سفر به آبشارهای ایران، لرستان

2

لیست جاذبه های گردشگری استان لرستان که نباید چشم از آن برداشت

استان لرستان سرزميني زيبا با آب و هواي دلپذير و محصوردركوههاي مرتفع و صعب العبور است. اين استان از شمال به استانهاي مركزي و همدان ,از شرق به استان اصفهان ,از جنوب شرقي به چهار محال وبختياري ,از جنوب به استان خوزستان و از غرب به استان كرمانشاه و ايلام محدود است. با شب همراه باشید تا لیستی از برترین جاذبه های گردشگری این استان را در اختیارتان قرار دهیم.

دریاچه گهر

دریاچه گهر
دریاچه گهر

این دریاچه یکی از زیباترین دریاچه های کوهستانی خاورمیانه و از مهمترین دریاچه های آب شیرین ایرانه که به سبب نداشتن راه ماشین رو تا حد زیادی از خرابی و آلودگی به دست انسان به دور مانده .
رنگ آب دریاچه شفاف و عاری از هرگونه کدورت و بسیار زیباست و به علت بازتابش نور و شکست آن دریاچه فیروزه ای دیده می شود.

دسترسی به این دریاچه از طریق شهرهای درود، الیگودرز و ازنا امکان پذیر است ولی همراه با کمی پیاده روی خواهد بود. ماه های تیر و مرداد بهترین زمان سفر به این دریاچه است. یکی از دره های بسیار زیبا اطراف دریاچه گهر به دره نی گاه معروفه که پوشیده از شقایق های رنگی و لاله واژگون است. منطقه حفاظت شده اشترانکوه در محدوده شهرستان های الیگودرز و ازنا واقع شده.

بام لرستان

بام لرستان مجتمعی گردشگری-تحقیقاتی در شهر خرم آباد است. این مجتمع با ۸۰۰ هکتار وسعت، در شرق این شهر و بر بالای کوه مدبه قرار دارد؛ کوهی که عاری از هر گونه پوشش درختی و گیاهی طبیعی است اما موقعیت و منظر و اشراف مناسبی به شهر خرم آباد دارد. این مجتمع شامل مکان‌های تفریحی، باغ وحش، پارک آبی، دانشکده محیط زیست، رصد خانه کاسین – که مدرن ترین رصد خانه خاورمیانه است – و مرکز تحقیقاتی گیاهان دارویی می‌باشد

آبشار بیشه

 آبشار بیشه

آبشار بیشه

آبشار بیشه یکی از زیباترین آبشارهای ایران است. این آبشار در دل کوه‌های زاگرس در بخش پاپِی و در فاصله ۲۰ کیلومتری شهرستان دورود قرار دارد. عرض تاج این آبشار ۲۰ متر، ارتفاع آن ۴۸ متر و فاصله محل برخورد آن با زمین تا محل اتصال به رودخانه سزار، ۱۰ متر است. در نزدیکی آبشار بیشه، روستایی با همین نام وجود دارد و در اطراف آن، جنگل های زیبا و پهناور بلوط قرار دارند. نام این آبشار در میان فهرست آثار ملی ثبت شده ایران قابل مشاهده است.

حمام گپ

حمام گپ
حمام گپ

حمام گپ یا حمام آسیا از آثار بجا مانده از دوران صفویه در شهر خرم آباد واقع شده است. حمام گپ با چند پله ارتباطی از خیابان مجاور (خیابان حافظ) به سربینه مرتبط می‌گردد که در حدود سه متر از سطح خیابان پائین‌تر است. بخش اصلی حمام در مرکز بنا بر روی چهارستون سنگی قرار گرفته که در چهار جهت آن، چهاررختکن با پلان صلیبی قرار دارند. در مرکز گنبد این حمام، جامخانه‌ای قرار دارد که نور فضای داخلی را تأمین می‌کند. حمام آسیا در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. با واگذاری این حمام به بخش خصوصی، حمام گپ به عنوان یک مجموعه فرهنگی و پذیرایی در شهر خرم‌آباد تغییر کاربری یافته است.

تالاب پل دختر

تالاب پل دختر
تالاب پل دختر

حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار سال پیش، این تالاب‌های یازده گانه که به تالاب‌های «پل دختر» معروفن، در ۱۲ کیلومتری جنوب شهر پل دختر ایجاد شدن . با مهاجرت پرندگان از مناطق سیبری چشم انداز زیبایی این تالاب‌ها پیدا می‌کنن که چشم هر رهگذری رو مجذوب خود می‌کنن .
پل دختر را می‌توان شهر تالاب‌های لرستان نامید .تالابهای پل دختر تو تابستان هوای گرمسیری و تو زمستان معتدل می‌باشن و بر اساس مطالعات هیدروژئولوژی، منشاء آب تالاب‌های پل دختر نزولات جوی بوده .

آبشار وارک

آبشار وارک
آبشار وارک

آبشار وارک درغرب گردنه نوژیان، بخش پاپی در جنوب شرقی خرم‌آباد قرار دارد و یکی از زیباترین آبشارهای کشور است. فاصله آن تا شهر خرم آباد حدود ۶۰ کیلومتر می‌باشد.

سرچشمه آبشار یک صخره سنگی است و پس از طی حدود ۱۵ متر از صخره دوم فرو ریخته و آبشار دوم را به وجود می‌آورد. آبشار وارک در نزدیکی آبشار نوژیان قرار دارد. در فصل کم آبی ارتفاع قسمت اول ۷ متر با عرض حدود ۱۲ متر و قسمت دوم ۱۵/۵ متر با عرض ۵/۵۶ متر یکی از زیباترین منظره‌ها را در این منطقه می‌توان دید. حداکثر ارتفاع آن به ۵۷ متر می‌رسد و عرضی معادل ۵۰ متر را در بر می‌گیرد.

اطراف این آبشار پوشیده از درختان، بلوط، گلابی وزالزالک است.

2 پاسخ
  1. […] است این نکته را یادآور شویم که اگر قصد دیدن آبشارهای ایران در استان لرستان را دارید اقامت در لرستان بر خلاف بسیاری از استان‌ها و […]

  2. […] است؛ برای آشنایی با جاذبه های طبیعی استان لرستان و سفر به استان آبشارهای ایران با وبسایت شب همراه […]

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب