سفر به زیباترین روستاها و ییلاقات گیلان؛ از سوباتان تا اشکورات

3

استان گیلان به جرئت از زیباترین و بکرترین استان‌های کشور است. متاسفانه در سال‌های اخیر ساخت‌وسازها و تغییر کاربری زمین‌ها، تا حد زیادی به زیبایی و طبیعت این منطقه لطمه وارد کرده است. اما همچنان مناطقی مانند ییلاقات گیلان، روستاها و زمین‌های کشاورزی، سرسبزی این خطه را یادآور می‌شوند. برخلاف استان مازندران، گیلان هنوز درصد زیادی از بافت سنتی خود را حفظ کرده است و در بسیاری از شهرها و روستاها می‌توانید طعم آرامش زندگی روستایی را بچشید.

در این مقاله می‌خواهیم به زیباترین روستاها و ییلاقات گیلان سرسبز سفر کنیم و خنکای نسیم را در مرتفع‌ترین بخش‌های گیلان روی صورت خود حس کنیم. برای این سفر باید از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب گیلان را با هم بگردیم و به تمام ییلاقات خوش‌منظره و خوش آب‌وهوای گیلان سر بزنیم.

آشنایی با ییلاقات گیلان

در ادامه می‌خواهیم سفر خود را با معروف‌ترین و زیباترین ییلاقات گیلان شروع کنیم.

اسالم

اسالم یکی از روستاهای شمال غرب گیلان است که در منطقه تالش قرار دارد. اسالم نقطه شروع مسیر رویایی اسالم به خلخال است که حتما تصویر آن را در چندین بار دیده‌اید. در مقاله جاهای دیدنی تالش هم می‌توانید بیشتر با این روستای رویایی آشنا شوید.

اسالم بافتی جنگلی دارد و با وجود فاصله نسبتا کم از دریا،‌ در بخش‌هایی دارای ارتفاع ۵۰ متری یا بیشتر از سطح دریا است. به دلیل وجود مسیر اسالم به خلخال، در فاصله کمی از اسالم چندین ییلاق مرتفع وجود دارد که شاید کمتر شناخته شده باشند. البته همین موضوع باعث می‌شود این ییلاقات بکر بمانند و منظره‌ای بی‌نظیر داشته باشند. برای دیدن ییلاقات اسالم بهتر است با کمک یک راهنمای آشنا به مسیر وارد جاده اسالم به خلخال شوید و از ییلاقات خاص این منطقه دیدن کنید.

ماسال؛ روستایی رویایی در ییلاقات گیلان

ماسال
ماسال

وقتی از روستاها و ییلاقات گیلان صحبت می‌شود، اولین گزینه‌ای که به ذهن همه می‌رسد، ماسال زیبا است. ماسال یکی از روستاهای غربی گیلان است که در نزدیکی رضوانشهر قرار دارد. علاوه بر اینکه شهر ماسال مقصد اصلی سفر بسیاری از سفردوستان است، در واقع دروازه‌ای برای رسیدن به ییلاقات بهشتی و مرتفع این منطقه است. ییلاقات ماسال مانند اسب ریسه، اولسبلنگاه، سوئه چاله، نمنه پشت و … در ارتفاع زیادی از دریا قرار دارند و با عبور از اولسبلنگاه، می‌توانید شاهد دریاچه ابری باشید که عصرها بین کوه‌های منطقه تشکیل می‌شود.

اولسبلنگاه و سوئه چاله؛ معروف‌ترین ییلاقات گیلان بین عکاسان

سوئه چاله
سوئه چاله

اگر عکاس باشید یا به این حوزه علاقه داشته باشید، حتما برای یک‌بار هم که شده به ییلاقات گیلان برای عکاسی فکر کرده‌اید. بسیاری از ما، تصوری که از این ییلاقات داریم را مدیون عکس‌های مختلف هستیم؛ اما نمی‌دانیم این عکس‌ها دقیقا در کدام ییلاق گرفته شده‌اند. معروف‌ترین ییلاق ماسال، ییلاق اولسبلنگاه است که با داشتن کلبه‌های مختلف و منظره بی‌نظیر، سوژه بسیاری از عکاسان شده است. تصویر بالا اما که به اولسبلنگاه معروف است، در واقع ییلاق سوئه چاله است که در فاصله کمی از اولسبلنگاه قرار دارد. توصیه ما این است که حتما یک شب اقامت در کلبه‌های چوبی ماسال را تجربه کنید.

دشت النزه

دشت النزه
دشت النزه

در نزدیکی ماسال، شهر زیبای دیگری به نام شاندرمن قرار دارد. شاندرمن نیز از روستاهای ییلاقی است که در ارتفاعات خود، بهشتی را جای داده است. یکی از معروف‌ترین ییلاقات گیلان، یعنی دشت النزه نیز در ارتفاعات شاندرمن قرار دارد. این دشت زیبا با منظره خاص و دیدنی، کلبه‌های چوبی ساده و سرسبزی خود، هر مسافری را شیفته خود می‌کند.

سوباتان؛ اسب سواری در ییلاقات گیلان

بیایید قبل از حرکت به سمت شرق گیلان، کمی به سمت شمال غرب این استان حرکت کنیم. ییلاق زیبای سوباتان که به دشت اسب‌ها معروف است، در بخش تالش استان گیلان قرار دارد. این ییلاق زیبا در نزدیکی مرز اردبیل است و در مسیر رسیدن به این دشت سرسبز که در بهار با گل‌های لاله واژگون مزین می‌شود، جاذبه‌های مختلفی برای دیدن وجود دارد که اسب‌ها و کلبه‌های چوبی تنها بخشی از آن هستند.

در این منطقه، زندگی هنوزدر حالت سنتی خود جریان دارد و برای همین، پیشنهاد می‌کنیم حتی برای یک شب از شلوغی و هیاهوی شهر فاصله بگیرید و غرق در آرامش این منطقه شوید. در ضمن اگر قصد سفر به گیلان را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از پادکست کوله‌گرد غافل نشوید.

سفر به گیلان با کوله‌گرد

ماسوله؛ شهر پله‌ای گیلان در بین آثار یونسکو

ماسوله
ماسوله

یکی از زیباترین روستاهای گیلان که در فهرست آثار باستانی یونسکو به ثبت رسیده است، روستای پلکانی و تاریخی ماسوله است. در ماسوله، سقف هر خانه، حیاط خانه بالایی است و این روند تا انتهای بافت روستا ادامه دارد. در ماسوله امکانات مختلفی اعم از اقامتگاه‌ها، بازار، مسجد و … وجود دارد که باعث می‌شود سفری بی‌دردسر به این منطقه زیبا داشته باشید.

همچنین اگر اهل کوهنوردی هستید، از این ییلاق گیلان “للندیز” در ارتفاعات ماسوله غافل نشوید.

دیلمان

دیلمان از ییلاقات گیلان
دیلمان از ییلاقات گیلان

اگر کمی به شرق گیلان نزدیک شویم، نزدیک به شهرهای لاهیجان، سیاهکل، آستانه اشرفیه و کوچصفهان، منطقه‌ای ییلاقی وجود دارد که بر بالای آن، دشتی سرسبز و وسیع گسترش یافته است. دیلمان یکی از زیباترین ییلاقات گیلان است که در نزدیکی شرق این استان قرار دارد. برای رسیدن به این ییلاق زیبا، باید از سیاهکل به سمت جنوب شرقی حرکت کنید و پس از عبور از جاده‌ای زیبا و شیب‌دار، به دشت وسیع دیلمان می‌رسید. در بسیاری از مواقع دیلمان در مه و ابر فرو رفته است پس خود را برای یک تجربه خاص آماده کنید.

بلوردکان؛ روستای تونل‌های درختی

بلوردکان
بلوردکان

بلوردکان یکی از روستاهای بکر و خیره‌کننده اطراف املش است. اگر به دنبال یک سفر برای آرامش ذهن و جسم خود هستید، بلوردکان شاید بهترین انتخاب برای این سفر باشد. پارک جنگلی و رودخانه‌ای که در میان جنگل جریان دارد ، درختان سربه فلک کشیده و … زیبایی این منطقه روستایی را دوچندان می‌کند.

هلودشت

هلودشت
هلودشت

یکی از معروف‌ترین ییلاقات گیلان، ییلاق هلودشت املش است. این ییلاق زیبا با نام‌های هلی دشت و هالی دشت هم بین محلیان شناخته می‌شود. هلودشت، اولین ییلاق از ییلاقات املش است و روستاهای بلوردکان و خصیل دشت و … هم نزدیک به این ییلاق هستند. باغ‌های فندق، باغات چای با عطر مست‌کننده، درختان سرسبز توسکا، ممرز، راش و … همه و همه از جاذبه‌های این منطقه رویایی هستند.

خصیل دشت

خصیل دشت
خصیل دشت

منطقه ییلاقی خصیل دشت یا خصیب دشت، در نزدیکی املش و ییلاق هلودشت قرار دارد. این منطقه یکی از بکرترین ییلاقات گیلان است که می‌توانید سکوت و زیبایی را در کنار طبیعت وحشی در این ییلاق زیبا تجربه کنید.

اشکورات؛ بهشتی در میان ییلاقات گیلان شرقی

اشکورات
اشکورات

اگر بخواهیم در شرقی‌ترین بخش گیلان به گشت‌وگزار بپردازیم، روستای رحیم آباد رودسر یکی از انتخاب‌های اصلی است. اگر از رحیم آباد به سمت جنوب حرکت کنیم، به جاده‌هایی پر پیچ و خم با شیب می‌رسیم که در انتهای این جاده، یکی از زیباترین ییلاقات گیلان یعنی ییلاق اشکورات در انتظار ما است. البته باید بگوییم که اشکورات شامل بخش وسیعی از رحیم آباد می‌شود که ییلاقاتی مانند گرمابدشت و … از معروف‌ترین ییلاقات بخش اشکورات هستند.

سلانسر

سلانسر
سلانسر

حالا نوبت به ییلاقات جنوبی گیلان رسیده است. رودبار و رستم آباد، از شهرهای نیمه کوهستانی گیلان هستند و طبیعی است که در این مناطق شاهد ییلاقات زیبا باشیم. معروف‌ترین ییلاق منطقه رودبار، ییلاق زیبای سلانسر است. این ییلاق با داشتن ارتفاع حدود ۱۴۰۰ متری از سطح دریا، دارای منظره‌ای سرسبز، تابستان‌های خنک و دشت‌های وسیع با گل‌های وحشی و درختان متنوع است. بهترین فصل سفر به این ییلاق زیبا بهار و تابستان است که در ارتفاعات، مه غلیظ به استقبال شما می‌آید و منظره‌ای بهشتی را رقم می‌زند.

داماش؛ سوسن چلچراغ ییلاقات گیلان

داماش
داماش

روستای سرسبز داماش در منطقه جیرنده رودبار، به چشمه‌های متعدد و زلال و گل‌های سوسن چلچراغ خود معروف است. داماش یک روستای مرتفع و ییلاقی است که دشت‌های وسیع آن در میان درختان گسترده‌اند. ارتفاع داماش از سطح دریا نزدیک به ۱۸۰۰ متر است و به‌همین خاطر، دمای پایین‌تری نسبت به سایر نقاط منطقه دارد. بیشتر ساکنین این منطقه را دیلم‌ها و کرمانج‌ها تشکیل می‌دهند و این روستای ییلاقی، حالا محل سکونت اهالی قدیمی منطقه است.

“خورگام” از ناشناخته های ییلاقی گیلان و شمال

خورگام
خورگام

خورگام نیز یکی دیگر از روستاها و ییلاقات گیلان در بخش رودبار است. این ییلاق در نزدیکی داماش و در ارتفاع نزدیک به ۲۰۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. آب و هوای این منطقه معتدل و کوهستانی است و به‌همین خاطر، بهترین زمان سفر به این منطقه زیبا، فصل تابستان است.

 

سوالات متداول

  1. معروف‌ترین ییلاقات گیلان کدام هستند؟

ییلاق اولسبنگاه، ییلاق سوباتان، ییلاق دیلمان و ییلاقات اشکورات، از معروف‌ترین روستاهای و ییلاق‌های گیلان هستند.

  1. بهترین زمان سفر به ییلاقات گیلان چه فصلی است؟

به دلیل ارتفاع زیاد مناطق ییلاقی، بهترین زمان سفر به این ییلاق‌ها اواخر بهار تا اواخر تابستان است.

  1. فاصله تهران تا معروف‌ترین ییلاقات گیلان چقدر است؟

میانگین فاصله تهران تا ییلاقات گیلان در حدود ۵ ساعت است.

3 پاسخ
  1. شایان داودی نظر داده:

    خیلی مطلب خوبی بود مرسی. من دنبال یه جایی بودم که بعد از ماسال برم اونجا.

  2. طراحی فضای سبز نظر داده:

    جالب بود ممنون

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب