چشمه‌های آبگرم محلات ، هم تفریح و هم درمان

1

در کشورمان ایران در بسیاری از شهرها چشمه‌های آب گرم مختلفی وجود دارند و به دلیل خواص درمانی و تاثیر به سزایی که در روند بهبود برخی بیماری‌ها می‌گذارند از گذشته تا به امروز مورد استقبال گردشگران زیادی بوده‌اند. همچنین این چشمه‌های آبگرم به نوعی جاذبه گردشگری آن شهرها محسوب می‌شوند و محبوبیت زیادی هم دارند، چرا که هم تفریح به حساب می‌آیند و هم به نوعی دوای درد. یکی از این چشمه‌های آبگرم که سالانه مسافران زیادی هم راهی آن می‌شوند، چشمه‌‌های آبگرم محلات واقع در استان مرکزی است. با سفر به محلات هم می‌توانید در آبگرم محلات تنی به آب بزنید و هم از سایر جاذبه‌های گردشگری این شهر دیدن کرده و لحظاتی خوش در دفتر خاطرات سفرهایتان ثبت کنید. این را هم اضافه کنیم که در سال‌های اخیر به دلیل استقبال بیشتر، امکانات رفاهی و اقامتی مناسبی برای رفاه حال گردشگران در این منظقه در نظر گرفته شده است.

چشمه ها ی آب گرم محلات جاذبه گردشگری استان مرکزی
محلات

چشمه‌های آبگرم محلات کجاست؟چطور به آن‌جا برویم؟

محلات یکی از شهرهای استان مرکزی و از خوش آب و هواترین شهرهای ایران است که از شمال به قم و آشتیان، از شرق به دلیجان، از جنوب به اصفهان و گلپایگان و از غرب به خمین و اراک منتهی می‌شود. یکی از دلایل محبوبیت محلات و استقبال مسافران از آن، نزدیکی این شهر به پایتخت و همچنین فاصله کم آن با سه شهر اراک، اصفهان و قم است.

چشمه‌های آبگرم محلات در ۱۵ کیلومتری شمال شرق این شهر در ارتفاعات بلند منطقه واقع شده و رفتن به آن از طریق جاده دلیجان-محلات و جاده اصلی قم-اصفهان از مسیر جاده دودهک-خورهه ممکن است.

آب گرم جاذبه گردشگری محلات
محلات

ویژگی‌ها و خواص درمانی چشمه‌های آبگرم محلات

چشمه‌های آبگرم محلات شامل ۶ چشمه با نام‌های شفا، حکیم، دنبه، سلیمانیه، سودا (بختیاری) و روماتیسم می‌شود و عده‌ای معتقدند سابقه استفاده از این چشمه‌ها به دوران باستان برمی‌گردد. چشمه‌های آبگرم محلات جزو اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان مرکزی به حساب می‌آیند و افراد بسیاری در طول سال برای تسکین دردهای عضلانی و مفصلی خود به محلات سفر می‌کنند. از آن‌جایی که استفاده از این چشمه‌ها از زمان گذشته زیاد بود، در سال ۱۳۵۰ مسئولین تصمیم گرفتند در محل مظهر چشمه یک مجتمع آبدرمانی بسازند که امروزه در دو بخش مجزای زنانه و مردانه قابل استفاده است. در ضمن هر کدام از این بخش‌ها استخر، وان و دوش‌های جداگانه دارند.

چشمه‌های آبگرم محلات از نوع آب‌های گرم عمقی بوده که اغلب از بخار خمیره سنگ‌های سوزان درون پوسته زمین به وجود آمده و سپس به سطح می‌رسد. همچنین عمق این آب‌ها بعضی مواقع به ۲۰ هزار متر و گرمای آن‌ها گاهی به ۱۰۰ درجه سانتی گراد هم می‌رسد. اما به طور کل می‌توان گفت میانگین درجه حرارت آب این چشمه‌ها ۵۰ درجه سانتی گراد است و به همین خاطر استفاده از آن‌ها به بیماران قلبی و عروقی چندان توصیه نمی‌شود.

آب این چشمه‌ها از ترکیب آب‌های سولفاته کلسیک است و در دسته آب‌های هیپوترمال قرار می‌گیرد. به همین خاطر استحمام در آن‌ها تاثیر بسیار مثبتی در درمان بیماری‌های صفراوی، کلیوی، کبدی، دستگاه گوارش و همچنین امراض استخوانی، روماتیسمی و حتی پوستی و عصبی دارد. همچنین گفته می‌شود گاز رادون که گویا فقط در این چشمه‌ها درصد قابل توجهی از آن وجود دارد، برای درمان بیماری‌های ریوی بسیار مفید است. ویژگی منحصر به فرد دیگری که چشمه‌های آبگرم محلات دارند عدم وجود بوی آزاردهنده گوگرد در آن‌هاست. این نکته را هم بگوییم که امکان دارد به خاطر استفاده از آبگرم فشار خون کاهش پیدا کند و دچار سرگیچه، سردرد و یا حالت تهوع شوید؛ به خصوص در دقایق اولیه که هنوز به دمای آب عادت نکرده‌اید. در این صورت نیازی نیست نگران شوید چون با چند دقیقه استراحت در هوای آزاد حال شما خوب می‌شود.

گلخانه های محلات جاذبه گردشگری محلات
محلات

کجا اقامت کنیم؟

در این منطقه تعداد زیادی مسافرخانه و مهمانپذیر وجود دارد که برای اقامت در محلات می‌توانید به سراغشان بروید.همچنین مجتمع جهانگردی آبگرم محلات با امکانات رفاهی مناسب نیز در نزدیکی چشمه‌های آبگرم محلات، گزینه بسیار مناسبی برای اقامت است. انتخاب دیگری که می‌توانید داشته باشید اجاره سوئیت و آپارتمان شخصی در محلات است؛ پیش از سفر از طریق سایت شب امکان انتخاب و رزرو اقامتگاه در محلات از میان گزینه‌های متنوع برای شما وجود دارد.

چه فصلی به محلات سفر کنیم؟

بهترین فصل سفر به محلات را از جنبه‌های مختلفی می‌توان بررسی کرد. به لحاظ شرایط آب و هوایی نیمه اول سال زمان مناسب‌تری برای سفر است، چرا که هوای مطبوع و معتدلی انتظار شما را می‌کشد. همچنین یکی از مهم‌ترین رویدادهای این شهر یعنی جشنواره گل محلات هر سال در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود که بسیار تماشایی است و می‌تواند بهشت را برای شما مجسم کند. اگر قصد استفاده از چشمه‌های آبگرم محلات را هم دارید بهتر است بهار و تابستان راهی این منطقه شوید. البته آبتنی در چشمه‌های آبگرم در فصول پاییز و زمستان که هوا سرد است نیز طرفداران بسیاری دارد. سرمای هوا نه تنها گردشگران را از سفر منصرف نمی‌کند بلکه آن‌ها را مشتاق‌تر می‌کند تا در چشمه‌های آبگرم محلات به جان و تن خود گرما و آرامش ببخشند.

مزارع پرورش گل در محلات هلند ایران
محلات

در محلات از چه جاذبه‌هایی دیدن کنیم؟

زمانی که به قصد استفاده از چشمه‌های آبگرم محلات راهی این شهر می‌شوید، می‌توانید از سایر جاذبه‌های آن نیز دیدن کنید. محلات شهر بسیار خوش آب و هوایی است و به خاطر وجود باغ‌ها و مزارع پرورش گل لقب‌هایی مانند شهر گل‌ها، هلند ایران و بهشت افسانه‌ای را یدک می‌کشد. پس حیف است از این طبیعت زیبا غافل شوید و ساده از کنارش بگذرید. همچنین آتشکده آتشکوه، محوطه تاریخی خورهه، کاروانسرای دودهک، پل تاریخی باقرآباد، غار یکه چاه و چناری با دوهزار سال عمر از دیگر جاذبه‌های گردشگری محلات است.

1 پاسخ
  1. زینب نظر داده:

    سبت نانم

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب