شگفتی های دریاچه گهر استان لرستان

0

لرستان یکی از زیباترین استان‌های ایران است که دیدنی‌ها و جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیز بسیاری را در خود جای داده است، از آبشارهای متعدد گرفته تا دریاچه‌های زیبا. یکی از این شگفتی‌ها دریاچه گهر معروف به نگین زاگرس است.

این دریاچه با وجود مسیر نسبتا طولانی و سختی که دارد، آن‌قدر ناب و زیباست که سالانه حدود هفتاد هزار گردشگر را به خود جذب می‌کند. در ادامه به معرفی مختصری از دریاچه گهر، فصل مناسب سفر به آن، مسیرهای دسترسی، امکان اقامت در منطقه و تعدادی نکات دیگر می‌پردازیم تا راهنمایی برای سفر به این منطقه بکر و زیبا باشیم.

دریاچه گهر کجاست

دریاچه گهر دریاچه‌ای کوهستانی واقع در ۳۵ کیلومتری شهر دورود استان لرستان است و از سطح دریا چیزی حدود ۲۳۵۰ متر ارتفاع دارد. این دریاچه که در دل رشته کوه‌های اشترانکوه و ارتفاعات زاگرس قرار دارد، یکی از زیباترین دریاچه‌های کشورمان به حساب می‌آید.

چطور به این دریاچه برسیم؟

برای رسیدن به دریاچه گهر دو راه پیش رو داریم، یکی از دورود و دیگری از الیگودرز. مسیری که از الیگودرز به دریاچه گهر می‌رسد با وجود این که چشم اندازهای بکر و جاذبه‌های فراوانی دارد اما کوهستانی و تا حدودی دشوار است و خیلی توصیه نمی‌شود. مسیر دورود آسان‌تر و با امنیت بیشتر است به خصوص اگر قرار باشد با خانواده سفر کنید این راه برایتان خیلی مناسب‌تر است.

بعد از این که به دورود رسیدید باید از مسیر جاده آسفالته که با ماشین هم می‌توان آن را طی کرد، به سمت روستاهای درب آستانه و شاه پیر والی و بعد از آن چشمه خیوه بروید. از این به بعد اما مسیر مالرو است و حدود ۱۸ کیلومتر تا رسیدن به دریاچه راه دارید که می‌توانید آن را پیاده یا سوار بر قاطر و اسب‌های کرایه‌ای طی کنید. به طور کل در هر صورت برای رسیدن به دریاچه گهر چند ساعتی را قرار است پیاده روی کنید ولی شک نکنید که با طبیعت منحصر به فردش قطعا ارزش سفر و بازدید را دارد.

بهترین فصل سفر به دریاچه گهر

این دریاچه در همه فصول سال زیباست و طبیعت منحصر به فردی دارد، ولی با توجه به موقعیت کوهستانی آن می‌توان گفت بهترین فصل سفر به دریاچه گهر اواخر بهار تا اواسط تابستان است.

در بقیه ماه‌های سال معمولا هوای سردی دارد که سفر به آن نیازمند تجهیزات کامل است، به خصوص فصل زمستان که بیشتر کوهنوردان حرفه‌ای و مجهز راهی دریاچه می‌شوند. به هر صورت قبل از سفر حتما وضعیت آب و هوا را کنترل کنید که غافلگیر نشوید.

سفر به دریاچه گهر

از دریاچه گهر بیشتر بدانیم، در این دریاچه چه می‌بینیم

در حصار رشته کوه‌های سر به فلک کشیده اشترانکوه(معروف به آلپ ایران) دریاچه زیبای گهر یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین جهان قرار دارد. این دریاچه که آبی زلال و شفاف و فیروزه‌ای رنگ دارد به دو بخش گهر کوچک (کره گهر یا گهر پایین) و گهر بزرگ (کله گهر یا گهر بالا) تقسیم می‌شود.

گهر بزرگ حدود ۸۵ هکتار وسعت و بین ۴ تا ۳۰ متر عمق دارد و آب آن از چشمه‌های کوهستانی تامین می‌شود. ساحل گهر بزرگ دو قسمت ماسه‌ای و صخره‌ای دارد که قسمت ماسه‌ای شامل ضلع غربی و شرقی دریاچه می‌شود.

به فاصله حدود ۲ کیلومتر از گهر بزرگ گهر کوچک قرار دارد. آب این بخش که وسعتی برابر با ۵ هکتار دارد از رودخانه تاپله تامین می‌شود. دور تا دور گهر کوچک پوشیده از درختان بید است که جلوه‌ای ویژه به آن بخشیده‌اند. ضمن این که حدود ۲ متر عمق دارد و گاهی می‌توان کف دریا و حرکت ماهیان را در آن دید.

یکی دیگر از جذابیت‌های دریاچه گهر تنوع پوشش گیاهی و جانوری آن است. در اطراف این دریاچه حدود ۵۱۷ گونه گیاهی می‌روید که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سیب وحشی، زرشگ، گردو، شنگ، گون، انجیر، پسته، بادام، لاله واژگون، آویشن، بلوط، گلابی وحشی، زالزالک و انار اشاره کرد.

حیات وحش و گونه‌های جانوری دریاچه تنوع بالایی دارند و دلیلش هم این است که منطقه حفاظت شده است. حیواناتی مانند قوچ، بز، آهو، پلنگ، گراز، روباه، خرگوش و پرندگانی مثل شاهین، عقاب، کبک دری، کرکس و کوکو را می‌توان در این منطقه مشاهده کرد. همچنین غنی بودن زیستگاه این دریاچه باعث وجود ماهیانی نظیر ماهی زردپر، ماهی قزل آلای رنگین کمان و ماهی قزل آلای خال قرمز در آن می‌شود.

طبیعت دریاچه گهر

چرا دریاچه گهر خاص است

این دریاچه از وقوع یک زمین لرزه برزگ به وجود آمده و عمقی بین 4 تا 28 متر دارد که طول آن از چیزی حدود 1 ونیم کیلومتر فراتر نمی‌رود. با وجود این که آب این دریاچه ساکن است از آبی شفاف برخوردار است.

چه تفریحاتی در این منطقه ممکن است؟

یکی از تفریحاتی که که در دریاچه گهر محبوب است و رواج دارد ماهی‌گیری است. البته لازم است این را هم بدانید که ماهی‌گیری تا اواسط خرداد ماه ممنوع است و همچنین در سایر زمان‌ها با تک قلاب و گرفتن مجوز صید از واحد محیط زیست که در غرب مستقرند، ممکن است.

قایق سواری به وسیله تیوپ‌های بادی نیز در این منطقه ممکن است ولی حواستان باشد قایق بادی را خودتان باید ببرید چون اطراف دریاچه جایی نیست که آن را بخرید.

پیاده روی در طبیعت زیبای اطراف دریاچه گهر و کوهنوردی از دیگر تفریحاتی است که می‌توانید انجام دهید.

ماهی گیری در دریاچه گهر

لوازم مورد نیاز سفر

با توجه به این مسیر صخره‌ای و بافت کوهی دارد، می‌توان همراه داشتن لوازم کوهنوردی را توصیه نمود. داشتن کفش مناسب و باتوم کوه‌نوردی می‌تواند از وارد شدن فشار به زانو‌ها در طی مسیر جلوگیری کند.

اگر قصد این را دارید که شب را در طبیعت بگذرانید این کار را ترجیحا در فصل بهار و تابستان انجام دهید و داشتن کیسه خواب و پاور بانک برای شارژ کردن گوشی حتما نیازتان خواهد شد.

شب را کجا بمانیم؟

از آن‌جایی که افراد برای رسیدن به دریاچه گهر مسیری نسبتا طولانی را طی می‌کنند معمولا یک شب را کنار دریاچه می‌مانند.

برای اقامت در این منطقه باید وسایل کمپینگ (مانند چادر و کیسه خواب) را با خودتان ببرید. در بخش‌هایی از ساحل مکان‌های مشخصی برای چادر زدن تعبیه شده است که بهتر است دقیقا همان‌جا چادر بزنید تا امنیت شما توسط نگهبانی تامین شود. این را هم یادتان باشد که دریاچه معمولا در همه ماه‌های سال شب‌های سردی دارد پس لباس کافی و مناسب برای خود بردارید.

مهم‌ترین نکته این است که یادمان باشد طبیعت چهره زیبای خود را هیچ گاه از ما دریغ نمی‌کند و ما هم باید در حفظ این زیبایی نهایت تلاش خود را بکنیم.

به عنوان سخن آخر یادآوری کنیم وسایلی که باید همراه خود ببرید شامل کفش مناسب(به دلیل پیاده روی طولانی)، پاوربانک، غذای کنسروی و مقداری خوراکی، چراغ قوه، چادر و کیسه خواب و لباس مناسب و کافی می‌شود.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب