جاهای دیدنی تبریز در فصول مختلف (کاملترین لیست + آدرس)

0

اگر به تاریخچه شاعران و عارفان ایرانی نگاه کنید، قطعا اسم تبریز در میان زادگاه این بزرگان به چشم می‌آید. شهر تبریز یکی از زیباترین شهرهای ایران و مرکز استان آذربایجان شرقی است. این شهر زیبا در بخشی شمال غربی ایران و در نزدیکی چندین قله و رشته کوه قرار دارد و از همین جهت، آب و هوای نسبتا سردی دارد. در این مقاله می‌خواهیم در سفر به شهر شاعران، جاهای دیدنی تبریز را باهم مرور کنیم؛ از ائل گلی و مقبره الشعرا شروع کنیم و به آبشارها و طبیعت اطراف تبریز می‌رسیم. با ما در این سفر همراه باشید.

تاریخچه تبریز

سفر به تبریز

تبریز از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است که در دوره‌های مختلف تاریخ، نقش پررنگی در حوادث سیاسی، علمی و … داشته است. تبریز در دوره‌ حکومت‌های مختلف مانند صفویان، پایتخت کشور بوده است و در طول حیات خود تا به امروز، حوادث مختلف و گاها مهیبی را از سر گذرانده است. زیربنای اصلی تبریز فعلی از زمان اشکانیان باقی مانده و در طول سال‌ها، زلزله‌هایی مانند زلزله سال ۲۴۴ و زلزله ۱۱۹۳ هجری این شهر را تا نابودی کامل کشانده‌اند.

تبریز در حال حاضر مرکز استان آذربایجان شرقی و سومین شهر بزرگ کشور است. این شهر زیبا مهد علم و هنر است و چندین دانشگاه و تعداد زیادی از جاهای دیدنی تبریز امروزه مسافران زیادی را به خود جذب می‌کنند.

جهت اجاره ویلا در تبریز اینجا کلیک کنید.

بهترین فصل سفر به تبریز

از آن جایی که تبریز آب و هوای سردی دارد و در تابستان هم نقاط ییلاقی آن خنک هستند، بهترین فصل سفر به آن، اواسط بهار تا اواخر تابستان است. تبریز می‌تواند یکی از بهترین مقصد‌ها برای سفر در تابستان باشد. با آغاز پاییز سرمای هوا شروع می‌شود و زمستان‌های سرد و پوشیده از برف مشخصه اصلی تبریز هستند. با این وجود زمستان‌های این شهر هم جذابیت‌های خاص خود را دارد.

جاهای دیدنی تبریز در بهار

در فصل بهار تبریز هوای معتدل و مطلوبی دارد که خنکای آن، برای قدم زدن در خیابان‌ها و بناهای جذاب مناسب است. شاید بهترین جاهای دیدنی تبریز در بهار خیابان تربیت تبریز، ائل گلی، باغ فتح آباد، مقبره الشعرا و … باشند. اما در کنار همه این‌ها جاذبه‌های دیگری هم هست که می‌توانید در بهار تبریز تجربه کنید.

جاهای دیدنی تبریز در تابستان

تابستان هوای تبریز کمی به گرمی می‌رود اما همچنان برای گذران وقت مناسب است. این گرمای مطلوب، بهترین فرصت را برای دیدن طبیعت اطراف شهر فراهم می‌کند. گورستان پینه شلوار، کویر قوم تپه، آبشار اسکندر، سد امند و …. از مناسب‌‌ترین جاهای دیدنی تبریز در تابستان هستند. البته اگر بخواهید می‌توانید از تبریز فراتر بروید و در طبیعت آذربایجان بگردید و این طبیعت بکر را با تمام وجود در آغوش بگیرید. جنگل‌های ارسباران و کلیبر، رصدخانه مراغه، روستای کندان و .. از جاهای دیدنی آذربایجان شرقی هستند.

جاهای دیدنی تبریز در پاییز

پاییز در تبریز

با شروع پاییز، هوای شهر رو به خنکی می‌رود و باد و باران و زردی برگ درختان، زیبایی فضا را دو چندان می‌کند. قدم زدن در ائل گلی، خیابان تربیت، بازار بزرگ تبریز و … از تفریحات پاییزی شهر زیبای تبریز است.

جاهای دیدنی تبریز در زمستان

همانطور که در ابتدا گفتیم، تبریز شهری سردسیر است و زمستان‌های پر برف و سردی دارد. اگر اهل سرما هستید و سوز برف اذیتتان نمی‌کند، تبریز در این فصل نیز زیبایی‌های خاصی برای عرضه دارد و پیست اسکی پیام در نزدیکی تبریز، دریاچه ائل گلی با منظره پوشیده از برف زمستان، تله کابین عون ابن علی و … از جاذبه‌های این شهر زیبا در زمستان هستند. فقط باید توجه داشته باشید که در سفر به تبریز در زمستان، حتما تجهیزات مناسب سفر زمستانی و چندین لباس گرم به ‌همراه داشته باشید.

جاذبه‌ها و جاهای دیدنی تبریز

در ادامه می‌خواهیم جاهای دیدنی تبریز را باهم ببینیم و گشتی در این شهر تاریخی و زیبا بزنیم. اگر قصد سفر به تبریز را دارید، بهتر است از قبل چندین روز را برای سفر خود مشخص کنید و به فکر اجاره ویلا و سوئیت در تبریز باشید، چرا که با داشتن این حجم از زیبایی، تبریز حداقل یک هفته شما را در دام جاذبه‌های خود اسیر می‌کند.

ائل‌گلی تبریز

ائل گلی

ائل گلی یا دریاچه مردم، یکی از زیباترین جاهای دیدنی تبریز است که در بخش غربی شهر قرار دارد. دریاچه و پارک ائل گلی، که در گذشته شاه گلی نام داشتند، یک منطقه زیبا برای پیاده روی و دیدن مناظر طبیعی، در کنار عمارتی تاریخی است که به دوران قاجار برمی‌گردد. دریاچه ائل گلی نیز به زمان آق قویونلوها و صفویه برمی‌گردد.

آدرس: تقاطع خیابان فردوس و شهید باکری، بلوار ائل گلی

بازار تبریز

بازار بزرگ تبریز

بازار تبریز از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی تبریز است که با قدم زدن در آن، حال و هوای سالیان گذشته را تجربه می‌کنید. بازار تبریز در مرکز شهر تبریز، بین رودخانه قره چای و خیابان جمهوری اسلامی قرار دارد. در بازار تبریز، راسته‌های مختلفی وجود دارند و گردش در این بازار ممکن است یک روز از شما زمان ببرد.

آدرس: از خیابان جمهوری اسلامی، خیابان دریایی، خیابان آزادگان و خیابان راسته کوچه می‌توانید به بازار تبریز برسید.

مقبره‌ الشعرا؛ بهار شاعران

مقبره الشعرا

اگر از افراد مختلف بخواهید تبریز را با یک بنا تعریف کنند، اکثرا به مقبره الشعرا اشاره می‌کنند. مقبره الشعرا از شناخته‌شده‌ترین جاهای دیدنی تبریز است که آرامگاه شاعران و عارفان بسیاری از قرون گذشته تا معاصر است. از جمله افرادی که در این آرامستان قدیمی دفن هستند می‌توانیم به خاقانی، اسدی طوسی، دکتر مهدی روشن ضمیر و شهریار اشاره کنیم. البته آرامگاه افرادی که در قرون گذشته در این مکان دفن شده‌اند، به دلیل تغییرات جوی و زلزله‌های متعدد تقریبا از بین رفته و تنها نامی از آن‌ها باقی مانده است.

مقبره الشعرا در خیابان ثقه الاسلام و تکیه حیدر قرار دارد.

مسجد کبود

مسجد کبود

مسجد کبود تبریز، از جاهای دیدنی تبریز است که از زمان قراقویونلوها (قرن ۹ هجری) باقی مانده است. این مسجد به دلیل رنگ آبی لاجوردی نمای خود به این نام مشهور است. مسجد کبود چندین بار در زلزله‌های سهمگین تبریز در دوره‌های مختلف تخریب شد، اما حالا بخش‌های باقی مانده از آن بازسازی و مرمت شدند و قطعاتی که از بنای کهن آن باقی مانده‌اند در داخل مسجد قرار دارند.

مسجد کبود در تقاطع خیابان امام خمینی و خاقانی قرار دارد و با خودروی شخصی یا حمل و نقل عمومی می‌توانید به این مسجد برسید.

موزه‌ی آذربایجان؛ از خاص ترین جاهای دیدنی تبریز

موزه آذربایجان

موزه آذربایجان، دومین موزه باستان شناسی کشور است که در مرکز شهر تبریز قرار دارد. این موزه که از موزه‌های قدیمی ایران است، در نزدیکی مسجد کبود و یکی از جاهای دیدنی تبریز است که باب دل دوست داران تاریخ کهن ایران است. موزه آذربایجان با نقشه و ایده آندره گدار، باستان شناس فرانسوی، در سال ۱۳۳۶ افتتاح شد. بنای موزه مشابه معماری کهن ایرانی است و کشفیاتی از دوران پیش از اسلام و پس از اسلام ایران در این موزه در معرض نمایش هستند.

موزه آذربایجان در کنار مسجد کبود، تقاطی خیابان امام و خاقانی قرار دارد.

ارگ علیشاه

ارگ علیشاه

ارگ علیشاه یا ارگ تبریز، از جاهای دیدنی تبریز است که پیشینه تاریخی آن به دوره ایلخانی (قرن ۸ قمری) برمی‌گردد. ارگ علیشاه در واقع باقی‌مانده بنای مسجد علیشاه است که هیچ وقت تکمیل نشد. تا دوران قاجار چندین بخش مختلف به این بنا افزوده شد و کاربری نظامی پیدا کرد اما در دوران پهلوی و پس از انقلاب بخش‌هایی از ارگ تخریب شدند و حالا تنها طاق اصلی ارگ باقی مانده است.

آدرس: مرکز شهر تبریز، تقاطع خیابان طالقانی و امام

خانه‌ی مشروطه

خانه مشروطه

خانه مشروطه، نماد جهاد و مقاومت مشروطه‌خواهان در دوره قاجار است که حالا به یکی از جاذبه‌های دیدنی تبریز تبدیل شده است. خانه مشروطه، خانه حاج مهدی کوزه کنانی است که در حدود سال ۱۲۵۰ ساخته شده است. پس از به توپ بستن مجلس ملی، مشروطه خواهان در این خانه جمع ‌می‌شدند و تصمیمات و هم‌فکری‌ها در این مکان انجام می‌شد. ستارخان، باقرخان و بسیاری دیگر از شخصیت‌های مطرح مشروطه، در این خانه حضور داشتند.

خانه مشروطه در محله و خیابان راسته کوچه قرار دارد.

موزه‌ی استاد شهریار

موزه استاد شهریار

خانه استاد شهریار که امروزه به موزه تبدیل شده است، در محله مقصودیه (نوبر) و در نزدیکی برج ساعت و مرکز شهر قرار دارد. این موزه، آثار مختلفی از استاد شهریار را در خود جای داده است و در ۲۰ سال پایانی زندگی وی، مامن ایشان بوده است. محل اقامت استاد شهریار، عکس و فیلم‌های ایشان، آثار و قطعات هنری و وسایلی که استاد شهریار در طول حیات خود داشتند، امروز در این موزه در معرض بازدید عموم هستند.

برای رسیدن به موزه استاد شهریار باید وارد خیابان ارتش جنوبی شوید و قبل از رسیدن به خیابان ۱۷ شهریور وارد خیابان شهریار شوید. پس از کمی پیاده روی منزل استاد شهریار با پلاک ۲۱ دیده می‌شود.

موزه قاجار-امیر نظام گروسی تبریز

موزه قاجار از جاهای دیدنی تبریز

موزه قاجار از جاهای دیدنی تبریز است که در گذشته خانه امیر نظام گروسی بوده است. این خانه قدیمی در زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار، به دستور امیر نظام گروسی ساخته شده است و محلی برای گرفتن تصمیمات مهم نظامی و حکومتی بوده است. پس از انقلاب این بنا مرمت شد و در سال ۱۳۸۵ به عنوان موزه شروع به کار کرد. موزه قاجار ۱۷ تالار مختلف دارد که هرکدام براساس ويژگی ظاهری و اشیای تاریخی که در آن‌ها قرار دارد نام‌گذاری شده‌اند.

موزه قاجار در نزدیکی مقبره الشعرا، خیابان عارف انتهای کوچه موزه قاجار قرار دارد.

عمارت شهرداری تبریز (برج ساعت تبریز) – دیدنی ترین نماد تبریز

عمارت شهرداری برج ساعت

یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی تبریز، برج ساعت یا عمارت شهرداری است که در مرکز شهر قرار دارد. معماری برج ساعت، مشابه معماری ساختمان‌های قدیمی آلمان و اروپا است و دلیل این امر هم، ساخت این بنا با نظارت مهندسی آلمانی است. برج ساعت که در مرکز عمارت شهرداری قرار دارد حدود ۳۰ متر ارتفاع دارد و از بناهای شاخص تبریز است.

ساختمان شهرداری در حال حاضر کاربری اداری و موزه دارد و تالارهای مختلف آن، آثار گوناگون تاریخی را در دل خود نگه می‌دارند. برای رسیدن به این عمارت زیبا، باید به میدان ساعت بروید و در این مسیر می‌توانید از مترو، اتوبوس‌های تندرو و خودرو شخصی استفاده کنید.

خیابان تربیت تبریز

خیابان تربیت تبریز

خیابان تربیت، یک خیابان مخصوص عبور عابران پیاده است که در زمان پهلوی سنگ فرش شده و تغییر کاربری داده است. خیابان تربیت از نزدیکی برج ساعت (خیابان امام) شروع می‌شود و به خیابان فردوسی متصل می‌شود. این خیابان یکی از زیباترین جاهای دیدنی تبریز در فصل بهار و پاییز است و مراکز خرید مختلفی نیز در این راسته پیاده رو وجود دارند.

مدرسه رشدیه تبریز

مدرسه رشدیه تبریز

مدرسه رشدیه تبریز، اولین نمونه از مدرسه‌های مدرن ایران است که توسط میرزا حسن رشدیه در سال ۱۲۶۲ در تبریز بنا شد. میرزا حسن تبریزی که به رشدیه معروف بود، علم و دانشی را که در بیروت و اروپا کسب کرده بود در جهت افزایش سواد آموزی ایرانیان داخل کشور به کار گرفت. مدرسه رشدیه اولین مدرسه ایران بود که نحوه آموزش آن با مکتب‌خانه‌های آن زمان متفاوت بود و روشی نوین از آموزش را ارائه می‌داد.

مدرسه رشدیه در خیابان ارتش جنوبی، در کنار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی قرار دارد.

خانه پروین اعتصامی تبریز

خانه پروین اعتصامی

خانه پدری پروین (رخشنده) اعتصامی، از جاهای دیدنی تبریز است که در گوشه گوشه‌ی آن، حس شاعرانه و عاشقانه جریان دارد. پروین اعتصامی بزرگ‌ترین شاعر خانم ایران،  در سال ۱۲۸۵در این خانه متولد شده و تا ۷ سالگی نیز در همین‌جا سکونت داشته است. مساحت کل خانه ۱۳۰۰ متر است و حیاط دلباز، بخش‌های مختلف ساختمان و همه این‌ها امروزه مرمت شده‌اند و به عنوان موزه و محل برگزاری جشنواره‌های مختلف استفاده می‌شوند.

خانه پروین در محله ششگلان، خیابان عباسی، جنب مسجد میرآقا، کوچه پروین اعتصامی قرار دارد.

خانه تاریخی ثقه‌الاسلام تبریزی

خانه ثقه الاسلام

خانه ثقه الاسلام یک خانه تاریخی مربوط به دوره پهلوی است. این خانه که از جاهای دیدنی تبریز است، محل به دار آویخته شدن میرزا علی آقا تبریزی به همراه چند فرد دیگر توسط روس‌ها است. خانه ثقه الاسلام در خیابان چای‌کنار در نزدیک رودخانه قره چای قرار دارد.

کلیسای سنت ماری تبریز

کلیسای مریم مقدس

کلیسای سنت ماری یا مریم مقدس، از کلیساهای حواری مسیحیان تبریز است. زمان ساخت کلیسا به‌طور تقریبی به قرن ۹ الی ۱۰ هجری شمسی برمی‌گردد. سر در اصلی کلیسا که به جا مانده از بنای اولیه است، مشابه معماری دوره ایلخانی است و بخش‌های دیگر پس از زلزله بزرگ تبریز، به سبک صفوی بازسازی شدند. معماری فعلی بنا ترکیبی از معماری ارمنستان و معماری دوره صفویه است.

کلیسای مریم مقدس در انتهای خیابان شریعتی شمالی قرار دارد و یکی از جاذبه‌های دیدنی تبریز است.

موزه سنجش-خانه سلماسی

موزه سنجش

موزه سنجش، در بنای خانه سلماسی تبریز قرار دارد. این بنای دو طبقه مربوط به دوره قاجار است و در آن انواع مختلفی از ابزارآلات سنجش، مانند ترازو، سنگ وزنه، اسطرلاب، قطب‌نما، ساعت‌ها و … که مربوط به قرون پیش تا عصر جدید هستند در معرض نمایش عموم هستند.

موزه سنجش در محله مقصودیه، نوبر، پشت ساختمان شهرداری (میدان ساعت) قرار دارد.

خانه بهنام (ساختمان اداری دانشکده معماری تبریز)

خانه بهنام

یکی دیگر از جاهای دیدنی تبریز خانه‌ای قدیمی و تاریخی است که به خانه بهنام شهرت دارد. این بنای قدیمی و کهن که در محله مقصودیه تبریز قرار گرفته است، مربوط به سال‌های آغازین دوران قاجار است. این ساختمان تاریخی در فروردین سال 1376 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. همچون خانه‌های قدیمی دیگر این خانه دارای دو حیاط و یک ساختمان اصلی است و ورودی این ساختمان نیز از کوچه مشیر است. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این ساختمان قدیمی، نقاشی‌های بسیار ظریف و همچنین مقرنس کاری‌های زیببا و چشمگیری است که بر دیواره‌ها و سقف‌های این عمارت نقش بسته است.
آدرس:تبریز، میدان ساعت، محله مقصودیه

خانه علی مسیو

خانه علی مسیو

خانه علی مسیو یکی از جاهای دیدنی تبریز است. این عمارت قدیمی به خانه فکری مشروطه خواهان شهرت دارد و در سال 1382 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این خانه تاریخی متعلق به کربلایی علی تبریزی است که یکی از افراد ثروتمند آن زمان بوده و سفرهای بسیار زیادی به اروپا داشته است. علی مسیو در مسیر مشروطه خواهی تبریز، نقش بسیار مهمی داشته و جرقه‌های انقلاب مشروطه ایران در این زمان شکل گرفته است. معماری این ساختمان قدیمی و 2 طبقه به زمان قاجار بازمی‌‍گردد و در نمای این ساختمان از آجر استفاده شده است.
آدرس: تبریز، خیابان ارتش جنوبی، انتهای کوچه حاج رضا، بن‌بست کربلایی علی مسیو، خانه علی مسیو

پارک مینیاتور؛ جدیدترین جاذبه تبریز

پارک مینیاتور تبریز

پارک مینیاتوری تبریز یکی از جاهای دیدنی تبریز است که اولین پارک مینیاتوری با موضوع شهر محسوب می‌گردد. این پارک در سال 1390 توسط سازمان زیباسازی شهرداری تبریز احداث گردیده است. برای دیدن جاذبه‌ها و بناهای دیدنی و تاریخی تبریز بازدید از این پارک مینیاتوری را فرماوش نکنید. در این پارک منحصر به فرد جاهای دیدنی تبریز در مقیاس کوچک و به صورت ماکت در یک فضای سرسبز قرار گرفته است. در ساخت این ماکت‌ها به جزییات، دقت فراوانی شده و از مواد اولیه با کیفیت و مرغوب ساخته شده است که تمام این مسایل موجب شده این پارک به یکی از جاذبه‌های گردشگری تبریز تبدیل شود.
آدرس:تبریز، بلوار شهریار، بلوار گلکار، انتهای پارک آنالار و آتالار

مقبره دو کمال تبریز

مقبره دو کمال تبریز

آرامگاه دو کمال یکی از جاهای دیدنی تبریز است که مقبره دو تن از هنرمندان قدیمی و فاخر کشور است. این آرامگاه در سال 1342 کشف شده و در سال 1377 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در این آرامستان کمال‌الدین بهزاد، نقاش و تصویرگر دوران صفویه و همچنین کمال خجندی از شاعران هشتم و نهم هجری شمسی، به خاک سپرده شدند. هنرمندان دیگری نیز در این آرامستان جای گرفته اند که در سال‌های گذشته مقبره بسیاری از آن‌ها با تازگی کشف شده است.
استان آذربایجان شرقی، تبریز، محله بیلانکوه

مجتمع تجاری تفریحی لاله پارک؛ از جاهای دیدنی تبریز برای خرید

لاله پارک تبریز

لاله پارک تبریز یک مجتمع تجاری تفریحی مدرن و یکی از جاهای دیدنی شهر تبریز است. این مرکز خرید امکانات بسیار سرگرم کننده‌ای همچون سینمای پنج بعدی، هتل 5 ستاره، فودکورت و رستوران دارد. لاله پارک در دو قسمت تجاری و اقامتی ساخته شده است و در این مجتمع بزرگ بهترین برندهای ایرانی و خارجی حضور دارند. هتل این مجموعه در تیر ماه سال 1395 افتتاح گردیده که در شمال رستوران، یک سالن کنفرانس بزرگ و 5 سالن کنفرانس کوچک دارد.
آدرس: تبریز، بزرگراه پاسداران، مجتمع تفریحی لاله پارک

برج آتش نشانی تبریز

برج آتشنشانی

برج آتش نشانی یکی از جاهای دیدنی تبریز است که تاریخچه این برج به اواخر دوره قاجاریه باز می‌گردد. این برج 23 متری به عنوان برج دیدبانی کارکرد داشته و دارای هشت نورگیر از زاویه‌های مختلف است. اولین پایگاه آتش نشانی ایران را می‌توان در سال 1221 در شهر تبریز پیدا کرد. در آن زمان تجهیزات کوچکی برای امداد و مهار آتش در اختیار افرادی قرار داشت که به برای خاموش کردن آتش از آن استفاده می‌کردند. این برج تاریخی در سال 1377 در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به ثبت رسیده است.

خانه لاله ای

خانه لاله‌ای تبریز

یکی دیگر از جاهای دیدنی تبریز خانه لاله‌ای است که به اوایل دوره پهلوی بازمی‌گردد و این خانه توسط فتح علی اوف بنا شده است. این خانه که در تاریخ 20 آذر 1379 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، در سال 1350 توسط حاج حسین لاله‌ای خریداری شده است و در اوایل دهه هفتاد، این خانه به میراث فرهنگی کشور واگذار شده است. برای گرامی داشت خدمات یحی ذکا، که در زمینه تاریخ و ایران شناسی فعالیت می‌کرده است و یکی از پزوهشگران معاصر بوده است، این خانه به دفتر پژوهش‌‎های تاریخی یحی ذکا تبدیل شده است.

خانه صرافلار ( صراف‌ها )

خانه صرافلار

خانه صرافلار یکی از جاهای دیدنی تبریز است که قدمت این بنای کهن به دوره قاجار و پهلوی بازمی‌گردد. این عمارت قدیمی شامل زیرزمین و طبقه بالا است که ایوان‌های این قسمت با ستون‌های گچ‌کاری شده، فضا و سبک دوران قاجار را یادآوری می‌کند. این خانه قدیمی توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری شده و از سال 1374 به عنوان نمایشگاه و خانه سفال مورد بهره برداری قرار گرفته است. این خانه تاریخی در سال 1381 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
آدرس: تبریز، خیابان شمس تبریزی، ایستگاه گرو، کوچه‌ی صرافلار، کوچه‌ی شهید نوروزی، پلاک ۱۰۰

حمام نوبر تبریز

حمام نوبر

حمام نوبر یکی از زیباترین آثار معماری دوره قاجار است که در حال حاضر به عنوان یکی از جاهای دیدنی تبریز مورد استقبال گردشگران زیادی قرار گرفته است. این حمام تاریخی بنایی حدودا 700 متری دارد که دو بخش اصلی به عنوان رختکن یا سربینه و گرم‌خانه دارد. رختکن این حمام فضایی بزرگ و هشت ضلعی است که بخش میانی به صورت طاق قرار گرفته و این گنبد بر روی هشت ستون سنگی بنا شده است. این جاذبه دیدنی تبریز فضایی به عنوان رستوران نیز در خود جای داده است.
تبریز، میدان ساعت، نبش خیابان تربیت

بقعه صاحب الامر

بقعه صاحب الامر

مسجد صاحب‌الامر یا مسجد شاه تهماسب یکی از جاهای دیدنی تبریز است که در زمان شاه تهماسب یکم احداث شده است. این مسجد سلطنتی که مربوط به دوران صفویه است در تاریخ 10 مهر 1380 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. قسمت‌های زیادی از این بنای تاریخی بر اثر زلزه و حمله سپاهیان عثمانی تخریب گردیده است و در حال حاضر تنها بخشی از این مسجد به جا مانده است.
آدرس: تبریز، انتهای خیابان دارایی، میدان صاحب الامر

مسجد استاد شاگرد

مسجد استاد شاگرد

مسجد استاد شاگرد از جاهای دیدنی تبریز است که بنای اولیه آن، به عصر چوپانیان برمی‌گردد. با وجود تاریخ کهن این بنا، ساختمان فعلی آن مربوط به دوره قاجار و مرمت‌هایی است که در آن دوره روی آن انجام شد. ساختمان مسجد که مربوط به دوره چوپانیان بود، به دستور شیخ حسن چوپانی ساخته شد و بعدها با زلزله بزرگ تبریز کاملا تخریب شد.

مسجد استاد شاگرد، در محله گجیل، تقاطع خیابان فردوسی و محققی قرار دارد.

مسجد جامع تبریز؛ از معروف ترین جاهای دیدنی تبریز

مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز، یا مسجد جامع کبیری، از جاذبه‌های دیدنی تبریز با پیشینه تاریخی است که به دوره سلجوقیان باز می‌گردد. معماری مسجد کنگره‌ای و ایرانی است و بنای فعلی مسجد، به اوایل دوره قاجار و بازسازی که توسط حسینقی خان دنبلی انجام شد برمی‌گردد.

مسجد جامع تبریز، بین بازار بزرگ و خانه مشروطه تبریز قرار دارد.

موزه عصر آهن

موزه عصر آهن

عصر آهن به دوره‌ای از قدمت انسان گفته می‌شود که به قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. در ایران، نشانه‌هایی از عصر آهن در نقاط مختلف کشف شده است اما یکی از مهم‌ترین این کشفیات، سایت موزه عصر آهن در تبریز است. این سایت موزه که یکی از جاهای دیدنی تبریز به شمار می‌رود، شامل گورهای دسته‌جمعی، آثار باستانی مربوط به دوره آهن و اطلاعاتی است که برای علاقمندان به باستان شناسی و تاریخ یکی از مقاصد اصلی سفر به تبریز است.

موزه عصر آهن در سال ۱۳۷۶، طی عملیات گودبرداری پشت مسجد کبود تبریز کشف شد و پس از آماده‌سازی و مرمت اجساد و آثار، به شکل موزه در آمد. برای رسیدن به این موزه خاص، باید به خیابان امام بروید و از کنار مسجد کبود، به ورودی این موزه برسید.

برج خلعت پوشان

برج خلعت پوشان

برج خلعت پوشان یکی از جاذبه‌های دیدنی تبریز است که تاریخ آن به دوره صفویه برمی‌گردد. دلیل نام‌گذاری این برج، برگزاری مراسم اهدای خلعت حکومت به افراد خاص جامعه در این برج بوده است.

برج خلعت پوشان در کیلومتر ۵ مسیر تبریز به باسمنج قرار دارد.

ربع رشیدی

ربع رشیدی

شهر تبریز یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است که طبق یافته‌های تاریخی، بیش از ۴ هزار سال قدمت دارد. یکی از جاهای دیدنی تبریز با قدمت چند هزارساله، ربع رشیدی است. ربع رشیدی اولین دانشگاه بین المللی در جهان بوده است که در زمان مغول‌ها به همت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی ساخته شده است.

ربع رشیدی در محله باغمیشه قرار دارد. برای رسیدن به این بنا می‌توانید از اتوبوس و حمل و نقل عمومی یا خودروی شخصی استفاده کنید و از خیابان هفت تیر به این بنای باستانی برسید. البته این منطقه همیشه برای عموم باز نیست و فقط در تعطیلات خاص مانند نوروز امکان بازدید از این مکان فراهم است.

باغ فتح آباد تبریز

باغ فتح آباد

باغ فتح آباد از جاهای دیدنی تبریز است که زمان ساخت اولیه آن به درستی مشخص نیست!!!! ساختار باغ به شکل یک ده کوچک با قنات، ردیف درختان متنوع و استخر و ساختمان‌های مختلف است که در طول زمان به آن اضافه شده‌اند. باغ فتح آباد امروزه به نام اردوگاه الغدیر شناخته می‌شود و زیر نظر آموزش و پرورش آذربایجان شرقی اداره می‌شود.

باغ فتح آباد در مسیر تبریز به باسمنج و در نزدیکی روستا فتح آباد قرار دارد.

خانه شربت اوغلی

خانه شربت اوغلی

خانه شربت اوغلی از بناهای باقی‌مانده از دوران قاجار است. این خانه قدیمی امروزه ساختمان اصلی فرهنگسرای تبریز و بنیاد ایرانشناسی آذربایجان شرقی است. برای رسیدن به خانه شربت اوغلی، باید به محله سرخاب، کوی سرخاب (نوبهار) بروید.

خانه حیدرزاده تبریز

خانه حیدرزاده

خانه حیدرزاده یکی از خانه‌های تاریخی و جاذبه‌های دیدنی تبریز است که از زمان قاجار باقی‌مانده است. بنای این محل با معماری قاجاری ساخته شده است و پشت ساختمان شهرداری در محله مقصودیه قرار دارد.

گورستان تاریخی پینه شلوار تبریز

گورستان تاریخی پینه شلوار

گورستان پینه شلوار تبریز، از جاهای دیدنی تبریز است که تاریخ آن به دوره پیش از اسلام تبریز برمی‌گردد. این قبرستان در نزدیکی روستای شادآباد مشایخ قرار دارد و گاهی به همین نام از آن یاد می‌شود. این قبرستان با داشتن سنگ قبرهای خاص و تاریخی، یکی از جاذبه‌های اصلی تبریز برای مسافران است.

برای رسیدن به قبرستان تاریخی پینه شلوار، از بلوار ائل گلی، به سمت جنوب وارد جاده شادآباد مشایخ شوید. سپس بعد از رسیدن به روستا، با کمک تابلوهای راهنما مسیر گورستان را در پیش بگیرید.

کویر قوم تپه تبریز

کویر قوم تپه

تبریز شهری سرد است و وجود کویر در منطقه‌ای سردسیر تقریبا غیرممکن است. اما کویر قوم تپه تبریز، تمام این محاسبات را بهم می‌زند. در بخش شمال شرقی تبریز و نزدیک به شهرک صنعتی، یک کویر شنی کوچک اما زیبا وجود دارد که تقابل زیبایی از سرما و گرما را به نمایش می‌گذارد.

برای رسیدن به این کویر زیبا باید از تبریز به سمت مرند و صوفیان بروید و سپس پس از رسیدن به شهرک صنعتی، مسیر کویر را در پیش بگیرید.

تله‌کابین و تفرجگاه عون‌بن‌علی

عینالی

در بخش شمالی تبریز، بر فراز کوه و تپه‌های شمال شهر، مجموعه تفریحی عینالی یا عون ابن علی قرار دارد. این مجموعه از جاهای دیدنی تبریز است که بسیاری از خانواده‌های ساکن تبریز یا مسافران در فصول گرم‌تر سال و در روزهای تعطیلات برای گذراندن وقت کنار خانواده به این تفرجگاه می‌روند. امامزادگان عون ابن علی و زین ابن علی، تله کابین، دریاچه و محوطه سرسبز از امکانات تفریحی از مجموعه است.

تفرجگاه عون ابن علی در بخش شمالی شهر تبریز قرار دارد. ابتدا باید در خیابان ایده‌لی به سمت شمال، میدان عظیم قیچی‌ساز حرکت کنید و سپس وارد خیابان قله عینالی شوید.

سد امند

سد امند

سد امند یکی از جاهای دیدنی تبریز است و در فاصله ۱۵ کیلومتر شمال شرقی تبریز، در مسیر تبریز صوفیان و در روستای امند قرار دارد. سد و مجموعه تفریحی امند، محل پرورش ماهی کپور و محل اقامت پرندگان و جانوران مختلف است. این منطقه مسیر کوتاهی تا تبریز دارد و بسیاری از افراد در روزهای تعطیل برای گذران وقت کنار دوستان و خانواده به این منطقه تفریحی می‌روند.

آبشار اسکندر

آبشار اسکندر

آبشار اسکندر یکی از جاهای دیدنی تبریز است که در مسر جاده تبریز اهر قرار دارد. این آبشار که ارتفاعی به اندازه 30 متر دارد در دامنه شمای کوه سهند قرار گرفته است. یکی از ویژگی‌های خوب و منحثر به فرد این آبشار این است که امکان یخ نوردی بر روی این آبشار وجود دارد.
بهترین فصل سفر به این منطقه زیبا فصل تابستان و ایام گرم سال است، البته اگر ورزشکار هستید و قصد یخ نوردی دارید می‌توانید در ایام زمستان به این منطقه مراجعه کنید و از زیبایی‌ها و تفریحات خاص آبشار اسکندر استفاده کنید.

کوه های رنگی آلاداغ لار تبریز؛ خاص و دیدنی

آلاداغ لار

یکی از جاهای دیدنی تبریز، سرزمینی شگفت‌انگیز به نام کوه‌های رنگی آلاداغ لار است. این کوه‌های مریخی و زیبا در نزدیکی شهرستان بستان آباد و در فاصله 60 کیلومتری تبریز قرار دارد. این جاذبه گردشگری نسبت به جاذبه‌های دیگر تبریز کمی ناشناخته باقی مانده اما گردشگران حرفه‌ای ایرانی و خارجی هر سال در سفر به تبریز از این منطقه خاص نیز دیدن می‌کنند.

جغرافیای خاص و رنگ‌های عجیب این کوه‌ها باعث شده در هنگام پیاده روی در این منطقه احساس کنید که بر روی مریخ قدم گذاشته‌اید. سفر به این منطقه اعجاب انگیز در هر فصلی مناسب است، حتی در فصل زمستان، به هنگام بارش برف و باران نیز طبیعت بسیار زیبا و شگفت‌انگیزی دارد. این کوه‌ها و تپه‌ها از رنگ‌های قهوه‌‌ای، سبز، قرمز، زرد، نارنجی و سفید تشکیل شده‌اند.
آدرس: استان آذربایجان شرقی، ۲۵ کیلومتری شمال شرقی تبریز، مسیر شهرستان اهر- تبریز و خواجه

اقامت در تبریز

اما بعد از بازدید از جاهای دیدنی تبریز لازم است تا با اقامت در این شهر تاریخی-تفریحی شب‌های تبریز را با آرامش بگذرانیم. با اجاره سوئیت در تبریز از سایت شب میتوانید اقامتی اقتصادی و ارزان تر از هتل را در کنار عزیزانتان تجربه کنید و با خیالی آسوده از جاذبه های گردشگری تبریز، دیدن کنید.

سوالات متداول

فاصله تبریز از تهران چند ساعت است؟

از تهران تا تبریز در حدود 8 ساعت با ماشین فاصله است که البته میتوان با قطار، هواپیما و اتوبوس نیز این مسیر را پیمایش کرد.

آب و هوای تبریز چگونه است؟

تبریز آب و هوای سرد و خشکی دارد که باعث می شود زمان های خاصی از سال میزبان گردشگران باشد.

بهترین زمان سفر به تبریز چه وقت است؟

فصل بهار و پاییز برای سفر به شهر تبریز بهترین فصول هستند. اما برای دیدن جاذبه‌های اطراف تبریز تابستان گزینه مناسب‌تری است.

معروف‌ترین جاهای دیدنی تبریز کدامند؟

ائل گلی، مقبره الشعرا، خانه مشروطه، برج ساعت و … از بهترین جاهای دیدنی تبریز هستند که به طور مفصل در مقاله اشاره شد.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب