راهنمای سفر به سرخس، مقصدی جذاب برای تعطیلات نوروزی

0

به چشم بر هم زدنی زمستان هم تمام می‌شود و بهار از راه می‌رسد. با رسیدن تعطیلات نوروزی خیلی‌ها چمدانشان را می‌بندند و به سفر می‌روند تا حال و هوایی عوض کنند و بعد از آن با انرژی بیشتر مشغول کار و فعالیت روزمره‌شان شوند. اما کجا بروید؟ تنوع اقلیمی در کشورمان آن‌قدر زیاد است که گاهی تصمیم گیری و انتخاب مقصد واقعا سخت می‌شود. این انتخاب هم به خیلی چیزها بستگی دارد. می‌خواهید سفر نسبتا برایتان ارزان تمام شود؟ شهر مقصدتان خیلی شلوغ نباشد؟ اگر این دو مورد برایتان مهم باشد شهرهای بزرگ و توریستی پیشنهاد خوبی برایتان نیست. در عوض شهرهایی هستند که چندان مقاصد شناخته شده‌ای نیستند اما اگر آن‌ها را انتخاب کنید می‌توانید سفر نوروزی ارزانی را در آرامش تجربه کنید. سرخس در استان خراسان رضوی یکی از جذاب ترین پیشنهادات برای سفرهای نوروزی است. با سفر به سرخس هم از طبیعت سرسبز و زیبای بهاری آن لذت ببرید و هم از جاذبه‌های گردشگری منحصر به فرد آن دیدن کنید.

آشنایی با شهر سرخس</h2/>

ییلاقات پر از گل های لاله سرخس

شاید تا پیش از این چیزی درباره شهر سرخس نشنیده باشید یا نهایتا همین قدر بدانید که شهری در استان خراسان رضوی است و نزدیک مشهد. ممکن است این تصور را هم داشته باشید که طبیعتش چنگی به دل نمی‌زند یا جاذبه‌ای برای دیدن ندارد. اما با سفر به سرخس خصوصا در فصل بهار تازه متوجه می‌شوید قدم به چه بهشتی گذاشته‌اید. سرخس در ۱۸۰ کیلومتری شرق مشهد در مجاورت مرز ایران و ترکمنستان قرار دارد و از آن‌جایی که منطقه‌ای حاصل‌خیز است و طبیعت منحصر به فردی دارد، مورد توجه طبیعت‌گردان بسیاری قرار می‌گیرد. خیلی از گردشگرانی که به مشهد می‌آیند زمانی را هم برای سفر به سرخس و بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن اختصاص می‌دهند یا این که جداگانه برای سفر به این شهر برنامه ریزی می‌کنند.

این شهر تابستان‌هایی گرم و زمستان‌هایی سرد دارد، بنابراین می‌توان گفت بهترین فصل سفر به سرخس بهار است. در فصل بهار سرخس بیش از هر وقت دیگری تماشایی می‌شود. دشت یکدست لباس سبز می‌پوشد، ییلاقات پر از گل‌های لاله می‌شود، شکوفه‌های سفید و صورتی روی تن درختان جلوه‌گری می‌کنند و صدای گوش‌نواز آب رودخانه اوقاتی خوش را برای مسافران رقم می‌زند. اما همه چیز به همین محدود نمی‌شود. در ادامه تعدادی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری سرخس را معرفی می‌کنیم تا در سفر خود از آن‌ها نیز غافل نشوید.

جاذبه‌های طبیعی و تاریخی شهر سرخس

آرامگاه بابا لقمان:

یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های تاریخی که در سفر به سرخس باید از آن بازدید کنید آرامگاه بابا لقمان واقع در ۳ کیلومتری شمال این شهر است. قدمت این بنای باشکوه و آجری به سده ۸ هجری قمری برمی‌گردد و شباهت بسیاری به آرامگاه سلطان سنجر سلجوقی دارد. این آرامگاه منسوب به عارف مشهور سده چهارم بابا لقمان سرخسی است و به لحاظ تاریخی و معماری نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. ترئینات گچ‌بری و آجرکاری‌های آرامگاه بابا لقمان در کنار صلابتی که پس از هزاران سال هنوز هم حفظ شده، به خوبی ارزش این بنا را ثابت می‌کند و بازدیدکنندگان را به حیرت وا می‌دارد.

کاروانسراهای تاریخی:

آرامگاه بابا لقمان | سایت شب
آرامگاه بابا لقمان | سایت شب

کاروانسراها یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری سرخس هستند. از آن‌جایی که این شهر در طول تاریخ مورد توجه حاکمان بسیاری بوده و از طرفی در مسیر اصلی جاده ابریشم نیز قرار داشته، در سفر به سرخس با چندین کاروانسرای تاریخی و قدیمی مواجه می‌شوید. معروف‌ترین کاروانسرای سرخس رباط شرف واقع در ۴۵ کیلومتری سرخس است که می‌توان گفت یکی از شاهکارهای هنر و معماری ایران به حساب می‌آید. این کاروانسرا یادگاری از دوره سلجوقی است و در گذشته محل استراحت مسافرانی بوده که در مسیر مرو- نیشابور سفر می‌کردند. آجرکاری‌های زیبا و منحصر به فرد رباط شرف سبب شده تا به موزه آجرکاری شهرت یابد و مورد استقبال بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی در سفر به سرخس قرار بگیرد.

دریاچه بزنگان:

دریاچه بزنگان یا کل بی بی تنها آبگیر طبیعی این استان به حساب می‌آید و حدود ۸۰ هکتار وسعت دارد. این دریاچه که در فاصله حدودا ۸۰ کیلومتری سرخس واقع شده یکی از زیباترین جاهایی است که در سفر به سرخس می‌توانید به سراغش بروید و چند ساعتی را به طبیعت گردی و تماشای زیبایی‌های اطراف آن مشغول شوید. دریاچه بزنگان در فصول مختلف سال میزبان پرندگان مهاجر است و گاهی نیز مسابقات ماهیگیری در آن‌جا برگزار می‌شود.

دریاچه بزنگان سرخس | سایت شب
دریاچه بزنگان سرخس | سایت شب

غار مزدوران (مزداوند):

در ۹۵ کیلومتری جاده مشهد- سرخس غار مزدوران یا همان غار مزداوند قرار دارد که پیشنهاد می‌کنیم حتما در سفر به سرخس به آن‌جا بروید و غارنوردی را تجربه کنید. این غار زیبا یکی از قدیمی‌ترین غارهای خراسان است و قدمت آن به هزاره دوم پیش از میلاد برمی‌گردد. همچنین در نزدیکی این غار، غار بزنگان در جنوب غربی روستای بزنگان واقع شده که آن هم قدمتی بسیار طولانی دارد.

سد دوستی:

در مرز ایران و ترکمنستان روی رودخانه هریرود سد دوستی واقع شده که حدودا ۷۵ کیلومتر با سرخس فاصله دارد. طبیعت سرسبز و زیبای اطراف سد و خوش آب و هوا بودن این منطقه سبب شده تا به مقصدی محبوب برای گردشگران و دوست‌داران طبیعت تبدیل شود. این سد خاکی چندین سال پیش با همکاری مشترک دو کشور ایران و ترکمنستان ساخته شده و آب آشامیدنی و آب کشاورزی نیز از دریاچه پشت سد تامین می‌شود. در سفر به سرخس حتما از سد دوستی دیدن کنید و از مناظر چشم‌نواز اطراف بهره ببرید.
دشت لاله گون سرخس، پل تاریخی خاتون، چشمه آب گرم خانگیران، رودخانه تجن، روستای چشمه شور و رباط ماهی تعدادی دیگر از جاذبه‌هایی هستند که در سفر به سرخس می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.

سد دوستی سرخس - سایت شب

شب را کجا بمانیم؟

همان طور که بالاتر هم اشاره کردیم خیلی از افراد در سفرشان به مشهد، یک روز را به سرخس و بازدید از جاذبه‌های گردشگری آن اختصاص می‌دهند و شب دوباره به مشهد برمی‌گردند. شما هم اگر به این صورت برنامه ریزی کنید و شب برای اقامت به مشهد برگردید، قطعا گزینه‌های متنوع و متعددی از رزرو هتل و مهمانسرا گرفته تا اجاره ویلا و آپارتمان در مشهد خواهید داشت. اما اگر در سفر به سرخس بخواهید حتما شب را در این شهر بمانید انتخاب‌هایتان محدود می‌شود. بهترین کار این است که وسایل کمپینگ در طبیعت را با خود ببرید و چادر برپا کنید. هتل دوستی رو به روی ترمینال سرخس نیز گزینه دیگری است که می‌توانید برای اقامت در این شهر به آن فکر کنید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب