فاکتورهای تاثیرگذار بر صنعت گردشگری

0

عوامل زیادی در گذر سال ها باعث شده اند که صنعت گردشگری و به تبع آن، درآمد حاصل از این صنعت در کشورمان افزایش یا کاهش یابد

ابراین توصیه می کنیم برای اطلاع از مسائلی که در این زمینه تاثیرگذار می باشند با ما همراه باشید.

تغییر در ترکیب جمعیت

ترکیب جمعیت کشورها یکی از عوامل مهم در زمینه گردشگری شمار می رود. افزایش جمعیت باعث می شود که صنعت گردشگری نیازهای گردشگران خود را از نظر نوع محصول و خدمات در سال های آینده مورد توجه قرار دهد. کشورهای توریست پذیر باید در مورد سه دسته از مسافران به خوبی بیندیشند و سلیقه ها و اقلام مصرفی آنها را بررسی نمایند.
* افراد ۱۸ تا ۳۴ سال که بزرگ ترین گروه را تشکیل می دهند و به صورت تکی یا گروهی به سفر می روند.
* افراد سالخورده و کسانی که بیش از ۵۰ سال دارند با توجه به میزان درآمد و بازنشسته بودن شان، الگوهای مصرفی متفاوتی دارند. این دسته وقت بیشتری برای سفر دارند و می توانند مبالغ بیشتری را صرف سفر کنند و پس به برنامه ریزی متفاوتی نیاز پیدا خواهند کرد.
* خانواده هایی که مرد و زن کار می کنند، دارای دو منبع درآمدی هستند و احتمالا دارای فرزند نیز هستند. برای آنها، وجود تسهیلات کافی برای کل خانواده ضروری به نظر می رسد.
از سوی دیگر افزایش نیروی کار زنان، وجود خانواده های یک نفره، زوج های بدون فرزند و خانواده های غیر سنتی در سراسر دنیا، ساختار سفر ها را تغییر خواهد داد.

تغییرات سیاسی

تغییرات سیاسی اثرات زیادی بر صنعت گردشگری دارند. پیدایش کشورهای اروپای شرقی و کشورهای مستقل مشترک المنافع باعث شد که کم کم دولت های مردم سالار (دموکراتیک) و سیستم های اقتصاد آزاد ظهور کرده و این امر بر روند مسافرت و گردشگری در سطح جهانی به طور تدریجی اثر خواهد گذاشت. چین با جمعیتی بالای خود دارای مسافران درون مرزی و برون مرزی است ولی مساله مهم در مورد این کشور، قابلیت جذب اقتصاددانان سازمان های تجاری و سیاستگذاران کشورهای دور و نزدیک همسایه به این سرزمین می باشد.

مسائل زیست محیطی

تغییرات آب و هوایی و آسیب های ناشی از حضور گردشگران تاثیرات مهمی را بر عرضه و تقاضای گردشگری در جهان خواهد داشت. حفظ محیط زیست و منابع طبیعی و همچنین جلوگیری از تهدیدهایی که می تواند هر لحظه جاذبه ها را در معرض نابودی قرار دهند از جمله مسائلی است که باید توجه ویژه ای به آنها نشان داد. ممکن است یک مقصد گردشگری به دلیل عوامل زیست محیطی با بحران جذب گردشگر مواجه شود و یا اینکه بیش از ظرفیت خود اقدام به جذب گردشگر نماید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب