سفر به خواف، شهری تاریخی با میراث‌های ماندگار

0

شهر خواف

وقتی که صحبت از استان خراسان رضوی می‌شود اولین چیزی که به ذهن هر کدام از ما می‌رسد شهر زیارتی مشهد است.

اغلب این استان را با مرکز آن و حرم امام رضا می‌شناسیم و شاید خیلی شناختی از سایر شهرهای آن نداشته باشیم یا تنها نام برخی از آن‌ها را شنیده باشیم. اما خراسان رضوی شهرهای دیگری را نیز در دل خود جای داده که هر کدام جاذبه‌های منحصر به فرد بسیاری دارند، گرچه بعضی از آن‌ها چندان شناخته شده نیستند و مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند. یکی از این شهرها خواف است.

شهر خواف

شهری در فاصله تقریبا ۲۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد با تاریخی چند هزار ساله. سفر به خواف می‌تواند یکی از بهترین سفرهای عمرتان باشد.

شاید ابتدا باورش برایتان آسان نباشد اما زمانی که از بناهای تاریخی باشکوه آن دیدن کنید، به نوای موسیقی خراسانی گوش بسپارید و شبی را در اقامتگاه‌های بوم گردی آن به صبح برسانید دیگر دل کندن از این شهر برایتان دشوار می‌شود.

در ادامه تعدادی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر را معرفی می‌کنیم تا در سفر به خواف بازدید از آن‌ها را در برنامه خود قرار دهید.

جاذبه های گردشگری و تاریخی  شهر خواف

مدرسه غیاثیه خرگرد

یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری که در سفر به خواف باید از آن بازدید کنید، مدرسه تاریخی غیاثیه واقع در ۵ کیلومتری خواف است. این بنای آجری و باشکوه در زمان حکومت تیموریان به دستور خواجه غیاث الدین پیراحمد خوافی ساخته شده و زمانی یکی از مهم‌ترین مراکز تعلیم و تربیت در کشورمان بوده است.

آرامگاه پیراحمد خوافی

در داخل شهر خواف آرامگاه خواجه غیاث الدین پیراحمد خوافی، یکی از رجال با تدبیر و مورد اعتماد عصر تیموریان قرار دارد. آن طور که گفته می‌شود ایشان از قدرت خود در جهت رفاه و آسایش مردم و آبادانی خواف بهره می‌بردند. به همین جهت از گذشته تا امروز نزد اهالی شهر قداست ویژه‌ای دارد و اغلب گردشگران در سفر به خواف به زیارت او می‌روند.

آرامگاه پیر احمد خوافی

آرامگاه حافظ ابرو

آرامگاه حافظ ابرو مورخ نامدار عصر تیموری که گویا شاعر هم بوده در داخل شهر قرار دارد و یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری خواف است. از مهم‌ترین آثار او می‌توان به جغرافیای حافظ ابرو و زبده التواریخ اشاره کرد. همچنین نوشته‌های ایشان آن‌قدر غنی و ارزشمند بوده که بسیاری از تاریخ نویسان بعد از او، اغلب تاریخ عصر تیموریان را از آن متون اقتباس کرده‌اند.

آسبادهای نشتیفان

آسبادهای نشتیفان از قدیمی‌ترین مجموعه آسبادهای جهان هستند و در گذشته مردم روستای نشتیفان از آن‌ها برای آرد کردن گندم استفاده می‌کردند.

قدمت این آسیاب‌های بادی به عصر صفویه برمی‌گردد و به لحاظ معماری ارزش بسیاری دارد. با این که بخشی از این مجموعه با گذشت زمان دچار آسیب و ویرانی شده اما هنوز هم ابهتی خیره کننده دارد و بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی در سفر به خواف از آن دیدن می‌کنند. گویا این اثر تاریخی برای ثبت شدن در فهرست جهانی یونسکو نیز در انتظار است.

آسبادهای نشتفیان

مسجد جامع سنگان

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی و مذهبی که در سفر به شهر خواف می‌توانید از آن بازدید کنید، مسجد جامع سنگان واقع در محله قدیمی کوچه آب است. برخی از قسمت‌های این مسجد که یادگاری از دوره سلجوقیان است به مرور زمان و بر اثر عوامل مختلفی مانند زلزله تخریب شده، اما هنوز هم زیبایی و شکوهش را حفظ کرده و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

مسجد ملک زوزن

مسجد تاریخی ملک زوزن که زمانی یکی از باشکوه‌ترین بناها و مساجد ایران بوده ۹ قرن قدمت دارد. در تزئین نمای خارجی این بنای آجری از کاشی‌های دو رنگ استفاده شده و با وجود تخریب‌های بسیار هنوز هم چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند. ملک زوزن در منطقه‌ای کویری همچون نگینی می‌درخشد و مسافرانی که در سفر به خواف از آن بازدید می‌کنند از زیبایی‌اش سخن می‌گویند.

آرامگاه خواجه یار

در ۲ کیلومتری جنوب غربی خواف بر روی دامنه کوه خواجه یار، آرامگاه خواجه یار قرار دارد که از قداست و جایگاه ویژه‌ای نزد مردم خواف برخوردار است. چرا که برخی از مردم آن منطقه بر این باورند که خواجه یار از یاران امام دوم شیعیان بوده است. در سفر به خواف اگر به این آرامگاه بروید می‌توانید از آب انباری که در مجاورت آن واقع شده نیز دیدن کنید.

آرامگاه خاوجه یار

کوشک سلامی

کوشک سلامی یا همان قصر تاریخی بلقیس حدود ۹۰۰ سال قدمت دارد و یکی از ارزشمندترین بناهای تاریخی خواف و روایت‌گر احوالات و اهمیت سیاسی این شهر در گذشته‌های دور است. این کوشک در دهستان سلامی واقع شده و سالانه گردشگران بسیاری از داخل و خارج کشور در سفر به خواف از آن بازدید می‌کنند. همچنین بند سلامی نیز به خاطر فضای سبزی که اطراف آن ایجاد شده، یکی از تفرجگاه‌ها و مراکز تفریحی این منطقه به حساب می‌آید.

جاذبه های طبیعی شهر خواف

منطقه حفاطت شده سیرخون

در جنوب شرقی خواف در ۱۲کیلومتری مرز مشترک با افغانستان منطقه حفاظت شده سیرخون قرار دارد. وجود رودخانه، جنگل دست کاشت و زیستگاه‌های تالابی و بیابانی سبب شده تا این منطقه به یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی خواف تبدیل شود و در سفر به خواف مورد استقبال گردشگران قرار بگیرد. همچنین انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی را می‌توان در آن‌جا مشاهده کرد.

آبشار رزداب

یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی شهر خواف آبشار رزداب واقع در روستایی خوش آب و هوا به همین نام است. این روستا در ۳۲ کیلومتری شهر خواف قرار گرفته و گشتی چند ساعته در آن می‌تواند اوقاتی خوش و خاطره‌انگیز را از سفر به خواف برایتان رقم بزند.

آبشار زردآب

آبشار کفتر دره، باغ‌های سرسبز نشتیفان و روستای خواجه وراب تعدادی دیگر از جاذبه‌های گردشگری است که در سفر به خواف می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی خواف

یکی از بهترین تجربه‌های شما در سفر به خواف می‌تواند ماندن در اقامتگاه‌های بوم گردی آن باشد.

اقامتگاه‌های بوم گردی غیاثیه، میراحمد خوافی و فصیح تعدادی از آن‌ها هستند. برای شهرنشین‌هایی که بیشتر روز چشمشان چیزی جز ساختمان‌های سر به فلک کشیده و ماشین‌ها و شلوغی‌های خیابان‌ها نمی‌بیند و از طبیعت دورند، اقامتی هر چند کوتاه مدت در اقامتگاه‌های سنتی تجربه منحصر به فرد و لذت بخشی خواهد بود.

قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های روستا، گوش سپردن به موسیقی مقامی با اجرای هنرمندان خواف، نوش جان کردن غذاهای محلی و… همه این‌ها لذت سفر به خواف را برایتان چندین برابر می‌کند.

موسیقی محلی خواف

موسیقی محلی شهر خواف

نمی‌شود از خواف سخن گفت و از جایگاه این شهر در موسیقی سنتی خراسان رضوی و ایران حرفی نزد. خواف مهد موسیقی سنتی کشورمان است و اساتید بی‌نظیر و بزرگی همچون استاد عثمان محمد پرست و استاد حسین سمندری را در زمینه موسیقی مقامی به هنر ایران معرفی کرده است. دوتار و دف از مهم‌ترین سازهای خواف هستند.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب