کال جنی طبس، دره‌ای اسرار آمیز

0

معرفی دره کال جنی

کال جنی از جاذبه‌های طبیعی وهم انگیز و ترسناک به نظر می‌آیند یا بهتر است این‌طور بگوییم که قبل از سفر به آن‌ با تصاویری که می‌بینیم و چیزهایی که درباره‌ آن می‌خوانیم چنین فکری در ذهنمان شکل می‌گیرد. بعضی‌ها ترس به کنجکاوی‌شان غلبه می‌کند و عطای سفر به این منطقه را به لقایش می‌بخشند. اما برای عده‌ای دیگر دقیقا عکس این قضیه است.

کنجکاوی آن‌ها بر ترس و وحشتشان پیروز شده و برای کشف رمز و رازها و تجربه هیجان و ماجراجویی دل به جاده می‌زنند و راهی این مکان‌ می‌شوند. اگر شما هم آدم ماجراجویی هستید و اهل کشف رمز و راز، دره‌ای مرموز و اسرار آمیز در طبس به نام کال جنی می‌تواند این بار مقصد سفرتان باشد.

دره کال جنی طبس
کال جنی

کال جنی کجاست؟ چطور به آن‌جا برویم؟

[osm_map_v3 map_center= “33.8236,56.8371” zoom=”11″ width=”95%” height=”450″ map_border=”thin solid ” post_markers=”1″ control=”” bckgrndimg=”” ]

این دره مرموز در اطراف روستای ازمیغان در فاصله حدودا ۳۵ کیلومتری شمال طبس قرار دارد. برای رسیدن به این دره شگفت انگیز که در استان خراسان جنوبی جا خوش کرده است، باید به سمت شهرستان طبس رفته و از جاده طبس بشرویه از آن خارج شوید. بعد از طی جاده آسفالت در دو راهی استخر شاعر وارد جاده خاکی می‌شوید، تقریبا ۵ کیلومتر که پیش بروید به روستای فشاه می‌رسید.

همین جا ابتدای دره است و متصل به کوه، می‌توانید از طریق آن وارد کال جنی شوید. یک راه دیگر هم پیش روی شماست و آن این است که راه خود را در این جاده خاکی ادامه دهید و در میانه‌های راه از طریق شکافی که در دیواره دره ایجاد شده وارد آن شوید.

دره معروف کال جنی در نزدیکی طبس
کال جنی

چرا به این دره کال جنی می‌گویند؟

شاید برایتان سوال باشد که چرا این نام را روی این دره گذاشته‌اند. وقتی جاذبه‌ای شکلی منحصر به فرد و یا به نوعی ویژگی و مشخصه‌ای عجیب و غریب دارد، معمولا اسم‌های عجیب و متفاوتی هم روی آن می‌گذارند. به خصوص وقتی گذشتگان دلایل علمی این تفاوت و ویژگی‌های خاص را نمی‌دانستند بنا به باورها و خیال پردازی‌های خود از آن مکان نامی برایش انتخاب می‌کردند.

حالا چرا کال جنی؟ این اسم از دو بخش کال و جنی تشکیل شده است. کال به دره یا مسیری گفته می‌شود که به وسیله سیلاب‌ها و جریان آب ایجاد می‌شود. بخش دوم اسم یعنی جنی هم به این خاطر آورده شده که قدیمی‌ها اعتقاد داشتند که این دره ترسناک و محلی زندگی و رفت و آمد اجنه است.

دلیل این که خیال می‌کردند جن‌ها در کال جنی زندگی می‌کنند، ساختار متفاوت دره و پیچیدن صدای وهم انگیز باد در میان دیواره‌ها بوده است. همچنین عده‌ای معتقد بودند که خانه‌ها و حفره‌هایی که در بین راه می‌بینیم به دست اجنه ساخته شده است!

گشت و گذار در این دره مرموز و قدم زدن در آن که انگار نمونه وطنی گرند کنیون آمریکاست، شما را به دنیایی عجیب و غریب می‌برد. کال جنی جایی شگفت انگیز است که در نگاه و برخورد اول به نظرتان می‌رسد در سرزمینی خیالی فرود آمده‌اید و واقعیتی در کار نیست!

اولین تصویر پیش روی شما درختان نخل و نیزار و چشمه است. پیش که می‌روید در حصار دیواره‌های بلند دره، نسیمی خنک در دل بیابان داغ به صورتتان می‌خورد و تمام خستگی راه را از تن شما بیرون می‌کند. اینجا با وجود قرار گرفتن در قلب بیابانی تب‌دار، بسیار خوش آب و هواست.

آبتنی در دل بیابان داغ طبس!

شگفتی‌های کال جنی این دره اسرارآمیز تمامی ندارد. در مسیر آبشارهای کوچکی وجود دارند که به زبان محلی به آن‌ها شلن می‌گویند و حوضچه‌هایی نیز تشکیل شده که فرصت خوبی برای آبتنی به گردشگران می‌دهند. چه کسی فکرش را می‌کند دره‌ای چنین خوش آب و هوا که در بسیاری از قسمت‌های آن آب به چشم می‌خورد، در دل بیابان داغ و تب‌دار طبس وجود داشته باشد؟

جالب است این را هم بدانید که آب این حوضچه‌ها از طریق راه آب و تونل‌هایی که ساخته شده به داخل قنات هدایت می‌شود. همچنین با وجود آب و هوای گرم طبس رودخانه‌های دائمی در آن قرار دارد و آن هم به علت وجود چشمه‌هایی پرآب در منظقه کوه‌های شتری است. رودخانه کال جنی نیز یکی از این رودخانه‌های دائم به حساب می‌آید.

رود خانه  و تونل های کال جنی طبس
کال جنی

شب را کجا بمانیم؟

معمولا افرادی که به طبس سفر می‌کنند، چه با وسیله شخصی و چه با تورهای مسافرتی، یک روز را به بازدید از کال جنی اختصاص می‌دهند. بازدید بدین صورت است که صبح به این دره می‌آیند به گشت و گذار می‌پردازند و شب برای استراحت به طبس برمی‌گردند. برای اقامت در طبس به راحتی می‌توانید هتل‌هایی با قیمت مناسب رزرو کنید و یا در اقامتگاه‌های بوم گردی بمانید و اقامتی متفاوت و خاطره انگیز را تجربه کنید.

اما اگر برنامه شما این است که حتما یک شب را در حوالی این دره بمانید، می‌توانید بر روی اقامت در خانه‌های محلی در روستای ازمیغان حساب باز کنید. همچنین اگر وسایل لازم برای کمپینگ در طبیعت را همراه خود ببرید، چادر زدن در محلی مناسب در اطراف دره گزینه دیگری برای اقامت در این منطقه است.

*برای سفر به کال جنی بهتر است تنها راهی نشوید و با تورهای مسافرتی که به این منطقه می‌روند همراه شوید زیرا ممکن است اگر تنها باشید خطراتی مثل گم شدن تهدیدتان کند.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب