دریاچه آهنگ حوالی شهر فیروزکوه ، بهشتی در ۱۰۰ کیلومتری تهران

0

در مسیر دریاچه آهنگ


اصلا می دانید دریاچه آهنگ کجاست ؟ در جدال با روزمرگی همیشه ذهن ما بدنبال پیداکردن حیاط خلوتی ست که بتواند چند ساعتی را در آن تفکر کند و به تماشای خود بنشیند که شاید در همین دیدن بتواند بخشی از ذهن خسته ی خود را از معادلاتی که زایده ی شهرنشینی ست رها سازد و نفسی عمیق بکشد .

آیا برای رهایی آماده اید؟
چشمانتان را ببندید و از شهر خارج شوید بمقصد دریاچه ای در کوهستان. دریاچه آهنگ

به کجا؟
ازدریاچه آهنگ که بپرسین سمت کوه را نشانتان می دهد که در این سوی دره روستای سرسبز سیمین دشت و در آن سویش بیابانی خشک.
از شرق تهران که خارج شوید وارد جاده فیروزکوه می شوید جاده ای که پر از شگفتی ست و مسیر بسیار خوبی برای ماجراجویی های آخر هفته است. چراکه در طول این جاده از ابتدای مسیر تا قائم شهر پر از دریاچه و رودخانه و آبشار و جنگل و هزار هزار دیدنی دیگر که گشت و گذار در هرکدامشان خاطره ای می سازد ماندگار.
پس از شهر دماوند و در ۳۵ کیلومتری فیروزکوه در جاده تابلو یی میبینید به نام سید آباد که بعد از آن در سمت راستتان به جاده ای می بینید که رویش نوشته بطرف کلارک و رودافشان مشهد و حصاربن و این ابتدای راهی ست که شما را به دریاچه آهنگ می رساند.

دریاچه آهنگ در  نزدیکی فیروزکوه

اگر در فصل بهار وارد این جاده خلوت اما پر پیچ و خم شوید با مناظری روبرو میشوید که بی شک چشمانتان برق خواهد زد از آنهمه زیبایی درختان سرو و بید بلندی که در کنار جاده همچون میزبانی مشتاق برایتان دست تکان می دهد و در کنار آن مرتع های سرسبز و باغاتی که پر از درختان گردو و گیلاس و سیب است و صدای پرندگانی که برایتان آواز بهار سر می دهند.
این تصویر ورودی بهار است به دریاچه آهنگ، در تابستان غرق در خنکای نسیمی می شود که لابلای درختان می چرخد تا با آمدنتان تمام گرمایی که از شهر به تنتان مانده را خنک کنند.
و اما پاییز که دریایی از رنگ می شود . برق می زند طلایی هایی که بی شک تمامشان عیاری بی قیمت دارند و در زمستان تمام این جوش و خروش به خواب می رود که فرصت مناسبی ست برای دیدن چرخش این زمانه.
و این تنها بخشی از راه بود که شما را به روستای زیبای سیمین دشت می رساند حوالی دریاچه آهنگ.

سیمین دشت


روستایی آباد و پر آب و البته با آب و هوایی کوهستانی . روستای سیمین دشت با جمعیتی حدود ۱۰۰ خانوار قدمتی دارد که قطوری و بلندی چناری که در مسجد جامع این روستا ریشه کرده است .مسجدی که مشتاقان دیدن مراسم تعزیه خوانی اش در محرم خودشان را از شهر های دور و نزدیک به آنجا می رسانند تا شاهد آن باشند .
گویش مردم اغلب فارسی ست اما بدلیل مهاجرت فراوان رگه هایی از گویش مازنی را نیز می توان در بین اهالی روستا دید که حتما در این میان دیدن پوشش زنان قدیمی روستا با روسری های سفید بلند به همراه دامن های قرمز و گلدار نیز می تواند جالب باشد.
پیشه اغلب مردم روستا کشاورزی و دامپروری ست که البته این روزها بدلیل استقبالی که گردشگران از این منطقه می کنند مردم روستا برای محیا کردن فضایی آرام و صمیمی برای مسافران در تلاشند و این نکته را می توانید از پلاکادر ها و بنر هایی که با مضمون اجاره ویلا ویا باغ در طول مسیر در امتداد جاده نصب شده ببینید.
بعد از گذشتن از سیمین دشت به مزرعه پرورش ماهی قزل آلایی می رسید که سید حمید مالک و عاشق آنجاست . سیمین قزل
که شاید بدون اغراق یکی از لذیذترین ماهی های فزل آلایی باشد که تا آنروز تجربه کرده باشید.
در نزدیکی مزرعه پرورش ماهی حتما ریل راه آهن توجهتان را به خودش معطوف می کند . در سالهای گذشته آن زمان که هنوز مسیر دسترسی روستا به جاده اصلی آسفالت نشده بود مردم روستا برای رفت و آمد از این ایستگاه راه آهن استفاده بیشتری می کردند و در واقع مایحتاج روستا از این ایستگاه راه آهن به دستشان می رسید که البته امروز هم ایستگاه سیمین دشت دایر بوده و کسانی که از تهران به مقصد گرگان سوار بر قطار می شوند حتما در این ایستگاه توقف خواهند داشت.
از اینجای مسیر به بعد داستان کمی فرق می کند و در اولین قدم این را بدانید که از اینجا به بعد دیگر مسیر آسفالت نیست و شما باید پا در مسیری خاکی بگذارید که البته این نکته که بسته به شرایط جاده در بعضی روزها حتی با ماشین سواری نیز می توان تا کناردریاچه آهنگ رفت ولی بعضی از روزها بدلیل بارش باران و ناهموار شدن جاده حتما باید با ماشین آفرود به دل جاده زد که البته بدون شک پیاده روی در این جاده تادریاچه آهنگ خالی از لطف نیست ، چراکه دانستن این موضوع که هر چه سرعت سفر آهسته تر باشد سفر پر ماجرا تر و خاطره انگیز تر خواهد شد بر کسی پوشیده نیست .

سفری خاطره انگیز به سیمین دشت و دریاچه آهنگ

به هر حال اگر قصد پیاده روی دارید حتما به میزان کافی آب بهمراه داشته باشید و از مسیر جاده خارج نشوید و خودتان را برای حدود ۲ ساعت پیاده روی آماده کنید.
کمی که از مسیرتان به سمت دریاچه آهنگ بگذرد ، در میانه راه در سمت راستتان چشمانتان به کوهی می خورد به نام بزکوه که بدلیل فرسایش های متداول تبدیل به اثری هنری شده است که قطعا زمان زیادی را محو تماشایش خواهید شد. پس از پایان شیب نسبتا تندی که در ابتدای مسیر با آن روبرو می شوید به دشت بی آب و علفی می رسید که نشانه هایی از زندگی عشایر در آن به چشم می خورد که بی آبی و خشکسالی از درختان بلند قامتش تنه هایی خشکیده و از خانه هایش خرابه هایی ترسناک به جای گذاشته است.

به دریاچه آهنگ رسیدیم


پس از گذر از این دشت بی آب و علف پا در کوهستانی خشک می گذارید که انتظار هر چیزی را می توان ازش داشت جز دریاچه ای با آب فیروزه ای رنگ در دل کوهستان
دریاچه آهنگ که از چشمه هایی از دل کوهستان و همچنین بارش های منطقه ای تغذیه میشود ، در میان دریاچه های آن منطقه از پر آب ترین ها محسوب می شود. البته که این دریاچه زیبا نیز مانند دیگر منابع آبی ما بشدت  در خطر خشک شدن قرار دارد که این را می توان به وضوح از عکسهای هوایی که در ۵ سال گذشته از این دریاچه گرفته شده مشاهده کرد.
آب دریاچه آهنگ حاوی املاح معدنی زیادی می باشد و همین املاح تقریبا آب را غیر قابل شرب کرده اند اما شنا کردن در این دریاچه از اتفاقاتی ست که باید تجربه آن را در دفتر خاطراتتان ثبت کنید آبی بشدت سرد که کاملا خستگی راه را از تنتان می زداید.
در اطراف دریاچه آهنگ درختچه هاییست که می توانید در زمان ظهر به سایه شان پناه ببرید .
جالب است بدانید که پشت این دریاچه آهنگ دریاچه دیگری ست که کمی کوچکتر است که به قولی خواهردوقولوی دریاچه آهنگ محسوب می شود. این دو دریاچه همجوار توسط سفره های کف دریاچه به یکدیگر آبرسانی می کنند.

دریاچه آهنگ و دنیای زیر آب آن


دریاچه آهنگ و دنیای زیر آب آن

کسانی که به غواصی علاقه مند هستند نیز می توانند در این دریاچه تجربه ای بی نظیر داشته باشند چرا که در اعماق این دریاچه زیستگاه دنیایی از گیاهان آبی و همچنین آبزیان کوچکی ست که دنیای زیر آب دریاچه آهنگ را شگفت انگیز کرده است .  علاقه مندان به عکاسی در شب می توانند در اطرافدریاچه آهنگ یک دل سیر عکاسی کنید چرا که  بر فراز یکی از مرتفع ترین تپه های آن منطقه ایستاده اند و تا کیلومتر ها آنطرف تر خبری از نور چراغهای شهری نیست.
حال تصمیم با شماست که آخر هفته ی خود را همچنان در شهر بمانید یا با کمی ماجراجویی دل به طبیعت بزنید و از زمان کوتاهی که زندگی در اختیار شما قرارداده بیشترین استفاده را بکنید.
اگر قصد سفر به دریاچه آهنگ را داشتید برای شب ماندن و اجاره اقامتگاه بهترین مکان سیمین دشت و شهر فیروزکوه است.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب