بهشت گمشده گیلان، پنهان در دل ابرها؛ راهنمای سفر به ماسال

3

حتما تا حالا تصاویر دریاچه ابر در ارتفاعات را دیده‌اید، یا تصاویر ییلاقاتی که تا چشم کار مي‌کند سبزی و طراوت است که از آن‌ها دیده می‌شود. اگر به این فکر کرده‌اید که مگر می‌شود همچین مناظری را در ایران دید، باید بگوییم بله! شهر زیبای ماسال یکی از چندین منطقه سرسبز و رویایی ایران است که عکس‌های آن بی‌شباهت به طبیعت اروپا نیست. این بار می‌خواهیم از سفر به ماسال و نکاتی بگوییم که در این سفر به شما کمک می‌کنند. با ما در این سفر رویایی همراه باشید.

معرفی شهر ماسال

شهر ماسال

شهر ماسال یا بهشت گمشده گیلان، یکی از شهرهای غربی استان گیلان است که به ییلاقات زیبای خود معروف است. ییلاقاتی مانند اولسبلنگاه، سوئه چاله، اسب ریسه و … که همگی زیبایی خاص خود را دارند. ماسال تقریبا در تمام فصول سال مسافرپذیر است و گردشگران چه از سراسر ایران و چه از نقاط مختلف جهان به این شهر زیبا و رویایی سرمی‌زنند.

ییلاقات ماسال در واقع بخشی از کوه‌های تالش هستند و با استان اردبیل مرز دارند. زبان اکثر مردم ماسال تالشی است که از زبان‌های کهن ایرانی است. این شهر بخشی از شهرستان ماسال است و در نزدیکی رضوانشهر قرار دارد.

آب و هوای ماسال

آب و هوای ماسال

ماسال شهری کوهپایه‌ای است که در ارتفاعات آن، ییلاقات مختلفی قرار دارد. برای همین شاید منطقی باشد که ماسال در بیشتر اوقات، آب و هوایی خنک و مطبوع داشته باشد. ییلاقات ماسال در تمامی فصول سال دارای آب و هوایی خنک رو به سرد هستند؛ این در حالی است که شهر ماسال که در ارتفاع پایین‌تری قرار دارد، معمولا در تابستان‌ها هوای نسبتا شرجی دارد و در بقیه فصول سال، هوای آن معتدل و خنک است.

چگونه به ماسال سفر کنیم؟

سفر به ماسال

برای سفر به ماسال، باید ابتدا مبدا خود را مشخص کنید. اگر قصد حرکت از شهرهای مرکزی و تهران را دارید، باید ابتدا در آزادراه قزوین-رشت قرار بگیرید و سپس، پس از عبور از پلیس راه امامزاده هاشم، خروجی فومن را ادامه دهید. پس از رسیدن به انتهای جاده سراوان، باید مسیر را به سمت صومعه سرا و رضوانشهر ادامه دهید و از خروجی طاهرگوراب خارج شوید. این مسیر را تا حدود ۱۵ دقیقه ادامه دهید تا به شهر ماسال برسید.

همچنین اگر از شهرهای شمالی به سمت ماسال حرکت می‌کنید، بعد از عبور از رشت، باید وارد جاده پیربازار شوید و مسیر را به سمت ماسال ادامه دهید. برای رسیدن به ماسال از شهرهای شمال غربی نیز باید ابتدا به آستارا برسید و سپس به سمت رضوانشهر و فومن حرکت کنید و در طاهرگوراب، از جاده فرعی وارد مسیر ماسال شوید.

ییلاقات ماسال

ییلاق اولسبلنگاه ماسال

امکان ندارد تابحال تصویری از ییلاقات رویایی ماسال را ندیده باشید. این شهر زیبا با داشتن ییلاقاتی که در ارتفاع مختلفی از مسیر قرار دارند و معمولا برای رسیدن به آن‌ها باید از ابر عبور کنید، به بهشت گمشده گیلان معروف است. معروف‌ترین ییلاقات ماسال ییلاقات اولسبلنگاه، نمنه پشت، سوئه چاله، اسب ریسه و … هستند. در مقاله ییلاقات گیلان می‌توانید با تمام ییلاقات خاص خطه سرسبز و بهشتی گیلان آشنا شوید.


بخوانید: لیستی از بهترین ییلاقات ماسال


رستوران های ماسال

معروف‌ترین رستوران‌های ماسال را می‌توانید در لیست زیر ببینید. در این رستوران‌ها می‌توانید انواع غذاهای اصیل گیلانی و ایرانی را سفارش دهید و میل کنید.

  • رستوران سنتی اولسبلنگاه
  • رستوران کاج
  • رستوران خزر
  • رستوران اتراق
  • رستوران شکم پر
  • کافه رستوران کی من
  • باغ رستوران یادگار پدر
  • رستوران هتل فردین معصومی

مراکز خرید و بازارها در شهر ماسال

شنبه بازار ماسال

اگر در سفر به ماسال قصد خرید دارید، باید بگوییم که بیشتر مراکز خرید ماسال به‌صورت بازارهای محلی یا مغازه‌های کوچک هستند. البته پاساژهای کوچکی نیز در این شهر وجود دارد که می‌توانید لباس یا وسایل دیگری را از آنجا تهیه کنید. در روزهای شنبه در ماسال بازار هفتگی برقرار است و افراد محلی، محصولات بومی خود را برای فروش در این بازار عرضه می‌کنند.

حمل و نقل عمومی در ماسال

از آنجایی که ماسال شهری توریستی است و همیشه مسافران زیادی به آنجا سفر می‌کنند، در بخش‌های مختلف شهر ماسال وسایل حمل و نقل عمومی و خطوط تاکسی برای جابجایی مسافران وجود دارد. اگر می‌خواهید بدون وسیله نقلیه شخصی به ماسال سفر کنید، نیازی نیست نگران جابجایی خود برای رسیدن به ییلاقات باشید.

خطوط تاکسی و حمل و نقل عمومی معمولا شما را تا ییلاق اولسبلنگاه و سوئه چاله می‌برند و شما می‌توانید مجددا از همان محل با تاکسی یا خودرو رانندگان شخصی به پایین برگردید. البته بهتر است قبل از رسیدن با راننده هماهنگ کنید تا در صورت امکان، برای برگشت نیز با خود او برگردید تا به مشکل پیدا نکردن خودرو برنخورید. همچنین شما می‌توانید از تاکسی تلفنی برای رفت و برگشت به ییلاقات ماسال استفاده کنید.

غذاهای محلی شهر ماسال

غذاهای محلی ماسال

در سفر به ماسال نباید غذاهای محلی این منطقه را فراموش کنید. ماهی کبابی، شامی، پلاکباب و … از بهترین غذاهای محلی هستند که می‌توانید در ماسال تجربه کنید. برای چشیدن طعم اصیل غذای گیلانی، بهتر است به یکی از رستوران‌هایی که قبل‌تر به آن‌ها اشاره کردیم مراجعه کنید. اما اگر قصد خوردن یک ماهی خوشمزه دارید، می‌توانید برای کاهش هزینه ماهی را از استخرهای پرورش ماهی تهیه کنید و در اقامتگاه خود بپزید و نوش‌جان کنید.

جشنواره ها و مراسم آیینی و فرهنگی شهر ماسال

جشنواره‌های ماسال

یکی از جشنواره‌های ماسال که گهگاهی در ییلاق شاندرمن این شهر برگزار می‌شود، جشنواره بازی‌های محلی و بومی است. این جشنواره همانطور که از اسم آن پیداست، برای زنده نگهداشتن آیین‌ها و بازی‌های قدیمی محلی گیلان است و یک تجربه خاص از سفر به ماسال را برای مسافرین رقم می‌زند. همچنین مراسمات مختلفی مانند مراسم شام غریبان، مراسم عزاداری محرم، مراسم نیمه شعبان و … نیز، که همگی از دسته مراسمات مذهبی هستند در این شهر برگزار می‌شوند.

سوغاتی های ماسال

سوغات ماسال

ماسال بیشتر از آنکه جنبه تجاری داشته باشد، جنبه توریستی دارد و مشخصه اصلی آن، طبیعت بکر آن است. با این وجود، اگر قصد خرید سوغاتی از ماسال را دارید، می‌توانید به گزینه‌های زیر فکر کنید:

  • صنایع دستی مانند سفال، حصیربافی، خراطی و …
  • ماهی تازه
  • عکس!
  • کلوچه و میوه و …

اطلاعات شهری مورد نیاز در سفر به ماسال

در ادامه به برخی از اطلاعاتی که لازم است در سفر به ماسال بدانید اشاره خواهیم کرد. این اطلاعات بیشتر شامل راهنمایی کلی از سفر به این شهر شمالی زیبا می‌شود

هزینه های سفر به ماسال

هزینه سفر به ماسال

سفر به ماسال شاید کم‌هزینه‌ترین سفر شما باشد. اگر با خودروی شخصی به این ییلاق رویایی سفر می‌کنید، تنها هزینه شما برای اجاره ویلا و بنزین خودرو است. ویلاهای مختلفی در بخش‌های مختلف ماسال وجود دارد که از هزینه تقریبی شبی ۴۰۰ هزار تومان شروع می‌شوند و شما می‌توانید با توجه به بودجه خود، اقامتی کم هزینه را تجربه کنید. همچنین شما می‌توانید با اتوبوس به ماسال سفر کنید و با استفاده از تاکسی‌های شهری که به ییلاقات می‌روند، از این مناظر زیبا لذت ببرید.

هیچهایک یا رایگان سواری نیز یکی دیگر از روش‌های سفر کم‌هزینه است که اگر با نکات آن آشنا باشید، تجربه‌ای خاص برای سفر خواهد بود. در مقاله هیچهایک می‌توانید بیشتر با این نوع سفر آشنا شوید.


بخوانید: هیچهایک یا رایگان‌سواری، مرامی همسفر شوید اما قبل از سفر حتما بخوانید!!


اقامت در ماسال

اقامت در ماسال

بعد از سفر به ماسال، بهترین گزینه برای اقامت در این شهر اجاره ویلا و سوئیت است. چرا که این شهر زیبا، پر است از آرامش و امکانات مختلف و اقامت در یک ویلا یا کلبه چوبی دربست، می‌تواند تجربه خاصی را برای شما رقم بزند. همچنین شما می‌توانید برای اقامت، به ییلاقات ماسال بروید و شب را در این محیط سرسبز و زیبا به صبح برسانید. برای اجاره ویلا در ماسال، می‌توانید به سایت شب مراجعه کنید و با جستجوی عبارت “ماسال” تمام اقامتگاه‌های این شهر و ییلاقات آن برای شما نمایش داده می‌شود..

سوالات متداول

فاصله تهران از ماسال چقدر است؟

از تهران تا ماسال در حدود ۵ ساعت رانندگی در پیش خواهید داشت.

بهترین فصل سفر به ماسال چه زمانیست؟

فصل بهار و تابستان و ابتدای پاییز، بهترین فصول برای سفر به ماسال هستند.

معروف‌ترین ییلاق ماسال کدام است؟

ییلاق اولسبلنگاه با داشتن دریاچه ابر، معروف‌ترین ییلاق ماسال است.

3 پاسخ
  1. […] هدف سفرمان فقط کوه های تالش نیست، به دنبال رسیدن به ییلاق اولسبلنگاه ماسال نیز هستیم. در مسیر صعود به کوه های تالش در استان گیلان و […]

  2. اقای نیشابوری نظر داده:

    Aای دل چو زمانه میکند غمناکت ناگه ز تن برود روان پاکت
    بر سبزه نشین و خوش بزی روزی چند زان پیش که سبزه بر دمد از خاکت
    ☆خیام

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب