همه چیز درباره ایرانگردی

1

ایران چهار راه تاریخ است، از غرب به شرق، از شرق به غرب و از هر سوی، انسان ناگزیر است از آسمان ایران گذر کند و با خود چنین بگوید: «اینجا کجاست؟». ایران دارای چشم انداز گردشگری بزرگی است که با توجه به تاریخ باستانی، ترکیب فرهنگ ها، آب و هوای مختلف و طبیعت زیبا، توانسته علاقه مندان بسیاری را از هر گوشه جهان مجذوب خود کند. با این حال، در کنار این روح عظیم معنوی، ایران همچنان سرزمینی ناشناخته باقی مانده است که کنجکاوی زیادی ایجاد می کند؛ با مقاله همه چیز درباره ایرانگردی همراه باشید.

ایرانگردی و نقش آن در گردشگری

همه چیز درباره ایرانگردی

گردشگری نیروی اصلی برای درک متقابل بین ملت ها است، بدون در نظر گرفتن سرمایه اجتماعی، ملی، مالی یا اعتقادی. این مورد نقشی حیاتی در ترویج اتحاد در جهان دارد و به شدت به جنبش آزاد فرهنگ و تجارت در حمایت از بشر کمک کرده است. گردشگری به ویژه در ایران امروز به عنوان وسیله ای برای درک بهتر مفاهیم اجتماعی به شمار می آید که به درهم آمیختن فرهنگ ها اشاره دارد.

ایران به عنوان عضوی مهم در گردشگری بین المللی به توسعه درک اجتماعی و فرهنگی در میان همه مردم جهان توجه دارد. ارتقاء دوستی و همزیستی می تواند به شدت از طریق گردشگری به دست آید. با این حال، همه افراد از هر جای جهان با شیوه های متفاوت زندگی در ایران آشنا می شوند.

بهترین راه شناخت ایران، سفر کردن و به عبارتی زیاد سفر کردن است. هر شهر در ایران به تنهایی یک تاریخ است که در دل خود بازگو کننده مفاهیمی هستند که به طور مستقیم و غیر مستقیم تأثیر عمیقی بر روح و نگرش انسان می گذارد.

به لحاظ نظری، گردشگری در ایران بسیار متفاوت از سایر نقاط جهان است. گردشگران خارجی به مکان های فرهنگی و تاریخی بیشتر از سواحل و ویژگی های طبیعی متفاوت گرایش دارند، اما برای گردشگران داخلی این مورد متفاوت است؛ آنها بیشتر به جاذبه های طبیعی گرایش دارند، پس بیایید بیشتر با جاذبه های ایران آشنا شویم.

ایرانگردی و جاذبه‌هایش

ایرانگردی و جاذبه هایش

ایران کشوری پهناور است و هفت کشور به اندازه انگلستان را در خود جای می دهد، در حالی که جمعیت آن تنها 80 میلیون نفر است. این کشور زیستگاه هایی برای بعضی از گونه های حیوانی که تنها تعدادی از آنها در جهان باقی مانده اند، همچون: یوزپلنگ نادر ایرانی و سیاهگوش، خرس ، گرگ ، بزکوهی و غیره … است. ایران اغلب به عنوان بیابانی وسیع در نظر گرفته می شود، اما بیش از 10 درصد از چشم انداز آن جنگل است که در نواحی کوه های زاگرس، البرز، دریای خزر و سواحل خلیج فارس قابل مشاهده است.

می توان سواحل دریای خزر را به عنوان جاذبه اصلی درک کرد، بی دلیل نیست که ایرانیان (به ویژه تهرانی ها) در بسیاری از روزهای سال به مناطق شمالی ایران سفر می کنند. در حالی که شهروندی با دیدگاه متفاوت ممکن است به بیابان های مرکزی ایران برود، در حالی که دیگران به مکانهای مذهبی همانند مشهد یا تاریخی به مانند: شیراز، اصفهان، یزد و غیره … سفر کنند.

به نظر می رسد توافق ملی در مورد جاذبه های کشور بین مسافران ایرانی وجود ندارد. از این رو در حالی که مکان های تاریخی، موزه ها، اماکن مذهبی، مساجد، کلیساها، معابد دارای ویژگی های فیزیکی هستند، دیگر جاذبه های فرهنگی مانند: موسیقی، هنر، شعر و ادبیات، نقاشی، مجسمه سازی و غیره، به سطح مشخصی از یادگیری و آشنایی نیاز دارند.

آرامگاه سعدی و حافظ در شیراز

در این زمینه، مهم است که به یاد داشته باشید که اکثر جاذبه های سراسر ایران مانند: موزه ها، گالری های هنری، مغازه ها، امکانات تفریحی و مکان های طبیعی مانند: دریاچه ها، آبشارها، غارها، جاذبه هایی محلی و ملی هستند. مجموعه ای از این ویژگی ها در شهر یا منطقه ای خاص، ممکن است منافع کافی برای مسافران را برای چندین روز اقامت داشته باشند.

در مقیاس ملی، برخی از نقاط مختلف ایران دارای جاذبه های فرهنگی متعددی هستند که باعث جذب بازدیدکنندگان ایرانی و خارجی می شوند. پیوند با افراد مشهور، تنوع فرهنگی، انجمن های هنری و غیره، برای ساخت تصویری از یک مقصد جهت جذب گردشگران استفاده می شود. حافظ و سعدی، دو شاعر بزرگ ایرانی در شیراز شهر بهار نارنج، قبر ابو علی سینا (ابن سینا) در شهر زیبای همدان، عمر خیام در نیشابور و بسیاری از مکان های های دیگر، تعداد زیادی بازدید کننده را جذب می کنند.

دیگر شهرهای ایران با چنان جاذبه های فرهنگی غنی هستند که هر مسافری را با هر سطح سلیقه ای به خود فرا می خواند. تنها کافی است به تخت جمشید، میدان نقش جهان، ارگ بم و بسیاری از مکان های تاریخی و بناهای معماری سفر کنید. زیبایی های توریستی طبیعی در ایران نشان می دهد که کشور دارای پتانسیل بلقوه ای برای این امر است. به عنوان مثال، وجود غارهای زیاد در نقاط مختلف ایران مانند: غار علی صدر در همدان، ویژگی طبیعی است که سالانه هزاران نفر از گردشگران داخلی را به سوی خود جذب می کند.

تنوع طبیعی در ایران با شرایط آب و هوایی منحصر به فرد، مجموعه از فعالیت های مختلف از جمله: اسکی و پیاده روی در کوه های البرز تا تماشای پرندگان برای دوستداران حیوانات و آب تنی در نواحی دریای خزر را در اختیار گردشگران قرار می دهد. همچنین قایقرانی، دوچرخه سواری، تماشای حیات وحش، کوهنوردی، صخره نوردی و دیدار با عشایر در ایران برای افرادی که مایل به کسب تجربه ای بی مانند در قلب فرهنگ شهرها هستند، در دسترس است.

جاذبه های طبیعی از مهم ترین جاذبه های گردشگری

مکان های مذهبی و مقدس همچنین از چنین تنوع وسیعی برخوردارند، مکانهای مقدس اسلامی، مجمع ماندگار ارامنه، کلیساها، مکان های زیارتی زرتشتیان و آرامگاه دانیال در شوش، نیازهای معنوی پیروان ادیان مختلف را برآورده می کنند.

بازدید از مردم بومی و قبیله ای برای گردشگران ایرانی و خارجی مهم است، زیرا هنوز شیوه زندگی آنها، فرهنگ قدیم ایران را نشان می دهد که هنوز هم تحت تاثیر زندگی صنعتی نیستند.

در اینجا داستان متفاوت است، اعتقاد بر این است که حدود 1.5 میلیون نفر از مردم عشایری در ایران زندگی می کنند، بیشتر آنها نیمه عشایری هستند. به جای زندگی ثابت، تابستان ها را در کوه های سردتر شمال و زمستان ها را در نزدیکی شیراز و ساحل گرم خلیج فارس می گذرانند.

یکی از بزرگترین گروه های عشایری «قشقایی» هستند، گروهی از قبایل مختلف که سالانه صدها کیلومتر لوازم و حیوانات خود را در بین خانه های فصلی حمل می کنند، همانطور که هزار سال پیش این کارها را انجام می داده اند. حضور در این مناطق دل آدمی را آکنده از زندگی کرده و او را از دنیای مدرن دور می کند.

ایرانگردی و سوغاتی

فرش ایرانی اثری هنری

هر شهر در ایران دارای سوغاتی های مخصوص به خود است. مهمترین سوغاتی در ایران که معمولا توسط گردشگران خارجی خریداری می شود، صنایع دستی هنری است که با شور و خلاقیت سازندگان آنها ساخته می شود. فقط کافی است به یکی از بازارهای تاریخی ایران بروید تا با صدها سوغاتی منحصر به فرد روبرو شوید.

یکی از دلایل اصلی که فرش ایرانی در سراسر جهان شناخته شده می باشد، این است که دارای تنوع رنگی فراوان نسبت به سایر کشورها است و نخ هایی که در آنها استفاده می شود دارای بهترین کیفیت هستند. فرش ایرانی اثری هنری محسوب می شود و در آن رنگ ها زنده و طبیعی هستند.

ظروف مینا کاری شده یکی از زیباترین صنایع دستی در ایران است که عمدتا در اصفهان تولید می شود اما شما می توانید از شهرهای دیگر نیز آن را خریداری کنید.  طرح های مینا، ظروف مسی هستند که سطوح خود را با بهترین الگوهای تزئین شده با پرندگان یا گل های مینیاتوری آذین کرده اند. رنگ ظروف مینا معمولا آبی است، اما رنگ سبز و قرمز نیز در بازار یافت می شود.

خاتم کاری یکی از مشهورترین صنایع دستی چوبی در ایران است. هنرمندان با ترکیب چوب، فلز و استخوان لوازمی را ایجاد می کنند که معمولا شامل: جعبه جواهرات، قاب عکس، تخته نرد و غیره … است که به زیبایی طراحی شده اند.

ظروف مینا کاری صنایع دستی اصفهان

پس از بازدید از موزه ایران باستان، گردشگران اهمیت و قدمت سفال در ایران را کشف می کنند. بسیاری از آنها، پس از ترک موزه، از راهنمای تور می خواهند که به آنها مرکز تجاری را برای خرید سفال معرفی کند! شهرهایی مانند: لالجین همدان، میبد و نطنز از مشهورترین شهرهای صنعت سرامیک هستند. اما در برخی از مراکز خرید سنتی در تهران، شما می توانید این ظروف سفالی را مشاهده کنید.

فیروزه یکی از ارزشمندترین سنگ های تزئینی در میان سنگ های قیمتی است که تنها در برخی از نقاط جهان از جمله ایران یافت می شود. شهر نیشابور در شمال شرقی ایران نه تنها به خاطر عمر خیام، بلکه برای بهترین سنگ فیروزه ای در جهان مشهور است. معادن فیروزه این شهر به زیبایی تزئین شده و به شکل های مختلف در جواهرات استفاده می شود. همچنین این فیروزه ها نیز بر روی صفحات مس بسته شده اند و یکی از منحصر به فرد‌ترین سوغاتی ها را برای گردشگران فراهم می کند.

در تمام نقاط ایران، زنان و مردان لباس های سنتی زیبا، دست ساز و رنگارنگ از جنس پنبه، پشم، کتان و غیره … را می پوشند. اگر چه افرادی که لباس محلی دارند این روزها بسیار کم هستند. اما هنوز در برخی از شهرهای ایران مانند: کردستان، کاشان، شهرهای شمالی، قبایل بومی لرستان و بختیاری، زنان و مردان لباس های محلی بر تن دارند.

زعفران یکی از مشهورترین و گرانترین سوغات ایران محسوب است. اگرچه در کشورهایی نظیر هند، ایالات متحده، اسپانیا، ایتالیا و برخی کشورهای شمال آفریقا کاشت می شود، ولی زعفران ایران در بین آنها از ارزش بالاتری بخوردار است. با توجه به ارزش بالای زعفران، آنها نیز به نام «طلای قرمز» نامگذاری شده است.

طعم دلنشین چلو کباب و جوجه کباب ایرانی

سفر به هر شهر در ایران شما به معنای خوردن غذاهای خوشمزه است. مگر می شود به ایران رفت و دلی از چلو کباب، جوجه کباب، قیمه پلو، قرمه سبزی نبرد! همچنین ما به گردشگران توصیه می کنیم که طعم خاص شیرینی هایی به مانند: باقلوا، نون برنجی، خرما، آب نبات، کیک و کوکی ها را از دست ندهند.

شیرینی و آجیل ایرانی در جهان بسیار مشهور است، بسیاری از آنها به قم می روند تا بهترین نوع سوهان را خریداری کنند و یا در سفر به شهر تاریخی و زیبای اصفهان بهترین گز را بدست آورند. آجیل به ویژه پسته دارای طرفداران زیادی در بین گردشگران خارجی است.

هر شهر در ایران دارای عرقیجات گیاهی مخصوص به خود است، همانند: عرق آویشن، عرق شکوفه پرتفال، عرق بید مشک و عرق رازیانه؛ هر یک از آنها برای درمان بیماری خاص تجویز می شوند.

ایرانگردی و خدمات

خطوط حمل و نقل هوایی ایران

ایران دارای ترکیب منحصر به فردی از آب و هوای خوشایند، مناظر طبیعی زیبا، روستاهای آرامش بخش، چشمه های معدنی، مراکز و بیمارستان های مجهز، خدمات اورژانسی، تکنولوژی های پیشرفته پزشکی، زیرساخت های مناسب و امکانات رفاهی است. هتل ها و اقامتگاه های بسیاری در در تهران و سطح کشور وجود دارد که از امکانات بسیار بالایی برخودارند. پایتخت ایران همچنین یکی از کشورهای برتر در زمینه فناوری های زیستی است.

همچنین خدمات بسیاری برای مسافران از جمله: ویزا، اتوبوس، راه آهن، حمل و نقل هوایی شامل پرواز های داخلی و بین المللی، اقامت، تورهای داخلی (گروهی و خصوصی)، بیمه مسافرتی، راهنمای مسافر و غیره … وجود دارند هر یک از آنها را سفارش دهید. آژانس های مسافرتی بسیاری در ایران هستند که بالاترین کیفیت و بهترین قیمت را ارائه می دهند تا گردشگران سفری شگفت انگیز و  فراموش نشدنی را تجربه  کنند.

سیستم حمل و نقل در ایران به فرودگاه، خطوط راه آهن سراسری، ترمینال اتوبوس و ماشین و مترو درون شهری تقسیم می شود. نزدیک به 13 فرودگاه بین المللی هستند و چیزی بالغ بر 319 فرودگاه در کشور وجود دارد که به صورت شبانه روزی سفرهای داخلی و خارجی را سامان دهی می کند. ایران تاکنون در حدود 13437 کیلومتر خطوط راه آهن بنا نهاده است که همچنان هم خطوط بسیاری در دست احداث است.

شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد و کرج دارای متروی درون شهری هستند که متروی تهران گسترده ترین‌ خطوط را در اختیار دارد. با این حال در بسیاری از شهرهای دیگر خطوط مترو در حال توسعه است. همچنین در تمام شهرهای بزرگ و کوچک ترمینال های اتوبوس رانی و ماشین به طور گسترده وجود دارد که به طور شبانه روزی مسافران زیادی را منتقل می کنند.

آب شیرین در بیشتر کشور (و به ویژه شهرها) قابل استفاده است، اگر چه ممكن است در بعضی از مناطق (عمدتا قم، یزد، هرمزگان و استان بوشهر) ممكن است ممکن است طمع متفاوتی دهد. آب معدنی به طور گسترده در دسترس است. همچنین در بسیاری از خیابان ها و مکان ها، یخچال های آب خانگی برای تامین آب آشامیدنی نصب شده اند.

ایرانگردی و امنیت

سفر به ایران با امنیت کامل

باید نگاهی واقع بینانه داشت، ما در مورد کشورهای اروپایی صحبت نمی کنیم، ما در مورد کشوری در شرق میانه حرف می زنیم. ایران در منطقه یکی از معدود کشورهایی است که در آن جنگ وجود ندارد و اقلیت ها در شرایط نسبتا مناسبی زندگی می کنند.

به طور کلی ایران برای سفر بسیار امن تر از کشورهای همسایه است. بیشتر مردم رفتاری دوستانه دارند و علاقمند هستند که در مورد شما، شهرتان و یا کشورتان (گردشگران خارجی) بدانند، بنابراین پیش شرط های خود را کنار بگذارید و ذهنیتی باز داشته باشید.

اگر شما به قانون و فرهنگ احترام بگذارید، سفری فوق العاده به ایران خواهید داشت. این درست است که هر کشوری دارای قوانین ویژه خود است، ولی در ایران این به معنای سلب امنیت نیست.

کلام آخر

ایرانگردی به معنای روبرو شدن با فرهنگی صلح طلب

به طور کلی، ایرانگردی به معنای روبرو شدن با فرهنگی صلح طلب، دوستانه و سخاوتمندانه است و لازمه آن، پذیرش آداب گوناگون و شکستن مرزهای عقیدتی است. ایران با گستره ای از تنوع، همچنان کشوری ناشناخته باقی خواهد ماند، تا زمانی که رهگذران با شاخه گلی در دست از هر سوی این وطن، همچون نقش برجسته های تخت جمشید، دست به دست هم دهند.

امیدواریم از مقاله همه چیز درباره ایرانگردی لذت برده باشید، می توانید برای رزرو و اجاره هتل، ویلا و آپارتمان در شهرهای شیراز، اصفهان،یزد، مشهد، و سراسر ایران به وبسایت شب مراجعه کرده و با اطمینان خاطر اقامتگاه خود را رزرو کنید.

1 پاسخ
  1. روانشناسی مهر پندار نظر داده:

    چه عکسهای جذابی – مرسی عالی بود

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب