دریاچه ارواح، دریاچه‌ای بکر در آغوش جنگل‌های ممرز شمال

2

احتمالا با شنیدن نام دریاچه ارواح یاد فیلم‌های ترسناک و تخیلی بیافتید؛ یک دریاچه مرموز، مه‌آلود، تاریک و با صداهایی عجیب. باید بگوییم که چنین دریاچه‌ای فقط در فیلم و سریال‌ها نیست و در شمال ایران، وقتی در سفر به نوشهر زیبا هستید، می‌توانید دریاچه‌ای عجیب و مرموز را ببینید که شما را به دنیای خیال‌انگیزی می‌برد.

دریاچه یا تالاب ارواح نوشهر که با اسم دریاچه ممرز نیز شناخته می شود، منطقه‌ای عجیب است که به‌دلیل ظاهر خاص دریاچه، اجساد درختان و آب و هوای وهم‌انگیز این منطقه، به بهشتی برای دوست داران ماجراجویی‌های ترسناک تبدیل شده است. در این مقاله از بلاگ شب می‌خواهیم سفری به این دریاچه رازآلود داشته باشیم و پرده از راز ارواح این دریاچه برداریم! با ما همراه باشید.

دریاچه ارواح کجاست؟

دریاچه ارواح نوشهر، در فاصله حدود ۵۰ کیلومتری شهر نوشهر و نزدیک به جنگل سیسنگان و روستای صلاح الدین کلا قرار دارد. در میانه جنگل ممرز که به جنگل ارواح معروف است، می‌توانید دریاچه مرموز ارواح را در میان مه پیدا کنید.

مسیر دسترسی به دریاچه ارواح

مسیر دسترسی به دریاچه ارواح

برای رسیدن به دریاچه ارواح باید ابتدا خود را از جاده ساحلی به روستای ونوش برسانید. برای این کار در جاده نوشهر-محمودآباد (لاین نوشهر به سمت محمودآباد) قرار بگیرید. پس از عبور از جنگل سی‌سنگان،‌ در روستای صلاح‌الدین کلا وارد جاده نوژن به سمت روستای ونوش شوید. خروجی روستای ونوش را رد کنید و مسیر مستقیم را ادامه دهید.

در انتهای مسیر به بخشی خاکی و یک دوراهی می‌رسید. مسیری که به سمت دریاچه می‌رود توسط نگهبانی کنترل می‌شود. تابلوهای راهنما و افراد محلی نیز در مسیر می‌توانند به شما در رسیدن به مقصد کمک کنند. همچنین برای یافتن بهترین مسیر بهتر است از مسیریاب‌ها استفاده کنید. در انتهای مسیر نیز باید بخشی را پیاده طی کنید تا به دریاچه برسید.

چرا دریاچه “ارواح”؟ مه‌آلود و مرموز!

چرا دریاچه ارواح همیشه مه‌آلود است؟

دلیل نام‌گذاری این دریاچه، جو خاص آن است. سکوت عجیب حاکم بر فضا، صدای جانوران مختلف اعم از پرندگان و حیوانات وحشی، تنه و لاشه درختان ممرز که حالا یا در دریاچه شناورند یا تکه‌هایی از آن‌ها باقی مانده در کنار مه غلیظی که در بیشتر مواقع دریاچه را در خود فرو برده است، همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا این دریاچه به دریاچه ارواح معروف شود.

این دریاچه به دلیل تفاوت دمایی خود با محیط اطراف (با ورود به محوطه دریاچه کاهش دما را به وضوح حس می‌کنید!) و صد البته قرار گرفتن در میان جنگلی انبوه از درختان مختلف، در بیشتر مواقع مه آلود است و ذرات ریز آب نمی‌توانند از این محوطه آزاد شوند. گویی دریاچه تمامیت خود را سخت نگه‌داشته است و نمی‌گذارد حتی قطره‌ای از آن جدا شود.

حیوانات دریاچه ارواح

حیوانات دریاچه ارواح

دریاچه ارواح و جنگل ممرز، در یک منطقه حفاظت شده قرار دارند. دلیل این امر نیز وجود حیوانات مختلف وحشی در کنار بافت جنگلی این منطقه است. در این جنگل می‌توانید انواع پرندگان، گراز، سگ‌های وحشی، مار و حیوانات خزنده را در کنار انواع ماهیان و دوزیستان پیدا کنید.

به‌خاطر داشته باشید که وجود این حیوانات تهدید محسوب نمی‌شود اما بهتر است هنگام سفر به این دریاچه جانب احتیاط را رعایت کنید و تجهیزات ایمنی را همراه داشته باشید. این نکته را نیز فراموش نکنید که این ما هستیم که به قلمرو حیوانات وارد شده و می‌شویم؛ پس در حفظ محیط زندگی آن‌ها بکوشیم و به خطری برای آن‌ها تبدیل نشویم.

صدای دریاچه ارواح

صدای دریاچه ارواح

در کمال ناباوری باید بگوییم که هیچکس تابه‌حال در این دریاچه روح ندیده است! اما سکوت خاص اطراف دریاچه در ترکیب با صدای حیوانات مختلفی که در این منطقه زندگی می‌کنند، حالتی وهم‌آلود ایجاد می‌کند. شاید بتوانیم بگوییم که دلیل بکر بودن منطقه هم همین است؛ در سالیان قبل، اهالی منطقه اعتقاد داشتند که صدای خاص این دریاچه به دلیل وجود ارواح است و همین موضوع باعث میشد تا کمتر کسی به آن‌جا مراجعه کند.

سفر به دریاچه ارواح

سفر به دریاچه ارواح نوشهر

اگر قصد سفر به این دریاچه جذاب را دارید، بهتر است قبل سفر به برخی نکات توجه کنید. برای مثال بهتر است بدانید که چه وسایلی را نیاز دارید، بهتر است چه زمانی حرکت کنید، چه مسیری در پیش رو دارید و کجا می‌توانید اقامت کنید.

همانطور که چندین بار اشاره کردیم دریاچه ارواح در میان جنگل است؛ مسیر رسیدن به این دریاچه نیز پیچ و خم زیادی دارد و باید حتما خودرو مناسبی برای طی این مسیر داشته باشید. همچنین به دلیل دور بودن دریاچه از امکانات شهری و رفاهی، بهتر است صبح زود به سمت دریاچه حرکت کنید و قبل از تاریکی نیز برگردید.

برای اقامت در نزدیکی دریاچه ارواح می‌توانید از سایت شب نسبت به اجاره ویلا و اقامتگاه را در شهرهای نزدیک مانند نوشهر، رویان یا نور اجاره کنید و اقامتی بی‌دغدغه را با کیفیت بالا تجربه کنید.

امکانات و لوازم مورد نیاز در دریاچه ارواح نوشهر

امکانات لازم در دریاچه ارواح

برای رفتن به این دریاچه، باید بکر بودن منطقه را در نظر داشته باشید. تقریبا هیچ امکانات رفاهی نمی‌توانید در این محل پیدا کنید پس باید با تجهیزات و لوازم کامل به آ‌ن‌جا بروید. مواردی که نیاز است حتما به همراه داشته باشید عبارتند از آب به مقدار کافی، دستمال کاغذی، مواد غذایی (ترجیحا غیر گوشتی تا حیوانات وحشی را به خود جذب نکنید)، کفش مناسب پیمایش و لباس گرم.

البته اگر قصد شب‌مانی و کمپ دارید باید تجهیزات کمپ نیز به همراه داشته باشید. چادر دوپوش، زیرانداز، پاوربانک، چراغ قوه و وسایل برپایی آتش، اسپری ضد حشرات و وسایل ایمنی در برابر حیوانات از مهم‌ترین ابزاری هستند که باید به همراه داشته باشید.

جهت اجاره ویلا نوشهر کلیک کنید.

دیدنی های اطراف دریاچه ارواح

دیدنی های اطراف دریاچه ارواح

در نزدیکی دریاچه ممرز روستاها و جاذبه‌های مختلفی قرار دارند که می‌توانید در سفر به این منطقه از آن‌ها دیدن کنید. سد آویدر، پارک جنگلی و ساحلی سیسنگان، جنگل ممرز، آبشار کیامید و … از بهترین دیدنی‌های اطراف دریاچه ارواح هستند. همچنین می‌توانید در اطراف دریاچه یک جنگل پیمایی ناب را تجربه کنید.

بهترین زمان سفر به دریاچه ارواح نوشهر

بهترین زمان سفر به دریاچه ممرز

از آنجایی که دریاچه ارواح در میان جنگل قرار دارد و هوای این منطقه نسبت به اطراف خنک‌تر است، شاید بتوانیم بهترین فصل سفر را نیمه اول سال معرفی کنیم. البته در کنار خنکی هوا، در نیمه اول سال بارش کمتر است و احتمال بروز مشکل در رفت و آمد کاهش پیدا می‌کند و می‌توانید بدون تجهیزات سفری سنگین نیز به این دریاچه سر بزنید.

اما اگر تمایل داشتید در فصل دیگری سفر کنید بهتر است قبل از سفر از توانایی خودرو برای طی مسیر پرپیچ و خم و گل آلود مطمئن شوید و تجهیزات ایمنی و سفر را نیز به همراه داشته باشید.

سوالات متداول:

دریاچه ارواح کجا قرار دارد؟

دریاچه ارواح در 50 کیلومتری نوشهر و روستای ونوش قرار دارد.

چرا دریاچه ارواح همیشه مه‌آلود است؟

بافت متراکم درختان در جنگل ممرز، دمای این منطقه را پایین‌تر از سایر مناطق نگه‌ داشته است و رطوبت نیز معمولا به‌صورت مه در دریاچه باقی می‌ماند.

چه زمانی بهتر است به دریاچه ارواح سفر کنیم؟

بهترین زمان سفر به دریاچه ارواح به‌خصوص برای اولین بار یا همراه خانواده نیمه اول سال است. در نیمه دوم باید با تجهیزات کامل سفر کنید.

2 پاسخ
  1. گیتی نظر داده:

    واااای چقدر خوشگل به نظر میاد از عکس ها آدم حس میکنه هواش سبکه

    1. فؤاد جاودان نظر داده:

      عالیه و بسیار دیدنی

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب