جزیره هرمز و هنگام ، مقصد سفر نوروزی

1

مقایسه دو جزیره زیبای هرمز و هنگام

جزیره هرمز و هنگام جزایری در خلیج فارس می باشند که در عین سادگی از زیبایی بسیار زیادی برخوردار هستند. هر دو جزیره هرمز و هنگام قدمت بسیار طولانی دارند و در گذشته خود مورد توجه بسیاری قرار گرفته اند این دو جزیره هرمز و هنگام تفاوت ها و شباهت های زیادی دارد که در ادامه مقاله بطور مختصری از ویژگی های جزیره هرمز و هنگام، تاریخچه جزیره هرمز و هنگام، جاذبه های گردشگری جزیره هرمز و هنگام و مقایسه جزیره هرمز و هنگام صحبت خواهیم کرد.

جزیره هرمز

این جزیره با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد در کنار تنگه هرمز قرار دارد از این رو به آن کلید “خلیج فارس” می گویند و از آن جایی که دارای خاک های رنگی مختلفی می باشد بعنوان “بهشت زمین شناسان” نیز شناخته می شود. این جزیره در 18 کیلومتری بندرعباس واقع شده است. این جزیره زیستگاه ماهی های آب شور و میگو می باشد از این رو شغل اصلی ساکنین صیادی است. این جزیره از داشتن آب شیرین محروم می باشد و آب آشامیدنی خود را از بندرعباس تامین می کنند. در این جزیره قالی بافی نیز یکی از مشاغل ها  می باشد و همینطور به عنوان یکی از صنایع دستی این جزیره محسوب می شود. یکی از مهم ترین منابع درآمد این اهالی استخراج و صادر کردن خاک سرخ جزیره می باشد. این جزیره یک جزیره قدیمی است که می توان گفت حدود 600 میلیون سال قدمت دارد. جزیره هرمز با توجه به تاریخچه ای که دارد قبل از اینکه توسط مغولان مورد حمله قرار گیرد دارای تجارت پر رونقی بوده است ولی بعد از حمله مغولان آبادی زندگی از بین رفت و ساکنین جزیره به جزیره های  دیگر مانند قشم و بندر های اطراف کوچ کردند.

تصویر 1

جزیره هرمزhttps://www.shab.ir/

 

جزیره هنگام

هنگام نام یک جزیره کوچک در خلیج فارس می باشد که دارای سه روستا به نام های: هنگام قدیم، هنگام نو یا ماشی و غیل است. این جزیره دارای کوهی با ارتفاع 106 متر می باشد که بلندترین نقطه این جزیره است. این جزیره یک جزیره آرام می باشد و از شلوغی خبری نیست چون خیابانی وجود ندارد و به همین دلیل ماشینی هم در جزیره مشاهده نمی شود. فعالیت اقتصادی که در این جزیره رونق دارد، ماهیگیری است. بعد از اینکه گردشگری در این جزیره رواج پیدا کرد، فروختن صدف و پذیرایی از گردشگران نیز به فعالیت اقتصادی این منطقه اضافه شد. از فعالیت های آبزی این جزیره می توان پرورش ماهی در قفس و پرورش میگو را نام برد. این جزیره حدود 45 دقیقه از جزیره قشم فاصله دارد. این جزیره زمانی مورد توجه دولت های زیادی قرار گرفته اند برای مثال در دوره صفوی مورد توجه پرتغالی ها، در دوره قاجار مورد توجه انگلیسی ها قرار گرفت و همینطور موفق به اشغال نیز شدند. سلطان مسقط هم از طرفی باعث شده بود که این جزیره به صورت چهار راهی شود که از هر طرف کسی برای آن ادعا داشته باشد. این وضعیت کشمکش تا سال 1307 به طول انجامید و در نهایت رضا شاه به این وضعیت خاتمه داد و دست دولت های دیگر را از این جزیره کوتاه کرد.

جزیره هنگامhttps://www.shab.ir/

مقایسه جزیره هرمز و هنگام

جزیره هرمز و هنگام در ساختار باهم متفاوتند چون ساختار جزیره هرمز به شکل بیضی می باشد ولی ساختار جزیره هنگام به شکل یک مخروط ناقص است. جزیره هرمز در 8 کیلومتری بندرعباس قرار دارد در حالی که برای رسیدن به جزیره هنگام باید 80 کیلومتر با قایق مسافت طی کنید پس درباره فاصله جزیره هرمز و هنگام باید گفت که جزیره هرمز به بندر عباس نزدیک تر است. می توان گفت در هر دو جزیره هرمز و هنگام شغل اصلی ساکنین ماهیگیری می باشد. اگر بخواهیم جزیره هرمز و هنگام را از لحاظ گردشگری مقایسه کنیم باید بگوییم که جزیره هنگام به نسبت داشتن جاذبه های گردشگری از جزیره هرمز جلوتر می باشد. از لحاظ اسکان در هر دو جزیره هرمز و هنگام می توان گفت شرایط به یک صورت می باشد و اکثر گردشگران در چادر، کانکس یا کمپ ها اقامت می کنند.

دیدنی های جزیره هرمز 

خاک قرمز این جزیره یکی از دیدنی ها و سوغاتی های این جزیره محسوب می شود که خود هرمزی ها از آن به عنوان ادویه برای غذا و نان استفاده می کنند و کاربرد آرایشی نیز دارد. در این جزیره می توانید با سه چرخه هایی که وجود دارد به بازدید دیدنی های زیبای این جزیره بروید. در جزیره هرمز به دیدن الهه نک بروید، از قلعه پرتغالی این جزیره دیدن کنید و به سمت کوه های هفت رنگ بروید، سپس به دیدن دره مجسمه که در آن صخره ها و دالان هایش با صورتک های حیوان نمایان شده اند، بروید از دالان های باریک که رد شوید به یک پرتگاه می رسید که ارتفاع بسیار بلند و زیبایی دارد. و در نهایت سایر جاذبه های این جزیره: قصر صورت، برج ناقوس، خانه زعفرانی، قصر بی بی گل، برج تیرانداز و خرابه های شهر هرمز ارزش دیدن را دارند .

https://www.shab.ir/

دیدنی های جزیره هنگام

1.      ساحل نقره ای هنگام: این ساحل به دلیل اینکه در بین ماسه های آن ذرات کانی براق وجود دارد یک حالت درخشانی به خود گرفته است به همین دلیل به این ساحل، ساحل نقره ای هنگام می گویند که در بین سواحل ایران از رتبه بالایی برخوردار است.

2.       ساحل درخشان هنگام: در این جزیره، شب ها ساحل به گونه ای می شود که رنگ دریا به رنگ آبی درخشان در می آید. این پدیده ناشی از فیتوپلانکتون های دریایی می باشد. این آبزیان کوچک وقتی شرایط زیست آن ها نا آرام می شود از خود نوری ساطع می کنند که باعث درخشان شدن آب دریا و ماسه های ساحل می شود.

3.   دلفین ها: در فصل پاییز در این جزیره دلفین ها یکی پس از دیگری به جزیره هنگام می رسند و به بازیگوشی و بالا و پایین پریدن مشغول می شوند که تماشای آن ها خالی از لطف نیست.

تصویر 5

جزیره هنگام https://www.shab.ir/

 

1 پاسخ
  1. سمانه نودهی نظر داده:

    دو تا از بهترین جاهای قشم را عنوان کردید. بسیار خوب بود مرسی. برای تکمیل کردنش می گویم
    جزیره هرمز در دهانه تنگه هرمز و در 8 کیلومتری بندر عباس در استان هرمزگان قرار دارد. نام این جزیره در اصل هرموز یا هرمزد می باشد که از کلمات خورموز یا خورموغ گرفته شده و به معنای لنگرگاه می باشد.
    امروزه این جزیره هرمز نامیده می شود. جزیره هرمز را به علت موقعيت جغرافيايی خاص و مجاورت با تنگه هرمز، کليد خليج فارس می دانند.
    جزیره هرمز زیبا به علت داشتن آب سنگ های مرجانی که در جنوب شرقی جزیره واقع شده اند زیستگاه مناسبی برای تغذیه و زندگی لاک پشتان دریایی می باشد. اين مرجان ها در زمان جزر از آب خارج می شوند و يکی از جاذبه های جزيره هرمز برای طبيعت گردان محسوب می شوند.

    جزيره هرمز به دليل تنوع بالاي سنگ و کانی به عنوان نگين زمين شناسی خليج فارس و بهشت زمین شناسان معرفی شده است. که يکی ديگر از جاذبه های اين جزيره به خصوص براي علاقمندان به علوم ژئومورفولوژی و تور ایرانگردی می باشد.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب