گردش و سفر به شهر زیبای همدان

5

مسافرت به یک مکان فوق العاده خوش آب و هوا و عالی با همسفرهای خوب واقعا خوش می گذره. اگر قصد دارید برای روزهای بهاری و هوای گرم تابستان برنامه سفر بچینید حتما این مقاله را درباره همدان بخونید. در مقاله قبلی در مجموعه مقالات 100 شهر دینی ایران به استان اصفهان سفر کردیم و با 9 شهر از این استان آشنا شدیم.  اکنون به استان همدان می رویم.

همدان

همدان یا همان شهر تاریخی هگمتانه یکی از استان های غربی ایران است که از مناطق کوهستانی و مرتفع محسوب می شود. آب و هوایی خنک، رودهای فراوان، کوهها و دشت ها، زیبایی خاصی به این استان و مناطق اطرافش بخشیده است. این استان با آب و هوای معتدل کوهستانی از بهترین جاذبه های گردشگری ایران در نیمه اول سال محسوب می شود. سفر به همدان به عنوان اولین پایتخت پادشاهی ایران پر از تجربیات جالب و جدید است چون این شهر تاریخی جاهای زیادی برای بازدید دارد. کلی اماکن زیارتی و باستانی و آثاری که از قرن ها قبل از میلاد باقی مانده. در حقیقت همدان قدیمی ترین شهر ایران است. همچنین کوهها و دشت های پوشیده شده از چمن و چشمه های جاری از کوهستان یکی از بهترین مناطق ایران برای کوهنوردان هم محسوب می شود. در این مقاله سعی می کنم مهمترین شهرهای همدان را با اماکن گردشگری این شهر معرفی کنم و بگویم کجاها را ببینید، چه سوغاتی های خوبی می توانید از همدان بخرید و برای اقامت در همدان کجا را انتخاب کنید.شهر همدان یکی از استان های غربی کشور ایران است که مانند دیگر استان های ایران، جاذبه های گردشگری بسیاری را در دل خود جا داده است. اگر که تصمیم دارید برای سفر خود این شهر را انتخاب کنید و به دنبال زیباترین و بکر ترین جاذبه های گردشگری این استان هستید، شب لیست این جاذبه های منحصر به فرد رو برای شما فهرست کرده است با ما همراه باشید.

نقشه استان همدان

11  جایی که باید در همدان باید ببینید

غار علیصدر


غار علیصدر با عنوان طولانی‌ترین غار آبی جهان، یکی از انگیزه‌های مهم و بخش جذاب و به‌یادماندنی سفر گردشگران به همدان است. این غار در ارتفاعات ساری قیه نزدیک روستای علیصدر شهرستان کبودرآهنگ قرار دارد. ارتفاع غار از سطح دریا ۲۱۰۰ متر است و محوطه غار دالان‌های پیچ در پیچ و دهلیزهای متعددی دارد. برای بازدید از این غار، بعد از تهیه‌ی بلیط، قایقی در اختیار گردشگران قرار می‌دهند و بازدید از این غار با قایق امکان‌پذیر است. دمای داخل غار ثابت و همواره ۲۰ درجه سانتی‌گراد است. غار علیصدر بیست و سومین اثر طبیعی ملی است که سازمان میراث فرهنگی در ۱۵ دی ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران آن را ثبت کرده است. ساعت بازدید از غار ۸ صبح الی ۱۷ است. بزرگترین غار آبی جهان که هنوز قسمتهایی از آن کشف نشده است. شما می توانید یک تجربه هیجان انگیز داشته باشید که هیچوقت در طول عمرتون فراموش نکنید.

دهکده تفریحی گردشگری گنج‌نامه

سنگ نوشته های باستانی گنج نامه در جنوب غربی همدان روی صخره های کوه الوند در کنار آبشاری زیبا واقع شده است. می توانید برای تفریحات تابستانی خود برنامه ای در این منطقه بگذارید و این آثار باستانی و طبیعت زیبا را در مجموعه تفریحی توریستی و ورزشی که مجهز به تله کابین هست تجربه کنید
مجموعه‌ی تفریحی، توریستی و ورزشی گنج‌نامه‌ی همدان در میدان گنج‌نامه و در ۵ کیلومتری غرب شهر همدان و کوه‌های الوند قرار دارد. آب و هوای مطبوع کوهستان، دره فرح‌بخش الوند و چشم‌انداز زیبای دشت میشان جذابیتی را پدید آورده که گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب می نماید. این مجموعه شامل چندین جاذبه‌ی گردشگری است که برای بازدید از همه‌ی آن‌ها لازم است یک روز کامل را به آن اختصاص دهید. در این دهکده توریستی می‌توانید از سنگ‌نبشته‌های گنج‌نامه و آبشار گنج‌نامه دیدن کنید. تله‌کابین گنج‌نامه، پیست اسکی تاریک‌دره، تله‌سیژ و تله‌اسکی، ورزش تعادل هوایی در ضلع غربی مجتمع گنج‌نامه، پیاده‌روی بر روی پل معلق ۲۰۰ متری، تیرول یا پرواز فردی بر روی کابلی به طول ۵۲۰ متر و بسیاری تفریحات دیگر را نیز در این مجتمع تفریحی گردشگری تجربه کنید.

گنج نامه همدان

 

آرامگاه ابوعلی سینا

آرامگاه طبیب، شاعر و عارف ایرانی، ابوعلی سینا، که شهرت جهانی دارد در میان میدانی به همین نام واقع است. میدانی بیضوی با درختان چنار کهنسال و آب‌نماهایی الهام‌گرفته از باغ‌های ایرانی، تفرجگاه زیبایی را به وجود آورده است. طرح و نقشه‌ی بنا از روی قدیمی‌ترین بنای تاریخ‌دار اسلامی یعنی برج قابوس بن وشمگیر در شهر گنبد کاووس اقتباس شده است. تالار جنوبی آرامگاه به عنوان موزه، محل نگهداری سکه، سفال و اشیای کشف‌شده‌ی مربوط به هزاره‌های قبل از میلاد است. در تالار شمالی، مجموعه‌ای نفیس از کتاب‌های خطی و آثار بوعلی سینا گردآوری شده است.همچنین شما می توانید به همدان سفر کنید و از آرامگاه و موزه ابن سینا، معروفترین پزشک و دانشمند قرون وسطی دیدن کنید. این آرامگاه در مرکز یک میدان بزرگ و زیبا واقع شده که در ادامه توضیحات بیشتری می خوانید.یکی از جاذبه های گردشگری همدان آرامگاه ابوعلی سینا است. وی دانشمند، فیلسوف و پزشک بزرگی در دوران خود بوده و آثار و کتاب هایش تاثیر زیادی بر دانش بشر داشته و تغییرات مهمی در فرهنگ علمی شرق و غرب گذاشته است. ترجمه دو کتاب شفا و قانون ابن سینا وی را به استاد بی نظیر در طب و علوم طبیعی و ماوراءطبیعی تبدیل نمود. در چندین شهر ایران و همچنین در فرانسه و هراره و بوبینی بیمارستانهایی با نام این سینا وجود دارد. سازمان یونسکو هر دو سال یکبار جایزه ای با نام ابن سینا به افرادی می دهد که از نظر فلسفه اخلاق و علم پیشرو هستند. جایزه این سینا در آلمان هم به کسانی داده می شود که در راه تفاهم فرهنگی ملت ها تلاش کرده اند. نماد شهر همدان آرامگاه بوعلی سینا است که در حقیقت نماد پیشینه ایران در فرهنگ جهان و دانش و علم هم محسوب می شود. این ساختمان یکی از اولین معماری های مدرن محسوب می شود.

آرامگاه ابن سینا در همدان

آرامگاه استر و مردخای

آرامگاه استر و مردخای در خیابان شریعتی همدان از زیارتگاه های یهودیان ایران محسوب می شود. همچنین این مقبره جزء آثار میراث فرهنگی ایران ثبت شده است.

ارامگاه استر و مردخای همدان

هگمتانه را فراموش نکنید.

اگر طرفدار تاریخ و هنر هستید حتما هگمتانه را دوست دارید. هگمتانه پایتخت ایران در دوران باستان است. اگر تاریخ را دوست دارید این مکان را از دست ندهید. فقط بخش های کوچکی از تاریخ باستان کشف شده ولی همین هم نشانه ارزشمندی از گذشتگان ایران است.

مورخین یونانی درباره هگمتانه مطالبی نوشته اند که همگی می گویند پادشاه ماد تصمیم به ساخت قصری عظیم و محکم گرفت. این قصر را بصورت هفت قلعه درون هم ساخت. طراحی این قلعه ها اینطور بود که قصر شاه درون قلعه هفتم قرار داشت و مردم عادی باید خانه هایشان را بیرون این قلعه می ساختند. کاوش ها همچنین نشان می دهد معماری این شهر بسیار منظم و اصولی با سیستم آبرسانی منظم و کارآمدی بوده است. مطلب آخر اینکه در طی حفاری ها در صد سال اخیر شهر بزرگی در تپه هگمتانه با آثار ارزشمندی کشف شده است.

یک روز را در کوه الوند، سپری کنید.

کوه الوند همدان

تجربه کوهنوردی دربین دره ها و دشت های الوند می تواند یکی دیگر از دلایل سفر هیجان انگیز به همدان باشد. اگر اهل کوهنوردی هستید همدان به دلیل اینکه در دل کوه و دره واقع شده شهر خوبی برای کوهنوردان و صعود به قله است. جایی که می توانید کوهنوردی کنید و در پناهگاهایی که در دل کوه در نظر گرفته شده شب را استراحت کنید.

 آرامگاه بابا طاهر

قدمت این بنا که تا کنون چندین بار بازسازی شده به دوران سلجوقی می رسه که در قرن ۶ قمری یه برج ۸ضلعی آجری بر روی قبر “باباطاهر” ساخته شد، و “رضا خان پهلوی” بنای آجری دیگری روی آن ساخت . بنای جدید رو هم ” مهندس فروغی” در سال ۱۳۴۴خورشیدی ساخته .
آرامگاه بابا طاهر در زمان خود از جمله شاهکارهای معماری بوده که طرح اصلی آن از معماری های قرون ۷ و ۸ قمری گرفته شده .
تو محوطه داخلی آرامگاه ۲۴ دو بیتی بر روی ۲۴ قطعه سنگ زیبا حک شده و تو قسمت پایین، اطراف محوطه داخلی مزار نصب شده است .باباطاهر از شعرا و عرفای معروف ایرانی در اواخر قرن چهارم هست. خوب است که اگر به همدان می روید از آرامگاه این شاعر بزرگ دیدن کنید. آرامگاهی در مرکز میدانی مستطیلی با گنبدی فیروزه ای با سقفی کاشی کاری شده بر بالای تپه ای کم ارتفاع.

شاعر بابا طاهر همدان

تماشای گنبد علویان، شاهکار معماری و گچ بری

این گنبد زیبا در چهار باغ علویان در شهر همدان است که مربوط به دوره سلجوقیان در قرن ششم هجری می شود.

شیر سنگی همدان

مجسمه شیر سنگی همدان یک سنگ بزرگ با طرحی از یک شیر بر بالای آن که در بالای یک تپه باستانی قرار دارد. از آنجایی که در اطراف این مجسمه آثاری مربوط به دوره اشکانیان یافت شده به نظر می آید این مجسمه سنگی هم مربوط به دوران اشکانیان باشد.

شیر سنگی همدان

بازار سنتی همدان

مجموعه تاريخی بازار همدان در محدوده خيابان‌های باباطاهر، اکباتان و شهدا قرار دارد و عمده بناهای آن مربوط به دوره قاجاريه است. مانند بازارهای اغلب شهرهای قدیمی ایران، بازار سنتی همدان نیز مسقف است. بعضی بخش‌های آن پوششی گنبدی شکل دارد. بازار همدان به لحاظ وجود راسته‌های مختص به اصناف مختلف معماری ویژه‌ای دارد. برخی مورخان قدمت این بازار را به دوره سامانیان نسبت می‌دهند، اما اکثر این مجموعه بازمانده از دوره قاجاریه است.بازار همدان از اماکن باقی مانده از دوران قاجار است و در مرکز شهر قرار دارد. این بازار هم مثل همه بازارهای قدیمی ایران مسقف است. جالب است که بگویم بازرگانان از شهر همدان به عنوان انبار ایران نام بردند. دیدن از این بازار هم  علاوه بر این که موقعیتی برای خرید مهیا می کند می تواند برای بیننده ای که علاقه مند به معماری  است جالب باشد.

بازار تاریخی همدان

 موزه تاریخ طبیعی همدان

در انتهای چهارباغ آزادگان در شهر همدان، در زیربنای تقریبی ۲۰۰۰ مترمربعی، موزه تاریخ طبیعی همدان قرار دارد. موزه تاریخ طبیعی همدان به همت جعفر محمد علیزاده تاسیس شده و تمامی نمونه‌ها با تلاش ایشان و دانشجویان جمع‌آوری شده‌اند.
این موزه در داخل دانشکده کشاورزی قرار دارد؛ موزه‌ای کم‌نظیر از انواع گونه‌های حیوانی، گیاهی و طبیعی مربوط به اقلیم ایران و جهان. این موزه در حال حاضر به عنوان سرمایه‌ای گرانبها است که به بستری برای مطالعه و تحقیق دانش‌پژوهان تبدیل شده است. در این موزه نمونه‌های زنده، سنگواره و تاکسی‌درمی شده از گونه‌های مختلف جانداران نگهداری می‌شود.

همدان اولین پایتخت نخستین شاهنشاهی ایران : مادها

ماد نام یکی از اقوام ایرانی مربوط به قرن 17 قبل از میلاد بودند که دولتی از همه اقوام ایرانی تشکیل دادند که 120 سال بر ایران فرمانروایی کردند و نهایتا از کوروش کبیر شکت خوردند. در زمان پادشاهی هووخشتره برای اولین بار دولت یکپارچه اقوام فلات ایران تشکیل شد. وی بزرگترین فرمانروای غرب آسیا بود. بنا بر شواهد تاریخی همدان همان پایتخت پادشاهی ماد است که در آن زمان هگمتانه نام داشت.

 شهرستان تویسرکان: یکی از شهرهای دیدنی ایران در استان همدان

یکی از شهرهای استان همدان، تویسرکان است که اگر قصد دارید بیشتر با استان همدان آشنا شوید ادامه مطالب را بخواهید. شهرستان تویسرکان با آب و هوای معتدل کوهستانی و عبور چهار رودخانه از این شهر جزء طبیعت زیبای ایران محسوب می شود.  گردوهای با کیفیت تویسرکان معروف است.

آرامگاه حبقوق

آرامگاه حبقوق یکی از قدیمی ترین آثار باستانی ایران است که بارها بازسازی گردیده است. این ارامگاه مربوط به یکی از پیامبران بنی اسرائیل که حدود 700 قبل از میلاد زندگی می کرده است. درباره آرامگاه وی روایت های گوناگونی وجود دارد که یکی از روایت ها آرامگاه حبقوق پیامبر را در تویسرکان می باشد.

ارامگاه حبقوق همدان

سفر به ملایر و دیدن جاذبه های گردشگری ملایر

شهر تاریخی ملایر با آب و هوای کوهستانی با تابستانهای معتدل در جنوب شرقی استان همدان قرار دارد. این شهر در کوهپایه های زاگرس است.

قلعه های متعدد و آثار نظامی که از دوران قبل در این شهر بجا مانده نشان دهنده اهمیت این منطقه می باشد.

باغ سیف الدوله

بوستان سیفیه در ملایر در دامنه کوه گرمه

باغ سیف دوله

مقبره سیف الدوله

قسمتی از آن آتشکده است که مربوط به دوره ساسانیان و قسمت دیگر آن مربوط به دوره قاجاریه می باشد.

مقبره سیف الدوله همدان

بازار قدیمی ملایر

مربوط به دوره قاجار است و شبیه بازار وکیل می باشد.

چندین کاروانسرا

دریاچه مصنوعی و مجتمع تفریحی

محوطه تاریخی نوشیجان بر فراز تپه

آثار بجا مانده در این منطقه از نخستین الگوهای معماری ایران است و واقعا دارای معماری پیچیده و زیبایی است. تپه باستانی نوشیجان در محوطه ای است که  آثاری از دوره مادها، هحامنشی و اشکانی باقی مانده است. ولی آثار مربوط به دوره مادها بارزتر است. از جمله آتشکده، تالار آپادانا، معبد مرکزی،اتاق ها و انبار ها و تونل ها و حصار از جاهای دیدنی مربوط به دوره مادها در ملایر است.

محوطه تاریخی نوشیجان بر فراز تپه

تپه گونسپان

از جمله بلندترین تپه های ایران در نزدیکی ملایر

تپه سیاه چقا:

از مکانهای باستانی هزاره اول قمری

تپه پری

مربوط به دوره هزاره سوم قمری

برج و شهر زیر زمینی سامن

در 40 کیلومتری جنوب ملایر از جنس خشت و گل مربوط به 700 سال قبل

قلعه گوراب: دوره ساسانیان و اشکانیان

قلعه دامون: یکی از پایگاههای مهم نظامی بهرام چوبین

موزه ملایر

خانه قدیمی منصوری

شهر زیرزمینی سامن

شهر زیرزمینی سامن

یخدان میرفتاح: مربوط به دوره قاجاریه. یخ حاصل در فصل زمستان ذخیره و در فصول گرم سال استفاده می گردد.

یخدان میرفتاح

شهرستان رزن

شهرستان رزن در 85 کیلومتری همدان قرار دارد. امام زاده اظهربن علی یکی از آثار تاریخی این شهر است که قدمت آن به دوره ایلخانی برمی گردد.

شهرستان رزن
  • سوغاتی های همدان

صنایع دستی همدان مانند سفالگری شهرت جهانی دارد. اما بغیر از سفالگری، همدان در سرامیک سازی، صنعت مبل و منبت کاری، سبد بافی و تولید چرم زبانزد است.

سوغاتی همدان
سوغاتی همدان

همچنین اگر به دنبال خوردنی های خوشمزه می گردید می توانید شیرینی جات خوشمزه بخرید. بعلاوه از سوغات این استان می توان به انگور، کشمش سبز و قرمز، خشکبار، بادام، گردو، عسل و باسلق و … اشاره کرد.

کشمش همدان

کشمش های این منطقه شهره عام و خاص است. عسل های این شهر هم به دلیل دشت ها، دارای کیفیت خوبی است. همچنین مردم این شهر کشورزی، دامداری، باغداری و صنایع دستی مشغولند. این شهر به صنعت مبل و منبت کاری هم معروف هستند.

  • فاصله همدان از تهران

مسافت تهران به همدان تقریبا 300 کیلومتر تخمین زده شده است که اگر با ماشین خودتان بخواهید سفر کنید تقریبا 3 ونیم تا 4 ساعت زمان می برد. اما شما می توانید از طریق هواپیما و قطار هم به همدان سفر کنید. ایستگاه قطار در استان همدان در شهر ملایر قرار دارد. فرودگاه هم در 5 کیلومتری این شهر هست. پایانه اتوبوس رانی هم که داره. بنابراین برای سفر به همدان گزینه های خوبی دارید. فقط باید خودتون شرایط سفر را در نظر بگیرید و بهترین راه را انتخاب کنید.

  • محل اقامت در همدان

همدان هتل ها و مهمانسراها و خانه های ویلایی قشنگی داره که می تونید از انها برای اقامت راحت استفاده کنید. بنابر میزان بودجه خود می تونید دست به انتخاب بزنید. در ادامه چند تا از بهترین مکانهای همدان را برای اقامت معرفی می کنم.

  • مهمانسرا و هتل های همدان: مهمانسرای جهانگردی غار علیصدر، هتل خاتم، هتل بابا طاهر، هتل آرین، هتل پارسیان بوعلی، هتل پارسیان آزادی
  • اقامتگاههای شخصی: اجاره ویلا و آپارتمان با هر نوع امکانات رفاهی که سایت های معتبر در شهرهای مختلف معرفی می کنند یکی دیگر از گزینه های شما است. برای اجاره سوئیت در همدان کلیک کنید.
  • نکته آخر برای سفر به همدان

از آنجایی که همدان جزء شهرهای سردسیر و کوهستانی محسوب می شود حتما لباس گرم همراه داشته باشید. از سفر به این استان زیبا و تاریخی لذت ببرید و سفر خوبی داشته باشید.

5 پاسخ
  1. […] گردش و سفر به شهر زیبای همدان – وبلاگ شب – اجاره وی… […]

  2. […] در شیراز شهر بهار نارنج، قبر ابو علی سینا (ابن سینا) در شهر زیبای همدان، عمر خیام در نیشابور و بسیاری از مکان های های دیگر، […]

  3. […] با جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی فراوان که هنگام گردش و سفر به  شهر زیبای همدان نباید از آن‌ها غافل شد. از غار علیصدر، گنج نامه، […]

  4. علوی نظر داده:

    من رفتم همدان منتها دو روز وقت گذاشتم
    به نظر کم بود دو روز با اینکه همش بیرون بودیم

  5. محمدحسین نظر داده:

    <اقعا شهر عالییی بود.ما که از مسافرتمون خیلی لذت بردیم

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب