12مورد از بهترین سوغات یزد؛ شهر بادگیرها و خانه‌های خشتی

0

امکان ندارد که شیرینی و سفر دوست داشته باشید و اسم سوغات یزد را نشنیده باشید. یزد، شهر بادگیرها و نخستین شهر خشت خام جهان، بهشتی برای دوست‌داران سبک‌های معماری و صد البته شیرینی دوستان است. در کنار جاذبه‌های دیدنی خاص، شهر یزد به شیرینی‌های خوشمزه و دلربای خود معروف است. پس اگر به فکر خرید سوغات یزد هستید، در این مقاله همراه ما باشید تا انواع سوغات یزد را باهم بشناسیم و برای عزیزان خود، بهترین آن‌ها را تهیه کنیم.

یزد کجاست؟

استان یزد در بخش مرکزی ایران و در غرب استان اصفهان قرار دارد. شهر یزد، مرکز استان یزد است و یکی از زیباترین شهرهای کشور است. یزد با وجود داشتن آب و هوای گرم و خشک، به دلیل معماری خاص ابنیه خود به شهر بادگیرها معروف است. همچنین بسیاری از ساختمان‌های یزد هنوز بافت خشتی و سنتی خود را حفظ کرده‌اند و همین موضوع باعث شده است این شهر یکی از مقاصد اصلی عکاسان و دوست‌داران تاریخ و معماری باشد. شاید بتوانیم خاطرات و زیبایی این شهر را نیز جزوی از سوغات یزد بدانیم.

یزد؛ شهر بادگیرها

بهترین زمان سفر به یزد

با توجه به اینکه آب و هوای این شهر زیبا گرم و خشک است، بهترین زمان سفر به یزد از اواسط پاییز تا اواخر زمستان و اوایل فروردین تا اواسط اردیبهشت است. در فصل تابستان گرمی هوا ممکن است سفر و گردش در شهر را کمی سخت کند.

برای اجاره بوم گردی یزد کلیک کنید.

بهترین و ناب‌ترین سوغات یزد

حالا نوبت به آشنایی با سوغات یزد است. شهر خشتی، انواع مختلفی از سوغات دارد که شامل شیرینی‌های سنتی، صنایع دستی و بافت‌های منحصر به‌فرد سنتی می‌شوند. در ادامه با سوغات یزد بیشتر آشنا می‌شویم.

قطاب و باقلوا؛ روح‌نوازهای دوست‌داشتنی

باقلوا یزدی

 

باقلوا و قطاب از شیرینی‌های قدیمی ایران هستند که در هر بخشی از کشور، به شکلی خاص و با دستورالعملی مربوط به همان خطه تهیه می‌شوند. یکی از معروف‌ترین سوغات یزد که بین تمام کشور محبوب است، باقلوا یزدی است. این شیرینی با استفاده از خمیر مخصوص باقلوا و مغزیجات و شهد و شکر تهیه می‌شود و تقریبا کسی نیست که باقلوای یزدی را دوست نداشته باشد.

قطاب یزد

علاوه بر باقلوا، قطاب نیز یکی از شیرینی‌های بسیار محبوب یزدی است که به صورت لقمه‌ای گرد که میان آن با انواع مغزیجات و شکر پر شده است تهیه می‌شود. خمیر قطاب بعد از پر شدن، در روغن سرخ می‌شود و سپس در پودر قند خوابانده می‌شود تا شیرینی قند کاملا جذب آن شود.

کیک یزدی؛ معروف‌ترین سوغات یزد

کیک یزدی؛ خوشمزه‌ترین سوغات یزد

کیک یزدی شاید معروف‌ترین شیرینی و سوغات یزد باشد. حالا تقریبا در هر جای کشور که باشید، شیرینی فروشی‌ها و نان فانتزي‌ها کیک یزدی را در بین محصولات خود دارند. اما کیک یزدی سنتی، طعمی کاملا متفاوت دارد. در کیک یزدی سنتی، طعم هل و ادویه‌جات به مراتب قوی‌تر است و بافت کیک متراکم‌تر و سنگین‌تر است.

شک نکنید که حتی یک‌بار امتحان کیک یزدی سنتی، باعث می‌شود دیگر نتوانید به کیک‌های دیگر کیک یزدی بگویید!

لوز

لوز

شیرینی لوز که دلیل اصلی نام‌گذاری آن، شکل لوزی مانند آن است، یکی از خوشمزه‌ترین سوغات یزد است. شیرینی لوز انواع مختلفی دارد و با انواع مغزیجات و گیاهان درست می‌شود. لوز نارگیل، لوز زعفران، لوز پسته، لوز بادام و … از معروف‌ترین انواع شیرینی لوز یزدی هستند.

حاجی بادام

حاجی بادام

حاجی بادام یکی از لذیذترین شیرینی‌ها و سوغات یزد است. این شیرینی که با آرد بادام، شکر، آرد نخودچی و .. تهیه می‌شود بافت تردی دارد که با گذاشتن در دهان کاملا آب می‌شود و همین موضوع خوردن این شیرینی را دلچسب‌تر می‌کند. البته دلیل نام‌گذاری این شیرینی هم جالب است.

این شیرینی توسط حاج خلیفه، شیرینی‌پز معروف یزدی درست شده است و در آن زمان به آن بادامی می‌گفتند. زمانی که حاج خلیفه به حج می‌رود، در سفر رفت و برگشت تعدادی از این شیرینی‌ها در جیب او می‌ماند و مردم به این شیرینی‌های به حج رفته، حاج بادام می‌گویند و تا امروز نیز، این نام برای این شیرینی باقی مانده است.

حلوا ارده اردکان

حلوا ارده اردکان

اردکان یکی از شهرهای نزدیک به یزد است که از قدیم به ارده و حلوا ارده‌ی مخصوص معروف بوده است. در سفر به یزد، حلوا ارده را به عنوان سوغات یزد فراموش نکنید، چرا که این خوراکی خوشمزه، نه تنها بسیار لذیذ است که ارزش غذایی بالایی هم دارد و می‌تواند یک انتخاب خیلی مناسب برای صبحانه باشد.

سوهان آردی؛ سوغات مخصوص یزد

سوهان آردی

شاید بیشتر ما سوهان را سوغات قم بدانیم، اما نوعی از سوهان وجود دارد که مخصوص یزد است. سوهان آردی، نوع خاصی از سوهان است که از سوغات یزد است و ظاهر و طعم متفاوتی از سوهان معمولی دارد.

پشمک سنتی

پشمک سنتی یزد

معمولا با شنیدن نام پشمک، یاد برند خاصی می‌افتیم یا پشمک‌های چوبی که در کودکی در پارک می‌خوردیم در ذهنمان می‌آید. اما پشمک سنتی یکی از خوش‌طعم‌ترین و خوش‌خوراک‌ترین سوغات یزد است که در طعم‌های مختلف وجود دارد. در سنتی‌ترین حالت این پشمک با طعم وانیل و در جعبه بسته‌بندی می‌شود و می‌توانید به عنوان سوغاتی آن را خریداری کنید.

نان برنجی

نان برنجی سوغات یزد

نان برنجی یکی از انواع شیرینی‌های قدیمی ایرانی است که با استفاده از آرد برنج درست می‌شود. این شیرینی بافت تردی دارد که معمولا هم در اثر فشار و ضربه پودر می‌شود. این شیرینی خوشمزه یکی از گزینه‌های مناسب به‌عنوان سوغات یزد است.

ظروف سفال و سرامیک؛ از خاص‌ترین سوغات یزد

سفال و سرامیک میبد

حالا که به اندازه کافی دهانتان را آب انداختیم، نوبت آن است که به سراغ سوغات صنایع دستی یزد برویم. ظروف سفال و سرامیک یزد و میبد، در تمام ایران زبان‌زد هستند. طرح‌های خاص، کیفیت بالا، تراکم خوب رنگ و لعاب و قیمت مناسب، این ظروف را به یکی از اولین انتخاب‌ها برای سوغات یزد تبدیل کرده است.

ترمه یزد

ترمه یزد

پارچه ترمه با طرح‌ها مختلف و به‌خصوص ترح بته جقه، یکی از المان‌های اصیل ایرانی است. در یزد نیز انواع مختلف این پارچه در طرح و رنگ‌های مختلف تولید می‌شود. شما می‌توانید این پارچه یا تولیدات آن را مانند رومیزی، رو تختی و … را به عنوان سوغاتی برای عزیزان خود خریداری کنید.

شمد (روانداز سنتی یزد)

شمد

همانطور که در ابتدا گفتیم، یزد یکی از شهرهای گرم ایران است. بنابراین مردم از گذشته به دنبال استفاده از مواد اولیه طبیعی با خاصیت خنک‌کنندگی در تولید مصنوعات خود بودند. نخ و پنبه از الیافی هستند که عبور هوای بالایی دارند و به‌همین خاطر در فصول و روزهای گرم می‌توانند انتخاب مناسبی باشند.

نخ و الیاف طبیعی پنبه از دیرباز، انتخاب اصلی یزدی‌های عزیز برای دوخت پارچه روانداز سنتی یا همان شمد بوده‌اند. البته در سالیان قبل و قبل از گران شدن ابریشم طبیعی، ابریشم ماده اصلی برای بافت این روانداز بود اما حالا نخ و پنبه گزینه‌های اقتصادی‌تری هستند.

زیلو (گلیم نخی)

زیلو

زیلو، زیراندازی در ابعاد مختلف و مانند گلیم است. تنها تفاوت زیلو با گلیم در جنس نخی است که در آن به کار رفته است. زیلو با نخ بافته می‌شود و گلیم با پشم طبیعی؛ به همین خاطر است که گلیم معمولا در مناطق سردسیر و زیلو نیز در یزد گرمسیر بافته می‌شود. زیلو یک انتخاب مناسب به عنوان سوغات یزد است.

خوراکی یا صنایع دستی؟ کدام را از یزد سوغاتی بگیریم؟

در نهایت شاید انتخاب اینکه چه سوغاتی از سفر یزد بگیرید سخت باشد. اما باید بدانید که سوغاتی‌ مانند سفال، زیلو و صنایع دستی، ماندگارترند و شاید در سفر اول بهتر باشد از این سوغات برای دوستان و آشنایان خود تهیه کنید. البته اگر از نظر مالی محدودیتی ندارید می‌توانید هم سوغات خوراکی و هم صنایع دستی بخرید و سنگ تمام بگذارید!

خیالتان از اقامت در یزد راحت!

اجاره سوئیت یزد

قبل از اینکه به فکر سوغاتی باشید، بهتر است به فکر اقامت خود در این سفر تاریخی باشید.

از آن جایی که حتما اسم ما را شنیده‌اید، باید بگوییم هیچ نیازی به نگرانی نیست. ما در سایت شب انواع اقامتگاه بوم‌گردی و شخصی و اجاره روزانه خانه را در تمامی شهر های زیبا و دیدنی ایران داریم که شما می‌توانید قبل از سفر خود شرایط هر اقامتگاه را ببینید و اقامتگاهی را که باب دلتان است انتخاب کنید.

در مسیر اجاره سوئیت و بومگردی در یزد کارشناسان پشتیبانی ما همواره کنار شما هستند و در هر مرحله که نیاز به راهنمایی داشتید می‌توانید با شماره پشتیبانی تماس بگیرید تا مشکل شما با راهنمایی کارشناسان شب حل شود.

سوالات متداول:

چقدر از تهران تا یزد فاصله است؟

از تهران تا یزد حدود 7 ساعت ( 620 کیلومتر ) فاصله است.

بهترین سوغاتی یزد چیست؟

شیرینی‌هایی مانند قطاب، باقلوا، کیک یزدی و سفال و زیلو و … از بهترین سوغات یزد هستند.

آب و هوای یزد چطور است؟

آب و هوای یزد گرم و خشک است و بهترین زمان سفر به آن، فصل بهار و پاییز است.

بهترین وقت سفر به یزد چه زمانی است؟

از اواسط پاییز تا اواسط بهار بهترین زمان سفر به یزد است. در این سفر میتوانید انواع سوغات یزد از خوراکی تا صنایع دستی را تهیه کنید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب