سفر به بلوچستان، بهشت گمشده ایران

0

برای روزهای پیش رو برنامه سفر چیده‌اید؟ اصلا تا به حال به هیچ کدام از شهرهای استان سیستان و بلوچستان سفر کرده‌اید یا قصد سفر به آن را دارید؟ نه؟ لابد زمانی که به دنبال مقصدی برای سفر هستید سیستان و بلوچستان جزو آخرین انتخاب‌های شماست! چرا؟ شاید تصورتان از این استان جایی است که چیزی برای دیدن ندارد و طبیعتش چنگی به دل نمی‌زند! احتمالا خیال می‌کنید امنیت چندانی هم ندارد!
باید به شما بگوییم اگر چنین فکرهایی پیش خودتان می‌کنید این تصورات با خواندن متن به هم می‌ریزد و پس از سفر به این استان تازه متوجه می‌شوید حقیقت چقدر با چیزی که فکرش را می‌کردید فاصله دارد. از آن‌جایی که این استان بسیار پهناور است بهتر است سفر به بلوچستان را از سفر به سیستان جدا کنید و در دو زمان جداگانه به آن‌ها بپردازید. در این مطلب قصد داریم شما را برای سفر به بلوچستان راهنمایی کنیم. بهشتی گمشده در جنوب شرقی ایران، که بر خلاف گذشته در سال‌های اخیر توجه گردشگران داخلی و خارجی به آن بیشتر شده است.
نقشه سفر به بلوچستان


زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان است و اگر قصد بلوچستان گردی داشته باشید می‌توانید سفرتان را از این شهر شروع کنید و به سمت جنوب بروید. برای سفر به بلوچستان، رایج‌ترین مسیر زاهدان به چابهار است. برای رسیدن به زاهدان اگر با ماشین شخصی سفر نمی‌کنید با توجه به بودجه‌ای که دارید می‌توانید سفر با قطار یا هواپیما را نیز انتخاب کنید.
امنیت در سیستان و بلوچستان
پیش از هر چیزی و قبل از این که راهی سفر به بلوچستان شوید لازم است خیالتان را از بابت امنیت این استان راحت کنیم. بر خلاف چیزهایی که تا به حال شنیده‌اید این روزها این استان نه تنها امنیت خوب و مطلوبی دارد، بلکه به خاطر موقعیت حساس و خاص جغرافیایی و سیاسی فضا کاملا امنیتی است و در نقاط مختلف استان نیروهای پلیس برای حفظ امنیت منطقه وجود دارند.
زاهدان، شهری با مردم خونگرم و مهمان‌نواز
همان‌طور که گفتیم قرار شد سفر به بلوچستان را از زاهدان شروع کنید. در این بخش با جاذبه‌های گردشگری زاهدان و در واقع جاهایی که به نوعی بازدید از آن‌ها از بایدهای سفر به زاهدان است آشنا می‌شوید. خورد و خوراک و اقامت در زاهدان نیز نکات دیگری است که به آن پرداخته می‌شود.
بازارگردی در زاهدان:
یکی از جذاب‌ترین و هیجان انگیزترین تجربه‌ها هنگام سفر به هر شهری گشت در بازارهای آن شهر است. در این میان زاهدان نیز شهری است که قدم زدن در بازارهای محلی و سنتی آن هوش از سرتان می‌برد، چرا که تا چشم کار می‌کند رنگ می‌بینید و آثار چشم‌نواز و ارزشمندی که حاصل تلاش هنرمندان بلوچی است. بازار قدیمی زاهدان به همان شکل سنتی باقی مانده و بهترین یادگاری و سوغاتی را از آن‌جا می‌توانید بخرید. صنایع دستی زاهدان شامل سوزن دوزی، خامه دوزی، گلیم، جاجیم، حصیربافی، سیاه دوزی و… می‌شود. انواع شیرینی، نان محلی، میوه‌های گرمسیری، ترشیجات، ماهی و میگو نیز بخش خوشمزه سوغات زاهدان هستند.


بازار رسولی همان‌جایی است که اگر در سفر به بلوچستان قصد خرید اجناس ارزان و باکیفیت را دارید باید سراغش بروید. کفش، کیف، لباس، وسایل کوه و…خلاصه هر چیزی که فکرش را بکنید با قیمت مناسب در این بازار موجود است.

اگر وقت غذا بود پیشنهاد می‌کنیم حتما خودتان را به یکی از رستوران اطراف چهارراه رسولی برسانید و غذای لذیذی نوش جان کنید. رستوران‌‌های مازیار، ولی‌عصر و آذربایجان جزو بهترین رستوران‌های این منطقه هستند و اگر از کسبه بازار یا محلی‌ها هم بپرسید آن‌ها را به شما پیشنهاد می‌دهند. راستی سمبوسه زاهدان را هم فراموش نکنید که اگر امتحانش نکنید بعدا پشیمان می‌شوید.
موزه زاهدان:
این موزه یکی از منحصربه فردترین موزه‌های استان است و بازدید از آن می‌تواند تجربه بی‌نظیری برای شما از سفر به بلوچستان باشد. اما به این شرط که وقت کافی برایش بگذارید و به توضیحات راهنما با دقت گوش دهید. موزه زاهدان از سه قسمت باستان شناسی (با اطلاعات و آثاری از شهر سوخته، جیرفت، کوه خواجه و…)، مردم شناسی و در نهایت بوم شناسی تشکیل شده است و فرصت خوبی را برای شناخت تاریخ و فرهنگ بخشی از سرزمینمان فراهم می‌کند. موزه پست و ارتباطات زاهدان دیگر موزه این شهر است که بازدید از آن نیز خالی از لطف نیست.
محله سیک‌ها، هندوستانی کوچک در ایران:
یکی از جالب‌ترین جاهایی که در سفر به بلوچستان می‌توانید بروید معبد و محله سیک‌ها در زاهدان است. قدم زدن در این محله و دیدن اهالی و رستوران‌های هندی، به خوبی حس شباهت آن به هند را به شما منتقل می‌کند. چشیدن طعم غذاهای هندی هم می‌تواند تجربه خوبی برایتان باشد.


خانه ایوبی، حسینیه یزدی‌ها، خانه شمسی و مسجد زرنج از دیگر جاذبه‌های گردشگری زاهدان هستند؛ اگر فرصت داشتید حتما به آن‌ها سر بزنید.
شب نشینی در کافه خانه هنرمندان و گوش دادن به موسیقی زیبای بلوچ از آن دست خاطراتی می‌شود که برای همیشه در یادتان می‌ماند.
اقامت در زاهدان:
تعداد هتل‌های زاهدان محدود است اما این هتل‌ها خدمات مناسبی را ارائه می‌دهند. هتل استقلال، هتل جهانگردی، هتل امین، هتل صالح و هتل آپارتمان ملل از معروف‌ترین و بهترین هتل‌های زاهدان هستند.
اگر هم قصد اقامت در هتل را ندارید، کمپ زدن در طبیعت (با در نظر گرفتن مسائل امنیتی) می‌تواند انتخاب دیگر شما باشد.
مقصد بعدی، ایرانشهر
ایرانشهر مقصد بعدی شما در سفر به بلوچستان است، یکی از سرسبزترین و خوش آب و هواترین شهرهای استان سیستان و بلوچستان.
جاهای دیدنی ایرانشهر:
بازار روز ایرانشهر یکی از باصفاترین بازارهای این استان است. بعد از این که در این بازار خوب گشتید، حتما سری هم به قلعه بمپور که یادگاری از دوره ساسانی است بزنید.
ایرانشهر جاذبه‌های گردشگری دیگری هم دارد ولی اگر فرصتتان محدود است، خارج شدن از شهر و رفتن به روستاهای اطراف بهترین انتخاب است. روستاهایی با آب و هوای خوش، زمین‌های سرسبز و نخل‌های سر به فلک کشیده که به شما این اطمینان را می‌دهد بلوچستان بهشتی گمشده در کشورمان است. روستای سوراب، روستای آبادان و روستای دامن تعدادی از روستاهای ایرانشهر هستند.


شب را کجا بمانیم؟
اگر اهل کمپینگ در طبیعت باشید ایرانشهر گزینه خوبی برای اقامت نیست. ایرانشهر مردمی بسیار مهربان و مهمان‌نواز دارد اما به خاطر مسائل امنیتی ممکن است پلیس به شما اجازه چادر زدن ندهد. بنابراین بهتر است در طول روز از ایرانشهر دیدن کنید و شب را برای اقامت به دیگر شهرها بروید.
با این حال باز هم اگر بخواهید شب در این شهر بمانید با اقامت در هتل‌ها و مهمانسراهای ایرانشهر دیگر مساله‌ای پیش نمی‌آید و می‌توانید امن و آسوده استراحت کنید.
چابهار، بندر همیشه بهار
در مسیر رسیدن به چابهار:
طبق نقشه سفر مقصد پایانی شما در سفر به بلوچستان قرار است چابهار باشد؛ شهری که به خاطر آب و هوای مطبوع خود به بندر همیشه بهار ایران معروف است. برای رسیدن به چابهار از ایرانشهر دو راه پیش روی شماست. یکی جاده سرباز و دیگری جاده نیک شهر که هر کدام مزیتی دارد. اگر جاده نیک شهر را انتخاب کنید حدودا یک ساعت زودتر می‌رسید. اما در صورتی که از جاده سرباز راهی چابهار شوید، از تماشای طبیعت اطراف و مسیر کوهستانی و سرسبز حسابی شگفت زده خواهید شد. همچنین در مسیر این جاده می‌توانید از ترشی‌های خوشمزه و البته آتشین این منطقه هم بخرید و به عنوان سوغات از سفر به بلوچستان با خود ببرید.
جاذبه‌های گردشگری چابهار:
چابهار طبیعت خاص و منحصر به فردی دارد و به هر گوشه و کنارش که سر بزنید قابلیت این را دارد که متحیرتان کند.


بازار قدیمی چابهار، ساحل دریا بزرگ، کوه‌های مینیاتوری یا همان کوه‌های مریخی با آن شکل و رنگ عجیب و غریبش، تالابی به رنگ صورتی به نام تالاب لیپار و گل افشان از معروف‌ترین و مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری چابهار و اطراف آن هستند.
شکم گردی در چابهار:
اگر می‌خواهید در سفر به بلوچستان غذاهای محلی خوشمزه مانند تنورچه، بریانی و کراهی را امتحان کنید باید به خیابان امام چابهار بروید. به جز غذای سنتی انواع دیگر غذاهای ایرانی نیز در برخی رستوران‌های این خیابان سرو می‌شود.
در پست دیگری که به طور مجزا درباره بندر چابهار در وبلاگ شب نوشته‌ایم، می‌توانید اطلاعات بیشتری برای سفر به دست آورید.
خلیج گواتر
حالا که تا این‌جا آمده‌اید حتما به خلیج گواتر هم بروید، حتی شده زمان کوتاهی را به آن اختصاص دهید تا پایان سفر به بلوچستان برایتان حسابی خاطره‌انگیز و به یاد ماندنی شود. خلیج زیبا و بی‌همتای گواتر در انتهایی‌ترین قسمت جنوب شرقی ایران و در آخرین نقطه مرزی چابهار قرار دارد.


برای رفتن به گواتر اگر ماشین ندارید می‌توانید از چابهار ماشین‌های خطی را سوار شوید و به بندر بریس بروید. در بندر بریس در انتهای جاده‌ای که به گواتر منتهی می‌شود بایستید و منتظر ماشین‌هایی شوید که به این خلیج می‌روند. تماشای دلفین‌ها و بازدید از جنگل‌های حرا از جذابیت‌های این منطقه هستند.
اگر قصد شب ماندن در گواتر را داشتید اجاره خانه از محلی‌ها گزینه مناسبی برای اقامت است.
اما مهم‌ترین نکته در سفر به بلوچستان احترام گذاشتن به عقاید مردم این منطقه است. بیشتر مردم سیستان اهل تشیع هستند، اما اکثر بلوچ‌ها مسلمانان اهل سنت هستند. بنابراین باید به این مساله توجه کنید و به باورهای مذهبی و سنتی هموطنان عزیزمان احترام بگذارید تا خاطر کسی آزرده نشود.
و این که قطعا جاذبه‌های بلوچستان تنها به مواردی که ما اشاره کردیم خلاصه نمی‌شود و این تنها یک راهنمای سفر پیشنهادی بود. اگر اطلاعات بیشتری دارید با ما در میان بگذارید تا همگی بهتر این استان زیبا را بشناسیم.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب