نکات طلایی برای عکاسی با گوشی موبایل

0

این روزها دیگر می توانیم به راحتی از شعار «هر انسان، یک گوشی هوشمند» استفاده کنیم. طبق آمارهای ارائه شده میانگین جهانی نفوذ گوشی هوشمند در حدود 60 درصد از جمعیت جهان است. در واقع هر شخصی که در خیابان ها و کوچه و پس کوچه ها در حال راه رفتن است علاوه بر اعضای بدن و لباس، یک گوشی هوشمند هم دارد. برخی از این افراد به طور حرفه ای عکاسی می کنند و بیشتر افراد باقی مانده عکاسی را به عنوان یک هنر دوست دارند و هر از گاهی با گوشی های موبایلشان دستی بر هنر می برند. عکاسی در سفر یکی از لذت بخش ترین کارهایی است که میتوان انجام داد.

اما عکاسی با گوشی های موبایل هوشمند هم اصول خودش را دارد که با رعایت آن ها می توان عکس های حرفه ای و به یاد ماندنی گرفت. در این مطلب برای کسانی که قصد دارند در سفرهای خود از گوشی های هوشمند برای عکسبرداری استفاده کنند، به چند نکته طلایی اشاره کنیم. با رعایت این نکات ساده، اما کاربردی می توانید عکس هایی باکیفیت و زیبا بگیرید.

اصول عکاسی با گوشی هوشمند

گوشی های هوشمند امروزی به حدی پیشرفته و جذاب شده اند که عکاسی با آن ها نه تنها کاری هنری، بلکه آسان و البته لذت بخش است. در واقع هنر شما در استفاده ی خلاقانه از دوربین این گوشی هاست. اما پیش از اینکه به سراغ خلاقیت بروید باید چند نکته و اصول عکاسی با گوشی های هوشمند را بیاموزید.

فوکوس صحیح در هنگام عکاسی

گوشی های هوشمند در بیشتر موارد از سیستم های فوکوس خودکار برخوردارند. اما در مواردی ممکن است فوکوس خودکار به خوبی عمل نکند، یا شاید در حال گرفتن عکسی خلاقانه باشید و دوربین گوشی بر سوژه مورد نظر شما فوکوس نکرده باشد. همچنین ممکن است فوکوس خودکار غیر فعال باشد. در این موارد لازم است به طور دستی بر روی سوژه مورد نظر خود فوکوس کنید. در بیشتر گوشی های هوشمند کنونی با لمس بر روی قسمت مورد نظر کادر تصویر می توانید بر قسمت مورد نظر خود فوکوس کنید.

فوکوس صحیح در هنگام عکاسی

در مواردی که شک دارید فوکوس خودکار در بهترین حالت خود قرار گرفته باشد می توانید با فوکوس دستی بهترین محل فوکوس عکس را پیدا کرده و سپس عکس بگیرید. این مورد می تواند بر تنظیم نور و وضوح تصویر تاثیرگذار باشد.

تنظیم نور در هنگام عکاسی با گوشی هوشمند

تنظیم نور در هنگام عکسبرداری با گوشی های هوشمند نیز در بیشتر گوشی های امروزی به طور خودکار انجام می گیرد، اما این مورد نیز ممکن است به خوبی انجام نشده باشد. در چنین مواردی می توانید از طریق تنظیمات داخل قسمت عکسبرداری گوشی هوشمند به تنظیم دستی نور بپردازید. به خصوص اگر قصد عکسبرداری در مکان های تاریک را داشته باشیداین مسئله می تواند تا حد زیادی بر کیفیت عکس تاثیر گذار باشد.

با دوربین گوشی هوشمند زوم نکنید!

اینکه دوربین گوشی های هوشمند به واقع پیشرفته شده اند صحیح است، اما واقعا نمی توانیم از این گوشی های هوشمند توقع داشته باشیم برایمان از چاله چوله های ماه عکس بگیرند. در عکسبرداری با گوشی های هوشمند توقع بر این است که در صورت امکان به سوژه نزدیک شوید و از زوم کردن خودداری کنید. البته در گوشی های هوشمند جدید و پرچمدار برندهای بزرگ، شاید بتوان تا حدی بر روی این قابلیت نیز مانور داد، اما نمی شود به قابلیت زوم بیشتر گوشی های هوشمند اتکا کرد.

سه پایه های عکاسی را دوست داشته باشید!

یکی از بزرگترین مشکلات در هنگام عکاسی با گوشی های هوشمند لرزش در هنگام عکسبرداری است. به خصوص وقتی که متوجه شوید بیشتر گوشی های هوشمند سیستم های لرزشگیر خیلی خوبی ندارند، احتمالا رغبت بیشتری برای این ابزارها خواهید داشت. البته سه پایه های عکاسی به جز گرفتن لرزش دوربین مزایای دیگری هم دارند. با استفاده از سه پایه ها خودتان هم می توانید در عکس های دسته جمعی حضور پیدا کنید یا می توانید ویدیوی های تایم لپس بسیار زیبایی تهیه کنید.

تناسبات طلایی را در نظر بگیرید!

یک اصلی در هنر عکاسی حرفه ای وجود دارد که از آن با نام نسبت طلایی یاد می شود. تناسب های طلایی قوانینی برای جایگیری مناسب سوژه عکاسی در قاب تصویر است. با توجه به تناسبات طلایی می توانید سوژه های عکس را بهترین و مناسب ترین قسمت کادر خود قرار داده و سپس عکس بگیرید. با رعایت این تناسب ها عکس هایی زیباتر و حرفه ای تر خواهید داشت.

تناسبات طلایی را در نظر بگیرید!

استفاده از حالت عکاسی مناسب

در بخش دوربین گوشی های هوشمند قسمتی وجود دارد که می توانید حالت های مختلف عکاسی رابرای عکس خود انتخاب کنید. با انتخاب حالت مناسب قبل از عکس برداری تنظیمات تصویر به طور اتوماتیک تا حد زیادی به ایده آل نزدیک می شود. برای مثال با انتخاب حالت تصاویر سلفی چهره ها به خوبی دیده می شوند و احتمالا فوکوس تصویر بر روی چهره ها به خوبی انجام می شود، یا با انتخاب حالت تصاویر ورزشی احتمالا می توانید تصاویری با میزان لرزش بسیار کم تهیه کنید.

همچنین نرم افزارهای زیادی وجود دارند که می توانید با آن ها حالت های عکاسی بیشتری را امتحان کنید. برخی از این نرم افزارها امکان ویرایش و بهینه سازی تصاویر بعد از عکس برداری را هم در اختیارتان قرار می دهند.

استفاده از حالت عکاسی مناسب

نظافت و مراقبت از لنز!

این مورد یک نکته عکاسی نیست. یک اصل است. برای اینکه یک ماشین به خوبی برای شما کار کند باید از آن مراقبت کنید. برای اینکه دوربین گوشی هوشمند شما بتواند تصویر خوبی بگیرد باید مراقب باشید تا بر روی آن خط و خش نیفتد و همچنین بهتر است پیش از عکسبرداری لنز را تمیز کنید. این مورد به تنهایی تاثیر زیادی بر روی تصاویر ثبت شده خواهد داشت. اگر دوربین گوشی هوشمند شما به خوبی روزهای اولش نیست، مطمئنا به این مسئله توجه نکرده اید.

 

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب