سفر به خرم آباد را بدون بازدید از این جاذبه‌های گردشگری تمام نکنید!

0

با شنیدن نام لرستان و شهرهای آن اولین توصیفی که به ذهن هر فردی می‌رسد سرزمین آبشارها و سرزمین پل‌های تاریخی است. خرم آباد به عنوان بزرگ‌ترین شهر لرنشین و مرکز استان لرستان هر آن چه که از طبیعت و تاریخ بخواهید را در دل خود جای داده است. خرم آباد، این شهر به معنای واقعی خرم؛ طبیعتی سرسبز و بی مثال، آثار تاریخی ارزشمند و جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد. همین امر سبب شده که این شهر از محبوب‌ترین مقاصد گردشگران و مسافران برای سفر به غرب کشور باشد. جاذبه‌های طبیعی و گردشگری این شهر زیاد است اما در این مقاله به اختصار تعدادی از معروف‌ترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم تا در سفر به خرم آباد حتما بازدید از آن‌ها را در برنامه خود قرار دهید. این نکته را هم یادآور شویم که اقامت در این شهر و سفر به خرم آباد و تفریح و گشت و گذار در آن نسبت به سایر شهرهای کشورمان ارزان‌تر است و هزینه‌های معقول‌تری را برای مسافر دارد.

جاذبه‌های گردشگری خرم آباد:

قلعه فلک الافلاک:

بر فراز تپه‌ای در بلندترین نقطه خرم آباد، بنای تاریخی ارزشمندی وجود دارد که به نوعی می‌توان آن را نماد شهر نامید. قدمت قلعه فلک الافلاک یا همان دژ شاپورخواست سابق به دوره ساسانیان برمی‌گردد. در سفر به خرم آباد قطعا گزینه‌های زیادی برای بازدید پیش روی گردشگر قرار می‌گیرد اما بدون شک این قلعه معروف‌ترین جاذبه گردشگری خرم آباد است. دو موزه مردم شناسی و باستان شناسی نیز با هدف روایت تاریخ این شهر، در این بنای باشکوه قرار دارند.

 

blogpost-129

مناره آجری:

مناره آجری که در جنوب شهر خرم آباد واقع شده با حدود ۹۰۰ سال قدمت از آثار باستانی ارزشمند این شهر است. این مناره با ۳۰ متر ارتفاع از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و تاریخی خرم آباد به حساب می‌آید. در زمان‌های قدیم از این مناره به منظور دیده ‌بانی و هدایت کاروان‌هایی که از شهر عبور می‌کردند استفاده می‌شده است. کافیست از پای مناره ۹۹ پله دورانی را بالا بروید تا به بام مناره برسید و شهر را با چشم‌اندازهای بی نظیرش پیش چشمان خود بیاورید.

آبشار هفت چشمه(گریت):

لرستان به سرزمین آبشارها معروف است. در این میان مرکز این استان یعنی خرم آباد و اطراف آن نیز از این موهبت بی نصیب نیست. آبشار زیبای هفت چشمه یا گریت با ارتفاع تقریبا ۱۵ متر در ۵۰ کیلومتری خرم آباد در دره‌ای خوش آب و هوا قرار دارد. درختان بلوط و زالزالکی که آبشار را احاطه کرده‌اند، زیبایی دو چندانی به این جاذبه گردشگری بخشیده اند. بازدید از این جاذبه طبیعی در سفر به خرم آباد به هر عاشق طبیعتی توصیه می‌شود.

blogpost-127

آبشار بیشه:

آبشار بیشه را می‌توان معروف‌ترین آبشار استان لرستان و مهم‌ترین جاذبه گردشگری آن دانست. این آبشار در محدوده شهرستان خرم آباد بخش پاپی روستای بیشه قرار دارد و با ۴۸ متر ارتفاع در میان رشته کوه‌های زاگرس جای گرفته است. تماشای عظمت و زیبایی این آبشار تجربه سفر به خرم آباد را برای شما بی نهایت لذت‌بخش و به یاد ماندنی می‌کند. در نزدیکی آبشار نیز امکان کرایه اسب و اسب سواری نیز وجود دارد. اگر دلتان خواست شب را در روستای بیشه بمانید برای اقامت می‌توانید مهمان‌خانه‌ و یا خانه‌های محلی را با مبلغی معقول و نه چندان زیاد انتخاب کنید. کمپینگ در طبیعت نیز می‌تواند تجربه جالبی باشد.https://www.shab.ir

آبشار نوژیان:

آبشار نوژیان با ۹۵ متر ارتفاع بلندترین آبشار استان لرستان و به طور کل یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود. این آبشار در ۳۸ کیلومتری جنوب خرم آباد در روستایی به همین نام در قلب جنگل‌های بلوط قرار دارد. طبیعت فوق العاده زیبا و عظمت این آبشار روح و چشم مسافر را می‌نوازد و خاطره‌ای خوش از سفر به خرم آباد را برای همیشه در ذهن او ثبت می‌کند. هنگام بازدید از این جاذبه گردشگری می‌توانید از گیاهان دارویی اطراف آن نیز بچینید.

پل شکسته(پل شاپوری):

بیشترین تعداد پل تاریخی ثبت شده در کشور برای استان لرستان است که پل شکسته (پل شاپوری) در جنوب خرم آباد یکی از معروف‌ترین آن‌هاست. این پل که قدمت آن به دوره ساسانیان برمی‌گردد با وجود تخریب‌ها و ویرانی‌های بسیاری که در طی سال‌ها تحمل کرده، همواره شاهکار معماری به حساب می‌آید. در سفر به خرم آباد بازدید از این جاذبه گردشگری که از ده قرن پیش برایمان به یادگار مانده خالی از لطف نیست.

blogpost-128

غار کوگان:

این غار باشکوه سازه‌ای است که در دوره اشکانیان به دست انسان در دل طبیعت ساخته شده و در ۴۵ کیلومتری جنوب خرم آباد و شرق شهرستان پل‌دختر قرار دارد. تا چند سال پیش رفتن به غار دو طبقه کوگان بدون تجهیزات کوهنوردی و غارنوردی بسیار دشوار بود ولی اکنون پله‌هایی برای رسیدن به آن تعبیه شده است. در سفر به خرم آباد بازدید از این جاذبه گردشگری و تاریخی را نباید از دست داد.

 

دریاچه کیو:

گردشگر هر فصلی را که برای سفر به خرم آباد انتخاب کند، مات و مبهوت زیبایی این دریاچه طبیعی می‌شود، البته در فصل بهار و تابستان این شگفتی به اوج خود می‌رسد. دریاچه کیو که به آن لقب نگین فیروزه‌ای خرم آباد را داده‌اند از شگفت انگیزترین جاذبه‌های گردشگری خرم آباد است. این دریاچه زیستگاهی برای جانوران آبزی و پرندگان بومی و مهاجر است و امکاناتی مانند شهربازی در اطرافش آن را به محلی برای خوش گذرانی و پیک نیک تبدیل کرده است.

blogpost-131

پارک جنگلی مخمل کوه:

پارک جنگلی و طبیعی مخمل کوه در شمال شهر خرم آباد با آلاچیق‌ها و امکانات رفاهی دیگری که دارد، یکی از بهترین تفرج‌گاه‌ها برای گذراندن تعطیلات آخر هفته اهالی شهر و گردشگران است. این پارک جنگلی با مساحت ۵۰۰ هکتار، چشم اندازی زیبا و طبیعتی که تا چشم کار می‌کند سبز است از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری خرم آباد است. ضمن این که وجود آبشار مخمل کوه در این مجموعه بر محبوبیت آن نیز افزوده است و مسافران را مجاب می‌کند هنگام سفر به خرم آباد حتما اوقاتی را در آن سپری کنند.

بام لرستان:

این جاذبه گردشگری خرم آباد از این لحاظ مورد توجه است که از آن‌جا تقریبا تمام شهر را در برابر چشمانتان دارید. بام لرستان که در شرق شهر خرم آباد بر فراز کوه مدبه واقع شده، مجتمعی گردشگری است و امکاناتی مانند باغ وحش و رصدخانه کاسپین را در خود جای داده است. پیشنهاد ما این است که هنگام شب به بام لرستان بروید تا با چشمک چراغ‌های شهر و ستاره‌های آسمان آرامشی بی نظیر را تجربه کنید.

اقامت در خرم آباد:

اقامت در خرم آباد نسبت به بسیاری از شهرها ارزان‌تر است. برای اقامت گزینه‌های مختلفی مانند اقامت در هتل، مسافرخانه و مهمانسرا پیش روی شماست که با توجه به بودجه خود می‌توانید از میان آن‌ها انتخاب و رزرو کنید. اقامتگاه‌های بومگردی اطراف شهر نیز می‌توانند تجربه‌ای خوش و به یاد ماندنی از سفر به خرم آباد برای گردشگر رقم بزنند.

blogpost-130

 

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب