15 تا از بهترین جاهای دیدنی ماسال که باید دید

0

ماسال؛ یکی از شهرهای شمالی کشور است که مقصد خوش آب و هوای بسیاری از گردشگران و مسافران در فصل‌های مختلف است. این منطقه زیبا که چشم اندازهای فوق العاده‌ای دارد، از دشت‌ها و ییلاق‌های بسیار زیادی تشکیل شده است که هر ساله یکی از مقاصد سفر در تابستان برای گردشگران است. البته به جز تابستان، ماسال در فصل های بهار و پاییز هم دیدنی و جذاب است. در این مقاله برخی از جاهای دیدنی ماسال را با هم بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

ماسال؛ طبیعت دیدنی شمال

جاهای دیدنی ماسال و ییلاق ها

ماسال منطقه‌‌ای بکر و جذاب است که زیبایی‌هایی شگفت انگیز و منحصر به فردی دارد و در شمال کشور و استان گیلان قرار گرفته است. در سفر به منطقه سرسبز و حیرت انگیز ماسال تجربه‌های جدید و ماندگاری نصیبتان خواهد شد و هر ساله ماسال میزبان بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است.
کلمه ماسال در لغت نامه به معنی ((کنار کوه)) یا ((کوه وار)) است و این نام‌گذاری، به دلیل قرار گرفتن این منطقه در کنار کوه‌های شگفت انگیز تالش است. جاهای دیدنی ماسال به دو بخش اصلی شاندرمن و اولسبلنگاه تقسیم می‌شود. در هر دو بخش زیبایی‌های شگفت انگیزی را تجربه خواهید کرد. این دو بخش ماسال زیباترین طبیعت این منطقه را دارند.

شاندرمن؛ ییلاق بهشتی ماسال

جاهای دیدنی ماسال و شاندرمن

شاندرمن یا ییلاق دشت آلنزه یکی از جاهای دیدنی ماسال و ییلاق خوش آب و هوای این منطقه است. منطقه شاندرمن موقعیتی کوهستانی به همراه آب و هوایی خنک است که لذت طبیعت‌گردی و کوهنوردی را دوچندان می‌کند. جالب است بد انید که کلمه شاندرمن به معنی با من رفتن است و این منطقه فرهنگ بسیار کهن و غنی دارد. این دهکده تفریحی در قسمت غربی استان گیلان و در فاصله 40 کیلومتری از ماسوله قرار گرفته است.

وجود چشمه‌های خروشان، جنگل‌های انبوه با پوشش گیاهی متنوع و آبشارهای دیدنی باعث شده که گردشگران زیادی در طول ایام سال به این منطقه کوهستانی و خوش آب و هوا سفر کنند. اگر به دنبال گشت و گذاری در طبیعت و به دور از دغدغه شهری می‌گردید؛ ییلاقات شاندرمن ماسال مخصوص شماست.

جهت اجاره ویلا در ماسال کلیک کنید.

ییلاقات اولسبلنگاه؛ از جاهای دیدنی ماسال

جاهای دیدنی ماسال و اولسبلانگاه

منطقه اولسبلنگاه یکی از جاهای دیدنی ماسال است که در فاصله 25 کیلومتری جنوب ماسال قرار گرفته است. این منطقه به طبیعت بی‌نظیر و اقیانوس ابر معروف است و همچنین یکی از مقاصد پربازدید گردشگری شمال کشور محسوب می‌شود. ییلاق اولسبلنگاه در میان کوه‌های تالش قرار گرفته و ارتفاع حدودی 1500 متری از سطح دریا دارد. این منطقه زیبا تحت نظارت سارمان منابع طبیعی قرار گرفته است.
بهترین زمان سفر به ییلاق اولسبلنگاه بهار و اوایل تابستان است که طبیعت بی‌نظیر و چشم‌انداز زیبایی را مشاهده خواهید کرد. این ییلاق دیدنی مملو از سرسبزی است که با چشم انداز رویایی کلبه‌های چوبی و گله‌های اسب‌های وحشی درهم آمیخته شده است. این ییلاق زیبا در نزدیکی ییلاقات سوئه چاله قرار گرفته که با طی کردن مسیری کوتاه به این ییلاق خواهید رسید.

غار آویشو؛ لذت غارنوردی در دل تاریخ

غار آبیشو یا آویشو یکی از جاهای دیدنی ماسال است که در زبان تالشی به معنی محل فرو رفتن آب است. این غار به تازگی کشف شده و بسیار قدیمی است. غار آویشو مربوط به دوران زمین شناسی بسیار قدیمی است که زمین شناسان سن این غار را 75 میلیون سال تخمین می‌زنند. این غار آهکی و آب است و درون آن هفت چشمه آب رودخانه‌ای جریان دارد.
از جمله دیدنی‌های این غار شگفت انگیز قندیل‌ها هستند که از سقف غار آویزان شده‌اند. توجه داشته باشید برای بازدید از این غار زیبا حتما باید آمادگی جسمانی داشته باشید و علاوه بر این تجهیزات و ابزارهای مناسب غارنوردی نیز باید به همراه داشته باشید. این غار در 40 کیومتری جنوب غربی شاندرمن ئ در منطقه‌ای به نام آویشو قرار گرفته است. 

آبشار رامینه از جاهای دیدنی ماسال

همان‌طور که در این مقاله اشاره شد، جاهای دیدنی ماسال کم نیستند. طبیعت بکر به همراه رودهای خروشان و درختان سر به فلک کشیده و گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری باعث شده ماسال یکی از محبوب‌ترین مناطق گردشگری شمال کشور باشد. در ماسال آبشارهای بسیار زیادی وجود دارد که هر کدام زیبایی و جذابیت‌های خوص خود را دارد.
آبشار زیبای رامینه یکی از جاهای دیدنی ماسال است که ارتفاعی در حدود 10 متر دارد و حدودا از سطح دریا 629 متر فاصله دارد. این آبشار پرآب و خروشان با شیبی تند فرو می‌ریزد و یکی از بکرترین آبشارهای این منطقه محسوب می‌گردد. بهترین زمان سفر به این آبشار اواسط بهار و تابستان است.

باغ پرندگان ماسال

باغ پرندگان ماسال در منطقه‌ای خوش آب و هوا قرار گرفته که پرندگان متفاوت و متعددی در این باغ بزرگ و زیبا نگهداری می‌شود. در این باغ طاووس‌های شگفت‌انگیزی و زیبایی که چشم هر گردشگری را به خود جلب می‌کند؛ وجود دارد. علاوه بر طاووس پرندگانی همچون قرقاول و مرغ و خروس زینتی با نژادهای مختلف در این پارک وجود دارد.

بهترین زمان سفر به باغ پرندگان که یکی از جاهای دیدنی ماسال است ماه‌های اردیبهشت و خرداد و همچنین اواخر تابستان است که هوای بسیار خوب و عالی در انتظارتان خواهد بود. همچنین غار آویشو و آبشار رامینه که در همین مقاله به آن اشاره کردیم؛ در نزدیکی باغ پرندگان قرار دارد و شما می‌توانید با برنامه‌ریزی ساده‌ای در یک روز از این مکان‌های گردشگری زیبا بازدید کنید.

جنگل ریزه مندان از جاهای دیدنی ماسال

جاهای دیدنی ماسال و جنگل

پارک جنگلی ریزه مندان یکی از زیباترین پارک‌ها و یکی از جاهای دیدنی ماسال است که مکانی برای اسکان مسافران نیز در دل خود جای داده است. قدم زدن در این پارک جنگلی بسبار لذت‌بخش است. این پارک 200 هکتاری دارای مناظر زیبا و درختان سرسبز است و به این دلیل معروف است که امکانات بسیار خوبی در اختیار مسافران و گردشگران قرار می‌دهد.

بقعه آقا سید مهرعلی و سید رضا علی و ییلاق شالما

یکی از جاهای دیدنی ماسال بقعه آقا سید مهرعلی و سید رضا علی در روستای شالما است. منطقه شالما یکی از ییلاق‌های زیبای ماسال است که در فاصله 12 کیلومتری غرب ماسال قرار گرفته است. در این ییلاق پنج چشمه از دل زمین می‌جوشد و دو رود چسلی و شالما در آن به یکدیگر می‌پیوندند.
طبق روایت بومیان این منطقه مرقدهای این ییلاق متعلق به نوادگان امام کاظم است. این امامزاده در منطقه‌ای کوهستانی و خوش آب و هوا قرار گرفته و در فاصله 20 دقیقه‌ای ماسال قرار دارد. ضریح مشبک دست ساز و چوبی این مرقد، اثری تاریخی و ماندگار است که قدمتی طولانی دارد.

دیواره سنگی اسبه ریسه

این دیواره سنگی یکی از جاهای دیدنی ماسال است که در منطقه اسبه ریسه و در فاصله 20 کیلومتری ماسال قرار گرفته است. این دیواره مناسب ورزش صخره‌نوردی و سنگ نوردی است و یکی از دیواره‌های بلند این رشته محسوب می‌گردد. در نزدیکی این دیواره رود خروشانی قرار گرفته که مناسب کایاک‌سواری است.

بخوانید از بهترین ییلاق‌های ماسال

ییلاق خشکه دریا؛ از بهترین جاهای دیدنی ماسال

ییلاق خشکه دریا یکی از جاهای دیدنی ماسال است که در دره‌ای زیبا قرارگرفته و محل تلاقی چندین رود خروشان است. ارتفاع این ییلاق ازسطح دریا 1500 متر است و در میان کوه‌های دشته قرار گرفته است. در زمان‌های قدیم دریاچه‌ای در این منطقه وجود داشته که در حال حاضر خشک شده است؛ برخی از بومیان می‌گویند به همین علت نام این منطقه خشکه دریا لقب گرفته است.

بام سبز ماسال

جاهای دیدنی ماسال و بام سبز

یکی از جاهای دیدنی ماسال، بام سبز ماسال است. این بام که چشم‌انداز زیبایی به جاذبه‌های طبیعی این شهر دارد در فاصله یک کیلموتری ماسال قرار گرفته است. این منطقه کوهستانی یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار گیلان محسوب می‌شود و در این منطقه علاوه بر ماسال مناطقی از صومعه سرا و بندرانزلی نیز قابل مشاهده است.

آبشار تولی نسا

این آبشار خروشان یکی از آبشارهای معروف ماسال و یکی از جاهای دیدنی ماسال است. یکی از بی‌نظیرترین تصاویر در این منطقه را آبشار تولی نسا به خود اختصاص داده است. این منطقه علاوه بر آب و هوای خوب و مناسب، تفریحات بسیار گسترده‌ای نیز دارد. تفریحاتی همچون کوهنوردی و جنگل نوردی در راه رسیدن به آبشار و کمپینگ نیز برخی از تفریحاتی هستند که می‌توانید در این منطقه داشته باشید.

پارک ساحلی ماسال

یکی از جاهای دیدنی ماسال؛ پارک ساحلی ماسال است. این پارک یکی از پارک‌های زیبای این منطقه است که در نزدیکی رودخانه خالکایی قرار گرفته است. این پارک به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسبی که دارد؛ هر ساله گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. پارک ساحلی ماسال، در فاصله کمی از شهر ماسال قرار گرفته که هر گردشگری را شیفته خود می‌کند. سرچشمه رودخانه خالکایی از ارتفاع 3150 متری در دامنه کوه شاه معلم آغاز می‌شود و در نهایت به سمت پارک ساحلی ماسال سرازیر می‌شود.

ییلاق سوئه چاله

جاهای دیدنی ماسال ییلاق سبز

یکی از جاهای دیدنی ماسال که چشم انداز زیبایی دارد، ییلاق سوئه چاله است. این ییلاق یکی از معروف‌ترین ییلاقات ماسال است که در 33 کیلومتری جنوب ماسال و در فاصله 1900 متری از سطح دریا قرار گرفته است. این ییلاق تنها چهار کیلومتر بالاتر از اولسبلنگاه قرار گرفته است. در کنار چشم‌انداز زیبای این منطقه تفریحاتی همچون عکاسی و کوهنوردی و طبیعت‌گردی را در این منطقه می‌توان انجام داد.

قلعه کول

قلعه کول یکی از جاهای دیدنی ماسال است که در روستای قلعه کول یا تاس کوه قرار گرفته است. این قلعه بر روی تپه‌ای با ارتفاع 35 متر فاصله از سطح زمین قرار گرفته است. قدمت این محوطه باستانی به قرون دوم و سوم هجری باز می‌گردد. این اثر باستانی در تاریخ 9 بهمن 1386 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


سوالات متداول:

بهترین زمان سفر به ماسال چه زمانی است؟

ماسال شهری کوهستانی با آب و هوای سر است و بهترین زمان سفر به این شهر سرسبز و زیبا اوایل بهار و تابستان است.

بهترین ییلاق ها و جاهای دیدنی ماسال کدام است؟

ماسال ییلاق‌های زیادی دارد. ییلاق‌هایی همچون ییلاق اولسبلانگا، ییلاق شاندرمن، ییلاق خشکه دریا، ییلاق سوئه چاله از بهترین ییلاق‌های ماسال هستند.

آبشارهای معروف ماسال کدامند؟

آشار رامینه و آبشار تولی نسا از معروف‌ترین آبشارهای ماسال هستند.

 

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب