غار خربس قشم، یکی از رمزآلودترین و زیباترین غارهای ایران

0

اگر اهل کشف و ماجراجویی هستید و اتفاق‌ها و تجربیات تازه حسابی سر ذوقتان می‌آورد، نیازی نیست حتما تا آن سر دنیا بروید. البته که کسی از جهان‌گردی و گشت و گذار در کشورهای مختلف بدش نمی‌آید، اما گاهی اوقات شرایط سفرهای خارجی بنا به دلایل مختلف برای بعضی از افراد به این سادگی‌ها فراهم نمی‌شود. ضمن این که شما به هر گوشه از ایران که سر بزنید و به هر شهری که سفر کنید آن‌قدر جاذبه‌های شگفت‌انگیز در انتظارتان هست که روح ماجراجوی‌تان سیراب شود و آرام بگیرد. مثلا جزیره قشم در استان هرمزگان که با جاذبه‌های منحصربه فردش دنیایی متفاوت را پیش روی شما قرار می‌دهد. غار خربس قشم یا همان غار خوربس یکی از جاهایی است که در سفر به قشم می‌توانید به سراغش بروید و پا به سرزمینی رمزآلود بگذارید تا سفری ماجراجویانه را تجربه کنید.

غار خربس قشم

غار خربس کجاست؟


غار خربس قشم در فاصله تقریبا ۱۵ کیلومتری شهر قشم و در سمت راست جاده قشم به روستای خربس و روستای رمچاه در استان هرمزگان قرار دارد. برای رفتن به این غار باید ابتدا وارد جاده قشم به رمچاه شوید. بعد از آن در میان راه تابلویی هست که شما را به خارج از جاده هدایت و برای رسیدن به غار خربس راهنمایی می‌کند. برای رسیدن به دهانه غار باید مسیری پلکانی را طی کنید اما مسیر طوری نیست که اذیت شوید. فقط برای سالمندان و کسانی که مشکل زانو دارند بالا رفتن از پله‌ها می‌تواند سخت و دشوار باشد.


غار خربس قشم چطور شکل گرفت؟


آن چه که غار خربس قشم را از سایر غارهایی که می‌شناسیم متمایز می‌کند معماری صخره‌ای و شگفت انگیز و ظاهر اسرارآمیز آن است. همچنین برخی قدمت این غار را به دوران مادها نسبت می‌دهند. گرچه روایت‌هایی که غار را به دوره مادها نسبت می‌دهد به طور قطعی تایید نشده، اما با این حال همگی بر این باورند که این غار تاریخی از نظر زمین شناسی قدمتی بسیار طولانی دارد.

قدمت بسیار طولانی غار خربس قشم
اما سوال این است که غار چطور شکل گرفته است. غار خربس قشم از پدیده‌های کهن زمین شناختی محسوب می‌شود و دنباله چین خوردگی‌های رشته کوه‌های زاگرس است. خربس که در واقع مجموعه‌ای از ۴ دهانه غار است، در هزاره‌های گذشته سر از آب بیرون آورده‌ است. می‌توان این‌طور گفت که غار خربس قشم غاری طبیعی است که زمانی در نتیجه فرسایش‌های زمین شناسی به وجود آمده بود. اما بعدها انسان‌ها بر اساس نیازهای خود و به شیوه معماری صخره‌ای دستکند تغییراتی در آن به وجود آوردند و با کندن دیواره‌ها شکلی تازه به آن بخشیدند. دیواره‌های صخره‌ای غار ۲۰ الی ۳۰ متر ارتفاع دارند و درون غار دهلیز، چشمه‌ها، روزنه‌ها، اتاق‌ها و تالارهای متعددی دیده می‌شود.
ساختار غار خربس قشم بی‌شباهت به دخمه‌های کردستان، لرستان، آذربایجان، شوشتر، بوشهر و اهواز نیست و از نظر نماسازی آن را شبیه به معبد کلات خورموج در بوشهر می‌دانند.

غار خربس پرستشگاه دوران زرتشتیان
غار خربس، پرستشگاه یا پناهگاه؟


شاید برایتان این سوال پیش بیاید که غار خربس قشم چه کاربردی داشته است. باید بگوییم که شواهد یا اسنادی قطعی درباره سرنوشت این غار و کاربردش وجود ندارد، اما چندین روایت در این رابطه نقل شده است.
گروهی معتقدند که غار خربس قشم زمانی نیایشگاه مهر و محلی برای پرستیدن الهه میترا بوده است. این گمان به این خاطر به ذهنشان رسیده که غار خربس بر بلندی قرار گرفته و از آن‌جا طلوع خورشید قابل مشاهده است.
عده‌ای دیگر می‌گویند این غار استودان زرتشتی‌هاست. در گذشته باوری در آیین زرتشتی وجود داشت که بر مبنای آن مردگان را به خاک نمی‌سپردند. بلکه بعد از این که اجزای غیراستخوانی لاشه پوسیده می‌شد یا توسط پرندگان خورده می‌شد استخوان‌ها را به استودان‌ها منتقل می‌کردند. استودان به معنی جایگاه نگهداری استخوان است و زمانی غار خربس قشم را یکی از استودان‌های زرتشتیان می‌دانستند.
و اما حدس دیگر این است که غار پناهگاهی برای مردمی بوده که از دزدان دریایی که برای غارت اموالشان می‌آمدند فراری بودند. البته این مورد آخر نسبت به سایر فرضیه‌ها و روایت‌ها از اعتبار کمتری برخوردار است.

غار خربس پناهگاه مردم  از دزدان دریایی
ماجراجویی در غار


ممکن است پیش خودتان بگویید حالا که قرار است این همه راه تا غار خربس قشم برویم چه چیزی انتظارمان را می‌کشد؟ چطور قرار است ماجراجویی کنیم؟ باید بگوییم که هر کدام از دالان‌های تو در توی غار شما را به دنیایی اسرار آمیز و شگفت انگیز دعوت می‌کنند. فقط کافیست دکمه خیالتان را روشن کنید و خودتان را به این دالان‌ها بسپارید. اتاق‌ها، تالارها، دهلیزها و چشمه‌ها هر کدام بهانه‌ای برای متوقف شدن، تماشا کردن و شگفت‌زده شدن به شما می‌دهند. همچنین نقش و نگارهای جالبی روی دیوارهای غار خربس قشم حک شده‌اند که می‌توانند قوه تخیل بازدید کنندگان را حسابی به کار بیندازند. تماشای چشم انداز بیرون از روزنه‌های غار نیز لذت بازدید از این جاذبه را برایتان دوچندان می‌کند.

دنیایی اسرار آمیز و شگفت انگیز غارخربس
جاذبه‌های نزدیک به غار خربس


بعد از بازدید از غار خربس قشم و ماجراجویی در این غار شگفت‌انگیز و رازآلود می‌توانید به دیگر جاذبه‌های گردشگری نزدیک آن نیز سر بزنید. تا آن‌جا رفتید فرصت خوبی است برای این که سراغ سایر جاهای دیدنی قشم هم بروید و خاطراتی فراموش نشدنی رقم بزنید. دره ستارگان با فاصله تقریبا ۹ کیلومتر، قلعه پرتغالی‌ها با فاصله ۱۴ کیلومتر و جزایر ناز با فاصله ۱۶ کیلومتر تعدادی از جاذبه‌های گردشگری نزدیک به غار خربس قشم هستند. سر زدن به مراکز خرید قشم و خرید هم یکی از بهترین تفریحات سفر به قشم است. 
در سفر به قشم اگر می‌خواهید متناسب با بودجه و سلیقه خود بهترین اقامتگاه را رزرو کنید حتما پیش از سفر به سایت شب سر بزنید. با بررسی گزینه‌های متنوع و اجاره ویلا و آپارتمان در قشم از طریق سایت شب، می‌توانید اقامتی خاطره‌انگیز را در این شهر تجربه کنید.

 

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب