سوغاتی های استان اصفهان

1
استان اصفهان یکی از پربازدید ترین شهرهای ایران است و سالیانه گردشگران زیادی را از ایران و سایر نقاط دنیا جذب می کنند.سوغاتی‌های اصفهان بسیار متنوع و ارزشمند هستند. از انواع شیرینی های سنتی گرفته تا بهترین صنایع دستی برای این شهر زیبا و دیدنی است. همیشه بخش هیجان انگیز هر سفری خرید سوغاتی است و با خرید سوغات  خاطرات خوش را در ذهن اقوام و دوستان خود می گذاریم. امروز تصمیم به معرفی این سوغاتی های خوشمزه داریم با ما همراه باشید.

سوغاتی های اصفهان

گز اصفهان

تهیه گز در این شهر قدمتی چندین ساله دارد. گز را می توان معروف ترین سوغات اصفهان نامید. در تهیه گز از انگبین استفاده می شود.  گز انگبین به  ریشه گیاهی  به اسم بته یا درخت گز گفته می گردد. این درخت در حدود دو متر ارتفاع دارد و در مناطق  خوش و آب وهوای بختیاری و خوانسار در دامنه کوه ها رشد می کند. در انتهای تابستان محصول این درخت برداشت می شود و دانه هایی زرد و براق  مانند دانه ارزن از ساقه های این درخت بیرون می زند.  برای طبخ گز اصفهان  از ۵۰ درصد دانه های گز گیاهی ، شکر و  مغز پسته یا بادام  استفاده می گردد.

گز اصفهان

انواع گزها

گز لقمه ای: بعد از تهیه گز آن را با یک دستگاه مخصوص به قطعه های همسان و یک شکل برش می دهند. گز آردی: گز را در ابتدا به شکل گلوله در آورده و بعد به کمک دستگاه پرس آن را به اشکال دایره و مربع و… برش می دهند. سپس این گز را در بستر آرد قرار می دهند تا سطح چسبنده  گز با آرد پوشش داده شود. گز سکه ای: تقریبا شبیه گز آردی است ولی پس از  درست شدن آن ها را به شکل های کوچک مانند سکه در می آورند. گز برشی: بعد از تهیه مواد و پیش از بسته بندی کردن  گز توسط دستگاه های ویژه به گونه برش داده می شود که مغز داخلش  نمایان باشد.

پولکی اصفهان

این شیرینی خوشمزه در اصفهان با شکل‌های بسیار متنوعی در دسترس است. خلاقیت در پخت این شیرینی بسیار بالاست اما ترکیب اصلی‌اش شکر، هل و کنجد است. پولکی یکی از شیرینی های معروف و مخصوص شهر اصفهان و جذاب ترین سوغاتی اصفهان می باشد. پولکی شیرینی است از خانواده ی آب نبات که در گذشته به آن آب نبات پولکی می گفتند. پولکی به معنای پولک مانند است و در واقع اسم کاملاً متناسب با شکل ظاهریش انتخاب شده که به صورت قطعات گرد، کوچک، نازک و شبیه سکه ی فلزی می باشند.

پولکی اصفهان

شیرینی برشتوک اصفهان

برشتوک یکی دیگر از شیرینی های خوشمزه در اصفهان است که به عنوان سوغات ناب شهر اصفهان از آن یاد می شود. مواد اولیه این شیرینی آرد نخودچی و آرد گندم است، این شیرینی در اشکال مستطیلی و لوزی در بسته بندی های خاص خود عرضه می شود. شیرینی برشتوک در شهرهای مختلف ایران به نام های گوناگونی تهیه می شود، شیرینی برشتوک اصفهان به دلیل مهارت در طبخ و مواد اولیه مناسب جزو سوغاتی های خوشمزه این استان قرار می گیرد. مواد اولیه برشتوک از آرد نخودچی، پودرقند، هل و روغن جامد می باشد، از مغز پسته و گردو برای تزئین استفاده می شود. در این شیرینی تخم مرغ استفاده نمی شود و این یکی از رازهای سبکی آن است.

شیرینی برشتوک اصفهان

یکی دیگر از انواع برشتوک، برشتوک نخودچی می‌باشد که از لذیذترین شیرینی‌ها و سوغات اصفهان است که پایه‌ی اصلی مواد آن آرد نخودچی است. این شیرینی بافت نرمی داشته و به‌وفور در شیرینی‌پزی‌های این استان به چشم می‌خورد. برشتوک یک سوغات منحصربه‌فرد، لذیذ و خوش عطر است.

برشتوک نخودچی

جوز قندی اصفهان

یکی دیگر از سوغات اصفهان، جوزقند یا جوز قندی میوه ای است که پس از خشک شدن درون آن را با گردوی خرد شده و خاک قند پر می‌کنند. جوز قندی نیز یک نوع شیرینی محسوب می شود که به دست زنان اصفهانی و نراقی درست می شوند. جذابیت این شیرینی مغذی و پر انرژی نحوه تهیه آن است. سخت بودن مراحل ساخت و تهیه مواد اولیه با کیفیت بالا از مهم ترین ویژگی های این سوغاتی می باشد. این سوغاتی به دلیل دارا بودن مواد ناب و کالری بالا، انرژی زیادی از خود آزاد می کند که موجب می شود از آن به عنوان یک وعده غذایی کامل یاد کنند. این شیرینی سنتی را در شب یلدا و برای دورهمی و جشن آماده می کنند. انواع جوزقندی عبارتند از : آلویی، هلویی، انجیری، امرودی، گلابی، گنجونی و الگی می باشد

جوز قندی اصفهان

نبات

نبات جزو شیرینی‌های قدیمی سفره ایرانیان است و پایه ثابت سوغاتی‌های شهر اصفهان، استان اصفهان در کل در صنعت شیریجات تنوع بسیار و قدمت دیرینه‌ای دارد. نبات سفید، نبات زرد و زعفرانی با اشکال گوناگون را می‌توان در هر مغازه‌ای در استان اصفهان به راحتی یافت. پایه اصلی تولید نبات، شکر است که در کافه رستوران‌های اصفهان نیز در کنار نوشیدنی به عنوان جایگزین شکر با آن از شما پذیرایی می‌کنند.

نبات اصفهان

عسل اصفهان

عسل یکی دیگر از سوغات شهر اصفهان می‌باشد که از دشت‌ها و گیاهانی که خاص این منطقه هستند و در آن می‌رویند تهیه می‌شود. اکثر این نوع عسل ها خواص دارویی نیز دارند و می‌توانند سوغات خوبی برای عزیزانمان باشند. عسل شبدر، یونجه، فندوق و غدار برخی از آن‌ها هستند.

عسل اصفهان

شیرینی کرکی

یکی از خوشمزه‌های سوغات اصفهان، شیرینی کرکی است که از ترکیب چند مدل آرد در تهیه آن استفاده می‌شود. شباهت بسیاری به شیرینی برنجی دارد و در اعیاد و مناسب‌ها نیز از آن استفاده می‌شود.

شیرینی کرکی اصفهان

شیرینی برنجی

یکی از ساده ترین دست پخت‌ها مربوط به نان برنجی است که از ترکیب آرد و گلاب، زعفران و هل چند ماده مغذی دیگر تهیه می‌شود. روی این شیرینی که جزو محبوب‌ترین‌های سوغات اصفهان نیز می‌باشد تخم خرفه می‌پاشند که هم جنبه زیبایی دارد و هم جنبه غذایی و دارویی.

شیرینی برنجی

سوهان عسلی اصفهان

سوهان عسلی سوغات سایر شهرهای کویری کشور نظیر کرمان و قم نیز می‌باشد. اما سوهانی عسلی که در اصفهان و به عنوان سوغات اصفهان تهیه و شناخته می‌شود از کره حیوانی تهیه می‌شود که هم ماندگاری بیشتری نسبت به سایر سوهان‌ها دارد و تردتر و خوشمزه‌تر نیز می‌باشد. در سوهان برای تزیین از خلال‌های پسته یا بادام نیز استفاده می‌شود.

سوهان عسلی اصفهان

خاتم کاری

صنایع دستی اصفهان نیز همانند خوراکی‌های خوشمزه‌اش شهرت زیادی دارد. خاتم کاری یکی از آن آثار و سوغات می‌باشد که به معنی رسم اشکال هندسی خاصی در سطوح مختلف است که تماما با دست انجام می‌شود و حاصل صرف زمان بسیاری است. به همین دلیل این آثار ارزش بسیار نفیسی دارند.

صنایع دستی خاتم کاری اصفهان

مینا کاری

میناکاری که به میناسازی و میناگری نیز از آن یاد می‌شود به خلق آثاری بر روی مس، طلا، نقره و سفال می‌گویند که بالاترین سطح کیفیت و هنر را صرفا می‌توان در میناکاری بر روی طلا به دلیل خواص این فلز گرانبها دید. امروزه عمده نقض‌های مینا بر روی سفال و ظروف سفالی انجام می‌شود.

میناکاری

کاشی سازی و سفالگری اصفهان

اصولا تمامی شهرهای مرکزی کشور به دلیل قرار گرفتن در منطقه کویری در این صنعت فعال هستند. کاشی سازی و سفال‌گری اصفهان نیز همانند سایر شهرهای همجوارش قدمتی چند هزار ساله دارد. علت آن هم مساعد بودن خاک این مناطق برای استفاده در این صنعت می‌باشد. امروزه از سفال استفاده چندانی نمی‌شود و صرفا به عنوان سوغات و صنایع دستی اصفهان برده خواهند شد ولی کاشی همچنان مصرف بسیاری دارد که اصفهان نیز بخش عمده‌ای از این نیاز را بر طرف می‌کند.

سفال گری و کاشی سازی اصفهان

پارچه های قلمکار

پارچه‌های قلمکار، پارچه‌هایی بسیار نفیس که تمام نقش‌هایی با دست بر روی آن حک ‌می‌شوند و به عنوان سوغات و صنایع دستی اصفهان قلمداد می‌شود. این پارچه در قدیم به عنوان پارچه‌های اشرافی شناخته و برای تهیه لباس مردان، زنان و پادشاهان از آن برای دوخت استفاده می‌کرده‌اند. امروزه نیز جزو نفیس‌ترین پارچه‌ها هستند که در آن بعضا از ابریشم نیز استفاده می‌شود. پارچه های قلمکار اصفهان

اجاره آپارتمان و سوئیت پیشنهادی در اصفهان

1 پاسخ
  1. […] غذاها و سوغات های اصفهان […]

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب