هیچهایک یا رایگان سواری، مرامی همسفر شوید اما قبل از سفر حتما بخوانید!

20

هیچهایک تجربه متفاوتی از سفر و طبیعت‌گردی است. سفری پر چالش و هیجان انگیز که در چند سال گذشته بیشتر از قبل توسط طبیعت‌گردانِ عاشق سفر اجرا می‌شود. یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های سفر که معمولا هزینه زیادی هم صرف آن می‌شود، حمل و نقل است. وقتی برای رفتن به جایی برنامه ریزی و مقصدمان را انتخاب می‌کنیم، یکی از اولین مواردی که به آن فکر می‌کنیم این است که با ماشین خودمان به آن‌جا برویم یا بلیط قطار و هواپیما و… رزرو کنیم؟ از دغدغه های دیگر مالی، رزرو محل اقامت است که در ادامه حتما به آن می پردازیم.

تا به حال به این فکر کرده‌اید که رایگان و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای یا با پرداخت مبلغ بسیار کمی سوار ماشین شوید و به مقصدتان برسید؟ غیر ممکن نیست چون میلیون‌ها نفر قبل از شما این کار را کرده‌اند و دنیا را زیر پا گشته‌اند. به این روش که شما به وسیله آن رایگان سفر می‌کنید هیچهایک (hitchhike) گفته می‌شود. اگر اسم هیچهایک تا به حال به گوشتان نخورده امروز با خواندن این مقاله با آن آشنا می‌شوید و احتمال زیاد بی نهایت مشتاق این نوع سفر می‌شوید و وسوسه‌اش حسابی به جانتان می‌افتد. اگر هم که از قبل آشنایی داشته باشید باز خواندنش خالی از لطف نیست و نکات بیشتری یاد می‌گیرید.

هیچهایک چیست؟
هیچهایک به شیراز

اگر قرار باشد تعریف مختصر و مفیدی از هیچهایک داشته باشیم باید از شما بخواهیم چشمتان را ببندید و تصور کنید کوله پشتی به دوش، کنار جاده ایستاده‌اید. انگشت شست خود را بالا ببرید (نمادی که می‌گوید شما می خواهید هیچهایک کنید) ، با روی گشاده و با مهربانی لبخند بزنید تا غریبه‌ای خوش قلب جلوی پای شما ترمز کند و شما را به عنوان همسفر خود بپذیرد و همسفر شما شود. این تعاریف صرفا برای آشنایی اولیه لازم است ولی برای این که شما هیچهایکر شوید کافی نیست. هیچهایک یا رایگان سواری اصول و قواعدی دارد که باید آن‌ها را بدانید تا با آمادگی لازم بتوانید سفری موفقیت آمیز و خاطره انگیز داشته باشید.

هیچهایک برای چه کسانی مناسب است؟
هیچهایک در جاده

هیچهایک یا رایگان سواری سفری است که در آن چالش‌ها و تجربه‌های جدیدی کسب خواهید کرد. توانایی ارتباط برقرارکردن با رانندگان یا حتی دیگر مردمان دراین نوع سفر بسیار مهم است. اگر فردی هستید که در ارتباط گرفتن با دیگر افراد به مشکل می‌خورید این سفر را حتما با دوستانی تجربه کنید که از توانایی چنین کاری برمی‌آیند. همچنین برای هچهایک کردن باید برای هر موضوعی آماده باشید.

ممکن است در مسیرهای مختلف و شهرهای مختلف اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای برایتان رقم بخورد پس باید فردی انعطاف پذیر باشید و برای هر شرایطی، آمادگی روحی و جسمی داشته باشید. در طول این سبک سفر امکانات رفاهی ویژه‌ای در اختیار نخواهید داشت و ماشین‌های مختلف با داستان‌های متفاوت را تجربه خواهید کرد. پس اگر فکر می‌کنید ممکن است شرایط برایتان به خوبی پیش نرود حتما از دوستانی که تجربه چنین سفری دارند مشاوره بگیرید.

ملزومات و مقدمات سفر به روش هیچهایک
هیچهایک در یزد

برنامه‌ریزی مناسب قبل از سفر یکی از الزامات است. در سفر به روش هیچهایک این موضوع بسیار گسترده‌تر از دیگر سفرهاست. در این نوع سفر حتما باید تحقیقات زیادی انجام دهید و نقشه راه و قوانین سفر را برای خود و همسفرانتان به صورت کامل روی کاغذ بیاورید. از مسیر ابتدایی سفر شروع کنید و ایستگاهِ اولین مقصد را برای خودتان برنامه ریزی کنید. پیشنهاد ما ایستادن در کنار عوارضی‌ها یا ایستگاه‌های بین راهی پلیس است.

در سفرهای هیچهایک باید تجهیزات کاملی از طبیعت‌گردی را به همراه داشته باشید که در شرایط نیاز به راحتی در دسترس شما باشند. تجهیزاتی همچون چادر و کیسه خواب از الزامات سفر به روش هیچهایک است. بعد از انتخاب مقصد اصلی راه‌های مختلف مسیر به شهر اصلی را حتما روی نقشه چک کنید و به یاد داشته باشید. بهترین مسیر را می‌توانید مشخص کنید اما تصمیم گیرنده اصلی مسیر شما نیستید ؛ چون در این نوع سفر مقصد مشخص است، اما مسیر و جاده‌‌ای که به سمت مقصد طی می‌کنید بستگی به همسفر و راننده‌ای دارد که شما را به مقصد می‌رساند.

داشتن همسفر برای هیچهایک
هیچهایک و سفر

در سفرهای هیچهایک، همسفرها و گروهی که با آن‌ها سفر می‌کنید بسیار مهم است. اگر تجربه‌های اولتان است حتما با دوستانی که تجربه هیچهایک دارند اقدام به سفر کنید. تجربه چنین سفری بسیار ارزشمند است و کسانی که این نوع از سفر را انتخاب کرده‌اند حتما چالش‌ها و خطرات زیادی را از سر گذرانده‌اند. در گروه‌های 2 یا 3 نفری به راحتی می‌توانید هیچهایک کنید. تعداد افراد کمتر در سفر به صورت هیچهایک، موجب می‌شود به راحتی خودروی امن مد نظرتان را انتخاب کنید.

جمعیت بیشتر و گروه‌هایی با تعداد افراد بالاتر باعث می‌شود انتخاب کمتری بین وسایل نقلیه داشته باشید و زمان بیشتری برای سوار شدن صرف کنید. جنسیت همسفرها در سفرهای هیچهایک نیز مهم است. از نظر ما تعداد 2 خانم و 1 آقا در سفرهای هیچهایک، ترکیب مناسبی است.
به دلیل اعتماد کردن راننده به شما و برعکس این موضوع ثابت شده است. در ادامه مقاله به صورت کامل در رابطه با امنیت سفر در هیچهایک صحبت خواهیم کرد.

پوشش و تجهیزات مناسب سفرهای هیچهایک
هیچهایک در ایران

همان طور که پیش از این اشاره کردیم، تجهیزات مناسب، یکی از ملزومات سفر به روش هیچهایک است. کیسه خواب مناسب و چادر، کوله پشتی حرفه‌ای طبیعت‌گردی که شما را متمایز می‌کند نسبت به دیگر افراد، تجهیزات آشپزی و ظروف غذا و از همه مهم‌تر لباس‌های مناسب و پوشش موجه از الزامات سفر به این روش است. لباسی که شما استفاده می‌کنید اهمیت ویژه‌ای دارد. در این نوع سفر پوشش شما قضاوت خواهد شد و افراد بر این اساس به شما اعتماد می‌کنند.

پوشش و لباسی که مناسب فصل باشد و همچنین جامعه‌ای که در آن حضور دارید بسیار مهم است. در این نوع سفر اگر پوشش مناسبی نداشته باشید ممکن است رانندگان کمتری برای شما ترمز کنند یا در شرایط بدتر ممکن است تعرضی به شما و همسفرانتان صورت گیرد. لباسی که احساس راحتی کنید و در عین حال مناسب این چنین سفری باشد انتخاب کنید و از پوشیدن لباس‌های کوتاه و نامتعارف جدا پرهیز کنید.

بهترین زمان برای یافتن ماشین در هیچهایک
زمان مناسب در هیچهایک

انتخاب زمان مناسب برای ایستادن در کنار جاده در سفرهای هیچهایک مهم است. بهترین زمان برای انتظار خودرو، صبح است. در هنگام طلوع رانندگان بیشتری در مسیر شما قرار دارند و شرایط روحی اکثر رانندگان مناسب است و راحت‌تر می‌توانید خودروی امن خود را پیدا کنید. در طول سفر هیچهایک ممکن است در مسیرهای متفاوتی قرار بگیرید و تا مقصد چند خودروی متفاوت سوار شوید. پس اگر در هنگام صبح، سفر جاده‌ای خود را شروع کنید احتمال اینکه به راحتی به مقصد اصلی برسید بیشتر است.

بدترین زمان سفر به هنگام غروب یا شب است. در این زمان شاید خودورهای کمتری در مسیرتان قرار داشته باشند و همچنین امنیت سفر مقداری کاهش می‌یابد و نکته مهم‌تر خستگی رانندگان در این زمان بیشتر از هر زمان دیگری است. در هنگام شب رانندگان کمتری برایتان می‌ایستند؛ به دلیل تنها بودن راننده در طی مسیر، شاید راننده احساس خوبی نداشته باشد که افراد غریبه را سوار کند و این موضوع می‌تواند بر عکس باشد و شرایط امنیتی در این زمان، برای شما نیز مناسب نباشد.

انتخاب محل مناسب برای ایستادن
محل مناسب در هیچهایک

ایستادن در مکانی مناسب برای این نوع سفر بسیار مهم است. در بعضی از شهرهای کشور مکان‌هایی مناسب ایستادن افراد هیچهایکر وجود دارد اما در بسیاری از مسیرها خودتان باید ایستگاه مورد نظرتان را پیدا کنید. بهترین اماکن برای ایستادن، ایستگاه‌های پلیس راه یا عوارضی‌ها است. کنار مجتمع‌های رفاهی بین راهی یا پمپ بنزین‌های جاده‌ای هم گزینه خوب و مناسبی برای توقف هیچهایکرها است. حتما به این نکته توجه داشته باشید در جایی توقف کنید که رانندگان دید مناسبی نسبت به شما داشته باشند. در مسیرهای صاف اگر توقف کنید شرایط بسیار بهتر است و انتخاب بیشتری دارید.

دید مناسب راننده به شما، باعث می‌شود که راننده با نگاه به شما فرصت مناسبی برای تصمیم‌گیری و توقف داشته باشد. جایی را انتخاب کنید که وقتی راننده‌ای برای سوار کردن شما توقف کرد، مسیر جاده به مشکل نخورد و ترافیک یا اتفاق و حادثه ناگواری رقم نخورد. حتما تابلویی در دست داشته باشید که شهر یا مقصد مورد نظرتان را به خوبی مشخص کند و در دیدرس رانندگان عبوری قرار داشته باشید تا به راحتی بتوانند نوشته روی کاغذ یا تابلو را بخوانند.

مزایای هیچهایک و رایگان سواری
مزایای هیچهایک

بزرگ‌ترین مزیت هیچهایک، کسب تجربه‌های متفاوت و نو است. چالش‌هایی که در این مسیر تجربه می‌کنید را شاید در هیچ سفری تجربه نخواهید کرد و این مورد یکی از ارزشمندترین مزایای سفر به صورت هیچهایک است. یکی دیگر از مزایای این نوع سفر که رایگان سواری نیز شناخته می‌شود، ذخیره پول و سفری اقتصادی است. در طول این مسیر هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید بابت جابه‌جایی و سفر به شهرهای دیگر، مسیر را به صورت رایگان طی می‌کنید و به مقصدتان می‎‌رسید.

اگرچه تمام مسیرها ممکن است رایگان نباشد و می‌توانید با برخی رانندگان هزینه بنزین یا غذا را به اشتراک بگذارید و در هزینه‌های مشترکتان با راننده شریک شوید. در ابتدای همسفر شدن با راننده بهتر است مشخص کنید که هیچهایکر هستید، تا موردی از این بابت برایتان رقم نخورد. یکی دیگر از مزایای هیچهایک، آشنایی با دیگر افراد جامعه است و شنیدن داستان‌های متفاوت از زبان افرادی که کمتر با آن‌ها معاشرت داشته‌اید.

مشکلات و معایب هیچهایک
مشکلات هیچهایک

همان‌طور که در این مقاله اشاره کردیم هر سفری مشکلات و خطرات خود را دارد و سفر به روش هیچهایک از این قاعده مستثنی نیست. در این سفر شرایط خوب و بد را در کنار هم تجربه خواهید کرد. یکی از عمده مشکلات افراد هیچهایکر زمان ایستادن در کنار جاده است. در برخی از مسیرها که شرایط مناسبی ندارد ممکن است گاها مدت زمان بیشتری در انتظار خودرو باشید و در این شرایط حتما توجه داشته باشید که انرژی خود را حفظ کرده و روحیه خودتان را از دست ندهید.

یکی دیگر از مشکلات، زمان سفر است که ممکن است سفر شما به غروب خورشید نزدیک شود و در طول مسیر نیاز به اقامت و استراحت داشته باشید. اگر وسایل و تجهیزات کافی همراه خود داشته باشید و جای مناسبی برای استراحت پیدا کرده‌اید می‌توانید در چادرهای طبیعت‌گردی که همراه خود دارید استراحت کنید. در غیر این صورت اگر مکان مناسب و امنی برای کمپ کردن پیدا نکردید می‌توانید از اقامتگاه‌های بین راهی منطقه استفاده کنید یا با رزرو اقامتگاه بومگردی از سفر لذت ببرید.

معاشرت و هم صحبتی با راننده در طول سفر هیچهایک
هیچهایک در شهر

یکی از موارد مهم در طول سفرهای هیچهایک معاشرت درست و صحیح با راننده خودرویی‌ است که همسفر شما شده است. در طول مسیر حتما با افراد متفاوت و با نگاه‌های متفاوت مواجه خواهید شد. هنر شما به عنوان یک هیچهایکر و طبیعت‌گرد توانایی ارتباط برقرارکردن با افراد مختلف است. راننده‌ای که شما را سوار کرده و به عنوان همسفر بخشی از مسیر را با شما طی می‌کند فردی است که شما را نمی‌شناسد؛ پس حتما به شیوه درست و صحیح با راننده ارتباط برقرار کنید.

بیشتر راننده‌ها که به صورت تنها در جاده حرکت می‌کنند به دلیل هم صحبتی شما را سوار می‌کنند پس باید حواستان باشد که به دلیل خستگی یا هر مورد دیگری در طول مسیر از صحبت کردن با راننده غافل نشوید و داستانی برای راننده داشته باشید. تجربه‌های قبلی را بازگو کنید و از تصمیمی که گرفته‌اید برای چنین سفری با راننده صحبت کنید. داستان‌های رانندگان را بشنوید و شنونده خوبی برای رانندگان جاده‌ای باشید.

امنیت؛ مهم‌ترین مساله در سفرهای هیچهایک
امنیت در هیچهایک

ممکن است در طول روز یا در سفرهای مختلف اتفاقات و حادثه‌های مختلفی پیش روی شما باشد. در سفرهای هیچهایک این مسئله مهم‌تر از هر زمان دیگری است. تامین امنیت در سفرهای هیچهایک به عهده خود شما و همسفرانتان است. مهم‌ترین موضوع، انتخاب راننده‌ای است که همسفر شما می‌شود و مدت زمان زیادی را قرار است با این فرد داشته باشید. در نگاه اول به راحتی نمی‌توان به راننده اعتماد کرد و این موضوع برای راننده هم صدق می‌کند.
بعد از اینکه راننده برای شما توقف کرد حتما قبل از سوار شدن مکالمه‌ای چند دقیقه ای با راننده داشته باشید و از نوع سفر، چگونگی سفر و مسیری که در پیش دارید صحبت کنید. با چشمان راننده ارتباط بگیرید که اعتماد دو طرفه‌ای بین شما و راننده برقرار شود. قبل از سوار شدن حتما از پلاک خود عکس بگیرید و برای دوستانی که در جریان سفر شما هستند ارسال کنید. اگر امکان‌پذیر است موقعیت مکانی خودتان را نیز برای دوستانتان ارسال کنید که در مواقع ضروری بتوانند شما را پیدا کنند. در طول سفر اگر احساس کردید شرایط ایمن نیست، از راننده خواهش کنید که شما را پیاده کند و به دنبال خودروی جایگزین باشید و مهم‌تر از این موارد در زمان حادثه آرامش خود را حفظ کنید تا تصمیم‌گیری بهتری داشته باشید.

چطور هیچهایکر شویم؟
زنان در هیچهایک

با در اختیار داشتن اطلاعات مناسب و راهنمایی‌های مناسب از کسانی که تجربه هیچهایک داشته‌اند، به راحتی می‌توانید این نوع از سفر را تجربه کنید. برای تجربه اول حتما از دوستانی که تجربه سفر هیچهایک داشته‌اند کمک بگیرید و همسفرشان شوید تا شما هم به جمع طبیعت‌گردانی که هیچهایک را انتخاب می‌کنند اضافه شوید. براع شروع مسیرهای کوتاه و بیشتر شناخته شده را انتخاب کنید.

مسیرهای کوتاه، مدت زمان سفر شما را کمتر می‌کند و با چند روز سفر کوتاه می‌توانید یک سفر شیرین هیچهایکی را تجربه کنید. وسایل و ملزومات سفرتان را قبل از سفر چک کنید و اگر تجهیزات مناسبی ندارید حتما به فکر خرید باشید تا سفر امن و راحتی داشته باشید. وارد گروه‌هایی شوید که این نوع سفر را انتخاب می‌کنند و حتما سفرنامه‌هایی که در این مورد نوشته شده است را مطالعه کنید.

وضعیت هیچهایک در ایران چگونه است؟
لباس مناسب در هیچهایک

در سال‌های گذشته سفرهای هیچهایک بیشتر از قبل رواج پیدا کرده است و افراد بیشتری سفری این چنینی را انجام می‌دهند. سفرهای هیچهایک در ایام عید و تعطیلات و همچنین در ایام تابستان، در بیشتر شهرهای کشور انجام می‌شود. ممکن است شما هم افرادی را در کنار جاده‌ها مشاهده کنید که می‌توانید به عنوان همسفر در طول مسیر همراهیشان کنید. شهرهای شمالی از مسیرهای مورد علاقه هیچهایکر‎‌ها هستند و در این ایام طبیعت‌گردان زیادی راهی شهرهای شمالی کشور می‌شوند.

هیچهایک در شهرهای جنوبی که در فصل زمستان آب‌‎و‌هوای مناسبی دارند نیز انجام می‌شود. مسافت این مسیر مقداری بیشتر از مسیرهای دیگر است، اما یکی از محبوب‌ترین مسیرهای هیچهایک در ایران، سفر به جنوب است. در طول این مسیر خودروهای زیادی در حال حرکت هستند و شما انتخاب بیشتری در این جاده‌ها خواهید داشت. حتما به این نکته توجه داشته باشید که در مسافت‌های طولانی (همچون سفر هیچهایک به جنوب کشور) ممکن است خودروهای بیشتری در طول مسیر عوض کنید و چند همسفر متفاوت داشته باشید.

آیا شرایط هیچهایک برای خانم‌ها مناسب است؟
هیچهایک خانم ها

این نوع روش از سفر، ممکن است برای هرکسی خطراتی داشته باشد. پس مهم نیست شما آقا باشید یا خانم! سفرهای هیچهایکی با دیگر سفرها متفاوت است و چالش‌های خاص خودش را دارد. در طول این سفر با مشکلات و خطرات زیادی مواجه می‌شوید. البته که شرایط برای خانم‌ها قدری متفاوت است و شرایط ایمن‌تری باید در نظر گرفت و باید امنیت بهتری برای این سفر تامین کرد. همان‌طور که قبلا گفتیم پوشش مناسب یکی از مهم‌ترین ملزومات این نوع سفرهاست.

پوشش و لباس مناسب تاثیر بسیار زیادی در امنیت سفر شما دارد و شرایط بهتری را برای خود و همسفرانتان مهیا خواهد کرد. سعی کنید همسفران آقا و خانم داشته باشید که سفری امن تر را تجربه کنید. اگر چه مواردی هم پیش آمده و برای گروه‌هایی که فقط آقا بوده‌اند، اتفاقات ناگواری رخ داده؛ اما ایمن‌ترین شرایط به این صورت است که گروه شما به همراهی چند آقا و خانم باشد.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید معروف‌ترین هیچهایکر‌های ایرانی چه کسانی هستند؟ اطلاعات دقیقی از اینکه معروف‌ترین هیچهایکر ایرانی کیست وجود ندارد؛ بسیاری به تازگی به این نوع سفر روی آورده اند که هنوز برای شهرت جای زیادی دارند. اما جالب‌تر اینکه: اپلیکیشن و سایت‌های هیچهایک مختلفی در دنیا ( نه در ایران ) وجود دارد که این نوع سفر را تبلیغ و آسان می‌کنند. از جمله این اپلیکیشن یا سایت‌های هیچهایک می‌توان به HitchHiker اشاره کرد!

سخن پایانی
هیچهایک در جاده های ایران

اگر می‌خواهید با چالشی جدید مواجه شوید و تجربه‌ای ارزشمند داشته باشید، سفر به روش هیچهایک یکی از پیشنهادات ما است. در هیچهایک راه و رسم معرفت و زندگی ساده را می‌آموزید و در طول این مسیر با مردمان مهربان و بی‌آلایشی آشنا خواهید شد که نگاهِ شما را به زندگی عوض می‌کنند. به عنوان تجربه اول از مسیرهای کوتاه سفرتان را آغار کنید.
در این راه طولانی و پر چالش دوستان جدید و ارزشمندی پیدا خواهید کرد و اصیل زیستن را تجربه می‎‌کنید. اگر مشتاق شنیدن تجربه‌ای متفاوت از هیچهایک هستید، قسمت چهارم پادکست کوله گرد را حتما گوش کنید که سمیرا تمدن، از تجربه‌های شیرین و تلخِ هیچهایک صحبت می‌کند و گپ و گفتی شنیدنی را تجربه می‌کنید.
سفرهایی امن و پر خاطره داشته باشید.

 

پاسخ به سوالات متداول:

هیچهایک چیست؟

هیچهایک نوعی از سفر است که به رایگان سواری نیز مشهور است. در ابتدای مسیر با در دست داشتن پلاکارد شهر مقصد، به وسیله حودورهای عبوری به مقصد می‌رسید.

هیچهایک در ایران انجام می‌شود؟

در ایران چند سالی هست که هیچهایک در حال انجام شدن است و در بیشتر مناطق ایران طبیعت‌گردان زیادی هیچهایک می‌کنند.

بهترین مقصد هیچهایک در ایران کجاست؟

محبوب‌ترین مقصد هیچهایک در ایران شهرهای جنوببی کشور است که در فصل زمستان طبیعت‌گردان زیادی در این مسیر هیچهایک می‌کنند.

پوشش مناسب در هیچهایک مهم است؟

پوشش مناسب و لباس‌هایی متعارف در هیچهایک بسیار مهم است و لباسی که در این نوع سفر انتخاب می‌‎کنید باید نشان دهنده شخصیت طبیعت‌گرد شما باشد.

سفرهای هیچهایک چند روزه است؟

تعداد روزهای سفر در هیچهایک بستگی به مقصد دارد و ممکن است از 3 روز تا 12 روز طول بکشد.

20 پاسخ
  1. محمد نظر داده:

    تو ایران عمرااااا
    اگه طرف زن باشه به قصد دیگه ای سوارش میکنن اگرم مرد باشه که اخر مسیر میگن کرایه تون شد فلان قدر!!!

    1. فؤاد جاودان نظر داده:

      خیلی بدبین هستین

      1. وحید نظر داده:

        واقعیته

  2. T نظر داده:

    اینجا ایرانه

    1. فؤاد جاودان نظر داده:

      تو ایران هم همین الان هستند کسانی که همین کار رو میکنند

    2. فؤاد جاودان نظر داده:

      تو ایران هم هیچکایکر وجود دارد

    3. فؤاد جاودان نظر داده:

      خیلی هم جای بدی نیست

  3. بنده خدا نظر داده:

    باسلام دراين دوره زمونه که کسی برای خودش کارمی کنه اگردرحین کاراتفاقی برایش پیش بیاید قانون صاحب کار رامسول جبران خسارت می داندیابارهابوده راننده ای عابری را جهت رضای خدا سوار کرده بعداتفاقی براش پیش آمده عابره ول کن نبوده تادیه شو ازراننده نگرفته حالا تو دنبال سفررایگان می گردی، امروزه ديگه خرهم به صاحبش رایگان سواری نمی ده بعد شما دنبال سفررایگان هستی؟

    1. فؤاد جاودان نظر داده:

      این مدل سفر خیلی به نوع نگاه ادم به زندگی بستگی داره و خب اصولا ادمهای بدبین و محافظه کار از پسش بر نمیاد خیلی ها در دنیا دارن اینجوری سفر میرن حتی تو ایران و اتفاقی هم نمی افته

      1. جواد نظر داده:

        صحبت بدبینی نیست متاسفانه باید قبول کرد به خاطره گران بودن هزینه های زندگی و ناامن بودن شدید جاده ای اصولا ادمها خود به خود بدبین و محافظه کار میشن من دوره دانشجوییم با دو تا از دوستام رفتیم سد .کنار خیابون به یه ماشین که دو تا جوان بزرگتر از ما بودن دست تکان دادیم و سوار ماشین شدیم.
        متاسفانه چون تعداد ما تو ماشین 5 نفر جوان بود در پلیس راه جلویمان را گرفتند و جیبهای دو سرنشین مالک را مثه سارقهای فراری گشتن . قیافه ما هم که تابلو بود ماله چیزی نیستیم اونها هم جوان بودن و شبیه ما.چیزی پیدا نکردن و گذاشتن مارفتیم. یه جا کنار رودخانه وایسادن گفتن بریم پایین هندونه بخوریم و رفتیم پایین.
        جالبه که بدونید پلیس درست حدس زده بود اون دوتا کاپوت ماشین رو بالا زدن و یه مقدار بساط مخدر از تو ماشین درآوردن.فکر کنید اگه پلیس اون مواد و پیدا میکرد ما که مسافر مجانی بودیم قطعا تو اون اتفاق شریک جرم بودیم
        چقدر هم به اون پلیسهای بدبخت فحش و بد وبیراه گفتیم

        1. فؤاد جاودان نظر داده:

          فرهنگ همه کشورها با هم متفاوته اما هیچکایک حتی در کشورهایی که امنیت خیلی بالایی ندارند مانند پرو و برزیل هم انجام میشود
          در پرو شما وقتی وارد رستوران میشوید در بعضی از محله ها کوله شما را به صندلی زنجیر میکنند

          البته اصولا این مدل سفر کردن مناسب افرادی ست که به استقبال هیجان می روند

    2. سام سیستانی نظر داده:

      بله طبق قانون بیمه، سرنشینان خودرو درصورت آسیب دیدگی به درجه یک ها خسارت بیمه تعلق خواهد گرفت.
      با سپاس سام سیستانی
      09353365200

    3. حمیدرضا نظر داده:

      موافقم. یادم میاد از بزرگترا میشنیدم که میگفتند زمان قدیم( نه از اون قدیمااا، زمان قبل انقلاب) وقتی پیت نفت رو میاوردن دم در و کسی خونه نبود پیت رومیذاشتن همونجا جلوی درشون تا اومد برداره. کسی هم دست بهش نمیزد… دزدی به اینصورت نبود. مردم احترام همو بیشتر داشتن… اخلاق و انصاف هم رعایت می شد. همش که دین نبود. از اون زمان به بعد ایران خیلی عوض شد. یعنی از ناخالصی در اومد. دیدین قاطی چیزی خوب نمیشه… مثلا به روغن زیتون روغن مایع قاطی کنن یا به شیر… این هم همونه بنام دین قاطی کردن مارو.. حیف صد حیف… ما که دین داشتیم، ایمان داشتیم، اخلاق داشتیم، انصاف داشتیم، فکر کنم رفاه هم داشتیم حداقل از الان بیشتر. پس دنبال چی بودیم؟!! اونی هم که داشتیم رو هم از دست دادیم که

  4. امین نظر داده:

    من دوست هایی داشتم که از استرالیا اومده بودن ایران. یه زن و شوهر که هر کدوم یه کوله پشتی سبک داشتن و با همون کوله پشتی هاشون دو ماهی بود که از استرالیا به قصد جهانگردی زده بودن بیرون. با همین روش هیچهایک هم سفر می کردن تا هزینه های حمل و نقلشون به کمترین میزان برسه. از شیراز هم با همین روش رفته بودن بوانات و اونجا با هم آشنا شدیم. بعد از گشتن تو بوانات با هم رفتیم سر جاده ، یه تریلی بصورت رایگان بردشون میمند. خیلی هم از برخورد راننده تریلی تعریف کردن و بهشون خوش گذشته بود. قرار بود فقط دو هفته تو ایران بمونن ولی یک ماه سفرشون طول کشید و شهرهای مختلفی رو گشته بودن. اکثر سفرهای بین شهریشون رو هم با همین مدل مرامی سفر می کردن. خلاصه حسابی بهشون خوش گذشته بود و کلی تبلیغ ایران رو برای دوستاشون کرده بودن. البته من از روی احتیاط بهشون توصیه کردم که خیلی به این شکل سفر نکن (تو هر کشوری). شاید به این دلیل که خودم تا به حال این شکلی سفر نکردم. ولی خلاصه اون ها راضی بودن.

    1. فرشاد نظر داده:

      بله چون خارجی بودند مردم ما هم مهمان نواز و عاشق خارجی ها

      1. فؤاد جاودان نظر داده:

        ما هم جز همین مردم هستیم ، شاید برای این مدل رفتار هم باید چاره ای اندیشید.

    2. hitchhike نظر داده:

      چون مرغ همسایه غازه … ولی اگر ایرانی باشی سوار شدن با خودته ولی پیاده شدنت با خداست !

  5. داریوش آشوری نظر داده:

    سلام به همه عزیزان-در اسلام داریم اگر کسی پول سفر ندارد یا بی پول شده به هر شهری میرود مردم ان شهر باید کمکش کنند.پول سفر وآذوغه یا تو راهی سفر .حالا اگر نگاه ما یا فکر ما خراب باشد هزار راه خلاف را در نظر میگیریم .بیاییم فکر کنیم اینها برادر خواهر زن وبچه وفامیل خودمان هستند وافکار پلید را کنار بگذاریم .البته دقت وحواس مان را جمع کنیم تا در دام مشکلات بعدی گرفتار نشویم.کمک کردن خصیصه ومیهمان نوازی رسم ایرانی هاست وجوان مردی حکم میکند با نیت خوب این کار را انجام دهیم.در اربعین وراه پیمایی بزرگش مردم عراق وطایفه های عشایرش کمک های بزرگی به زوار میکنند واز دل وجان خودشان وفامیلشان برای زوار سنگ تمام می گذارند غذا .استراحت.پول سفر.حمام.شستن لباس ها.ماساز وخیلی از مسایلی که ما غافل شده ایم را آنها در این ایام ده روزه انجام می دهند وتمام سال کار می کنند تا این ایام به زوار کمک کنند وبرایشان خرج می کنند .بیاییم نگاه مان وفکرمان وعمل مان را بهتر کنیم ودعا کنیم که به فساد الوده نشویم.ذهن خراب وبیمار اولین پرتگاه در وادی تباهی است.توفیق همگان را خواستارم.یاعلی (ع) مددی کن.

  6. سام سیستانی نظر داده:

    خیلی م خوب. سوژه خوبی برای مستندسازی ست.
    09353365200

  7. Ata نظر داده:

    سلام من اتفاقی یبار از خود یکی از این هیچهایک ها آشنا شدم و دیدم هزینه اقامت در شهرم نمیدن و بجاش تو اون مدت اقامت تو یه مغازه کار میکنن پاره وقت و شب رو اونجا ساکن میشن
    تا به حال نشنیده بودم ولی ایشون دور ایران رو میگشت و برای یه شرکتی کار میکرد و هیچ در آمدی بهش نمیدادن فقط هزینه رفت آمد و اقامت
    حالا تو تبریز سوئیت میخواستن که ما براشون تهیه کردیم

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب