سفری هیجان انگیز از آستارا در ایران تا آستارا در آذربایجان

8

سفر به شهرهای شمالی کشور همیشه جاذبه های بسیاری دارد و از جمله اولین انتخاب های افراد برای مسافرت و گردشگری است. با اینکه تمام شهرهای شمالی کشور دارای جاذبه های بسیاری هستند و نگاه هر بیننده ای را به خود خیره می کنند،

اما در سفر به گیلان، دیدار از زیبایی های تالش و آستارا حال و هوای دیگری دارد. پس در سفر بعدی خود به شهرهای شمالی کشور، آستارا را هم در لیست مقاصد سفری خود قرار دهید. اما چرا به آستارا سفر کنیم؟

آستارا، زیباترین منطقه در دل کوه های تالش

اگر به دنبال اطلاعات جغرافیایی هستید، باید اینطور به شما بگوییم که آستارا در قلب منطقه تالش و بین کوه های تالش و دریای خزر قرار دارد. آستارا شهری بندری است و در بخش های شمالی گیلان واقع شده. آستارا در گذشته جز خاک گیلان به حساب می آمد، اما از سال 1316 در طی تقسیمات کشوری استقلال پیدا کرد، از گیلان جدا شد و به استان اردبیل پیوست و در مهر 1337 بصورت رسمی به عنوان یکی از شهرستان های استان آذربایجان شناخته شد.

شهر آستارا به لحاظ موقعیتی در مرزی ترین نقطه استان گیلان و جمهوری آذربایجان قرار دارد و در گذشته محل عبور و مرور کاروان های تجاری بوده است.

اما نکته جالب داستان اینجاست که چون مرداب ها و باتلاق های بسیاری در مسیر عبور کاروان ها وجود داشته و مجبور بوده اند که آهسته سفر کنند، نام “آسته رو” از مصدر آهسته رفتن را برای این منطقه انتخاب کرده بودند. در ادامه اما این نام تغییر پیدا کرده و به آستارا تبدیل شد.

آستارا، زیباترین منطقه در دل کوه های تالش

اطلاعات ضروری و مهم در سفر

اگر قصد سفر به آستارا را دارید، بهتر است بدانید که مردم آستارا به سه زبان ترکی، آذری و تالشی تکلم می کنند و به نوعی زبان رسمی شان فارسی نیست.

راه دسترسی زمینی شما به آستارا از استان گیلان است، اما اگر قصد سفر هوایی نیز داشتید، نزدیکترین فرودگاه به آستارا، فرودگاه بین المللی اردبیل و بعد از آن فرودگاه بین المللی رشت است.

آب و هوای آستارا چگونه است؟

تقریبا همه میدانیم که آب و هوای خطه شمالی کشور مرطوب و با بارش همراه است. آستارا اما منطقه ای تقریبا کوهستانی است به دلیل نزدیکی به دریا آب و هوایی مرطوب دارد.

البته این داستان در همین جا خاتمه پیدا نمی کند، چرا که آستارا یکی از پر بارش ترین شهر های کشور به حساب می آید و بطور میانگین سالانه 1345 میلیمتر بارندگی دارد.

همچنین میانگین دمای آستارا 15.4 درجه سانتی گراد است و در سردترین روز سال به دمای منفی 8 درجه رسیده و در فصل های گرم نیز نهایتا به دمای 36 درجه می رسد. بنابراین اگر به دنبال بهترین زمان سفر به آستارا هستید، باید دو فصل بهار وتابستان را به عنوان بهترین زمان های سفر به این منطقه به شما معرفی کنیم. حالا به سراغ جاذبه های دیدنی آستارا برویم!

آشنایی با مهمترین و بهترین جاذبه های دیدنی

بیشترین جاذبه شهرهای شمالی کشور مربوط به جاذبه های طبیعی و محیطی، مانند جنگل و کوه و دریاست.

آستارا هم از این قضیه مستثنی نیست و پر از جاذبه های دیدنی است. برای مثال باید به زیبایی های گردنه حیران در آستارا اشاره کنیم. گردنه حیران در 30 کیلومتری آستارا قرار دارد و یکی از بهترین جاذبه های توریستی این شهر بندری است.

البته تنها نگاهتان را به گردنه حیران ندهید. روستای ونه بین و حاجی امیر از دیگر جاذبه های دیدنی آستارا هستند که بعد از گردنه حیران قرار دارند و از جمله مناطق حفاظت شده استان گیلان محسوب می شوند.

طبیعت آستارا

این دو روستای زیبا از یک طرف مشرف به کوه‌هایی هستند که پوشیده از جنگل ‌های انبوه ‌است و از سویی مشرف به دره ‌ای نه چندان عمیق که از میان آن آستاراچای عبور می‌کند. این رود تعیین کننده مرز استان گیلان ایران و جمهوری آذربایجان است.

طبیعت شگرف را در تله کابین آستارا ببینید

یکی دیگر از جاذبه های زیبای آستارا تله کابین 1500 متری آن است که از آستارا به سمت اردبیل می رود.

در حقیقت باید تله کابین آستارا را یکی از بهترین جاذبه های دیدنی آستارا بدانیم، اما چرا؟ به این دلیل که سوار بر تله کابین آستارا، جنگل های زیبای فندق لو زیر پای شماست و در محل سوار و پیاده شدن آن نیز امکاناتی از قبیل کارتینگ، هتل و انواع رستوران ها و کافی شاپ برای پر کردن اوقات فراغت شما وجود دارد. همچنین تله کابین های این منطقه یکی از استاندارد ترین تله کابین های موجود در کشور هستند.

پارک حیات وحش لوندیل نیز یکی دیگر از جاذبه های دیدنی آستاراست. منطقه ای تالابی و جنگلی به مساحت 1074 هکتار که تعدادی از گونه های خاص جانوری مانند روباه، گراز، سمورآبی، سیاه‌کاکل، پری شاه ‌رخ و درنا را در خود دارد.

ساحل صدف، زیباترین ساحل شمال کشور

نوبتی هم که باشد باید به سراغ جاذبه های دیدنی دریایی شهر آستارا برویم. یکی از زیباترین سواحل شمالی کشور را در خود دارد که پر از صدف های دریایی است و به ساحل صدف شهرت دارد. ساحل صدف در 3 کیلومتری شهر لندویل و 7 کیلومتری آستارا قرار دارد و بهترین مکان برای گذران وقت در تعطیلات است.

در میان تفریحات آبی که در آستارا منتظر شماست باید به چشمه آب گرم علی داشی هم اشاره کنیم. چشمه آب گرم علی داشی یکی از جاذبه های بسیار خوب آستاراست که علاوه بر جنبه تفریحی-توریستی، خواص درمانی بسیاری هم دارد.

خواص آب درمانی چشمه آب گرم علی داشی بسیار معروف است و دردهایی همچون درد مفاصل، چشم درد، دل درد، کمر درد، رفع باد و قولنج و تقویت اعصاب را شامل شده و درمان می ‌کند. با اینکه آستارا جاذبه های دیدنی بسیار زیادی دارد، اما تنها به معرفی تعداد محدودی از آنها بسنده می کنیم چرا که باید به نکات دیگر این شهر بندری هم توجه کنیم.

ساحل صدف، زیباترین ساحل شمال کشور

نزدیکترین مرز به کشورآذربایجان و باکو

همانطور که گفتیم آستارا یک شهر مرزی در نزدیکی های آذربایجان و باکوست. در گذشته جاده مواصلاتی بین ایران و آذربایجان از طریق آستارا مسافتی 320 کیلومتری داشت، اما اخیرا با احداث یک بزرگراه جدید این فاصله کمتر هم شده و به 204 کیلومتر رسیده است. پس حال که مسیر سفرتان آستاراست، چرا به یک سفر خارجی با کمترین هزینه ممکن فکر نمی کنید؟

آستارای ایران، بهترین راه سفری زمینی به آستارای آذربایجان

یکی از گذرگاه های اصلی مرزی بین کشور خودمان و آذربایجان، مرز آستاراست. تقریبا باید گفت یکی از بهترین راه های سفری زمینی بین ایران و آذربایجان نیز همین آستارا است.

پس از آنکه در سفر خود به گیلان رفتید و از آنجا به آستارا سفر کردید، می توانید در زمانی کوتاه خودتان را به مرز آذربایجان برسانید، تشریفات اداری را انجام دهید و وارد آستارای آذربایجان شوید پس چرا سفرتان را تبدیل به یک سفر خارجی نکنید؟!

یکی از مزیت های خوب مرز آستارا هم این است که ساعت کاری نیروهای مرزی اش 24 ساعته است و در هر ساعتی از شبانه روز که به مرز برسید، می توانید کارهای عبور و مرورتان را انجام داده و وارد آذربایجان شوید. البته برای سفر به آذربایجان نیاز به اخذ ویزا دارید اما حتی این موضوع هم جای نگرانی ندارد.

چرا که دریافت ویزای آذربایجان اصلا کار سخت و زمان بری نیست و در کوتاه ترین زمان ممکن با صرف هزینه ای 28 دلاری ویزای شما اماده می شود. مدت زمان ویزای شما 30 روزه است و با ارائه آن به هتل های آذربایجان می توانید به راحتی برای خود مکان استراحتتان را هم رزرو کنید.

آستارای ایران، بهترین راه سفری زمینی به آستارای آذربایجان

سفر به باکو و آستارا در کشور آذربایجان همیشه یکی از انتخاب های مسافران برای تعطیلات نوروزی است و سفر به آستارا مخاطبین بسیاری دارد. تقریبا تمام کسانیکه به گیلان و آستارا سفر می کنند سری هم به آستارای آذربایجان و به خصوص باکو می زنند.

در مسیر حرکتتان به آستارا و به محض ورود به باکو جاذبه هایی نظیر گنبدها و گلدسته ‌های بی ‌بی هیبت، خواهر امام رضا (ع)، به استقبال شما می آیند. اگر قصد سفر به آستارا آذربایجان با وسایل نقلیه عمومی را دارید، بهتر است سفر با اتوبوس را انتخاب کرده و مثلا اگر اهل تهران هستید، بلیط باکو را از ترمینال غرب تهیه کنید و راهی سفر شوید.

همچنین می توانید سفر با خودرو شخصی را مد نظر قرار دهید و یا با کشتی های به مقصد خود بروید. در سفر دریایی خود می توانید بعد از رسیدن به مرزهای اذربایجان به شهر لنکران بروید و از خدمات کمپلکس های توریستی این شهر نیز، که مشابه با خدمات توریستی ترکیه است، بهره مند شوید.

اقامت

یکی از مهم ترین عوامل برای بالا بردن کیفیت در هر سفر انتخاب یک اقامتگاه مناسب برای گذراندن اوقات فراغت است. بهترین روش برای انتخاب و اجاره یک ویلای مناسب اقدام به انتخاب و رزرو آنلاین ویلا قبل از آغاز سفر است. وب سایت شب با اجاره آنلاین ویلا در آستارا و دیگر شهرهای شمالی کمک بزرگی در این زمینه به همه گردشگران می نماید.

8 پاسخ
  1. علی نظر داده:

    اگر آستارا به استان اردبیل الحاق بشود چندبرابر الان پیشرفت میکند و چون تنها بندر اردبیل میشود حتماً به منطقه آزادتبدیل میشود ولی هم اکنون بخاطر وجود بندر انزلی در استان گیلان، متأسفانه آستارا هیچ آینده ای ندارد.

  2. مجتبی مقدم نظر داده:

    سلام. واقعا نمیدونم چرا آستارا برای استان گیلان هستش با اینکه به استان اردبیل خیلی نزدیکه. واقعا متاسفم برای مسولین. حساب کن یکی کار اداری داشته باشه تو مرکز استان باید 3برابر راه بره تا برسه رشت. در ضمن زبان مردم عزیز آستارا آذری

    1. محمد نظر داده:

      مردم آستارا اصالتا تالشی هستند میتونید تاریخ را مطالعه فرمایید اما به دلیل هم مرز بودن با جمهوری آذربایجان به زبان آذری هم تکلم دارند و حتی مردم آستارای جمهوری اذربایجان هم تالشی صحبت میکنند .

    2. طاها عبدالهی نظر داده:

      شتر در خواب بیند پنبه دانه. گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه

    3. لطفی نظر داده:

      چه فرقی میکند؟ مهم این است که اهالی همگی خودشان را ترک میدانند و زبان ترکی صحبت میکنند. تعدادی طالشی و انبرستانی هم هستند که در روستاهای اطراف و سمت هشتپر زندگی میکنند. حتی یک آستارایی پیدا نمیکنید که به زبان گیلکی صحبت کند.

  3. فرشاد نظر داده:

    آستارا بی نظییره

  4. طاها عبدالهی نظر داده:

    «در مسیر حرکتتان به آستارا و به محض ورود به باکو جاذبه هایی نظیر گنبدها و گلدسته ‌های بی ‌بی هیبت، خواهر امام رضا (ع)، به استقبال شما می آیند.» این جمله اشتباه نوشته شده. بی بی هیبت چه ارتباطی به آستارا داره. مسجد فاطمه الزهرا در مقبره منتسب به فاطمه صغری دختر امام کاظم در جنوب باکو هست و کمتر رد مسیر تورها قرار داره

  5. سام. نظر داده:

    با سلام. بهترین راه هوایی برای این سفر از طریق فرودگاه اردبیل است. و کمی بیشتر از یک ساعت بعد در مرز آستارایی ایران و آذربایجان هستید. از مرز پارس آباد هم تردد میشود که من نرفتم. من از تهران به راحتی ویزا گرفتم ولی متوجه شدم در مرز نیز صادر میشود . بخش ایران و آذربایجان بسیار شبیه هم هستند ولی کوهستانهای آنها بسیار سرسبزتر و بکرتر مانده و متاسفانه بخش کوهستانی ایرانی تغریبا کچل شده! آستارای ایران بزرگتر و پر جمعیت تر بود و پر از مغازه و پاساژ و رستوران ولی آستارای آذربایجان کوچکتر و خلوتتر است. شهر تمیزی بود. در هتلی کوچک و تمیز بنام هتل زندان اتاق گرفتم که میگفتند زمانی زندان بود . با تلویزیون ماهوارهای و یخچال و حمام شبی ۲۵ تا ۴۰ دلار بود! بدون صبحانه. چند مسافر هم بودند که رانندگان ترانزیت بودند و‌ دو خانواده.‌ البته هتل بهتری هم بود همچنین چند هتل ارزانتر و مسافرخانه. یک شهر بازی و پلاژ نیز در ساحل آستارا ساخته شده و چند مرکز خرید که اکثر اجناس ترکیه‌ای و مقداری هم ایرانی است. سمت باکو نرفتم چون از اول دلم میخواست فقط به آستارا و روستاهای مرزی زیبا و سرسبزی بروم که همیشه هنگام تردد در جاده مرزی حیران می‌دیدم.‌ حقیقتا بخش ایران مجهز تر و جاده های بهتری دارد ولی آنجا از نظر سرسبزی و پر درختی تفاوت زیادی دارد. زبان و لهجه ترکی بسیار شبیه ما دارند که کلمات روسی و ترکیه‌ای به آن اضافه شده. برخی غذاهای سنتی مانند آش دوغ و چلوکباب و دلمه با کمی تفاوت، مثل ایران است و البته کباب ترکی. لباسهای زنان بیشتر سنتی و‌ کمی شبیه ترکمن‌های خودمان بود و تفاوت چندانی نداشت.
    کلا اگر به دنبال سفری ارزان و کوتاه مدت در محیطی آرام میگردید آنجا را پیشنهاد میکنم.تغریبا هر آنچه که نیاز یک توریست آماتور هست آنجا نیز هست. جوان هایشان کمی انگلیسی میدانند ولی اگر ترک باشید خیلی راحتتر خواهید بود. غروب‌ها از بام شهر به راحتی آستارای ایران و چراغ خودروها و ساختمانها را میشود دید. پس از چهار روز اقامت با پای پیاده به کشور برگشتم.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب