راهنمای سفر به چالوس معرفی جاهای دیدنی، رستوران‌ها

0

برای بسیاری از مسافران شمال و علاقه‌مندان به طبیعت بکر این ناحیه، چالوس مقصدی جذاب و هیجان انگیز است. بهشتی سرسبز و خوش آب و هوا که یکی از زیباترین و معروف‎ترین جاده‌های ایران را به نام خودش کرده و امکانات تفریحی و اقامتی متنوعی هم برای گردشگران دارد. در راهنمای سفر به چالوس، با شما از جاهای دیدنی این شهر صحبت می‌کنیم و به معرفی جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن در کنار سوغات، رستوران ها و تمام اطلاعات لازم آن می‌پردازیم.

معرفی شهر چالوس؛ شهر خاطره‌ها

چالوس یکی از زیباترین شهرهای غربی استان مازندران است که از شمال به دریای خزر و از جنوب به رشته‌ کوه‌های البرز و جنگل‌های سرسبز منتهی می‌شود. در بخش شرقی چالوس، شهر ساحلی و زیبای نوشهر قرار دارد و در قسمت غربی آن نیز شهر تنکابن واقع شده است.

بر اساس آخرین سرشماری‌های کشوری، چالوس نزدیک به ۱۲۰ هزار نفر جمعیت دارد. مردم این شهر به زبان طبری کلارستاقی که گونه‌ای از زبان مازندرانی است، صحبت می‌کنند و خود را از تبار طبری یا مازنی می‌دانند. مردم چالوس همچنین به دلیل اقلیم خاص این منطقه، به گله داری، دامداری، شالیکاری و کشاورزی می‌پردازند.

جالب است که بدانید بخش عظیمی از ساکنان این شهر از گذشته‌های دور به کاشت و برداشت پرتقال، گریپ فروت، نارنگی و سایر مرکبات مشغول بوده‌اند. ۲۱۰۰ هکتار از زمین‌های این شهر به مرکبات اختصاص دارد و در بخشی از آن‌ها نیز میوه‌ها و گیاهانی همچون کیوی، گلابی، گندم و جو کشت می‌شوند.

علاوه بر این، به دلیل وجود ویلاها و اقامتگاه‌های متنوع، دسترسی به ساحل دریای خزر، ساخت امکانات تفریحی، وجود شهرک توریستی نمک آبرود و جاده‌های جنگلی زیبا، چالوس در طی سالیان اخیر درآمد خوبی از گردشگری و رفت و آمد توریست‌ها داشته است.

راهنمای سفر به چالوس

بهترین آب و هوا برای سفر به چالوس

چالوس مانند دیگر شهرهای شمالی، آب و هوای معتدل و مرطوبی دارد. این شهر در روزهای تابستانی، گرم و شرجی است و در پاییز و زمستان به دلیل نزدیکی به کوهستان، سرد و پربارش می‌شود. با این حال در برخی از روستاهای کوهستانی چالوس، آب و هوا همیشه معتدل و خنک است.

اگر سفر به چالوس را انتخاب کرده اید و قصد دارید تجربه‌ای ناب و فراموش نشدنی داشته باشید، ما به شما ابتدای اردیبهشت و اوایل مهر را پیشنهاد می‌کنیم. در این زمان رطوبت هوا به کمترین میزان خود می‌رسد و نسیمی خنک و دلچسب شهر را فرا می‌گیرد. ضمن اینکه به دلیل باز بودن مدارس، خبری از ترافیک جاده چالوس نیست و مسیر دسترسی به شهر در خلوت‌ترین زمان خود خواهد بود.

برای اجاره ویلا چالوس کلیک کنید.

جاهای دیدنی و گردشگری شهر چالوس

چالوس از گذشته به دلیل موقعیت جغرافیایی، آب و هوای ایده‌ال و طبیعت بکر، همیشه مورد توجه گردشگران فراوانی قرار داشته است. در راهنمای سفر به چالوس به معرفی برخی از بهترین جاهای دیدنی این شهر اشاره می‌کنیم:

جاده چالوس، زیباترین جاده کشور

بگذارید تا تعارف‌های مرسوم و پیش پا افتاده را کنار بگذاریم! معرفی جاده چالوس کاری عبث و بیهوده است زیرا تمام ساکنان این مرز و بوم برای یک بار هم که شده، نام این جاده را شنیده‌اند و یا همسفر آن بوده‌اند.

با این حال بد نیست که بدانید نام اصلی جاده چالوس در گذشته، جاده ۵۹ بوده است! مسیری که از شهر کرج شروع می‌شود و در نهایت به شهر چالوس می‌رسد. این جاده از جمله زیباترین جاده‌های ایران به حساب می‌آید و در آن همه چیز، از رانندگی لذت بخش و تماشای زیبایی‌های طبیعت گرفته تا روستا گردی و پیک‌نیک و شکم گردی، تجربه‌ای ناب و فراموش نشدنی را برایتان فراهم می‌کنند.

کاخ اجابیت، سفری در دل تاریخ برای سفر به چالوس

کاخ اجابیت چالوس

در میان درختان سربه فلک کشیده و فضای سبز حوالی چالوس، کاخی سفید و زیبا وجود دارد که قدمت آن را به سال ۱۳۱۸ و زمان حکومت پهلوی نسبت می‌دهند. این بنا که با نام کاخ اجابیت شناخته می‌شود، در نزدیکی روستایی به همین نام قرار گرفته و یکی از جاهای دیدنی چالوس به حساب می‎آید.

کاخ تاریخی اجابیت با داشتن گچ‌بری‌های زیبا و کاشی‌کاری‌های مجلل، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در مسافت ۳۵ كیلومتری جاده چالوس به تهران واقع شده است.

بخوانید از: جاهای دیدنی رامسر

سواحل چالوس، چشم انداز بی‌نظیر دریا

یکی از دلایل اصلی شمال رفتن مسافران، لذت بردن از سواحل ماسه‌ای و تماشای موج‌های پرخروش دریاچه خزر است. در چالوس سواحل زیبا و متنوعی وجود دارند که سر زدن به آن‌ها، ساعاتی خوش را به گردشگران هدیه خواهند داد.

ساحل رادیو دریا از جمله زیباترین این سواحل است که با داشتن امکاناتی مانند آلاچیق، رستوران، فضای بازی کودکان، فروشگاه‌های مختلف، پلاژ بانوان و آقایان و … فضای خوبی برای تفریح و استراحت به حساب می‌آید. ساحل رادیو دریا نزدیک‌ترین ساحل به شهر تهران و جاده چالوس است.

ساحل سیترا نیز از دیگر جاذبه‌های طبیعی چالوس به شمار می‌رود که با داشتن تفریحات آبی، قایق سواری، ایستگاه‌های غریق نجات، رستوران و فروشگاه، پیست کارتینگ، پینت بال، بیلیارد و … به یک تفرجگاه محبوب در میان گردشگران تبدیل شده است. جالب است که بدانید در جشنواره‌ها و موقعیت‌های مختلف سال، در اطراف ساحل نمایش‌‎های سنتی و خیابانی نیز برگزار می‌گردد.

ساحل سیترا در محدوده بلوار کریمی و در نزدیکی پلاژ حسینی قرار دارد.

آبشار اکاپل، طبیعت‌گردی ناب

آبشار اکاپل چالوس

تماشای طبیعت بکر، به ویژه آبشارهایی که از دل سنگ‌های تنومند بیرون آمده‌اند، همیشه جذاب و نفسگیر است. آبشار اکاپل یکی از زیباترین آبشارها و جاذبه‌های طبیعی چالوس است که در جنوب غربی این شهر قرار دارد. به دلیل واقع شدن این آبشار در میانه کلاردشت و ارتفاعات البرز، هوای حاکم بر این منطقه حتی در تابستان خنک و مطبوع است و ریه‌هایتان را با هوایی پاک، سرشار می‌کند.

آبشار اکاپل با داشتن ارتفاع ۲۰ متری، بزرگ‌ترین آبشار محدوده کلاردشت و چالوس شناخته می‌شود. این جاذبه طبیعی در بالادست منطقه رودبارک واقع شده است.

بخوانید از: جاهای دیدنی چالوس

پارک جنگلی فین، پرسه در جنگل‌های مازندران

پارک جنگلی فین چالوس یک پارک بسیار زیبا و بزرگ است که به دلیل نزدیکی به جاده چالوس، در روزهای مختلف سال پذیرای مسافران و گردشگران فراوانی می‌شود. بی‌راه نیست اگر بگوییم که مسافران شهرهای دیگر نیز برای رفع خستگی در میانه راه، به این پارک هم سری می‌زنند.

پارک جنگلی فین در نزدیکی کوه‌‌های البرز و در جنوب مازندران واقع شده است و به دلیل قرار گرفتن در حوزه جنگل فین، به این نام خوانده می‌شود.

در این پارک گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری مشغول به زندگی هستند. درختان انار، ممرز، توسکا، ازگیل جنگلی، بلوط و یاس وحشی تنها بخشی از درختان زیبای این طبیعت بکر به حساب می‌آیند. اگر قصد دارید تا در این منطقه کمپ بزنید و یا برای سفر به چالوس، ساعاتی در دل درختان انبوه آن مستقر شوید، باید به خاطر داشته باشید که در حوالی این جنگل حیواناتی مانند گربه وحشی، شغال، گرگ، غره، خوک و پرندگانی همچون غاز و مرغابی زندگی می‌کنند. پس حواس خود را جمع کنید تا مشکلی در این زمینه برایتان پیش نیاید.

پارک جنگلی فین در ۶ کیلومتری محور اصلی جاده چالوس-کرج، بعد از پلیس‌ راه چالوس قرار دارد.

چگونه به چالوس سفر کنیم؟

برای سفر به این شهر سرسبز و جذاب، راه‌های مختلفی وجود دارد. در ادامه راهنمای سفر به چالوس به مسیرهای دسترسی به این شهر اشاره می‌کنیم.

سفر به چالوس با هواپیما

استفاده از هواپیما بهترین گزینه برای سفری سریع و راحت به چالوس است. اگر تصمیم دارید از تهران راهی شوید، می‌توانید از طریق فرودگاه مهرآباد به فرودگاه نوشهر رفته و از آن‌جا با تاکسی یا اتوبوس به چالوس بروید. مسیر پرواز از تهران تا نوشهر حدود ۳۵ دقیقه به طول می‌انجامد.

سفر به چالوس با قطار

گرچه استفاده از مسیرهای ریلی به شهرهای مازندران همیشه با مناظر زیبا و چشم نواز همراه است، باید در نظر داشت که به دلیل نبود ایستگاه در برخی از مناطق، استفاده از قطار می‌تواند طولانی مدت و خسته کننده باشد. برای مثال، سر زدن به چالوس با قطار چیزی حدود ۹ ساعت طول می‌کشد!

از آنجا که در چالوس ایستگاه قطاری وجود ندارد، باید ابتدا خود را به ایستگاه قائم شهر برسانید. رسیدن به این ایستگاه حدود ۷ ساعت طول خواهد کشید. بعد از رسیدن به قائم شهر، باید مسیری ۱ ساعت و نیمه را با ماشین طی کنید تا به شهر چالوس وارد شوید!

سفر به چالوس با خودروی شخصی

اگر امکان استفاده از خودروی شخصی را دارید، بهتر است که دل به جاده بزنید و با رانندگی در طبیعت زیبای آن، سفری خاطره انگیز را تجربه کنید. ضمن اینکه می‌توانید گه‌گاهی توقف کنید و در کنار جاذبه‌های اطراف جاده، به تفریح و استراحت بپردازید.

اگر از پایتخت راهی چالوس می‌شوید، باید از مسیر تهران کرج حرکت کرده و سپس وارد جاده چالوس شوید. در ترافیک سبک و بدون توقف، این مسیر سه ساعت و پنجاه دقیقه طول می‌کشد.

سفر به چالوس با اتوبوس

یکی از راه‌های آسان، متداول و ارزان برای سفر به چالوس، استفاده از اتوبوس است. در چنین روشی، باید به ترمینال شهر خود مراجعه کرده و اتوبوسی را بگیرید که مستقیم به ترمینال مسافربری چالوس واقع در بزرگراه چالوس-نوشهر منهتی می‌شود. اگر اهل رانندگی نیستید، سفر با اتوبوس انتخابی مقرون‌به‌صرفه و راحت برای شما خواهد بود.

حمل و نقل عمومی در چالوس

حمل و نقل عمومی شهر چالوس به کمک تاکسی‌های خطی و عبوری، سرویس‌های آنلاین رفت و آمد و یا تاکسی‌های تلفنی محدود می‌شود. مسافران همچنین می‌توانند برای سفرهای میان شهری، از تاکسی‌های بین شهری که دفاتر متعددی در سطح چالوس دارند، استفاده نمایند.

بخوانید از: تفریحات شمال

محل های اقامت در چالوس

چالوس یکی از شهرهای پر رفت و آمد ایران است که در روزهای مختلف سال، گردشگران فراوانی به آن سفر می‌کنند. در این شهر انواع گزینه‌های اقامتی از جمله خانه‌های محلی، ویلاها، محل‌های چادر زدن، هتل آپارتمان‌ها، کلبه‌های چوبی محلی و هتل‌های متعدد و متنوعی وجود دارند که هریک امکانات و خدمات مختلفی را به مسافران ارائه می‌دهند.

با این حال هیچ چیز به اندازه اقامت در مجموعه‌های بوم گردی و خانه‌های محلی چالوس، زندگی در این شهر را به درستی به شما نشان نخواهند داد و سفر به چالوس را خاطره انگیز نخواهد کرد. به شما توصیه می‌کنیم که با مراجعه به وب سایت شب، از اقامتگاه‌ها و خانه‌های بومی چالوس دیدن کنید و از تخفیف‌های ارائه شده برای رزرو آن‌ها استفاده نمایید. همچنین می‌توانید در صورت هرگونه سوال با تیم پشتیبانی شب تماس گرفته و سوالات و خواسته‌های خود را با ما در میان بگذارید.

فراموش نکنید که در فصول پر گردشگر چالوس مانند بهار، بیشتر خانه‌ها و اقامتگاه‌ها با حجم عظیمی از مسافران روبه‌رو می‌شوند و ممکن است در این زمان پیدا کردن اقامتگاهی مناسب با بودجه و سلیقه شما، کمی سخت و دشوار باشد. بنابراین باید به سرعت نسبت به رزرو آنلاین محل اقامت مد نظر خود اقدام نمایید.

اقامت چالوس

غذاهای محلی شهر چالوس

در کنار لذت بردن از تفریحات هیجان انگیز و دیدنی شهر، چشیدن غذاهای محلی چالوس و آشنا شدن با خوراک خوش آب و رنگ این خطه، لطف دیگری دارد. غذاهای محلی چالوس غالبا با سبزیجات و لبنیات بومی، ماهی و برنج محلی آماده می‌شوند. ضمن اینکه در کنار خوراک خوشمزه این شهر، معمولآ زیتون پرورده، سیر تازه و انواع ترشی نیز سرو می‌گردد.

کباب و جوجه ترش، فسنجان، مرغ و آلوی مازندرانی، کته کباب، کئی پِلا یا کدو پلو، بیج بیج، بشته واش و ماهی شکم پر تنها برخی از غذاهای خوشمزه چالوس هستند که با طعم بی‌نظیرشان در بیشتر رستوران‌های بومی شهر پیدا می‌‎شوند.

همچنین اگر در چالوس به دنبال پیش غذا یا میان وعده‌ای خوشمزه می‌گردید، امتحان کردن بورانی بادمجان کبابی، میرزاقاسمی و باقلاقاتق را در انتخاب‌های اول خود بگذارید.

رستوران های چالوس

مگر می‌شود راهی چالوس شد و از رستوران‌های رنگارنگ شهر دیدن نکرد؟ خوشبختانه به دلیل توریستی بودن چالوس، در این شهر انواع رستوران‌ها و کافه‌ها با غذاهای متنوع، پذیرای مسافران هستند. رستوران‌هایی که در میانه جنگل، اطراف دریا و یا در دل کوهستان قرار دارند و هریک خوراکی لذیذ و متفاوت را سرو می‌کنند.

رستوران ساحلی میرداماد، از جمله رستوران‌های معروفی است که در میان رستوران‌های خوشنام راهنمای سفر به چالوس قرار می‌گیرد. این مجموعه در کنار دریاچه خزر و قبل از پل هچیرود قرار دارد و در آن انواع غذاهای درجه یک ایرانی و محلی، سرو می‌شود.

رستوران برنو دیگر رستوران شناخته شده چالوس است که برای مسافران غذاهای فرنگی آن هم از نوع ایتالیایی‌اش آماده می‌کند. رستوران برونو در ابتدای خیابان رادیو دریا واقع شده است.

رستوران حاج عظیم، کافه رستوران کولاک و فست فود کوروش از دیگر رستوران‌های محبوب و شناخته شده چالوس به شمار می‌روند که غذاهایی باکیفیت را برای مسافران و گردشگران سرو می‌نمایند.

غذا رستوران چالوس

هزینه های سفر به شهر چالوس

برای هر مسافری، هزینه‌ها و بودجه‌بندی از جمله مهم‌ترین بخش‌های سفر شناخته می‌شود. هزینه سفر به چالوس مانند دیگر شهرهای ایران، به فصل سفر، شیوه رفت و آمد، هزینه اقامتگاه و بازدید از جاذبه‌های گردشگری بستگی دارد.

با این حال هزینه سفر به چالوس در مقایسه برخی دیگر از شهرهای شمالی، مناسب و مقرون به صرفه است و با وجود محدودیت بودجه، به راحتی می‌توان با تغییر شیوه حمل و نقل و اقامتگاه، سفری دل انگیز را تجربه کرد.

نباید فراموش کرد که به دلیل هوای مطبوع چالوس در اوایل بهار، سفر در این فصل کمی گران‌تر از دیگر مواقع سال است. خوشبختانه در چالوس انواع هتل‌ها و اقامتگاه‌های کم هزینه‌ای وجود دارند که می‌توان با مشخص کردن بودجه و برنامه‌ریزی هزینه‌ها، بهترین گزینه را در میان آن‌ها انتخاب کرد.

بخوانید از: بهتزین مقاصد سفر در تابستان

مراکز خرید و بازارها در شهر چالوس

در چالوس بازارهای سنتی و مدرن فراوانی وجود دارند که در آن‌ها، همه چیز با رنگ و بوی محلی عرضه می‌گردد. بازار سنتی چالوس از جمله قدیمی‌ترین بازارهای شهر است که انواع سبزی محلی، میوه‌ها، ماهی‌های تازه صید شده  و محصولات بومی مردم شهر را به دور خود جمع کرده است.

اما اگر تصمیم گرفته‌اید تا از مراکز خرید مدرن شهر بازدید کنید، می‌توانید با مراجعه به بازار بزرگ چین و یا مرکز تجاری پانوراما، نسبت به تهیه انواع محصولات ایرانی و فرنگی اقدام نمایید. به خاطر داشته باشید که در مرکز تجاری پانوراما، امکانات جذاب دیگری مانند رستوران، شهربازی و سینما ۵ بُعدی نیز وجود دارند که لحظاتی خوش را برای خانواده‌ها و مسافران فراهم خواهند کرد. این مرکز خرید در میان جاده کوهستانی دوهزار و شهرک توریستی نمک آبرود قرار دارد.

بازار بزرگ چین نیز در هچیرود چالوس واقع شده است و در آن انواع محصولات کشورهایی مانند چین، ژاپن، سنگاپور و تایلند عرضه می‌شوند.

جشنواره ها و مراسم آیینی و فرهنگی شهر چالوس

آداب و رسوم مردم چالوس تا حد زیادی از فرهنگ طبرستانی و مراسم مازندرانی گرفته شده است. برخی از مراسم مهمی که در شهر و روستاهای اطراف چالوس برگزار می‌شوند، به شرح زیر هستند:

نوروزخوانی در چالوس

نوروزخوانی از جمله مراسمی است که در بیشتر شهرهای ایران برگزار می‌شود؛ با این حال این رسم کهن در چالوس بعد از نیمه اول اسفند ماه برگزار می‌گردد. در این مراسم خوانندگان محلی که با عنوان نوروزخوانان شناخته می‌شوند، در خیابان‌ها به راه می‌افتند و با نواختن ساز و سر دادن آوازهای بومی، آمدن بهار را مژده می‌دهند.

آیین خورمیا یا آفتاب خواهی در چالوس

خورمیا یا آفتاب خواهی آیینی است که در زمان بارش‌های طولانی باران و نبود نور خورشید انجام می‌شود. مردم محلی در این رسم قدیمی، با پوشیدن لباس‌های خاص، سرها را به سمت آسمان می‌گیرند و با خواندن اشعار بومی، از خدا می‌خواهند تا پایان بارش را برساند و خورشید دوباره بر شهر و مزارع نور خود را بتاباند.

سوغاتی های چالوس

نوبتی هم که باشد، نوبت به بخش هیجان انگیز در راهنمای سفر به چالوس می‌رسد! خرید سوغاتی همیشه یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر است، به ویژه اگر از شهرهای شمالی باشد. مانند بسیاری دیگر از شهرهای ایران، در چالوس انواع سوغاتی‌های خوردنی و صنایع دستی وجود دارند که تهیه آن‌ها رنگ و بوی شمال را به خانه‌تان خواهد آورد.

در این شهر شمالی، زنبیل‌ها و سبدهای حصیری از جمله صنایع دستی پرطرفداری هستند که در مغازه‌های میانه راه و در گوشه و کنار شهر بافته و فروخته می‌شوند. حصیربافی یکی از هنرهای اصیل مازندرانی‌ها و البته چالوسی‌ها است که به کمک گیاهان روییده شده در باتلاق‌ها و آب‌بندهای شمال درست می‌شود. موج بافی، جاجیم بافی، گلیم بافی، لاک تراشی و سفالگری نیز از دیگر صنایع‌دستی شهر چالوس به شمار می‌آیند.

در چالوس همچنین انواع کلوچه و کوکی، برنجک، مربا، لواشک و ترشی با هنر دستان مردم مهربان چالوس تهیه و عرضه می‌شوند. زیتون و برنج نیز از دیگر سوغات محبوب این شهر هستند که خریدشان بر هر گردشگری واجب است!

اطلاعات شهری مورد نیاز در چالوس

یکی دیگر از نکات مهم در راهنمای سفر به چالوس، اطلاعات شهری آن است که هر مسافری باید نسبت به آن‌ها آگاه باشد. برخی از مهم‌ترین شماره‌ها و نشانی‌های مراکز مهم چالوس به شرح زیر هستند:

 

  • کد چالوس: ۰۱۱–۵۲
  • فاصله از تهران: حدود ۲۰۰ کیلومتر
  • مدت زمان سفر هوایی از تهران: ۳۵ دقیقه
  • مدت زمان سفر با قطار از تهران: ۹ ساعت
  • مدت زمان سفر زمینی از تهران: ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه

 

ترمینال چالوس

آدرس: اول جاده کندوان، روبروی راهنمایی و رانندگی

تلفن تماس

۲۲۲۳۴۲۲-۰۱۹۱

 

نشانی مراکز درمانی چالوس

 

  • بیمارستان طالقانی چالوس: استان مازندران، چالوس، خیابان امام
  • بیمارستان رازی چالوس: استان مازندران، چالوس، ابتدای کمربندی، جاده چالوس – نوشهر
  • درمانگاه امام رضا: استان مازندران، چالوس، خیابان سعیدی، میدان معلم، خیابان مطهری
  • درمانگاه و خانه بهداشت چالوس: استان مازندران، چالوس، آزادراه مرزن آباد

کلام آخر، چالوس شهر جنگل و ساحل

در راهنمای سفر به چالوس، از این شهر سرسبز و ساحلی سخن گفتیم و برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های جذاب آن را بر شمردیم. چالوس از گذشته، یکی از مقاصد پرطرفدار در میان گردشگران شناخته می‌شده است و اکنون نیز در رده پر رفت و آمدترین شهرهای ایران قرار دارد.

با این حال نباید فراموش کرد که هیچ چیز مانند سفر و تجربه لحظات ناب، به درستی حق مطلب را درباره این شهر خوش آب و هوا ادا نمی‌کند. خوشبختانه در چالوس، خانه‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی کوچک و بزرگی وجود دارند که به گرمی میزبان مسافران خواهند بود. می‌توانید برای اجاره ویلا، اقامتگاه و رزرو آپارتمان در چالوس از سایت شب نیز کمک بگیرید.

سوالات متداول

در راهنمای سفر به چالوس، چه زمانی بهترین فصل برای سر زدن به این شهر است؟

به دلیل آب و هوای مناسب و خلوتی جاده، اردیبهشت ماه و اوایل مهر بهترین زمان سر زدن به چالوس است.

در چالوس چه جاذبه‌های دیدنی وجود دارد؟

کاخ اجابیت، ساحل رادیو، پارک جنگلی فین، جاذبه‌های جاده چالوس و آبشار اکاپل برخی از جاهای دیدنی این شهر به شمار می‌روند.

سوغات چالوس چیست؟

انواع زیتون، لواشک و میوه فرآوری شده، برنج، انواع ترشی، صنایع دستی چوبی، جاجیم، گلیم و ظروف سفالی از جمله مهم‌ترین سوغات شهر چالوس به حساب می‌آیند.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب