غارهای گیلان را برای یک سفر ماجراجویانه بشناسید

0

گیلان سرزمین شگفتی‌هاست. این استان جاذبه‌های طبیعی و تاریخی منحصر به فردی را در خود جای داده و جزو اولین انتخاب گردشگران برای سفر است. با سفر به این خطه سرسبز و زیبا موقعیت‌های بسیاری برای تفریح و خوش گذرانی پیش روی هر مسافری قرار می‌گیرد، از گشت و گذار در جنگل‌های انبوه گرفته تا تن سپردن به آبی بی‌کران دریا و پیک نیک کنار رودخانه‌های خروشان. این‌ها تنها بخشی از تفریحات ممکن در این استان است. غارهای گیلان جلوه‌ای دیگر از طبیعت بی‌نظیر آن هستند که مقصدی جذاب برای ماجراجویان به حساب می‌آیند. تعدادی از این غارها برای بازدید و پیمایش هر طبیعت گرد کنجکاوی مناسب است، ولی در مقابل پیمودن برخی از غارهای گیلان نیز فقط توسط غارنوردان حرفه‌ای ممکن می‌شود. تعدادی از معروف‌ترین غارهای گیلان در این مطلب معرفی شده است.

 

غارهای گیلان
غارهای کیلان

غار درفک:

یکی از زیباترین غارهای گیلان یعنی غار یخی درفک در شهرستان رودبار استان گیلان قرار دارد و بخشی از منطقه شکار ممنوع درفک به حساب می‌آید. این غار که نام خود را از قله‌ای به همین اسم گرفته حدودا ۵۰ کیلومتر با رشت فاصله دارد و سالانه پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است. غار درفک که از آن به عنوان یخچال طبیعی استفاده می‌شود، حتی در فصول گرم سال نیز با لایه‌ای ضخیم از یخ پوشیده شده و آب مورد نیاز چوپانان منطقه را تامین می‌کند. غار درفک در فهرست آثار طبیعی ملی کشورمان ثبت شده و حدود ۱۰۰ متر طول و ۴۰ متر عرض دارد.

یک نکته مهم این است که برای ورود به غار نیاز به تجهیزات غارنوردی و یخ نوردی خواهید داشت، چرا که این غار دهانه نسبتا پهن اما با ارتفاع کمی دارد. ضمن این که بهترین فصل سفر به غار درفک با توجه به شرایط آب و هوایی از اردیبهشت ماه تا اواخر تابستان است.

غار دیارجان:

یکی دیگر از غارهای گیلان که شما را به ماجراجویی متفاوت و هیجان انگیزی دعوت می‌کند، غار دریارجان است. غار دیارجان در فاصله تقریبا ۱ کیلومتری روستای دیارجان، روستایی خوش آب و هوا در دیلمان، قرار دارد و مسافت آن حدود ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر است. به گفته آن‌هایی که به این غار رفته‌اند برای ورود به غار نیازی به تجهیزات کوهنوردی و غارنوردی نیست و داشتن یک چراغ قوه کافیست. غارهای گیلان بخشی از طبیعت زیبا و شگفت انگیز آن هستند که بازدید از آن‌ها تجربه‌ای نو را برایتان رقم می‌زند.

غارهای گیلان
غارهای گیلان

غار آویشوی:

غار آویشوی یکی از زیباترین و کم نظیرترین غارهای گیلان است و در ۳۷ کیلومتری جنوب غربی شاندرمن در شهرستان ماسال قرار دارد. این غار با طول بیش از ۲ کیلومتر طولانی‌ترین غار استان گیلان محسوب می‌شود و در ارتفاع ۱۳۱۶ متری از سطح دریا واقع شده است. شهرستان ماسال بیش از ۱۷ غار کوچک و بزرگ دارد که غار آویشوی بزرگ‌ترین و‌معروف‌ترین آن‌هاست.

این غار آهکی با وجود قندیل‌های زیبا، ستون‌های آهکی و آبشارهای بی‌نظیر جذابیت بسیاری برای طبیعت گردان دارد و می‌تواند تجربه‌ای ناب برایشان رقم بزند. ضمن این که مسیر رسیدن به غار نیز بسیار زیبا و سرسبز است و همین موضوع باعث محبوبیت بیشتر آن نزد گردشگران شده است. در سفر به ماسال بازدید از این جاذبه طبیعی شگفت انگیز را از دست ندهید. طبق پژوهش‌ها غار آویشوی بیش از ۷۵ میلیون سال قدمت دارد! برای پیمودن غار بهتر است لباس مناسب و ضد آب بپوشید و تجهیزات غارنوردی را به همراه داشته باشید.

غار سوباتان:

یکی از مرموزترین غارهای گیلان در ضلع شمال شرقی منطقه خوش آب و هوای سوباتان واقع شده و به گنج خانه نیز معروف است. می‌گوییم مرموز چون که اهالی منطقه از قدیم باور داشتند در غار سوباتان گنج عظیمی وجود دارد. اما از آن‌جایی که غار را طلسم شده می‌دانستند کسی هم واردش نشده که رازش را کشف کند و اطلاعات دقیقی از آن بدهد. غار سوباتان به طور کامل گشایش نشده و مقصد چندان مناسبی برای طبیعت گردی نیست. دهانه این غار باریک و ورود به آن بسیار دشوار است، به همین خاطر برای غارنوردان حرفه‌ای مناسب است. حتما زمانی را به گشت و گذار در ییلاق زیبای سوباتان و تماشای چشم اندازهای بی نظیر آن اختصاص دهید.

 

غارهای گیلان
غارهای گیلان

غار دربند رشی:

یکی از مهم‌ترین غارهای گیلان به لحاظ تاریخی، در روستای سی دشت از توابع بخش رحمت آباد و بلوکات شهرستان رودبار قرار دارد. غار دربند رشی تنها غار شناخته شده با بقایای باستان شناختی است که سنگواره جانوران و دست سازه‌های سنگی در آن کشف شده، آثاری که مربوط به دوره پارینه سنگی قدیم می‌شوند. محققان با مطالعه روی این آثار به نکات مهم و جالبی درباره تاریخ سکونت بشر پی بردند. برای مثال این که بیشتر از ۲۰۰هزار سال پیش این غار محل سکونت شکارچیان عصر سنگ بوده است. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد این غار کهن‌ترین سکونت‌گاه تاریخ گذاری شده انسان در ایران است. بازدید از این غار و گشت و گذار در طبیعت زیبای اطراف آن می‌تواند تجربه‌ای خاطره انگیز و منحصر به فرد از سفر به رودبار برای شما باشد.

 

غارهای گیلان
غارهای گیلان

غار خون فوشه:

غار خون فوشه واقع در جنوب غربی روستای فوشه قلعه رودخان در شهر فومن، یکی از زیباترین غارهای گیلان است. این غار که قدمتی بیش از هزار سال دارد در منطقه‌ای سرسبز واقع شده و برای رسیدن به آن از روستای فوشه حدود ۵ ساعت باید در مسیر جنگلی پیاده روی و کوه پیمایی کرد. مسیر رسیدن به غار کمی طولانی و سخت است اما آن قدر زیباست که محو تماشای طبیعت شده و خستگی را از یاد می‌برید. غار خون فوشه که از نوع غارهای ریزشی است در سال ۷۲ کشف شد. طول غار ۳۰۰ متر و عمق آن ۳۰ متر است و برای پیمایش آن تجهیزات کوهنوردی و غارنوردی لازم می‌شود. برای رفتن به این غار بهتر است راهنمای محلی را با خود همراه کنید.

غار اسب طولیه، غار اسپهبدان، غار تلاین، غار نارنج پره و غار سجیران تعدادی دیگر از غارهای گیلان هستند که هر کدام به نوعی جاذبه‌ای منحصر به فرد به حساب می‌آیند. سالانه طبیعت گردان و غارنوردان زیادی برای تجربه غارنوردی در غارهای گیلان راهی این استان سرسبز و تماشایی می‌شوند.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب