شهر طبس در خراسان جنوبی را کشف کنید

0

در این مقاله قصد داریم که به ارائه ی اطلاعاتی در مورد شهر طبس بپردازیم. اگر می خواهید به شهر طبس سفر کنید و یا در مورد آن اطلاعاتی را بدست آورید در این مقاله همراه ما باشید. طبس که از آن به عنوان اولین شهر پهناور در ایران شناخته می شود قدمتی طولانی دارد و بسیاری از مورخان آن را مربوط به دوره ی هخامنشی می دانند. با این وجود تا به امروز آثاری در این منطقه که مربوط به دوره هخامنشیان باشد پیدا نشده است ولی آثاری مربوط به دوره ساسانیان توسط باستان شناسان کشف شده است که دوره پیش از اسلام است.

شهر طبس

شهر طبس در حال حاضر یکی از شهرهای استان خراسان جنوبی است و به عنوان مرکز شهرستان طبس محسوب می شود. طبق آخرین سرشماری که انجام گرفته است جمعیت این شهر نزدیک به چهل هزار نفر است و مساحت آن نیز بیش از 55 کیلومتر می باشد. همسایه های این شهر از سمت شمال بردسکن و شاهرود، از سمت جنوب کرمان، از شرق فردوس و بیرجند و از جنوب شرقی نائین، بافق و اردکان می باشد.

طبس در سال 1357 شاهد زلزله بسیار شدیدی بوده است که به طور کامل موجب ویرانی آن شده و در حال حاضر این شهر بازسازی شده است و از آن به عنوان عروس شهرهای کویری در ایران یاد می شود. طبس دارای معادن بسیاری است که آن را به یکی از شهرهای ثروتمند ایران تبدیل کرده است.

شهر طبس

نام شهر طبس

نام شهر طبس از دو واژه ترکیب یافته است که تب و بس می باشد که با گذشت زمان به طبس معروف شده است. در برخی از منابع هم گفته می شود که اسم آن تب بس می باشد در زبان فارسی تب معنای حرارت و داغی می دهد و به این معنا در حقیقت بسی داغ می باشد. در برخی جاها نیز گفته می شود که طبس مربوط به زبان سلوکیان است. ناصر خسرو در سفرنامه معروفش از این شهر به عنوان طبس گیلکی نام برده است.

شهر طبس

جغرافیای شهر طبس

طبس از معادن زیادی از زغال سنگ برخوردار است و نشان دهنده ی این امر است که این شهر در گذشته دارای جنگل های انبوهی بوده است. این شهر در ارتفاع 690 از دریا واقع شده و در سمت شرق آن نیز رشته کوه بلندی به نام کوشتری واقع شده است. تا پیش از سال 1380 و قبل از این که استان خراسان به سه استان تبدیل شود به عنوان بخشی از استان خراسان محسوب می شد. پس از تقسیم بندی خراسان، طبس جزئی از استان یزد شد اما در سال 1391 جزئی از استان خراسان جنوبی شد.

آب و هوای شهر طبس

شهر طبس با توجه به موقعیت قرار گیری اش، دارای اقلیم بیابانی بوده و آب و هوای گرم و خشکی دارد. در برخی از روزهای سال شاهد طوفان شن در آن هستیم. طبس تابستان های به شدت گرمی دارد. زمستان های طبس نیز به شدت سرد است با این وجود در این شهر به ندرت ممکن است که شاهد بارش برف باشیم.

سوغاتی‌های شهر طبس

شهر طبس از سوغاتی های زیادی برخوردار است که از انواع خوراکی، گیاهان دارویی و صنایع دستی آن می توانیم موارد زیر را نام ببریم.

  • خوراکی ها و شیرینی ها: روورکرده، قطاب، باقلوا، نان چایی، پسته، بهار نارنج، زعفران، زیره سیاه، صیفی جات، پسته، نان نخود و مرباهای بهار نارنج، پوست پرتقال، بالنگ و پوست پسته، عسل خاص و طبیعی طبس، خاکشیر، انواع مربا، نارنجوک محلی و سبزیجات معطر، مربای بالنگ، نان قرص (نان دایره‌ای شکل) و تفتون
  • گیاهان دارویی: عصاره علف هیزه، عصاره آویشن، عصاره کلپوره و عرقیات گیاهان کوهی و …
  • صنایع دستی: سینی‌های مسی که بیشتر با طرح هایی از نخل و پلیکان و طرح های ظریف و مینیاتوری هستند، گلیم و فرش این شهر در طرح های لچک ترنج، جوشقان، محرابی، دسته گلی، گنبدی، کف ساده، قاب قابی، درختی، افشان و خشتی بافته می‌شود و بافته‌های حصیری از برگ‌های نخل؛ از دیگر صنایع دستی و سوغات این شهر به حساب می آید.

جاذبه ها ی گردشگری شهر طبس

از مهم ترین جاذبه های گردشگری شهر طبس می توانیم به این موارد اشاره داشته باشیم:

  • باغ گلشن: در دل بیابان وجود چنین باغ سرسبزی شگفت انگیز است و از آن به عنوان تاج محل کوچک یاد می شود و تنها باغ در کشورمان است که شکل مربعی دارد.
  • کال جنی: به دره جن هل معروف هست و محلی ها معتقدند که محل زندگی اجنه می باشد.
  • سد تاخیر شاه‌ عباسی: برای پنج قرن به عنوان بزرگترین سد جهان شناخته شده و از آن برای مهار سیلاب ها استفاده می شده است.
  • ارگ طبس: مربوط به هزار سال پیش است و در زلزله بزرگ 1357 نیز خود را حفظ کرده است.
  • برج‌های هادرباش: در همه جای این شهر برج های خشتی را مشاهده می کنید که برای مواظبت از نخلستان ها ساخته شده است.
  • کاروانسرای خان طبس: ساختار چهارگوشی آن سبب جذابیتش شده و در دل کویر لوت واقع شده است.
شهر طبس
نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب