سفر به جزیره هرمز، جزیره رنگین خلیج فارس

0

اگر تمام دنیا را هم زیر پا گذاشته باشید باز هم تجربه سفر به جنوب ایران و سواحل شگفت انگیز آن تجربه‌ای منحصر به فرد برای شما خواهد بود. یکی از جادویی‌ترین و زیباترین جزیره‌های خلیج فارس جزیره هرمز است که خاطرات نابی را برای مسافران خود رقم می‌زند. جزیره هرمز در ۸ کیلومتری بندر عباس قرار گرفته و بهترین مقصد برای ماجراجویانی است که اهل کشف نقاط بکر هستند. با سفر به جزیره هرمز به سرزمین رنگ‌ها قدم می‌گذارید که در نگاه اول مناظر آن بیشتر به رویا شبیه است تا واقعیت.

هرمز، جزیره ای به مساحت ۴۲ کیلومترمربع در ورودی خلیج فارس و در ۸ کیلومتری بندر عباس واقع شده است. به دلیل موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به تنگه هرمز از لحاظ بازرگانی و راهبردی اهمیت زیادی دارد. فاصله ی این جزیره از جزیره ی قشم با قایق تندرو و در حالت طبیعی آب و هوایی حدود ۳۰ دقیقه است. اما فاصله ی بندر عباس تا هرمز بیشتر از ۳۰ دقیقه خواهد شد.

اگه قصد دارید از بندرعباس به سمت جزیره هرمز حرکت کنید، بهترین مسیر این است که سوار قایق های قشم شوید و از قشم، لنج های مسافربری مخصوص هرمز را پیدا کنید که در روز دو بار به این جزیره رفت و برگشت دارند.

 

بهترین فصل سفر به جزیره هرمز + آب و هوا

غالبا نیمه دوم سال فصل مناسب سفر به جنوب کشور است. جزیره هرمز در همه فصل‌ها زیبا و شگفت انگیز است اما در برخی از ماه‌های سال ممکن است تحمل شرایط آب و هوایی جزیره برایتان سخت باشد. به همین خاطر بهترین زمان سفر به جزیره هرمز پاییز و زمستان است که به لحاظ آب و هوا شرایط مطلوب و مطبوعی دارد. به طور کلی در فصل 3 و 4 میتوانید به دور از شرجی های مرسوم، سفری خاطره انگیز به هرمز داشته باشید.

جهت اجاره سوئیت در قشم کلیک کنید.

چطور به جزیره هرمز برویم؟

از آن‌جایی که جزیره هرمز به قشم و بندرعباس بسیار نزدیک است برای رفتن به جزیره هرمز باید خود را با هواپیما یا قطار یا اتوبوس یا ماشین شخصی به این دو شهر برسانید. برای سفر به جزیره هرمز از بندر عباس، باید به اسکله حقانی بروید و آن‌جا منتظر شناورهای دریایی باشید تا شما را به هرمز برسانند.

اگر هم خواستید از قشم به هرمز سفر کنید باید خود را به اسکله ذاکری برسانید و از آن‌جا راهی جزیره شوید. یک راه دیگر هم این است که از قشم به روستای شیب دراز بروید و برای سفر به جزیره هرمز قایق کرایه کنید.

اگر درباره هزینه سفر به هرمز نیز سوال دارید، باید بدانید اکثر هزینه سفر شما مربوط به حمل و نقل تا این جزیره است. خود جزیره و بازدیدها هزینه زیادی ندارد. اگر در اقامت و خورد و خوراک صرفه جویی کنید، بر خلاف تصور سفر گرانی نخواهد بود.

گشت در جزیره هرمز

همان‌طور که اشاره کردیم هرمز طبیعتی بکر و منحصر به فرد و چشم اندازهایی بی‌نظیر دارد. جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی هرمز بسیارند و در فاصله کمی از هم قرار گرفته‌اند اما اگر سفرتان کوتاه باشد بعید است بتوانید به همه آن‌ها سر بزنید. به همین خاطر تعدادی از معروف‌ترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم تا با بازدید از آن‌ها سفر به هرمز برایتان خاطره انگیز شود.

جالب است بدانید با حدود ۴ الی ۵ ساعت پیاده روی می‌توانید کل جزیره را دور بزنید و با تماشای رنگ‌ها و مناظر اطراف غرق در لذت و شگفتی شوید. همچنین می‌توانید از دوچرخه استفاده کنید و یا از محلی‌ها بخواهید با سه چرخه، ون و یا خودروهای شخصی خود شما را به گشت و گذار ببرند. متناسب با بودجه خود از میان این‌ها وسیله‌ای را برای رفت و آمد انتخاب کنید.

بخوانید از: بهترین رستوران ها و کافه های قشم

  • سواحل جزیره هرمز:

در سفر به جزیره هرمز به انواع ساحل‌های صخره‌ای و شنی آن می‌توانید سر بزنید اما این موضوع عملا ممکن نیست. چرا که سفر به هرمز معمولا یک روزه و کوتاه است. هر ساحل این جزیره نامی مختص به خودش دارد. در میان این سواحل تماشایی ساحل سرخ از همه معروف‌تر است و شهرت جهانی دارد، ساحلی با شن‌ها و موج‌هایی به رنگ سرخ که نباید جزیره را بدون دیدن آن ترک کرد. خاک سرخ این ساحل یکی از مرغوب‌ترین انواع خاک سرخ در دنیاست که منظره‌ای تماشایی را خلق می‌کند و باعث شگفتی گردشگران می‌شود. این خاک خاصیت خوراکی دارد و در نوعی ادویه به نام گلک به کار می‌رود که محلی‌ها در پخت غذا از آن استفاده می‌کنند. در سفر به هرمز آن‌قدر همه چیز زیباست که باید دائم دوربین دستتان باشد تا خاطرات خوش آن را برای همیشه ثبت کنید.

در ضمن اگر خواستید شب را در جزیره بمانید سواحل مفنق و محیط زیست برای چادر زدن و کمپینگ در طبیعت بسیار مناسب هستند.

همچنین شنا و غواضی دو تفریحی هستند که در جزیره بسیار طرفدار دارند.

سفر به هرمز

  • قلعه پرتغالی‌ها:

حدود پانصد سال پیش موقعیت استراتژیک جزیره هرمز باعث شد تا پرتغالی‌ها برای سلطه بر خلیج فارس هرمز را اشغال کنند. در نهایت شاه عباس پرتغالی‌ها را از هرمز بیرون کرد اما از استعمار پرتغال و حضور نظامی آن‌ها در جنوب ایران هنوز هم بقایایی به چشم می‌خورد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها قلعه پرتغالی‌های هرمز است. قلعه پرتغالی‌ها جزو معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری است که در سفر به جزیره هرمز باید حتما در لیست بازدید قرار بگیرد.

بازارچه‌ای در ابتدایی ورودی قلعه هست که انواع صنایع دستی هرمز را به عنوان یادگاری و سوغات می‌توانید از آن‌جا تهیه کنید.

  • دره رنگین کمان:

در سفر به جزیره هرمز چیزهایی را به چشم می‌بینید که عقلتان به سختی و با مکث و تردید آن‌ها را باور می‌کند. دره رنگین کمان یکی از جاذبه‌های شگفت انگیز و شناخته شده هرمز است که به خاطر تنوع رنگ‌های موجود، این نام را بر روی آن گذاشته‌اند. برخی می‌گویند این دره از حدود ۹۰ طیف رنگی مانند سرخ، زرد، نقره‌ای، سیاه، خاکستری، صورتی، سفید و آبی ساخته شده است. مطمئن باشید که این تصویر چشم نواز که از کنار هم قرار گرفتن رنگ‌ها ایجاد شده یکی از زیباترین مناظری است که در کل دنیا می‌توانید ببینید.

فقط یادتان باشد به هیچ عنوان خاک جزیره را برای سوغات برندارید یا حتی اگر محلی‌ها خواستند این خاک را به شما بفروشند از خرید آن امتناع کنید. با برداشتن این خاک‌ها آسیب جدی به طبیعت منطقه وارد می‌شود.

  • دره سکوت:

سکوت و آرامشی که در این دره برقرار است باعث شده تا این نام را روی آن بگذارند. همچنین وجود سنگ نمک که انرژی مثبت زیادی از خود آزاد می‌کند سبب شده تا به آن دره انرژی هم بگویند. پیشنهاد می‌کنیم که در سفر به جزیره هرمز حتما از این جاذبه گردشگری دیدن کنید و شگفتی بلورها و گنبد نمکی را از نزدیک ببینید.

  • دره مجسمه‌ها:

به این قسمت از جزیره هرمز که رسیدید باید کمی قوه تخیل خود را به کار بیندازید. از همان اول جاده تا زمانی که به ابتدای دره برسید باید سر به هوا باشید تا سنگواره‌ها و مجسمه‌هایی از اژدها و عقاب و خروس و انواع صورت‌های موجودات دیگر را ببینید. این که چه خواهید دید به قدرت خیال پردازی خودتان بستگی دارد پس آن را آزاد بگذارید و هیجان بی‌نظیری را تجربه کنید. در سفر به جزیره هرمز این دره تخیلی توجه گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند.

  • موزه دکتر نادعلیان:

در این موزه قرار است با هنر محیطی یا همان هنر زمین آشنا شوید. موزه نادعلیان یکی از جاذبه‌های هرمز است که گردشگران داخلی و حتی مسافران خارجی بسیار از آن استقبال می‌کنند و تمام آثار موجود در آن با استفاده از موادی ساخته می‌شود که در طبیعت وجود دارند. آثار محیطی دکتر نادعلیان، انواع آثار هنری ساخته دست زنان هنرمند مانند پوشاک سوزن دوزی شده، مهرهای ساخته شده از زباله‌های موجود در جزیره و… را می‌توانید در این موزه تماشا کنید. اگر دوستدار فرهنگ و هنر بومی هستید بهتر است در سفر به جزیره هرمز حتما از این موزه بازدید کنید.

*قدمگاه خضر نبی، برج تیرانداز، بازار محلی، قصر صورت، قصر بی بی گل، مکتب خانه، دشت آهوان و جنگل‌های مانگرو از دیگر جاذبه‌های گردشگری هرمز هستند. اگر زمان بیشتری داشتید می‌توانید در سفر به جزیره هرمز از آن‌ها نیز بازدید کنید.

جنگل های مانگرو با پوشش حرا، اجتماعی دست کاشت است و بر یک پهنه ی گلی قرار دارد و زیستگاه ۲۰ گونه پرنده ی آبزی وکنار آبزی محسوب میشه. به دلیل خاک نمکی وآب های شوردر این جزیره گونه های گیاهی جز این گونه به ندرت یافت میشه اما این گونه به دلیل مکانیزم ویژه ای که برای مقابله با شوری آب های دریایی داره در سواحل گرمسیری و نیمه گرمسیری یافت میشه .و دیدن این پوشش گیاهی عجیب هم ،خالی از لطف نیست.

جهت مشاهده و رزرو اقامتگاه هرمز کلیک کنید.

فرش خاکی زیبای هرمز؛ مضر برای طبیعت و محیط زیست

حتماً تا به حال اسم فرش خاکی هرمز را شنیده اید و تصاویر آنها را دیده اید. فرش های بزرگ و زیبایی که با خاک های رنگی جزیره هرمز توسط هنرمندانی خوش ذوق روی ساحل نقش می بندند تا نوازشگر چشم همگان باشند. طراحی این فرش به وسعت 1600 مترمربع با استفاده با استفاده از خاک های رنگی جزیره از اول بهمن ماه 1398 آغاز شد. این فرش از لحاظ طرح و ابعاد نسبت به دیگر فرش های خاکی اجرا شده متفاوت است و حدود 40 تا 60 هنرمند از سراسر کشور در اجرای آن همکاری دارند. اما این تنها یک روی سکه است. این خاک های رنگی نایاب و با ارزش هستند و برداشت بی رویه آنها به محیط زیست و اکوسیستم طبیعی جزیره آسیب می زند. این فرش های خاکی تنها برای یک روز ساخته می شوند و بعد از آن چندین تن خاک جمع آوری شده توسط آب دریا از بین می رود. در ضمن این فرش هزاران نفر را به جزیره می کشاند که وجود جمعیت به این زیادی برای جای به این کوچکی خود آسیب های زیست محیطی زیادی به دنبال دارد که از آن جمله می توان به پراکنده شدن مقدار زیادی زباله توسط گردشگران اشاره کرد. هر سال هم ابعاد این فرش ها بیشتر می شود و باعث نگرانی بیشتری در مورد برداشت خاک ها می گردد. این درست است که با پهن شدن این فرش های خاکی نام جزیره هرمز در صدر اخبار قرار می گیرد اما باید دید با این اوضاع چه آینده ای برای محیط زیست جزیره و خاک های ارزشمندش رقم خواهد خورد و آیا صدمه دیدن محیط زیست جزیره و تمام شدن منابع خاکی به صدر اخبار می ارزد یا خیر. این نکته را از یاد نبریم که حفظ محیط زیست اصلی ترین رکن گردشگری است و جزیره هرمز هم از این قاعده جدا نیست.

فرش خاکی رنگارنگ در جزیره هرمز

یکی دیگر از جذابیت های سواحلی که در کنار کوه و ارتفاعات سنگی در این جزیره قرار دارند وجود غارهاي دريايي است که در جنوب و جنوب غرب جزيره قابل مشاهده اند. این منظره های بکر با صدای آرامش بخش موج ها و تابش نور گرم آفتاب، استراحتگاه های مناسبی برای ماجراجویی های شما در این جزیره حساب میشوند.

بخوانید از: بهترین مراکز خرید قشم

شکم گردی در سفر به هرمز ؛ رستوران ها و غذاهای محلی

اما میرسیم به یکی دیگر از بخش های لذت بخش سفر به هرمز؛ شکم گردی، خوراکی، رستوران و غذاهای محلی هرمز ! قبل از هر چیز اشاره کنیم که جدا از غذاهای بامزه جنوبی و هرمزی، باید بدونید که حتی بعضی از بخش های خاک هرمز هم خوراکی و خوردنی است!! تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل …

برخی غذاها که در سفر به هرمز باید امتحان کنید شامل سمبوسه های موجودات دریایی است. علاوه بر آن حواری ماهی و میگو، موفلک ( برنج و ماهی با پیاز تفتیده ) ، زیبون، بلالیت، گبولی گوشت و اما دوپیازه میگو که واقعا طعم بی نظیری دارد. این غذاهای خوشمزه در معدود رستوران های هرمز طبخ و سرو می شوند. رستوران هایی مانند: سلیدون – رستوران خنجی زاده هرمز – مش معصومه – ساحل سرخ و …

باید بدانید که در سفر به جزیره هرمز خبری از رستوران‌های لوکس نیست اما قرار است خوشمزه‌ترین غذاهای محلی را نوش جان کنید. تعداد کافه‌ها و رستوران‌های محلی هرمز زیاد نیست اما از میان آن‌ها کافه گلک معروف‌ترین کافه هرمز است. در کافه گلک می‌توانید انواع غذاهای خوشمزه و متنوع را با موسیقی زنده نوش جان کنید.

همچنین می‌توانید از محلی‌ها غذاهای دریایی لذیذ بخرید و حسابی دلی از عزا دربیاورید. به خصوص اگر تازه از پیاده روی در جزیره برگشته و گرسنه باشید.

بازارها و مراکز خرید هرمز؛ در سفر به هرمز چه سوغاتی بخریم؟

بازار هرمز

قطعا جزیره هرمز با آن بافت سنتی و محلی خود، ساختمان هایی به عنوان مال و پاساژ ندارد. اما بازارهای محلی هرمز که در برخی نقاط آن یافت می شود میتواند تجربه خریدی دلچسب را در سفر به هرمز برای شما فراهم کند. بازار سنتی ساحل سرخ و بازار ساحلی دو مجموعه ای هستند که میتوانید در آنها برای خرید اقلام سوغات هرمز اقدام کنید. سوغاتی مثل آویزهای زینتی، دستبند و گردنبند با نشان های دریایی، خاک رنگی هرمز، لباس محلی و از همه جالب تر سس مخصوص هرمز که بسیار تند است و با خاک هرمز طبخ می شود و همچنین در آن ماهی کیلکا وجود دارد.

اقامت در هرمز؛ شب را کجا بمانیم؟

معمولا افراد برای سفر کوتاه به هرمز می‌آیند و شب برای اقامت به قشم یا بندرعباس می‌روند. در این صورت می‌توانید از امکانات اقامتی متنوع این شهرها استفاده کنید و پیش از سفر نسبت به اجاره ویلا و اقامتگاه مورد نظرتاناز سایت شب اقدام کنید.

اما اگر قصد دارید شب را در جزیره هرمز بمانید بد نیست بدانید این جزیره تنها یک هتل دارد و آن هم هتل ساحل سرخ است. اما گزینه‌های دیگری هم برای اقامت در هرمز مانند اجاره خانه از محلی‌ها  وجود دارد که هزینه زیادی را هم به شما تحمیل نمی‌کند. برای رزرو و اجاره منزل و اقامتگاه در هرمز ، حتما وارد سایت شب شوید و تمامی آنها را مشاهده و انتخاب کنید.

اما جدای از همه این‌ها اگر اهل کمپینگ باشید چادر زدن در سواحل هرمز و آرام آرام به خواب رفتن با صدای امواج دریا زیر آسمان نیلگون خلیج فارس می‌تواند تجربه بی‌نظیری برایتان باشد. فقط حواستان باشد وسایل لازم برای کمپینگ و لباس گرم همراه خودتان ببرید.

اقامت در هرمز

جمع بندی؛ خاطره سازی در سفر به هرمز

یکی از بهترین سفرهای ایران گردی شما قطعا سفر به جزیره هرمز خواهد بود که این راهنمای سفر به شما در گردش در آن کمک خواهد کرد. اگر تا به حال مهمان این جزیره زیبا و مردم مهربانش بوده اید، تجربیات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. سفری هیجان انگیز به هرمز ( مریخی بر روی زمین ) انتظار شما را می کشد.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب