راهنمای سفر به نوشهر؛ بندری در تقاطع جنگل و دریا

1

شهرستان نوشهر در استان مازندران، یکی از محبوب‌ترین شهرهای شمالی ایران برای گردشگران داخلی و خارجی است. نوشهر در کنار جنگل و دریا، جاذبه‌ها و مناطق گردشگری بسیاری دارد که سالانه مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند. در این مقاله تعدادی از جاذبه‌ها و مناطق گردشگری این شهر را مرور می‌کنیم که برای داشتن سفری خاطره‌ انگیز باید حتما به این مکان‌های دیدنی سر بزنید.

تاریخچه نوشهر

تاریخچه نوشهر

قبل از اینکه راهنمای سفر به نوشهر را شروع کنیم، بهتر است با تاریخ این شهر آشنا شویم. نوشهر در گذشته در کنار چالوس، نور و … بخشی از سرزمین رویان بوده است. پس از گذشت دهه‌ها، نام این بخش به سنگ تجن و سپس دهنو تغییر کرد. این اسم تا سال ۱۳۱۸ که بندر نوشهر به دستور رضاشاه ساخته شد استفاده می‌شد.

بعد از ساخت بندر و اضافه شدن خدمات مختلف شهری، نام این بخش از دهنو به نوشهر تغییر کرد و همچنان نیز به همین نام شناخته می‌شود.

آب و هوای نوشهر

آب و هوای نوشهر

شهر زیبای نوشهر، یک شهر ساحلی در مرکز مازندران است. بنابراین آب و هوای این منطقه در فصول گرم به‌ویژه تابستان شرجی و در فصول سردتر سال معتدل و خنک است. فارغ از تفریحات دریایی که در فصول گرم بیشتر مورد توجه هستند، شاید بهترین زمان برای سفر به نوشهر و بازدید از جاهای دیدنی مختلف آن فصل بهار یا فصل پاییز باشد.

جهت اجاره ویلا در نوشهر کلیک کنید.

جاهای دیدنی نوشهر

در این بخش از راهنمای سفر به نوشهر می‌خواهیم به جاهای دیدنی نوشهر سر بزنیم. نوشهر شهری است که جنگل و دریا و رودخانه و هر طبیعتی که فکرش را بکنید با هم دارد؛ پس اگر به دنبال جاهای دیدنی طبیعی زیبا و رویایی هستید، نوشهر یک انتخاب ایده‌آل برای شما است.

باغ گیاه‌شناسی نوشهر

باغ گیاهشناسی نوشهر

مجموعه باغ‌های گیاه‌شناسی مختلفی در سراسر ایران وجود دارند که یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین آن‌ها، باغ گیاهشناسی نوشهر است. این باغ گیاه شناسی شامل انواع گونه‌های بومی و غیر بومی است که سازگار با اقلیم شمال (معتدل و مرطوب) هستند. معروف‌ترین این گونه‌ها عبارتند از نارنج و گونه‌ها مرکبات، سرو، کاج و … است.

آدرس: بلوار امام رضا، خیابان شریعتی

پارک جنگلی خانیکان؛ جنگل رنگ و نیرنگ

پارک جنگلی خانیکان

در فاصله ۱۵ کیلومتری جنوب نوشهر و در نزدیکی روستای کوشکسرا، روستایی کوچک با جنگلی زیبا قرار دارد. جنگل خانیکان که به جنگل نیرنگ نیز شناخته می‌شود، یکی از جاهای دیدنی نوشهر است که حتما باید در راهنمای سفر به نوشهر به آن اشاره کنیم. این جنگل با داشتن امکانات مختلف رفاهی بیشتر شکل پارک جنگلی به خود گرفته است.

برای رسیدن به جنگل خانیکان از نوشهر به سمت سنگ تجن حرکت کنید. بعد از رسیدن به روستای نیرنگ، مسیر خود را به سمت کمپ جنگلی نوشهر یا همان پارک جنگلی خانیکان ادامه دهید.

آدرس: روستای نیرنگ، ۱۵ کیلومتر به سمت جنگل، جنگل نیرنگ

آبشار زانوس؛ آبشاری میان درختان چنار

آبشار زانوس

روستای زانوس یکی از روستاهای دیدنی مازندران است که از گذشته مورد لطف بسیاری از افراد و بزرگان بوده است؛ تا حدی که کمال الملک به دستور ناصرالدین شاه این روستا را نقاشی کرده است. در این روستا انواع جاذبه‌های طبیعی مانند غارها، جنگل و آبشارهای مختلف وجود دارد، اما در میان این جاذبه‌ها یک آبشار از سایرین خاص‌تر است.

آبشار زانوس که با نام اوپاچ (آب پاش به گویش مازنی) شناخته می‌شود، یک آبشار چهارفصل است که با داشتن ۴۰ متر ارتفاع و منظره بی‌نظیر، همیشه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. اوج خروش این آبشار در اواسط فصل بهار است و برخورد قطرات آب با کوه خنکای دلنشینی را در محدوده آبشار رقم می‌زند.

آدرس: ۴۰ کیلومتری جنوب نوشهر، جاده مرزن آباد به سمت کجور، روستای زانوس

پارک جنگلی و ساحلی سی سنگان

پارک جنگلی و ساحلی سی سنگان

در ۲۷ کیلومتری جاده نوشهر به نور یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین پارک‌های جنگلی ایران قرار دارد. مجموعه تفریحی سی سنگان از یک طرف به جنگل و از طرف دیگر به دریا ختم می‌شود و یکی از محبوب‌ترین مناطق گردشگری در سفر به نوشهر به حساب می‌آید. پیست کارتینگ، موتورهای چهار چرخ، قایق سواری، جت اسکی و اسب سواری تعدادی از تفریحاتی است که در این پارک جنگلی برای مسافران در نظر گرفته شده است. همچنین وجود ویلاها و سوئیت‌هایی با امکانات مناسب در اطراف آن نیز خیال مسافران را از بابت اقامت آسوده می‌کند.

دریاچه ممرز( تالاب ارواح)

دریاچه ارواح

در ۵ کیلومتری شمال روستای چلندر طبیعتی به معنای واقعی بکر ولی کمی وهم انگیز در انتظار مسافران است. دریاچه ممرز یکی از بکرترین مناطق گردشگری در سفر به نوشهر محسوب می‌شود . بازمانده‌ای از تنه درختان (معروف به درختان مرده) در میان دریاچه و وجود حیوانات وحشی و به گوش رسیدن صدای آن‌ها، تصویری وهم انگیز به این دریاچه داده است.

علت شهرت آن به تالاب ارواح نیز همین است. همچنین با رفتن به این دریاچه فرصت قدم زدن در میان جنگلی سرسبز و تماشایی برای گردشگر فراهم می‌شود، چرا که تالاب ارواح در قلب جنگلی با درختان سر به فلک کشیده قرار دارد. در ضمن این نکته مهم را یادآور شویم که جاده منتهی به این دریاچه را به دلیل سختی و ناهمواری فقط با خودروهای کمک دار می‌توان طی کرد.

بخوانید از: جاهای دیدنی رامسر

دریاچه و سد آویدر

دریاچه آویدر

یکی از چشم‌ نوازترین مناطق گردشگری نوشهر، دریاچه و سد خاکی آویدر در فاصله حدودا ۳۵ کیلومتری شرق این شهر و در نزدیکی پارک جنگلی سی سنگان است. این منطقه به دلیل واقع شدن در دل کوهستان و رطوبت هوای بسیار کم یکی از بهترین مقاصد سفر در تابستان است. چیدن تمشک‌ و آلوچه جنگلی نیز موهبتی است که در سفر تابستانی به این سد نصیب مسافران می‌شود. همچنین گردشگران از امکانات و تفریحاتی مانند قایق سواری، اسب سواری و ماهیگیری نیز بهره‌ مند می‌شوند.

تنگه دار

تنگه دار

کسی هست که در این روزهای گرم تابستانی به رودخانه نوردی و آبتنی نه بگوید؟ بعید می‌دانیم. تنگ دار در نزدیکی روستای کشکسرا قرار دارد و انبوه درختان سرسبز رودخانه را احاطه کرده است و چشم اندازی بی نظیر به آن بخشیده است. همچنین برای سفرهای کوتاه و یک روزه این دریاچه یکی از مهیج‌ترین مناطق گردشگری نوشهر به حساب می‌آید.

دریاچه خضر نبی

دریاچه خضر نبی

در شمال شهر نوشهر و در میان جنگل دریاچه‌ای واقع شده که بنا بر اعتقادات افراد محلی قداست مذهبی دارد. دریاچه خضر نبی در محدوده حفاظت شده البرز مرکزی قرار گرفته و به همین دلیل منطقه‌ای بکر و در امان از عوامل تخریب انسانی است. این دریاچه باشکوه یکی از زیباترین مناطق گردشگری هنگام سفر به نوشهر است که هر مسافری را مات و مبهوت خود می‌کند.

نحوه سفر به نوشهر

نحوه سفر به نوشهر

برای سفر به نوشهر با خودروی شخصی، بسته به مبدا حرکت خود می‌توانید از مسیرهای مختلفی استفاده کنید. برای سفر از تهران بهترین مسیر جاده چالوس است. از تمام جاده‌های منتهی به شمال کشور، شامل جاده‌های ساحلی رامسر به چالوس و گلستان و … هم می‌توانید به نوشهر برسید.

علاوه بر خودروی شخصی شما می‌‌توانید با وسایل نقلیه عمومی مانند تاکسی یا اتوبوس هم سفر کنید. فرودگاه نوشهر نیز پذیرای مهمانانی است که با هواپیما به این شهر سفر می‌کنند. در سفر خود بهتر است به حتما آب و هوای مقصد و مسیر را چک کنید و سپس برنامه سفر خود را بریزید.

هزینه های سفر به نوشهر

هزینه های سفر به نوشهر

در راهنمای سفر به نوشهر باید از هزینه سفر هم صحبت کنیم. هزینه سفر به نوشهر بستگی به نحوه سفر و اقامت شما دارد. اگر قصد سفر با خودروی شخصی خود را داشته باشید، تنها هزینه اقامت و غذا باقی می‌ماند. برای اقامت به‌صرفه شما می‌توانید برای اجاره ویلا و سوئیت از سایت شب با قیمت‌ بسیار مناسب (شروع قیمت از شبی ۵۰۰ هزار تومان) اقدام به رزرو نمایید.

البته اقامت در هتل هم جزو گزینه‌های نسبتا لوکس برای اقامت است. همچنین هزینه خورد و خوراک به نفرات و تعداد روزهای اقامت بستگی دارد اما به‌طور متوسط، یک خانواده ۴ نفره روزانه در حدود ۵۰۰ هزار تومان هزینه خورد و خوراک (بدون در نظر گرفتن رستوران) دارد.

اگر قصد خوردن غذا در رستوران را داشته باشید این هزینه بالاتر خواهد رفت. همچنین اگر با خودروی شخصی سفر نمی‌کنید، هزینه رفت و آمد با وسایل نقلیه عمومی نیز به سفر شما اضافه می‌شود.

مراکز خرید و بازارهای نوشهر

مراکز خرید و بازارهای نوشهر

اگر قصد خرید خوراک روزمره را داشته باشید، یا حتی بخواهید پوشاک یا وسایل دیگر برای خود تهیه کنید، بهترین گزینه شما مراجعه به مرکز شهر نوشهر است. بازار تره‌بار روزانه نوشهر، هر روز از ساعت ۸ صبح کار خود را شروع می‌کند. در این بازار روز، انواع میوه و سبزیجات، گوشت، مرغ و ماهی، حبوبات و غلات و … به‌صورت روزانه تهیه و عرضه می‌شوند.

همچنین در بخش‌های مختلف شهر، چندین مرکز خرید مختلف قرار دارند که می‌توانید انواع کالا را از این مراکز خریداری کنید. مرکز خرید لنگر، پاساژ ساحلی، مرکز خرید همافران، مرکز خرید ابریشم و … نمونه‌هایی از این مراکز خرید هستند.

غذاهای محلی نوشهر

غذاهای محلی نوشهر

مانند هر شهر شمالی دیگر، نوشهر نیز برخی غذاهای مخصوص شمالی دارد. ماهی کبابی، کته کباب، کال کباب، مرغ ترش، جوجه ترش و … از بهترین غذاهای محلی هستند که می‌توانید در نوشهر نوش جان کنید.

سوغاتی های نوشهر

سوغاتی های نوشهر

در راهنمای سفر به نوشهر، از سوغات این شهر غافل نشویم. سوغات این شهر ساحلی بیشتر در دسته صنایع دستی قرار می‌گیرند. صنایع دستی مانند نمد، چوب، حصیربافی، سفال و … از معروف‌ترین سوغات نوشهر هستند. البته اگر فاصله کمی از این شهر تا مقصد خود دارید، می‌توانید انواع ماهی تازه را نیز به عنوان سوغات تهیه کنید. ترشی انبه و سس فلفل مخصوص نوشهر را نیز فراموش نکنید؛ این ترشیجات و سس‌های سنتی را می‌توانید از بازار روز نوشهر تهیه کنید.

اطلاعات شهری در راهنمای سفر به نوشهر

اطلاعات شهری و راهنمای سفر به نوشهر

در این بخش از راهنمای سفر به نوشهر می‌خواهیم راجع به اطلاعات شهری که در این سفر نیاز دارید صحبت کنیم.

بیمارستان‌های نوشهر

اگر در سفر دچار حادثه شدید و نیاز به مراجعه به بیمارستان داشتید، مهم است که موقعیت بیمارستان‌های مختلف را بدانید. در مرکز شهر نوشهر و نزدیک به بندر آن، بیمارستان شهید بهشتی نوشهر قرار دارد. در اطراف بیمارستان نیز مراکز درمانی و مطب‌های پزشکی مختلفی هستند که می‌توانید از خدمات آن‌ها استفاده کنید.

آدرس: مرکز شهر، خیابان سینا

فرودگاه نوشهر

فرودگاه نوشهر

فرودگاه نوشهر یکی از چندین فرودگاه فعال در شمال کشور است که در بخش غربی این شهر و در نزدیکی چالوس قرار دارد. این فرودگاه دارای پرواز‌های داخلی است و در برخی از مواقع از باند فرودگاه برای پرواز‌های آموزشی و تفریحی هم استفاده می‌شود.

آدرس: جاده ساحلی به سمت چالوس، خیابان ۱۵ خرداد، خیابان کریمی، بعد از ساحل سیترا

ترمینال اتوبوس نوشهر

اگر قصد سفر به نوشهر با اتوبوس را داشته باشید، باید از موقعیت ترمینال نوشهر آگاه باشید. ترمینال اتوبوس نوشهر در جاده کمربندی چالوس به نوشهر و قبل از خروجی شمع‌جاران قرار دارد. برنامه حرکت اتوبوس‌های این ترمینال را می‌توانید به‌صورت آنلاین یا به‌صورت تلفنی ببینید.

آدرس: کمربندی چالوس به نوشهر، نرسیده به شمع جاران

گشتی در شهر و روستاهای اطراف نوشهر

شهرها و روستاهای اطراف نوشهر

از آن‌جایی که بیشتر شهرها و روستاها در استان‌های شمالی کشور فاصله کمی از یکدیگر دارند، شما می‌توانید در سفر به نوشهر سری به شهر و روستاهای اطراف آن نیز بزنید. در ادامه نزدیک‌ترین شهر و روستاها به نوشهر را معرفی می‌کنیم.

چالوس

چالوس

تقریبا می‌توانیم بگوییم که بیشتر افراد، مازندران را با چالوس می‌شناسند. شهر چالوس شناخته‌شده‌ترین شهر استان مازندران است و شاید بیشتر شهرت آن، در کنار زیبایی که نباید از آن چشم‌پوشی کرد را مدیون جاده زیبای خود است. جاده چالوس که تهران را به چالوس متصل می‌کند، در زمان پهلوی اول ساخته شد و هنوز هم از پرترددترین جاده‌های ایران است.

فاصله چالوس از نوشهر بسیار کم است و شما می‌توانید به جاهای دیدنی چالوس نیز در سفر به نوشهر سر بزنید. در مقاله زیر می‌توانید بیشتر با چالوس آشنا شوید.

آشنایی با بهترین تفریحات شمال؛ از چالوس و نمک آبرود تا گیلان

روستای نجارده (آبشار آلاشور)

نجارده

روستای نجارده واقع در ۷ کیلومتری شرق نوشهر است که آبشاری زیبا را دل در جنگل‌های خود جای داده است. آبشار نجارده یا آلاشور که یکی از زیباترین آبشارهای ایران است چیزی حدود ۳۲ متر ارتفاع دارد. پیشنهاد ما به هر طبیعت گردی این است که در سفر به این روستا بازدید از این جاذبه طبیعی را از دست ندهد.

روستای ویسر

روستای ویسر

ویسر روستایی کوهستانی از توابع بخش کجور نوشهر و یکی از خوش آب و هواترین و سرسبزترین روستاهای مازندران است. در فصل تابستان یکی از مناسب‌ترین مناطق گردشگری برای سفر، روستای بکر ویسر است. جنگل‌های سرسبز اطراف آن بهترین پناهگاه برای عاشقان طبیعتی است که می‌خواهند چند روزی را از زندگی شهری و دغدغه‌هایشان فاصله بگیرند و در دل طبیعت به آرامش برسند.

همچنین در نزدیکی روستای ویسر دریاچه‌ای زیبا به نام فراخین قرار دارد که برای رسیدن به آن باید از قلب جنگل عبور کرد. مسیر زیبای رسیدن تا دریاچه گشت و گذاری خاطره انگیز را برای گردشگر رقم می‌زند که هیچ گاه از یادش نمی‌رود.

روستای انگاس (سرزمین آبشارها)

روستای انگاس

روستای انگاس در ۹ کیلومتری جنوب بخش کجور از توابع نوشهر واقع شده و آبشارهای بسیاری را در خود جای داده است. وجود آبشارها و چشمه‌های فراوان از جمله آبشار جناب، چشمه موزیا، پنجاه چم، اوسیاره و… این روستا را به یکی از هیجان انگیزترین مناطق گردشگری نوشهر برای طبیعت گردان تبدیل کرده است.

همچنین کوه‌هایی که قد برافراشته‌اند و این روستا را محاصره کرده‌اند چشمان هر بیننده‌ای را به خود خیره و زیبایی روستا را چندین برابر می‌کنند.

بهترین زمان سفر به نوشهر

بهترین زمان سفر به نوشهر

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، آب و هوای نوشهر نسبتا شرجی و معتدل است. بنابراین مناسب‌ترین زمان برای سفر به نوشهر ابتدای بهار و پاییز است. از آن‌جایی که بیشتر جاهای دیدنی نوشهر جاذبه‌های طبیعی هستند، ممکن است زمستان برای طبیعت‌گردی چندان مناسب نباشد. تابستان نیز گرمای هوا در کنار افزایش رطوبت احتمال گرمازدگی را افزایش می‌دهد.

اقامت در نوشهر

اقامت در نوشهر

پس از آنکه سفر خود را برنامه‌ریزی کردید، می‌توانید به‌راحتی و قبل از شروع حرکت اقامتگاه خود را با شب رزرو کنید. برای این کار وارد سایت شب شوید و نوشهر را در قسمت جستجوی سایت وارد کنید. برای نتایج هرچه دقیق‌تر بهتر است تاریخ و تعداد نفرات را نیز وارد کنید. از بین نتایج نمایش داده شده می‌توانید به ۵ مورد همزمان درخواست دهید و پس از تایید میزبان، می‌توانید هزینه گزینه‌ای که می‌خواهید را پرداخت کنید.

1 پاسخ
  1. […] کوهستانی که در ماسوله هستند، پارک جنگلی سی سنگان در شهرستان نوشهر گردشگران زیادی را به خود جذب می کنند. در این مناطق […]

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب