورمان آبگرم‌های درمانی زیادی دارد که یکی از این آبگرم‌ها در منطقه سواد کوه و در روستای اری قرار دارد. برای رسیدن به آبگرم ازرو از جاده شهید صالحی به سمت گلوگاه مسیر را طی کنید و با عبور از پل سجاد رود و دهستان فیروزجاه به سمت روستای اری بروید که این آبگرم جوشان در آنجا قرار گرفته است.

این آبگرم در روستای اری در بخش بند پی در جنوب شرقی شهرستان بابل قرار گرفته است. این آبگرم که در میان جنگل و کوه قرار گرفته یک مجموعه طبیعی برای دریافت حس آرامش و سلامتی برای شما فراهم کرده است. این آبگرم فیروزه‌ای به خاطر ترکیبات گوگردی برای بیماری‌های جسمی مثل روماتیسم مفید است. تقریباً دمای این آبگرم ۳۷ درجه سانتیگراد است و عمقی حدود یک و نیم متر دارد.

آبگرم طبیعی و درمانی ازرو در سوادکوه از مکان های دیدنی سوادکوه

هفت آبشار سوادکوه

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری سوادکوه آبشار‌های متعدد این منطقه است. در روستای تیرکن اطراف بابل هفت آبشار در دل جنگل وجود دارد که به آن آبشار تیرکن هم می‌گویند. طبیعت این منطقه با وجود جنگل، دشت، رودخانه و آبشار زمینه خوبی برای یک سفر فوق‌العاده در طبیعت به خصوص در فصل بهار و تابستان را فراهم می‌کند. پاییز هم که برگ‌های نارنجی و زرد درختان جلوه خاصی به این منطقه می‌دهند. درختان این منطقه جنگلی به طور طبیعی رشد کرده‌اند و کاملاً بکر و دست نخورده‌اند و به خاطر شرایط آب و هوایی مناسب انواع گونه‌های گیاهی را می‌توان در این منطقه مشاهده کرد.

پیشنهاد ما به شما این است این بار به جای سفر به جاهای تکراری، به سواد کوه سفر کنید و برای اینکه به این منطقه زیبا و دیدنی نزدیک باشید در یکی از خانه های محلی بمانید و زندگی در خانه‌های با صفای این روستا را حس کنید.

برای رسیدن به این  آبشارها، بعد از رسیدن به روستای تیر کن تقریبا باید 2 ساعت پیاده روی کنید. از اولین آبشار تا آخرین و بزرگترین آبشار هم حدود 3 کیلومتر در جنگل درازکلا راه است.

هفت ابشار از جاهای دیدنی سوادکوه

وجود این هفت آبشار بزرگ و کوچک در مسیر جنگل، زیبایی خاصی به این منطقه داده است. عبور از مسیر جنگلی خاطره یک سفر فوق العاده را برای شما در ایران رقم می زند که از هزار سفر خارجی هیجان انگیز تر می تواند باشد. اگر از پیاده روی هم خسته شدید قبل از رسیدن به آخرین آبشار که بلند ترین آبشار هم هست می توانید از خنکی آب رودخانه جاری در دل جنگل هم حسابی لذت ببرید.

جهت اجاره ویلا رامسر کلیک کنید.

روستای اوریم؛ سرسبز و خوش آب‌و‌هوا

روستای اوریم یکی از روستاهای دیدنی اطراف سوادکوه است که هوای مه الود و خنکی دارد. حتی در ایام تابستان هم این روستا هوای خنک و دلچسب دارد که یکی از مقاصد سفر‌ ییلاقی در تابستان و یکی از جاهای دیدنی سوادکوه است. این روستا در جنگل‌های سواد کوه علاوه بر آب و هوای خنک و معتدل جاذبه‌های گردشگری دیگری مثل پل راه آهن دارد که به عنوان میراث فرهنگی ایران ثبت شده و در دوره پهلوی ساخته شده است.

برای رفتن به این روستا بین منطقه ورسک و دو آب به سمت فرعی می‌رویم و به روستای اوریم می‌رسیم. چشم انداز بی‌نظیر خانه های‌ییلاقی این روستا با وجود دره، دشت‌های سرسبز و کوهستان زیبا هم در طول مسیر و هم روستای اوریم هر بیننده‌ای را محسور و شگفت‌زده می‌کند.

روستای اوریم از جاهای دیدنی سوادکوه

پل ورسک جاذبه گردشگری سوادکوه

اگر تاکنون با قطار از مسیر تهران-شمال گذر کرده‌اید شاهد مناظر زیادی در بین کوه و جنگل بوده‌اید. راه آهن تهران و شمال از مسیر پر فراز و نشیب بین کوه‌ها و دره‌ها گذر می‌کند که در این مسیر در منطقه سوادکوه بر روی دره‌ای عمیق بین دو کوه قرار گرفته است. این مسیر یکی از زیباترین مسیرهای ساخت دست انسان است و راه آهن در جایی در منطقه ورسک به دره‌ای می‌رسد که با طراحی مهندسان و کارگران باهوش و حرفه‌ای ساخته شده و یکی از بهترین پل‌های راه آهن ایران است.

پل ورسک از جاهای دیدنی رامسر

ساخت پل راه آهن ورسک توسط مهندیس آلمانی و اتریشی در دوره پهلوی صورت گرفته و از نظر معماری و موقعیت شاهکار فوق‌العاده‌ای است و خیلی از گردشگران برایشان جالب است که پایین این پل فوق العاده بایستند و از این شاهکار معماری عکس بگیرند.

قلعه کنگلو آباد ترین قلعه سوادکوه

هنوز جاهای دیدنی سواد کوه تمام نشده است. یکی دیگر از جاهای دیدنی این منطقه بنای تاریخی کنگلو می باشد. کنگلو قلعه ای در 20 کیلومتری دو آب و شرق پل سفید است. علت نام این قلعه به خاطر روستای کنگلو است. قلعه یا دژ کنگلو که بر روی کوه ساخته شده زمانی به عنوان سپر محافظ مردم این منطقه برای جلوگیری از حملات دشمنان بوده است. اگر برایتان آثار تاریخی جالب است دیدن این قلعه سه طبقه باید جالب باشد.

البته قسمت‌های زیادی از طبقه سوم اکنون خراب شده است ولی قسمت هایی از دیوارهای طبقه دوم و اول باقی مانده است. این قلعه دارای برج های دیده بانی برای نگهبانان بوده و برای رسیدن به این قلعه باید از رودخانه آریم بگذرید.

قلعه کنگلو از جاهای دیدنی سوادکوه

با وجود آن‌که سعی کردیم قسمت‌هایی از جاهای دیدنی سواد کوه در جاده فیروزکوه را معرفی کنیم ولی جاهای دیدنی فیروزکوه بیشتر است که در این مقاله به آنها نپرداختیم. به هر حال سعی داشتیم مسیر پرطراوت فیروزکوه و دیدن جنگل های مه آلود، گذر از پل های چوبی بر فراز رودهای روستا، سکوت و آرامش کوه های سواد کوه، اقامت در کلبه های چوبی و نوشیدن چای در تراس این خانه ها را در این مقاله به تصویر بکشیم تا از این طریق شما را با یک سفر لذت بخش و به یاد ماندنی همراهی کنیم.

ارفع کوه(ارفه) از جاهای دیدنی سوادکوه

ارفه کوه یا ارفع کوه از قلل مرتفع و از توابع روستای ارفعه می‌باشد که مسیر دسترسی به آن از جاده فیروزکوه و سوادکوه است. برای فتح قله در حدود 3 تا 4 کیلومتر نیاز به کوه‌نوردی دارید، فاصله قله از جهات مختلف کمی متفاوت است و این قله 2730 متری پیمایشی در حدودا 4 ساعته دارد.

دریاچه شورمست؛ طبیعت بکر و زیبای سوادکوه

این دریاچه نیز مانند دیگر جاهای دیدنی سوادکوه خیره کننده و آرامش بخش است. این دریاچه فاصله ای 250 کیلومتری از تهران دارد و از جاده فیروزکوه می‌توان به آنجا رسید. این دریاچه زیبا امکانات تفریحی زیادی از جمله قایق سواری، ماهیگیری و طبیعت گردی را دارد و برای اقامت نیز می‌توان از کلبه‌های اطراف یا روستاهای نزدیک برای اجاره ویلا و سوئیت اقدام کرد. سطح این دریاچه 15 هزار متر مربع و عمیق ترین عمق آن 7 متر می‌باشد.دریاچه شورمست از جاهای دیدنی سوادکوه

قلعه اولاد، یادگاری از تاریخ قدیم

این قلعه تاریخی در شرق جاده فیروزکوه به سوادکوه قرار گرفته است. در کاوش‌هایی که سال‌ها پیش در این منطقه انجام شده است آثار باستانی زیادی کشف شده است و سیستم آبرسانی این قلعه یکی از سیستم‌های پیشرفته در زمان خود محسوب می‌شده و به این صورت بوده است که لوله‌های مسی با قطر 7 سانتی متر وظیفه آبرسانی در این قلعه را داشتند.

بخوانید از: راهنمای سفر به رشت

برج لاجیم؛ برجی تاریخی در دل جنگل‌های هیرکانی

برج لاجیم از جاهای دیدنی سوادکوه

برج لاجیم در روستایی تاریخی به همین اسم در سوادکوه قرار گرفته است که از دوران آل زیار به یادگار مانده است و تاریخ این برج به سال‌های 316 الی 443 هجری قمری بر‌میگردد. یکی از جاهای دیدنی سوادکوه همین منطقه است که به دلیل آب‌و‌هوای مناسب گردشگرانی زیادی هر سال از این منطقه بازدید می‌کنند. دو کتیبه با خطوط پهلوی و کوفی در این برج تاریخی قرار گرفته است. این برج علاوه بر ارزش تاریخی که دارد از نظر معماری نیز جاذبه منحصر به فردی است که گنبد مخروطی شکل و ظریفی دارد.

برج باوند؛ میراثی از دوران ساسانی

برج تاریخی باوند از جاهای دیدنی سوادکوه است که به نام دیده بانی شروین نیز شناخته می‌شود. این برج مربوط به دوره ساسانیان و در بخش مرکزی سوادکوه قرار گرفته است. برج باوند در کنار رودخانه کوچکی قرار گرفته و در دوران باوندیان بارها مرمت و بازسازی شده است. مصالح به کار رفته در این اثر تاریخی سنگ و ساروج است و همچنین این اثر در سال 1383 به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.

برج دیو کلی؛ برجِ دیده بانی مخصوص زمان جنگ

برج دیو کلی از جاهای دیدنی و گردشگری سواد کوه در استان مازندران است. این برج قدیمی از بنای سنگ و آجر ساخته شده و در سال‌های اخیر چند بار مرمت شده است. این برج نمایی 8 ضلعی به همراه 3 پنجره دارد که در اطراف سقف آن دیواره‌ای کوتاه با لنگرهای مستطیل دیده می‌شود. در حفاری‌ها و کاوش‌هایی که در سالیان گذشته انجام شده اسکلت‌هایی از این منطقه باستانی به دست آمده که روی بدن آن‌ها اثر تیر و نیزه دیده می‌شود.

پل شاپور کجاست؟پل شاپور از جاهای دیدنی سوادکوه

پل شاپور یا شاه‌پور یکی دیگر از جاهای دیدنی سواد کوه است که بر روی رودخانه اوتجون در مسیر منتهی به جاده شیرگاه-قائمشهر قرار گرفته است. قدمت این پل تاریخی و زیبا به دوره صفویان برمی‌گردد و یک دهانه بزرگ دارد با طاقی جناغی شکل به همراه یک دهانه فرعی کوچک. پایه‌های این پل در جهت جریان مخالف آب و به صورت مثلثی قرار گرفته اند. همچون آثار تاریخی دیگر، مصالح به کار رفته در این پل سنگ و ملات ساروج است.

پل راه آهن سرتپه

این پل تاریخی یکی از جاهای دیدنی سوادکوه است که مربوط به دوره پهلوی اول است و در محله سرتپه شیرگاه قرار گرفته است. این پل در تاریخ 22 مرداد سال 1384 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کاروانسرای گدوک؛ از دوران حکومت شاه عباس صفوی

کاروانسرای گدوک یکی از جاهای دیدنی سوادکوه است که در منطقه گدوک قرار گرفته است. این کاروانسرای تاریخی در 25 کیلومتری جنوب منطقه ورسک و در گردنه کوهی به نام گدوک قرار گرفته است و قدمت این بنا به دوره شاه عباس صفوی برمی‌گردد. این بنای تاریخی به دلیل اینکه در موقعیت جغرافیایی خاصی واقع شده و در منطقه کوهستانی قرار گرفته معماری مناسبی با مناطق سردسیری دارد و همچنین این کاروانسرا اتاق‌های متعددی در ضلع جنوبی و شمالی برای استراحت مسافران دارد.

کلیسای سرخ آباد؛ نمادی از مهندسان ایتالیایی

کلیسای سرخ آباد به دوره پهلوی اول برمی‌گردد و یکی از جاهای دیدنی سوادکوه است. این کلیسا به عنوان یکی از کوچکترین کلیساهای ایران نیز شناخته می‌شود. این کلیسا توسط مهندسان ایتالیایی و اتریشی که مشغول ساخت پل ورسک بوده‌اند و در زمان پهلوی اول ساخته شده است. مصالح استفاده شده در این کلیسا آجر و گچ است. این کلیسای کوچک در سال 1382 به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.

آبشار ورسک؛ نماد زیبایی در دل طبیعت سرسبز سوادکوه

آبشار ورسک یکی از زیبایی‌های منطقه دیدنی سوادکوه است. این آبشار فصلی که با نام چشمه علی هم شناخته می‌شود ارتفاعی با حدود 20 متر دارد که به دو قسمت آبشار کوچک و بزرگ تقسیم می‌شود و در مسیر رسیدن به این دو آبشار از تنگه‌ای که در میان دو کوه قرار گرفته خواهید گذشت. در این قسمت شیبدار آب زیادی در جریان است و آبشار کوچک نیز در انتهای مسیر آبشار بزرگ قرار گرفته است. بهار و تابستان که شلوغ‌ترین فصول‌ سفر به سوادکوه است بهترین زمان سفر به این آبشار است و البته باید توجه داشته باشید که این آبشار به دلیل اینکه فصلی است در 6 ماه اول سال پر آب‌تر و خروشان تر از همیشه در جریان است.

غار سوت شاه؛ منطقه‌ای کمتر شناخته شده در جاهای دیدنی سوادکوه

در بخش شرقی جاده زیبای سوادکوه، غاری جذاب قرار گرفته که در روایاتی ذکر شده در حمله مغولان، دو برادر به نام های فیروزشاه و سوت شاه را به خود پناه داده است. این دو برادر که از حاکمان منطقه بوده‌اند درنهایت سرنوشت غم‌انگیزی در این غار که بعدها به نام سوت شاه لقب گرفت، داشته‌اند. در دهانه‌ی این غار مرموز سوادکوه آثاری از جنس ساروج به جا مانده است.

جنگل هلی دار سوادکوه

جنگل هلی دار از جاهای دیدنی سوادکوه

شاید کمتر کسی نام جنگل هلی‌دار در سوادکوه را شنیده باشد. این جنگل سرسبز پوشیده از درخت که از بهترین جاهای دیدنی سوادکوه به شمار می‌رود، با وجود گردشگر پذیر بودن دارای مناطق بکر بسیاری است. درختان متنوع سر به آسمان برده که نهرهای آب از میان آنها روان است، چشمه های طبیعی بسیاری را در دل خود جای داده. برای رسیدن به جنگل هلی دار سواد کوه کافیست از هر یک از جاده های تهران به شمال، تا نزدیکی سوادکوه و شهر پل سفید برسید و وارد جنگلهای آن شوید. با استفاده از نقشه گوگل مپ، مکان دقیق جنگل هلی دار سواد کوه را ردیابی کرده و نفسی در آن تازه کنید. همچنین برای اقامت در نزدیکی این جنگل می‌توانید با اجاره ویلا در سوادکوه به شب نشینی در کلبه ها یا ویلاهای اطراف آن بپردازید.

برای سفری خاطره انگیز به این جای دیدنی سواد کوه و جنگل های هلی‌دار، به همراه داشتن وسایل کمپینگ در قالب یک کوله پشتی مجهز و فلاسک یا تجهیزات مناسب پخت و پز ( با حفظ حریم جنگل و آداب آن ) توصیه می‌شود.

بخوانید از: جاهای دیدنی رامسر

غار اسپهبد خورشید؛ افسانه‌ای از گذشته

غار اسپهبد در سوادکوه

یکی از آثار تاریخی سوادکوه غار افسانه‌ای اسپهبد خورشید است که در سینه کوهی در منطقه سواد کوه آرام گرفته است. این غار پر رمز و راز بازمی‌گردد به دوران کهن ساسانیان و در گذشته یک پناهگاه طبیعی بوده است. این غار اعجاب انگیز در سال 1335 کشف شد و جنس بدنه غار از سنگ و ساروج تشکیل شده است. دهانه بزرگ این غار یکی از بزرگ‌ترین دهانه‌های غار طبیعی در جهان است و در سمت چپ این غار باشکوه قلعه‌ای حدودا 4 طبقه قرار گرفته است که از شاهکارهای معماری زمان خود محسوب می‌شود.
نام دیگر این غار کرکیل دژ است و در داخل این اثر طبیعی و حیرت‌انگیز آتشکده، آب انبار و حمام وجود دارد. این غار به شماره 8739 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. مسیر دسترسی به غار اسپهبد خورشید جاده دماوند و سپس جاده فیروزکوه است.

ویلا و خانه های پیشنهادی در سواد کوه

ویلایی | 1خوابه | مازندران،سوادکوه​
ویلایی | 2خوابه | مازندران،سواد کوه
6 پاسخ
  1. امیر نظر داده:

    سلام میخواستم بپرسم اگر 15 خرداد بریم خود سواد کوه هوا خنکه؟؟

    1. فؤاد جاودان نظر داده:

      بله عالیه

    2. سوادکوه نظر داده:

      ما اونجا خونه داریم، زمان مناسبیه ولی خب 15 خرداد چون تعطیلاته معمولا خیلی شلوغه

  2. احمدرضا نظر داده:

    سواد کوه نزدیک گیلان میشه؟

    1. امیر مسعود نظر داده:

      سلام احمدرضا عزیز، خیر سوادکوه سمت فیروزکوه هست

    2. بهشته محمدی نظر داده:

      سلام دوست عزیز خیر سواد کوه نزدیک به فیروزکوه است

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب