راهنمای سفر و کمپینگ آسان با کودکان

2

راهنمای سفر با کودکان

در ذهن خیلی از افراد سفر و کمپینگ با کودکان چیزی سخت و یا شاید غیرممکن باشد.

به همین علت چند سال خود را از سفر محروم می‌کنند و فقط حسرت آن را می‌خورند. در مقابل خانواده‌های بسیاری را دیده‌ایم که خودشان را محدود نمی‌کنند و سفر با کودکان را به آسانی تجربه می‌کنند و از آن لذت می‌برند. در این میان کمپینگ در طبیعت نوعی از سفر است که می‌تواند تجربه هیجان انگیز و بی‌نظیری برای خانواده به خصوص اعضای کوچک‌تر آن باشد. یک مساله دیگر که ذهن برخی از خانواده‌ها را مشغول و برنامه ریزی برای سفرهای خانوادگی را برایشان سخت می‌کند، هزینه‌های رزرو هتل و یا اجاره ویلا، سوئیت و آپارتمان برای اقامت است، همچنین می‌توان از بهترین اقامتگاه‌های بوم‌گردی مازنداران نیز استفاده نمود.

کمپینگ و چادر زدن در طبیعت علاوه بر این که تجربه‌ای نو و بکر به خصوص برای کودکان است، هزینه‌های سفر را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

اما شاید این سوال پیش بیاید که کمپینگ با کودکان کار عاقلانه‌ای است؟ چطور از عهده‌اش بر بیاییم؟ با دانستن چند نکته که در این مقاله سعی کردیم مهم‌ترین آن‌ها را بیاوریم، متوجه می‌شوید که کمپینگ با کودکان نه تنها کار آسانی است بلکه می‌تواند خاطرات خوشی را برایشان رقم زند که هیچ وقت از یادشان نرود. آشنایی با طبیعت و لمس آن تجربه‌ای است که نباید آن را از کودکان دریغ کرد.

سفر با کودکان

قبل از کمپینگ اصلی به یک کمپینگ تمرینی بروید

اگر برای اولین بار است که کودک شما این نوع سفر را تجربه می‌کند و عادت به خوابیدن بیرون از منزل را ندارد، بهتر است از چند روز قبل او را آماده کنید. برای مثال می‌توانید در خانه یا حیاط برایشان چادر مسافرتی برپا کنید تا چند ساعتی را در آن وقت بگذرانند و تا حدی به محیط جدید عادت کنند.

اگر برایتان ممکن است قبل از رفتن به کمپینگ‌های چند روزه و طولانی، سفرهای کمپینگ کوتاه و یکی دو روزه را به مقصدی نزدیک تجربه کنید یا حتی چند ساعت از روز را در پارک نزدیک خانه بگذرانید. به این طریق واکنش و رفتار بچه‌ها را می‌بینید و با آمادگی بیشتری به استقبال کمپینگ با کودکان می‌روید.

سفر با کودکان

شور و شوق داشته باشید و آن را به کودکان انتقال دهید

شور و شوق برای کمپینگ و این نوع سفر از شما به کودکتان منتقل می‌شود. آن‌ها اگر شما را مشتاق ببینند خودشان هم برای سفر هیجان زده می‌شوند و سعی می‌کنند حسابی خوش بگذرانند. پس اخم و شکایت و غر زدن از جای خواب، غذا و یا هر چیز دیگر را در طول سفر کنار بگذارید تا تصویر خوبی از سفر و کمپینگ به بچه‌ها منتقل شود. توجه کردن به این نکته در کمپینگ با کودکان، به شما کمک می‌کند در آینده هم سفرهای آسان‌تری را در کنار آن‌ها تجربه کنید.

یک روش دیگر برای ایجاد شور و شوق در کودکان این است که اگر ممکن بود با دوستان آن‌ها و به همراه چند خانواده دیگر به سفر و گردش بروید.

blogpost-247

خودتان را برای اتفاق‌های غیرمنتظره آماده کنید

تجربه کمپینگ با کودکان حتی اگر برای بار اول هم نباشد، باز هم ممکن است شما را با اتفاق‌های غیرمنتظره رو به رو کند. از گم شدن گرفته تا زخمی شدن دست و پای کودک یا هر چیز دیگری. باید صبور باشید و سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید تا این آرامش به کودک هم منتقل شود، بی قراری نکند و سفر را به کام خودش و شما تلخ نکند. ضمن این که همین‌جاست که کودک از شما یاد می‌گیرد چطور در شرایط سخت مدیریت بحران کند و زود از کوره در نرود.

کودکان را در کارها مشارکت دهید

چه قبل از سفر و چه بعد از سفر کودکان را در کارها مشارکت دهید. به آن‌ها اجازه بدهید تا به شما کمک کرده و به این طریق احساس مهم بودن کنند و در ضمن مسئولیت پذیری را یاد بگیرند. برای مثال برای بچه‌ها لیستی از وسایل مورد نیازشان را تهیه کنید و بگذارید ساکشان را خودشان جمع کنند.

در طول کمپینگ با کودکان هم آن‌ها را با توجه به سن و توانمندی‌هایشان در کارهایی که انجام می‌دهید سهیم کنید، برای مثال برپایی چادر، آماده کردن غذا، شستن ظرف‌ها و…

راهنمای سفر با کودکان

قوانین سخت گیرانه همیشگی را کنار بگذارید

کمپینگ نوعی از سفر است که بچه‌ها می‌توانند در طول آن آزادی عمل بیشتری داشته باشند و از بودن در طبیعت نهایت استفاده را ببرند.

پس در کمپینگ با کودکان به تفریح و فعالیت بچه‌ها نظارت داشته باشید اما به آن‌ها سخت نگیرید. یادتان باشد آن‌ها را به طبیعت آورده‌اید نه یک مهمانی خشک و رسمی یا هتلی چند ستاره! به آن‌ها اجازه بدهید از فعالیت‌هایی که دوست دارند لذت ببرند. در حالی که شما ممکن است از تماشای ستاره‌ها در آسمان شب سر ذوق بیایید، شاید آن‌ها از دنبال کردن حیوانات یا گِل بازی لذت ببرند.

تا جایی که سلامتی‌شان به خطر نمی‌افتد بگذارید تجربه‌های جدید کسب کنند و حس خلاقیت و کنجکاوی آن‌ها پرورش یابد.

کودک در سفر

به کودکان اجازه ماجراجویی و آشنایی با طبیعت را بدهید

بزرگترین دستاورد و ثمره‌ای که می‌تواند از کمپینگ یا سفر در ویلا شمال با کودکان باقی بماند، آشنایی و دوستی بچه‌ها با طبیعت و خلق تجربه‌های جدید از طریق لمس طبیعت است. در کنار بچه‌ها باشید، اجازه بدهید ماجراجویی و کنجکاوی کنند و به سوالاتشان جواب بدهید. دویدن دنبال پروانه‌ها و پرندگان، لمس گل‌ها و گیاهان و درختان و هزاران مورد دیگر چیزی است که کودک شما در این نوع سفر می‌تواند آن‌ها را تجربه کند و چراغ‌های تخیل در ذهنش روشن شود.

پس نباید این فرصت را از او بگیرید. این روزها بیشتر وقت کودکان در آپارتمان می‌گذرد، ضمن این که اگر در طول سفر در هتل یا آپارتمان و ویلایی اجاره‌ای بودید شاید این فرصت‌ها برای کودکتان پیش نمی‌آمد و مجبور می‌شدید مدام در حال کنترل او باشید، اما در طبیعت می‌توانید آزاد و رها باشید.

در کنار این‌ها اگر امکانش بود دوچرخه هم با خودتان ببرید که وسیله خوبی برای سرگرمی بچه‌ها و لذت بردن آن‌هاست.

سخن آخر این که اگر به نکات لازم در رابطه با کمپینگ با کودکان توجه کنید می‌توانید با کوله باری از تجربه‌های جدید و شگفت انگیز و خاطرات خوش و ماندگار به خانه برگردید. کمپینگ با کودکان می‌تواند هم برای شما و هم برای فرزندانتان تجربه‌ای متفاوت و منحصر به فرد باشد و برای همیشه در خاطرتان ثبت شود.

2 پاسخ
  1. Behzad نظر داده:

    عالی بود.سپاس

    1. فؤاد جاودان نظر داده:

      خواهش می کنم هدف ما هم در وبلاگ سایت شب جلب رضایت خواننده است

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب