اردیبهشت ۳۰, ۱۳۹۸

• ۲۲ روز قبل
  • 0
گلاب‌ گیری کاشان و اقامت در بوم گردی‌های کاشان و قمصر

ایران یکی از متنوع‌ترین کشورها ازلحاظ آب و هوایی و جاذبه‌های گردشگری است. از ساحل نیلگون خلیج‌فارس گرفته تا منطقه‌ی سرسبز شمال، تنوع گسترده‌ای از مناظر طبیعی همچون ساحل و کویر و کوهستان تا جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی، از پتانسیل گردشگری ایران خبر می‌دهد. دراین‌بین، جاذبه‌هایی وجود دارد که مختص یک فرهنگ است و همتای آن را شاید در هیچ نقطه‌ای از جهان شاهد نباشیم. یکی از این جاذبه‌های گردشگری که مختص ایران است، آیین گلاب‌گیری و اقامت در بوم گردی های کاشان است که تجربه‌ای بی‌همتا را برای گردشگران رقم می‌زند. در این مقاله قصد داریم سفر کوتاهمان را که به دیار کاشان داشتیم، با شما به اشتراک بگذاریم. با سایت شب همراه باشید.

گلاب گیری کاشان
گلاب گیری

کاشان شهری است که اگر برای اولین بار به این شهر سفر کنید و از قبل درباره‌ی این شهر اطلاعاتی نداشته باشید، قطعاً با دیدن آن شگفت‌زده خواهید شد. ما به همراه گروهی از دوستان تصمیم گرفتیم سفری دوروزه به کاشان داشته باشیم و از زیبایی‌های این شهر لذت ببریم.

آمادگی‌های قبل از سفر

برای اینکه بتوانیم از تمام زیبایی‌های کاشان لذت ببریم تصمیم گرفتیم سفر خود را در فصل گلاب‌گیری انجام دهیم که آوازه‌ی جهانی دارد. هرساله تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی خودشان را به این مراسم می‌رسانند تا حتی یک‌بار در طول عمرشان لذت غرق شدن در عطر گل محمدی را تجربه کنند.

اردیبهشت زیباترین فصل سال در ایران است. همچنین بهترین زمان برای شرکت در مراسم گلاب‌گیری از اواسط اردیبهشت‌ماه تا اواسط خردادماه است . نکته‌ای که باید در این روزها در نظر داشته باشیم، مسئله‌ی اقامت است. به علت شلوغی شهر و هجوم گردشگران اکثر اقامتگاه‌ها ازجمله هتل‌ها و خانه‌های بوم گردی پر می‌شوند و اگر شما هم مثل ما قصد دارید به این شهر سفر کنید، حتماً قبل از مسافرت اقامتگاه خود را رزرو کنید تا از مسافرت خود درنهایت آرامش، لذت ببرید.

اقامتگاه های بوم گردی کاشان و قمصر

خوشبختانه شهر کاشان دارای اقامتگاه‌ها و خانه‌های بوم گردی متنوعی است که با قیمت مناسب، سرویس مطلوبی را برای مسافران ارائه می‌دهند. پیشنهاد می‌کنم بوم گردی های کاشان را در سایتمان بررسی کنید. به‌قول‌معروف هم فال است هم تماشا! اقامتگاه بوم گردی نظام پور، اقامتگاه بوم گردی سنتی ثنا، اقامتگاه موزه وعروسک واسباب بازی، اقامتگاه بوم گردی سرای صالح، اقامتگاه بوم گردی خانه نقلی و همچنین باغ کیهان قمصر از اقامتگاه‌های بوم گردی کاشان هستند.

البته به‌غیراز اقامتگاه‌های سنتی بوم گردی های کاشان، می‌توانید آپارتمان‌ها و ویلاهای خوبی را در این شهر باقیمت مناسب (حتی با ۶۰ هزار تومان!) اجاره کنید.

برای شروع سفر از مدت‌ها قبل اقامتگاه بوم گردی موردعلاقه‌ام را در این شهر با قیمت بسیار مناسبی رزرو کرده بودم و خیالم از این بابت راحت بود. پس یکی از مهم‌ترین قسمت‌های برنامه‌ی سفر انجام‌شده بود.

حرکت به سمت کاشان

شهر کاشان در استان اصفهان و در جنوب شهر قم قرار دارد. برای حرکت به سمت کاشان باید از طریق اتوبان تهران – قم خودمان را به شهر قم می‌رساندیم و ازآنجا به کاشان می‌رسیدیم. فاصله‌ی تهران تا کاشان ۲۴۴ کیلومتر است و حدوداً دو ساعت و نیم طول می‌کشد که به این شهر برسیم. ازآنجایی‌که مراسم گل‌چینی و گلاب‌گیری از صبح زود شروع می‌شود، تصمیم گرفتیم سر ساعت ۴ صبح از تهران به سمت کاشان حرکت کنیم.

گلاب‌گیری در کاشان (که امروزه لتان گفته می‌شود) در نواحی مختلفی انجام می‌شود ولی معروف‌ترین آن‌ها در قمصر و نیاسر و برخی روستاها مثل ون، سده و وادقان صورت می‌گیرد. ازآنجایی‌که برنامه‌ی سفرمان فشرده بود تصمیم گرفتیم برای شرکت در مراسم گلاب‌گیری و گل‌چینی خودمان را به نیاسر برسانیم که هم جاذبه‌های نیاسر را ببینیم و هم اولین تجربه‌ی گلاب‌گیری را همراه دوستانمان داشته باشیم.

نیاسر

نیاسر در ۳۰ کیلومتری غربی کاشان قرارگرفته است و راه آن چند کیلومتر قبل از رسیدن به کاشان، از جاده اصلی جدا می‌شود. اولین برنامه ما حضور در مراسم گل‌چینی بود. در اینجا بیشتر مردم چه کسانی که خودشان باغ گل محمدی دارند و چه کسانی که برای چیدن گل برای صاحبان باغ‌کار می‌کنند، از صبح خیلی زود شروع به گل‌چینی می‌کنند. دیدن باغ‌های پر از گل محمدی با عطر غیرقابل‌توصیف آن، شور و هیجان خاصی را در افراد گروهمان به وجود آورده بود.

چیزی که برایمان جالب بود، صاحبان باغ‌های گل محمدی اجازه می‌دادند برای چیدن گل محمدی مشارکت کنیم و به آن‌ها در این کار کمک کنیم. قطعاً لذت این کار را با نوشتن نمی‌توان منتقل کرد و باید در این مراسم باشید و از بوی گل محمدی و منظره‌ی زیبای آن سرمست شوید. بعد از گشت‌وگذار در باغ‌های گل و صحبت کردن با افراد بومی و باغبانان تصمیم گرفتیم برای صرفه‌جویی در وقت تا آماده شدن گل‌ها برای گلاب‌گیری، به دیگر مکان‌های دیدنی نیاسر سر بزنیم. البته این جدایی موقت از باغ گل خیلی هم راحت نبود و دوستان از هر بهانه‌ای برای معطل کردن و سلفی گرفتن با باغ گل محمدی استفاده می‌کردند. بالاخره بعد از کش‌وقوس‌های فراوان! به سمت تپه‌های غربی نیاسر حرکت کردیم.

آتش گاه نیاسر

بنایی که در این قسمت وجود دارد آتشکده‌ی نیاسر یا همان بنای چهارطاق است. این بنا در فهرست آثار ملی ایران ثبت‌شده است و قدمت آن به دوران ساسانی بازمی‌گردد. چشمه‌ای زلال هم در کنار این بنا وجود دارد که دیدنی است. بعد از گشت‌وگذار در این تپه‌ها و باغ‌های اطراف آن، به سمت آبشار نیاسر حرکت کردیم.

آبشار نیاسر
آبشار نیاسر کاشان

آبشار نیاسر از همان چشمه‌ای که در چهارطاق وجود داشت سرچشمه می‌گیرد و در مسیر خود از آسیاب‌های مختلفی (که در قدیم وجود داشت و حالا چیزی جز یکی از آن‌ها نمانده است) عبور می‌کند. به بیانی دیگر، چشمه‌ی چهارطاق قلب تپنده‌ی نیاسر است.

در قسمت بالای آبشار، گل‌های محمدی چیده شده در آن جمع می‌شوند و در دیگ‌های گلاب‌گیری قرار می‌گیرند. ازآنجایی‌که اطراف این منطقه‌ی گلاب‌گیری شبیه پارک بود، وسایل ناهار خود را پهن کردیم و همچنان که از طبیعت زیبای آبشار لذت می‌بردیم، شاهد مراسم گلاب‌گیری و چگونگی انجام آن بودیم. بعد از اتمام گلاب‌گیری غرفه‌هایی وجود داشت که گلاب‌های تازه تولید شده را می‌فروختند. همان گلاب‌هایی که از مراحل چیدن تا گلاب‌گیری خودمان شاهدشان بودیم.

بعد از مراسم گلاب‌گیری به سمت کاشان و اقامتگاه بوم گردی حرکت کردیم. پس از تحویل اقامتگاه و گذاشتن وسایل اضافی ، به سمت دیگر جاذبه‌های گردشگری که تعداد آن‌ها زیاد بود و زمان ما کم، حرکت کردیم. کاشان یکی از شهرهایی است که چگالی جاهای دیدنی در آن بسیار زیاد است و هرچقدر هم که وقت داشته باشید، باز به همه‌ی آن نخواهید رسید.

اختتامیه روز اول

درنهایت برنامه‌ی ما بازدید از خانه‌های تاریخی بروجردی و عامری و طباطبایی و عباسیان بود. پیشنهاد می‌کنیم بازدید از این خانه‌های زیبا را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید. کاشان شهر خانه های تاریخی و مهد شعر و ادب است. آخرین برنامه‌ی روز اول اقامت در کاشان، بازدید از مسجد زیبای آقابزرگ و همچنین بازار سنتی کاشان بود.

بعد از اتمام بازدیدهای روز اول، به اقامتگاه بوم گردی برگشتیم و هیچ‌چیزی جز استراحت در یک مکان سنتی و آرامش‌بخش نمی‌توانست بهترین حسن‌ختام روز اولمان در کاشان باشد.

خانه ی بروجردی ها از خانه های تاریخی کاشان

باغ و حمام فین

روز دوم بعد از صرف صبحانه، به سمت باغ فین کاشان حرکت کردیم. اگر برای بار اول از این بنا بازدید کنید مطمئناً دهانتان بازخواهد ماند. کاشان در دل کویر و در محیط خشک قرار دارد. هنگامی‌که وارد باغ فین می‌شوید به‌یک‌باره با محیطی سرسبز با درختان بلند و زیبا روبرو خواهید شد. حمام فین هم در این بنا قرار دارد که می‌توانید از آن بازدید کنید. برای بازدید از باغ فین کاشان توجه داشته باشید که زمان بازدید در اکثر مواقع سال، فقط تا قبل از ظهر امکان دارد. با بازدید از باغ فین متوجه می شوید که چرا کاشان از جذابترین مقاصد گردشگری ایران است.

باع و حمام فین کاشان
باغ فین

تپه‌های باستانی سیلک

بعد از باغ فین، به سمت تپه‌های باستانی سیلک حرکت کردیم که شهرت جهانی دارد. البته اگر به باستان‌شناسی علاقه نداشته باشید، شاید بازدید از آن برایتان کسل‌کننده باشد. ولی بهتر است بدانید سیلک اولین تمدن شهرنشینی در ناحیه‌ی مرکزی ایران است و تاریخ آن حتی به قبل از ورود آریایی‌ها به ایران بازمی‌گردد.

ثپه های باستانی سیلک کاشان
تپه سیلک

همان‌طور که در اول این مقاله گفتیم، کاشان جاهای دیدنی زیادی دارد ولی به خاطر کم بودن وقت نتوانستیم به‌جاهای دیدنی دیگری برویم و بازدید از روستای زیبای ابیانه، بازدید از غار نیاسر (غار تالار رئیس) و بازدید از شهر زیرزمینی نوش‌آباد به سفرهای بعدی‌مان به این شهر موکول شد و ترجیح دادیم زمان باقی‌مانده را در اقامت گاه بوم گردی به استراحت بپردازیم.

ابیانه
روستای ابیانه

بازدید از شهر کاشان به خود خودی جذابیت فوق‌العاده‌ای دارد، چه‌بسا که این بازدید زمان گلاب‌گیری باشد که تجربه‌ای بی‌همتا را برایتان به ارمغان بیاورد. شما هم از تجربه‌ی سفرتان به کاشان به ما بگویید. کدام قسمت از کاشان شما را متحیر کرده است؟ آیا شما هم تجربه‌ی شرکت در مراسم گلاب‌گیری و گلچینی را داشته‌اید؟

• googleplus

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

با موفقیت انجام شد.

متاسفانه خطایی در ارتباط با اینترنت به وجود آمد. مجدد تلاش کنید.