سفر به طالقان در روزهای بهاری

0

همانطور که می دانید طالقان یکی از بهترین مقاصد گردشگری کشور و از زیباترین مناطق ییلاقی کشور است که در طول سال گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را میزبانی می کند. آنچه که طالقان را به یک میزبان خوب برای دوستداران طبیعت تبدیل کرده جاذبه های طبیعی شگفت انگیزی است که در این شهر و مناطق اطراف آن وجود دارد.

روستاهای سرسبز و زیبا، مناطق کوهستانی، دشت های سرسبز، باغ های میوه، آبشارها و چشمه های فراوان و دریاچه های اطراف آن باعث شده طبیعتی مثال زدنی در این منطقه وجود داشته باشد. این منطقه یکی از بهترین پاتوق های دوچرخه سواری نیز به حساب می آید و بسیاری از مردم تهران در ایام تعطیلات و آخر هفته ها برای دوچرخه سواری به این منطقه می آیند.

این شهر در گذشته با نام های تلکان یا تالکان هم شناخته می شده است. آنچه که باعث شده طالقان به یک شهر زیبا و دوست داشتنی تبدیل شود تنها جاذبه های طبیعی آن نیست، بلکه آثار مذهبی و تاریخی این منطقه نیز به جذابیت های آن در زمینه گردشگری افزوده اند.

بهترین زمان سفر به طالقان

وضعیت جغرافیایی و پوشش گیاهی و جانوری طالقان

طالقان فاصله نزدیکی تا کرج دارد و بین این دو شهر تنها 90 کیلومتر مسافت است. مساحت طالقان 1325 کیلومتر مربع و جمعیت ساکن آن نیز در حدود 30 هزار نفر است. این شهر دقیقا در ضلع شمال غربی کرج و ضلع شمالی شهرستان هشتگرد قرار دارد. در قسمت شمالی این شهرستان نیز استان مازندران قرار گرفته است. بنابراین این شهر در دامنه های جنوبی رشته کوه البرز قرار گرفته است.

گونه های جانوری و گیاهی در این منطقه تنوع نسبتا خوبی دارند. بز وحشی، خرگوش، کفتار، شغال، گربه وحشی، خرس، گراز، گرگ، انواع پرندگان مانند عقاب، زاغچه، کبک، قوش و حتی پلنگ ایرانی برخی از گونه های جانوری هستند که در طالقان دیده شده اند. البته جای نگرانی نیست، چرا که این گونه های حیوانی در مناطق حفاظت شده قرار دارند.

گونه های گیاهی گردو، زیتون، زرشک کوهی، بادام کوهی، سیب، گیلاس، گلابی، درخت چنار، ریواس، تره کوهی، کاسنی، آویشن و گل های شقایق پوشش گیاهی غالب این منطقه را تشکیل می دهند. باغ های این منطقه به طرز خاصی زیبا و جذاب هستند.

وضعیت جغرافیایی و پوشش گیاهی و جانوری طالقان

بهار، بهترین زمان سفر به طالقان

از آنجا که طالقان طبیعتی زنده و سرسبز دارد بهترین فصل سفر به این منطقه بهار است. پوشش گیاهی این منطقه بسیار متنوع بوده و در فصل بهار و ماه اردیبهشت این مناطق در نقطه اوج زیبایی های خود قرار دارند. کوچه باغ ها و دشت های طالقان در فصل بهار در زیباترین حالت خود قرار دارند و ترکیب این زیبایی ها با آواز پرندگان و آب و هوای معتدل بهاری هرکسی را شیفته این شهر دوست داشتنی می کند.

در راه جاده طالقان از سد طالقان عبور می کنید و به شهری به نام شهرک می رسید. اگر بهار را به عنوان زمان سفر خود انتخاب کنید در این زمان رودخانه ای از وسط شهر عبور می کند که نمایی بی نظیر به وجود می آورد.

بهار، بهترین زمان سفر به طالقان

وضعیت آب و هوای طالقان در فصل های دیگر

وقتی که می گوییم بهار بهترین زمان سفر به طالقان است اولین سوالی که به وجود می آید این است که اگر قصد داشته باشیم در فصل های دیگر به این منطقه سفر کنیم باید دور جذابیت های طالقان را خط بکشیم؟

اینطور نیست. شهرستان های دیدنی همچون طالقان در تمام فصل ها زیبایی های مختص به خود را دارند و هر زمانی را می توان برای سفر به آن ها مناسب دانست. بد نیست کمی درباره وضعیت آب و هوای طالقان در فصل های دیگر توضیح دهیم.

طالقان در فصل تابستان

به دلیل محل قرارگیری طالقان در دامنه های جنوبی ارتفاعات البرز و نزدیکی آن به مناطق کوهستانی طالقان آب و هوایی نسبتا سرد داشته و به نوعی یک منطقه ییلاقی محسوب می شود. این منطقه در فصل تابستان شاید شگفتی های بهار را نداشته باشد، اما قطعا می تواند تجربه ای به یادماندنی و لذت بخش برایتان به وجود بیاورد. در فصل تابستان در این منطقه به هیچ وجه گرمای شدیدی احساس نمی کنید و شرایط آب و هوایی کاملا مطبوع است. بنابراین از نظر شرایط آب و هوایی می توانیم تابستان را دومین فصل مناسب برای سفر به طالقان در نظر بگیریم.

جاذبه های گردشگری طالقان در فصل بهار

طالقانی رنگارنگ در فصل پاییز

قانونی وجود دارد که می گوید هر مکانی که در فصل بهار خرم و سرسبز باشد پاییز فوق العاده ای را هم با خود به همراه دارد. به خصوص در اوایل فصل پاییز و در زمان برگ ریزان پوشش گیاهی این منطقه ظاهری رنگارنگ به خود می گیرد و طالقان را به منطقه ای پربارش و دیدنی تبدیل می کند. البته به یاد داشته باشید که با شروع نیمه دوم فصل پاییز، دمای هوا شروع به کاهش می کند و ممکن است سرما کمی آزار دهنده باشد.

زمستان، بهترین زمان برای برف بازی

اگر توانستید در فصل تابستان از جاده ها گذر کرده و به طالقان برسید، به یکی از پربرف ترین مکان های ایران برای برف بازی رسیده اید. این منطقه به دلیل قرارگیری در کوهپایه های البرز در زمستان پر از برف می شود و به پاتوقی برای دوستداران سفرهای زمستانی تبدیل می شود. البته اگر قصد دارید در فصل زمستان به این منطقه بروید، حتما تجهیزات لازم و لباس گرم با خود ببرید.

زمستان، بهترین زمان برای برف بازی

جاذبه های گردشگری طالقان در فصل بهار

در مورد اینکه طالقان در فصل بهار بهترین سوژه برای سفر است صحبت کردیم، اما در مورد اینکه کدام یک از جاذبه های گردشگری این منطقه بهترین مکان های دیدنی در فصل بهار هستند توضیح ندادیم. اگر قرار است سفری کوتاه به این شهر داشته باشید و نمی توانید از تمام جاذبه های گردشگری طالقان دیدن کنید، این مکان های دیدنی را در اولویت قرار دهید.

سد و دریاچه طالقان

سد طالقان یکی از شناخته شده ترین دیدنی های این منطقه است. این سد بر روی رودخانه شاهرود ساخته شده و نه تنها یکی از مهمترین آثار گردشگری طالقان بلکه یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری تمام کشور محسوب می شود. از طرفی با وجود این سد دریاچه ای در پشت آن به وجود آمده که پاتوقی شگفت انگیز برای علاقه مندان به طبیعت و دوستداران ماهی گیری است. در سفر بهاری خود این جاذبه های طالقان را به هیچ وجه از دست ندهید.

طالقان در فصل تابستان

آبشار کرکبود

در طالقان و اطراف آن آبشارهای زیادی وجود دارد، اما آبشار کرکبود یکی از شاخص ترین و زیباترین آن هاست. این آبشار از نظر بزرگی و یا ارتفاع شاخص نیست، اما مناظر منحصر به فرد و جذابی داشته که به دلیل رنگ کبود کوه های اطراف آن به وجود آمده است و توجه گردشگران بسیاری را به خود جلب می کند.

روستای دیزان

روستای دیزان یکی از روستاهای طالقان است که در دامنه های ارتفاعات البرز قرار گرفته است. دشت ها و جنگل های سرسبز این روستا و قلعه هایی که در آن وجود دارد باعث جذابیت این روستا شده است. نام این روستا در گذشته دژان یا همان دژها بوده که بعدها به دیزان تغییر یافته است.

روستای اورازان

یکی دیگر از مناطقی که بهتر است در فصل بهار از آن دیدن کنید روستای اورازان است. اورازان در واقع به معنای آبریزان است. این روستا بسیار سرسبز هست و به دلیل وجود باغ های گردو و لاله های آن شناخته شده و مشهور است. در این منطقه می توانید گردوی مرغوبی تهیه کنید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب