سفر به روستای کندوان تبریز ، روستایی در دل صخره‌های سهند

1

معرفی روستای کندوان تبریز

سر تا سر ایران، از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب، پر از شگفتی و جاذبه‌هایی است که چشم‌ها را مسحور خود می‌کند.

یکی از این شگفتی‌ها که در استان آذربایجان شرقی قرار دارد روستای صخره‌ای کندوان است. روستای کندوان را همه به خاطر خانه‌هایی می‌شناسند که به کندوی عسل شباهت دارند و در دل صخره‌های سنگی جای گرفته‌اند.

معماری منحصر به فرد کندوان سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی را راهی این روستا می‌کند، روستایی تاریخی که زندگی در قلب خانه‌های صخره‌ای آن جریان دارد و زیبایی و سادگی در آن به بهترین شکل در کنار هم به چشم می‌خورد.

سفر به کندوان شما را به دنیایی ساده اما عجیب می‌برد و با اقامت در خانه‌های روستایی کندوان و قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های آن تجربه‌ای خاص و نو برایتان رقم می‌خورد. این روستا به دلیل معماری خاص و سبک زندگی مردم آن سال ۷۶ به عنوان آثار ملی به ثبت رسیده است.

باید بسیار هیجان‌انگیز باشد، صرف زمانی برای دیدن جاذبه‌های گردشگری کندوان، این‌طور نیست؟

به نظر می‌آید مسافر ماجراجویی باشی، ولی من خودم به دنبال تجربه‌های نفس‌گیر سفر به عجیب‌ترین نقاط ایران هستم. برای من آمدن به کوه‌های سهند و دیدن چشم‌اندازهای این منطقه، چیزی کمتر از تجربۀ هم‌صحبتی با شما را ندارد، شما لطف دارید، برای من هم داشتن یک هم‌سفر خوش‌ذوق و پرانرژی بسیار دل‌انگیز است، ولی نظرتان را درباره سفر به روستای کندوان نگفتید؟

من کندوان را نخستین بار ۱۰ سال پیش دیدم، در اولین برخورد به این فکر کردم که چطور انسان می‌تواند در دل سخت‌ترین سنگ‌ها، خانه بسازد.

برایم جای تعجب داشت که چگونه سنگ‌های این کوه، نرم‌تر از خشکی تفکر انسان‌هایی است که روح تغییر در آن‌ها رسوخ نمی‌کند؛ حضور دوباره‌ام در کندوان به معنای تغییری دوباره است.

خُب، پس هردومون فکری شبیه به هم داریم، پس بزار با هم به این روستای بی‌نهایت منحصربه‌فرد برویم و بتا جاذبه های گردشگری این روستا بیشتر آشنا شویم؛ به کندوان خوش‌آمدید.

روستای کندوان

موقعیت جغرافیایی

روستای کندوان که یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود، در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی تبریز قرار دارد. کندوان از روستاهای دهستان سهند از توابع شهر اسکو به حساب می‌آید و در دل کوه سلطان داغی جا خوش کرده است.

شرایط آب و هوایی

شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که بهترین فصل سفر به کندوان تبریز چه زمانی است. کندوان منطقه‌ای بسیار خوش آب و هوا و ییلاقی واقع در رشته کوه‌های سهند است، به همین دلیل تابستان‌هایی خنک و زمستان‌هایی بسیار سرد دارد.

سه ماه تابستان به خاطر آب و هوای مطبوع مناسب‌ترین زمان برای سفر به کندوان است. به همین خاطر سالانه مسافران بسیاری که از گرمای شهر خود کلافه شده‌اند راهی کندوان به عنوان یکی از مقاصد خنک می‌شوند.

این هوای مطلوب معمولا تا اواسط آبان هم ادامه دارد و سفر به کندوان که در پاییز غرق در رنگ می‌شود نیز خالی از لطف نیست. اما بعد از آن هوا سرد می‌شود و به دلیل زمستان‌های سرد و سخت سفر به کندوان در این فصل توصیه نمی‌شود. این سرمای هوا به دلیل کوهستانی بودن منطقه معمولا تا اواخر خرداد هم طول می‌کشد.

کندوان

پیشینه و تاریخ

در نتیجه فعل و انفعالات آتشفشانی کوه سهند و پرتاب گدازه‌ها و مواد مذاب طی هزاران سال این کله قندهای سنگی به وجود آمدند و شکل اولیه روستا را ساختند.

به مرور زمان عوامل طبیعی مانند باد و باران و برف سبب تغییر شکل آن‌ها شدند و با دخالت انسان ساخت خانه‌ها در دل سنگ‌ها و سکونت در آن‌ها ممکن و آغاز شد.

در رابطه با قدمت روستای تاریخی و صخره‌ای کندوان نظر واحدی وجود ندارد، برخی آن را مربوط به ۶۰۰۰ سال پیش می‌دانند و برخی از پژوهش‌ها نیز عمر آن را ۳۰۰۰ سال تخمین می‌زنند. همچنین در رابطه با سکونت اولین گروه از مردمان در این روستا چندین روایت وجود دارد.

یکی از این روایت‌ها می‌گوید که مردمان روستای حیله ور، روستایی که در دو کیلومتری غرب کندوان قرار دارد، اولین ساکنان این روستا هستند.

آن‌ها در قرن هفتم هجری از مغول‌ها گریخته و به این منطقه پناه آورده‌اند و به تدریج با حفاری درون کران‌ها آن‌جا را به محل سکونتی برای خود تبدیل کرده‌اند.

اما معروف‌ترین روایتی که نقل می‌شود اولین ساکنان روستای کندوان را مهاجران دریاچه ارومیه می‌داند. گویا این مهاجران در جنگ بین دولت ایلام و آشور از دست ایلامی‌ها و مارهای آن‌ها فرار کرده و به این منطقه آمده‌اند و در آن ساکن شده‌اند. با سفر به کندوان گردشگران با ماشین زمان در چند روز در تاریخ چند هزار ساله سیر می‌کنند.

روستای صخره ای کندوان

 

از جاذبه های گردشگری کندوان بیشتر بدانیم

اگر قصد سفر به کندوان، این روستای شگفت انگیز و زیبا را کرده‌اید بد نیست نکات بیشتری را درباره آن بدانید. روستای کندوان و روستای میمند تنها روستاهای صخره‌ای جهان هستند که زندگی به شکل سنتی همچنان در آن‌ها جریان دارد. حدود ۱۱۷ خانوار در روستای کندوان در دل کوه ساکن هستند و برای خود خانه ساخته‌اند. این در صورتی است که دو روستای صخره‌ای همتای آن‌ها، روستای کاپادوکیه در ترکیه و داکوتا در آمریکا سال‌هاست که خالی از سکنه هستند.

سبک زندگی مردم این روستا و پایبندی آن‌ها به سنت‌های قدیم جذابیت خاصی برای گردشگران و توریست‌ها دارد و یکی از دلایل سفر به کندوان است. البته ناگفته نماند که این بدان معنی نیست که امکانات زندگی در این روستا نیز به همان شکل نخستین و اولیه باقی مانده، بلکه خانه‌های کندوان به برق و لوله کشی آب نیز مجهز هستند. همچنین امکاناتی مانند مدرسه، مسجد، پارک، مغازه و غرفه‌های فروش سوغات و صنایع دستی، رستوران و بوفه نیز در این منطقه وجود دارد.

معرفی روستای کندوان

در گوشۀ شمال غربی ایران، روستای عجیب‌ و غریب و مرموز کندوان در مرکز منطقۀ اسکو و در نزدیکی شهر تاریخی تبریز در استان آذربایجان شرقی قرار دارد.

این روستا با حداقل ۸۰۰ سال تاریخ، محل زندگی ۶۷۰ نفر است و به دلیل خانه‌های ویژه‌ای که در قلب کوه‌ها به شکل کندو دارد، به‌عنوان یک مرکز توریستی مهم محسوب می‌شود. روستا به دلیل ویژگی‌های معماری‌ و بافت خاصش در فهرست آثار ملی ثبت‌شده است.

کندوان یکی از سه روستای سنگی در جهان است که برای گردشگران داخلی و خارجی مکانی بسیار منحصربه‌فرد است. کندوان همچنین بخشی از منطقۀ دریاچه ارومیه است که به‌عنوان یکی از نواحی شروع تاریخ زرتشتی به‌حساب می‌آید.

معماری روستای کندوان و زندگی مردم آن به‌عنوان نمونه‌ای استثنایی در جهان قلمداد می‌شود، زیرا در مناطق کاپادوکیه در ترکیه و داکوتای امریکا (هر دو دارای معماری سنگی) هیچ‌کس زندگی نمی‌کند. درواقع، چیزی که هویت باستان‌شناسی این روستا را نشان می‌دهد، وجود ۱۱۷ خانواده در خانه‌های سنگی مخروطی و هرمی شکل است.

معماری سنگی روستای کندوان ​​نشان‌دهنده مبارزه بین انسان و طبیعت است و اینکه چگونه انسان توانسته طبیعت را به اختیار خویش تغییر دهد.

در ساخت خانه‌های این روستا از آهک و خاک رس استفاده‌شده است، درحالی‌که در فضای داخل خانه تماماً از توده سنگ است.

معرفی روستای صخره ای  کنداون

شکل مخروطی زاویه‌ای خانه‌ها با سنگ‌های متخلخل همراه با ذرات دیگر آتش‌فشانی است که در یک ماتریس اسیدی خاکستری قرار دارند. تمام این جنبه‌ها، چشم‌انداز را مانند یک کلنی موریانه غول‌پیکر می‌بینند. تعدادی از محققان معتقدند این خانه‌ها به قرن هفتم هجری قمری مربوط هستند و هم‌زمان با تهاجم مغولان بناشده‌اند.

با توجه به تاریخ این منطقه، گزارش‌شده است که اولین افرادی که وارد کندوان شدند، ساکنان روستای حیله‌ور واقع در ۲ کیلومتری غرب کندوان بودند که به این منطقه برای فرار از تهاجم مغول مهاجرت کردند و در طول زمان به‌تدریج خانه‌های خود را دل کوه برای ایجاد فضایی امن بنا کردند. حتی پس‌ از اینکه اشغال کشور توسط مغول‌ها به پایان رسید، بسیاری از پناهندگان تصمیم گرفتند که در غارهای خود زندگی کنند و به‌تدریج خانه‌هایشان را گسترش دهند تا سکونتگاه‌های چندطبقه و دائمی خود را تشکیل دهند.

یکی دیگر از افسانه‌ها بیان می‌کند که هشت‌صد سال پیش یک گروه از سربازان در غارها در یک عملیات نظامی مخفی‌ شده بودند. با این‌حال، نشانه‌هایی وجود دارد که غارهای کندوان در حدود ۳۰۰۰ سال پیش دارای ساکنینی زرتشتی بوده است. در این منطقه به‌غیراز خانه‌های مسکونی، چندین انبارها و اتاق‌های مخصوص وسایل رزم نیز وجود دارد.

نحوۀ اتصال طبقات پایین به طبقات بالاتر، توسط پله‌های زیبا و منحنی شکل از جنس همان خانه‌های سنگی ساخته‌شده است. طبقه اول خانه‌ها معمولاً اسطبل است، طبقات دوم، سوم و چهارم برای سکونت استفاده می‌شود. در برخی خانه‌ها، طبقه چهارم به‌عنوان انبار استفاده می‌شود.

این مکان جایی است که خانه‌ها بر روی کوه ساخته نشده‌اند، بلکه در دل کوه قرار دارند. یکی دیگر از جنبه‌های جالب، این واقعیت است که سنگ به‌عنوان یک مادۀ کارآمد برای انرژی عمل می‌کند، در طول زمستان باعث حفظ گرمای داخل خانه و در فصل تابستان باعث خنک ماندن فضا داخل می‌شود. به همین دلیل است که اکثر ساکنان کندوان از بخاری یا سیستم تهویه هوا استفاده نمی‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر به راهنمای سفر به تبریز مراجعه نمایید.

نمای روستای کندوان

معماری جذاب این روستا به نظر می‌رسد همه قوانین را زیر سؤال برده است و مسافران معمولاً با دیدن این منطقه و مسیرهای غیرقابل‌تصورش شگفت‌انگیز می‌شوند. اخیراً هتلی با الهام از سبک روستا ساخته‌شده است که ویژگی‌های داخلی آن شبیه غار با فضاهای بسیار راحت برای زندگی است.

هنگامی‌که شما برای اولین بار وارد خانه می‌شوید، سنگ مورداستفاده برای گسترش آپارتمان در خارج از غارها، رنگ طبیعی سنگ اصلی را تقلید می‌کند؛ اما هنگامی‌که شما به روستا نزدیک می‌شوید، می‌توانید پنجره‌ها، سیم‌های برق، درب‌ها و دودکش‌هایی را که از چهره سنگی شهر سخن می‌گویند را ببینید. بیشتر مناطق روستا با مدرنیزه شدن، دارای برق و برخی حتی مجهز به جریان آب آشامیدنی هستند، دیگران درحالی‌که کاملاً به محیط طبیعی وابسته‌اند.

درحالی‌که کوه سهند یکی از زیبایی‌های این منطقه است، امروزه اما سایه‌ای از افسانه‌های گذشته را با خود حمل می‌کند. بعضی معتقدند زیبایی گذشته افسانه این منطقه در داستان کتاب مقدس باغ عدن آورده شده است. باغ‌های باستانی ایرانی برای زیبایی‌های بی‌مانند خود مشهور هستند.

هنگام بازدید از روستای کندوان و دیدن سنگ‌های مخروطی شکل آن، اولین تصویری که به ذهن می‌آید شباهت این سنگ به خانه زنبورها است؛ این در حالی است که عسل یکی از مهم‌ترین سوغات کندوان است. میوه خشک و آجیل نیز یکی دیگر از سوغات آذربایجان است. با توجه به آب‌وهوای دلپذیر بسیاری از استان، محصولات باکیفیت بسیار عالی ارائه می‌شوند. اگر تابستان به کندوان بروید می‌توانید از میوه‌هایی مانند زردآلو، گیلاس و خیلی خوردنی‌های دیگر لذت ببرید.

برخی کلمه کندوان را یک فرم چندگانه از کندو به‌مانند «کندو زنبورعسل» می‌دانند. تفسیر دیگر می‌گوید که کندوان به معنای سرزمین کارگران ناشناخته است. استفاده از پسوند «وان» برای نشان دادن جمع در زبان اوستایی یافت می‌شود.

همچنین یک چشمۀ آب طبیعی جوشان نیز دریکی از تپه‌ها وجود دارد که برای بیماری‌های کلیوی بسیار مفید است. بعضی از گیاهان وحشی این منطقه نیز دارای خواص شادابی و سلامتی هستند.

مهم‌ترین مکان دیدنی کندوان، همین روستای سنگی این منطقه است. بااین‌حال، از دیگر جاذبه‌های گردشگری کندوان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آرامگاه پیرحیدر

پیرحیدر مردی زاهد بود که از سمنان به تبریز آمد و سپس در اسکو سکونت گزید. او در دوازدهم صفر ۸۵۶ قمری در همین شهر اسکو دیده از جان بست. آرامگاه او پسرش بابا شکرالله در شرق محله سوسیان و بر روی تپه‌ای به نام او نامگذاری‌شده است.

آرامگاه پیر حیدر

آرامگاه سید حسین بن سید عبدالغفار اسکویی

در جنوب شهر اسکو و بر روی تپه‌ای و مشرف‌به شهر، گنبدی آجری و بلند قرار دارد که چهار منفذ کوچک در چهار قسمت آن تعبیه‌شده است. درب ورودی آرامگاه به دهلیز کوچکی باز می‌شود که به درون مقبره راه دارد، همچنین ضریح کهنهِ چوبی نیز روی قبر قرار داده‌شده است. به نظر می‌رسد که این قبر منتسب به امام جعفر صادق (ع) باشد و که درواقع می‌تواند همان میر سید حسین بن عبدالغفار اسکوئی جَد سادات حسینی اسکو باشد.

مسجد پایتخت

در وسط دو بخش علیا و سفلا اسکو مسجد کوچک قرار دارد که به دوران استیلای رومیان بازمی‌گردد. این مسجد بدون ستون بوده و با دیوارهای خشتی محکم که بر روی دیوارهایش نقش برجسته‌هایی نیز دیده می‌شود. این مسجد در سال ۱۰۶۱ هجری قمری مرمت و موردبازسازی قرارگرفته است.

مسجد جامع اسکو

کمی بالاتر از مسجد پایتخت، مسجد جامع اسکو قرار دارد در کنار خیابان اصلی و میدان بزرگ اسکو واقع‌شده است. کف مسجد دو متر بالاتر از سطح خیابان بوده و معماری آن نمونه فوق‌العاده از عصر صفویه را تداعی می‌کند. این مسجد دارای شش ستون سنگی و ۱۲ گنبد ضربی آجری دارد.

سوغات

در سفر به روستای کندوان نیز مانند هر شهر و دیار دیگری نمی‌توان از سوغاتی‌های خوشمزه و صنایع دستی آن گذشت و آن‌ها را به یادگار خریداری نکرد. معروف‌ترین سوغات کندوان عسل درجه یک آن است. از دیگر سوغات آن نیز می‌توان به خشکبار، میوه‌های فصلی مانند زردآلو و آلبالو، لواشک و آلوچه محلی، آب معدنی که از چشمه‌های آب معدنی کندوان تهیه می‌شود و برای بیماران کلیوی بسیار مفید است و صنایع دستی مانند جاجیم، گلیم و سایر دست بافته‌هایی که حاصل تلاش زنان زحمتکش این روستاست اشاره کرد.

روستای کندوان

اقامت در کندوان

از آن‌جایی که روستای کندوان مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است و به عنوان یکی از هدف‌های گردشگری استان آذربایجان شرقی شناخته می‌شود، در طی سال‌ها جهت تسهیل امکانات رفاهی و اقامتی مسافران تلاش‌های بسیاری شده است.

هنگام سفر به کندوان اگر قصد دارید شب را در این روستا بمانید، هتل صخره‌ای لاله با امکانات خوب و معماری همگون با معماری منطقه، انتخابی مناسب برای شماست و می‌تواند اقامتی رویایی برایتان رقم بزند. همچنین امکان اجاره خانه‌ و سوئیت‌های سنگی و صخره‌ای کندوان نیز، با هزینه کمتر وجود دارد که پیش از سفر به کندوان نیز می‌توانید نسبت به رزرو آنلاین خانه و ویلا اقدام کنید.

خانه‌های منحصربه‌فرد، دره‌های سرسبز، آب‌و‌هوای دلپذیر، شیرینی و عسلی کوهستان، تعداد زیادی گردشگر در دور و نزدیک به این روستا، مخصوصاً در بهار، همه و همه دلایل بسیار قانع‌کننده‌ای برای سفر، اقامت در کندوان و دیدن جاذبه‌های گردشگری کندوان است.

ترکیبی از چشم‌انداز زیبا و طبیعی کندوان و شیوه‌ای که ساکنان آن با محیط سازگار شده‌اند، این منطقه را به مقصدی محبوب برای از بازدیدکنندگان تبدیل کرده است.

وستای زیبای کنداون

درحالی‌که آب‌و‌هوا در این روستا بیش از ده هزار سال است تغییر کرده، کندوان هنوز مقدار قابل‌توجهی از برف را در زمستان به خود می‌بیند؛ علاوه بر این، تعداد ماه‌های خنک در کندوان بیش از تعداد ماه‌های گرم است. بااین‌حال، بهترین زمان سفر به این روستای بی‌نظیر، بهار است. لازم است در زمان سفر دوربین عکاسی به همراه داشته باشید تا از یکی از بکرترین مکان ‌ای روی زمین خاطراتی به یادگار ثبت کرده باشید.

1 پاسخ
  1. […] سفر به کندوان، روستایی زیبا در دل صخره‌های سهند در … […]

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب