با شهر تاریخی میبد یزد بیشتر آشنا شوید

3

میبد یزد یکی از شهر های تاریخی و گردشگری در استان یزد است که طرفداران خاص خود را دارد. امروز ما قصد داریم شما را با این شهر تاریخی و دیدنی آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

شهر تاریخی میبد یزد
شهر تاریخی میبد یزد

آشنایی با میبد یزد

اگر بخواهیم درباره یکی از زیباترین مناطق ایران صحبت کنیم، حقیقتا نمی توانیم از استان یزد و شهرهای تاریخی و زیبایش به راحتی عبور کنیم. یکی از شهر های دیدنی یزد، شهر میبد می باشد که قدمت تاریخی و فرهنگی بسیار زیادی دارد.

علاوه بر این ها میبد یزد توانسته است جاذبه های گردشگری بی نظیری را در خود جای دهد و همه روزه گردشگران داخلی یا حتی خارجی به این شهر زیبا سفر می کنند. شاید شما هم استان یزد را از نظر آب و هوایی یک منطقه گرم و خشک بدانید که البته درست است؛ ولی این منطقه با وجود این شرایط آب و هوایی باز هم جاذبه های طبیعی بی شماری همچون کویرهای وسیع دارد که پیشنهاد می کنیم حتما از آن ها دیدن کنید.

به هر حال چیزی که اهمیت دارد، آشنایی کامل شما با شهر میبد یزد می باشد که در این مقاله قصد داریم بیشتر در مورد آن صحبت کنیم، پس با ما همراه باشید.

موقعیت جغرافیایی و جمعیت

میبد یکی از شهر های کوچک اما زیبای استان یزد است که مساحتی بالغ بر ۸۴۵ کیلومتر مربع داشته و در همسایگی شهر های اردکان از شمال و شرق، صدوق و اشکذر در جنوب و غرب قرار دارد.

ناگفته نماند که اگر اقامت در شهر زیبای یزد را تجربه کرده اید و می خواهید از شهر یزد به میبد سفر کنید و چند روزی را در اقامتگاه‌های بومگردی میبد  بگذرانید ، باید از یزد ۴۵ کیلومتر به سمت شمال بروید تا به این شهر زیبا برسید.

فاصله میبد تا تهران نیز در حدود ۶۳۰ کیلومتر می باشد و بهترین راه برای سفر به این شهر از تهران، پرواز از تهران به یزد و سپس رانندگی از یزد تا میبد است. جمعیت شهر میبد در حدود ۸۲۰۰۰ نفر است که توانسته است تقریبا ۲۳۰۰۰ خانوار را در خود جای دهد.

[osm_map_v3 map_center= “32.2533,54.0181” zoom=”11″ width=”95%” height=”450″ map_border=”thin solid ” post_markers=”1″ type=”” control=”” ]

آب و هوای میبد یزد

میبد آب و هوایی شبیه به شهر یزد دارد. بیشترین دمای شهر میبد در تابستان ها در حدود 43 درجه و کمترین دمای شهر در زمستان ها در حدود منفی 7 درجه سانتی گراد می باشد. متوسط دما در طول سال نیز 18 درجه سانتی گراد است. از این رو می توانیم بگوییم که میبد در تابستان ها دارای آب و هوای گرم و خشک و در زمستان ها دارای آب و هوای سرد است.

رطوبت هوا در زمستان ها بیشتر بوده و احتمال بارش برف یا باران نیز در این موقع از سال بیشتر است. اگر می خواهید به میبد یزد سفر کرده و خاطرات خوشی را ثبت کنید، باید در زمان مناسبی به این شهر سفر کنید. از نظر ما بهترین زمان سفر به میبد اوایل پاییز یا بهار و حتی زمستان ها می باشد.

شهر تاریخی میبد یزد
شهر تاریخی میبد یزد

جاذبه های گردشگری میبد یزد

میبد نیز مانند دیگر شهر های ایران جاذبه های گردشگری و طبیعی بی شماری را در خود جای داده است. در این بخش می خواهیم شما را با مشهورترین جاذبه های طبیعی این شهر آشنا کنیم.

از جمله جاذبه های گردشگری میبد یزد می توان به نارنج قلعه، کاروانسرای میبد، مسجد جامع میبد، برج کبوترخانه، قلعه مهرجرد، یخچال میبد، موزه سفال، موزه زیلو، قلعه بارچین، سلطان رشید و … اشاره کرد.

نارنج قلعه

نارنج قلعه یا نارین قلعه یکی از بناهای تاریخی شهر میبد یزد است. قدمت این بنا به دوره ساسانیان باز می گردد و در حال حاضر جزء آثار باستانی و ملی کشور محسوب می شود و شما می توانید از آن دیدن کنید.

نارنج قلعه جاذبه گردشگری میبد
نارنج قلعه

کاروانسرای

کاروانسرای میبد هم از دیگر بناهای تاریخی این شهر است که قدمت آن به دوره صفویه باز می گردد و از معماری آن دوران برای ساخت این کاروانسرا بهره گرفته شده است. در گذشته از این کاروانسرا برای اقامت موقت مسافران استفاده می شده که ظرفیت بسیار خوبی نیز برای مسافران داشته است.

مسجد جامع

مسجد جامع میبد از آن دست مساجدی است که از چندین مسجد در کنار هم تشکیل می شود و بخش های مختلفی دارد. برای مثال دارای شبستان زمستان، تابستان و ایوان است.

برج کبوترخانه

برج کبوترخانه از جمله نقاط دیدنی است که به شما پیشنهاد می کنیم حتما از آن دیدن کنید. از این برج در گذشته برای نگهداری و پناه دادن به پرندگان استفاده می شده و کشاورزان از کود آن برای کشاورزی استفاده می کردند.

سوغات میبد یزد

از هر چه بگذریم از سوغات میبد یزد نمی توان گذشت. البته بیشتر سوغاتی های این شهر با سوغات شهر یزد و دیگر شهرهای این استان مشترک هستند، اما بد نیست شما هم با آن ها آشنا شوید. از جمله سوغاتی های میبد یزد که در سفر به این شهر پیشنهاد می کنیم حتما از آن خریداری کنید، ظروف سفالی آن است.

این سوغاتی برای دوستان و خانواده تان بسیار مفید و کاربردی می باشد و قابلیت حمل آن نیز آسان است. کاربافی و زیلو نیز از دیگر صنایع دستی و سوغاتی های یزد است که حالت سنتی داشته و برای سوغاتی بسیار مناسب می باشند. خوردنی ها نیز می توانند به عنوان سوغاتی محسوب شوند.

از جمله مشهورترین خوردنی ها و خوراکی های مخصوص میبد یزد می توان به آش شولی، آش آبغوره، آش گندم، قیمه نخود، آش آلو، انار، قلیه کدو و … اشاره کرد.

سفال صنایع دستی و سوغات یزد
سوغات و صنایع دستی میبد یزد
3 پاسخ
  1. sajjad نظر داده:

    بسیار عالی زیبا

  2. رضا نظر داده:

    بسیار زیبا با مردمی پر تلاش و صالح

  3. حمید رضا نظر داده:

    شهر قشنگم میبد با مردم نازنین و همسایه های دوست داشتنی.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب