۳ آسمان خراش برتر دنیا

0

آسمان‌ خراش‌ها به واسطه فاصله بسیار زیادشان از سطح زمین، سازه ‌هایی پرابهت، عظیم و نمادی از کلان‌ شهرهای مدرن محسوب می ‌شوند.

ساخت این گونه بناها که از دهه ۱۹۳۰ در سرتاسر دنیا آغاز شد زندگی را از خیابان‌ ها به آسمان‌ شهرها کشاند و مشکل فضای زندگی که با رشد جمعیت با مشکل مواجه شده بود را حل کرد. در این مطلب به سه آسمان خراش دنیا که رکورددار ارتفاع و برنده طراحی هستند پرداخته می ‌شود.

برج خلیفه، دبی، کشور امارات متحده عربی (۸۲۹/۸ متر/۲۷۲۲ فوت)

برج خلیفه دبی از سال ۲۰۱۰ که ساخت و ساز آن به اتمام رسید مرتفع‌ترین آسمان ‌خراش دنیا محسوب می‌شود. این ساختمان دارای هفت جریب (معادل ۷۴۰۴ متر مربع) فضای پارک و ۱۶۳ طبقه است که ۹ هتل، ۳۰۰۰۰ نفر سکنه، ۱۹ برج اقامتی، یک مرکز خرید بسیار بزرگ و ۳۰ جریب دریاچه مصنوعی را در خود جای داده است. این سازه در واقع بخشی از طرح‌های آینده ‌نگر دولت امارات متحده عربی به منظور حرکت از اقتصاد متکی به نفت به سمت اقتصاد توریسم محور و مبتنی بر ارائه خدمات می‌ باشد. آدریان اسمیت، طراح برج خلیفه در حال حاضر مشغول کار روی برج جده در عربستان سعودی است که در سال ۲۰۱۷ افتتاح خواهد شد و با ارتفاع یک کیلومتری خود (۳۲۸۱فوت) رکورددار بعدی بلندترین برج جهان است.

هتل برج ساعت رویال مکه در شهر مکه عربستان سعودی (۶۰۱ متر/۱۹۷۲  فوت)

هتل برج ساعت رویال مکه که با نام برج ‌های ابراج البیت معروف است یک ساختمان کاملا دولتی است که برای فرهنگ و جامعه عربستان از ارزش زیادی برخوردار می‌باشد.  این مجتمع ساختمانی که در نزدیکی بزرگترین مسجد مقدس مسلمانان یعنی مسجد الحرام واقع شده است بخشی از طرح مدرنیزه کردن شهر مکه و نیز خدمات رسانی به زائران است. این مجتمع بزرگ متشکل از آپارتمان ‌های اقامتی، اتاق‌ های هتل، مرکز کنفرانس، یک نمازخانه بزرگ، یک مرکز بزرگ خرید شامل پنج فروشگاه، یک موزه و یک رصدخاانه برای رؤیت ماه در ماه‌ های مقدس می‌باشد. این سازه جایگاه سوم را در بین بلندترین آسمان‌ خراش‌های دنیا از آن خود کرده است و نمای ساعت آن که توسط یک طراح آلمانی به نام محمود بادو راش طراحی شده بزرگترین ساعت دنیا محسوب می‌شود.

 

برج شانگهای در شهر شانگهای چین (۶۳۲متر/۲۰۷۳ فوت)

برج شانگهای به عنوان یک آسمان خراش فوق مرتفع در قلب مرکز مالی لوجیازوی شهر شانگهای قرار دارد که ساخت و ساز آن هشت سال زمان برده است و دومین برج بلند دنیا به حساب می‌آید. ساخت این برج در سال ۲۰۱۵ به اتمام رسید و تا سال ۲۰۱۶ آماده بازدید برای عموم نشد. کار طراحی این برج را یک موسسه آمریکایی طراحی و معماری با نام  گنسلر  به همراه یک تیم برتر طراحی از کشور جنین با نام جو زیا عهده دار بودند. این ساختمان متشکل از ۹ سازه استوانه ‌ای شکل است که روی یکدیگر قرار گرفته‌اند و در کل این برج دارای ۳۲۰ اتاق هتل، فضاهای فروشگاهی، رستوران‌ ها، کافی‌ شاپ و باغچه است. این برج هر چه بالاتر می‌رود حالت تابیده شکلی به خود می‌گیرد که یک فضای عمومی با دید ۳۶۰ درجه از شهر را برای بازدیدکنندگان فراهم آورده است.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب