جاذبه های گردشگری فومن از رودخان تا زودل سر

0

در ایران فومن را به نام شهر مجسمه های ایران می شناسند. یکی از شهرهای زیبای استان گیلان همیشه سرسبز که گردشگران و طرفداران بسیاری دارد و همه نام آن را با کلوچه های معروفش حتما شنیده ایم. عطر دلنشین کلوچه های فومنی در همه جای این شهرستان هوش از سر هر گردشگری می برد.فومن یکی دیگر از شهرهای جذاب و دیدنی در استان گیلان است و در ادامه قصد داریم تا نگاه دقیقی به جاذبه های گردشگری فومن از رودخان تا زودل سر داشته باشیم.

جاذبه های گردشگری فومن، شهری با تاریخی 3000 ساله

اگر کمی در مورد کشورمان اطلاعات داشته باشید، حتما می دانید که فومن یکی از آن شهرهایی است که در کشور با نام شهر مجسمه ها، باغ ها و شالیزارها شناخته می شود. شهری که جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی بسیار زیادی دارد و به طبع همانطور که انتظار دارید، علاقمندان بسیاری هم سفر به فومن را برای تعطیلات انتخاب می کنند.

جاذبه های گردشگری فومن به قدری زیاد است که هر فردی و با هر سلیقه ای را راضی می کند. فرقی نمی کند تاریخ دوست باشید، اهل طبیعت گردی، عاشق فرهنگ اصیل ایرانی یا حتی از طرفداران شکمگردی باشید، جاذبه های گردشگری فومن شما را غافلگیر می کند.

فومن، شهری به معنی جایگاه کشت!

پیش از آنکه بخواهیم در مورد جاذبه های گردشگری فومن صحبت کنیم، خالی از لطف نیست اگر ابتدا در مورد وجه تسمیه آن کمی صحبت کنیم. با اینکه حرف و حدیث های بسیاری در بحث نام اصیل فومن هست، اما اکثرا بر این موضوع اتفاق نظر دارند که نام شهر فومن متشکل از دو واژه «فوم» و «ن» چسبان به آن است و معنی جایگاه کشت دارد.

جاذبه های تاریخی و طبیعی شهرستان فومن

البته این نامگذاری خیلی هم دور از انتظار نیست و در بین جاذبه های گردشگری فومن تعداد بسیاری از مکان های طبیعی تشکیل می دهند. البته سرسبزی و زیبایی این شهر هم موضوع دیگری است که باید در نظر داشت.

اما برویم به سراغ جاذبه های گردشگری فومن، با ما همراه باشید.

قلعه رودخان، بنایی بجامانده ازدوران ساسانی

حتی اگر تابحال به فومن سفر نکرده باشید، حتما شما هم نام قلعه رودخان را به عنوان اصلی ترین مورد از جاذبه های گردشگری فومن شنیده اید. قلعه رودخان بنایی تاریخی است که پیشینه آن به دوران ساسانی می رسد و در 20 کیلومتری شهرستان فومن قرار دارد.

قلعه رودخان در گذشته با نام دژ روگان شناخته میشد اما با گذر زمان به نام قلعه رودخان تغییر شهرت یافت. در بین مردم بومی شهر فومن البته با نام های دیگری مانند قلعه حسامی و قله رخون هم شناخته می شود. بهرحال باید این اثر تاریخی را یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری فومن دانست که دیدار از آن حال و هوای خاصی دارد.

قلعه رودخان، بنایی بجامانده ازدوران ساسانی

قلعه رودخان متشکل از یک ارگ و یک قورخانه است که در گذشته محل سکونت حاکمان وقت بوده و در بخش قورخانه آن نیز سربازان زندگی می کرده اند. در دیدار از قلعه رودخان مکان های دیگری نیز مانند زندان، سردخانه، حمام، حوض، آبریزگاه، آب انبار، برج دیده‌ بانی، چندین اتاق دیده‌ بانی دیگر، تعدادی واحد مسکونی، برج و بارو نیز برای دیدار شما وجود دارد.

در بین جاذبه های گردشگری فومن، قلعه رودخان یکی از آن جاهایی است که توصیه می کنیم حتما از آن دیدن کنید.

پارک فومن، محبوبترین پارک در جاذبه های گردشگری فومن

یکی از محبوب ترین و البته زیباترین پارک هایی که می توانید در سفر به فومن از آن دیدن کنید، پارک فومن است. اما دلیل معروفیت پارک فومن چیست؟ در پارک فومن به غیر از فضای سرسبز و زیبایی که وجود دارد، تعداد زیادی مجسمه و تندیس های استادانه ساخته و قرار داده شده است که زیبایی این پارک را چند برابر می کند.

پارک فومن، زیباترین جاذبه گردشگری شهرستان فومن

اما دلیل اصلی که پراک فومن در بین جاذبه های گردشگری فومن جایی باز کرده این است که مجسمه های چهار دختران در آن قرار دارد. این مجسمه های معروف نمادی از سعی و کوشش بی دریغ زنان و دختران روستا و دهکده فومن است که به فعالیت های زندگی و کشاورزی مشغول اند.

پس دومین جایی که در حین دیدار از جاذبه های گردشگری فومن باید سری به آن بزنید، پارک فومن است.

پیوند کوه و جنگل را در روستای فوشه ببنید

در فاصله 22 کیلومتری شهر فومن، و دقیقا 2 کیلومتر آن طرف تر از قلعه رودخان، یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری فومن منتظر میزبانی از شماست. روستای فوشه یکی از مناطق زیبا و بسیار دیدنی در شهر فومن است که می تواند فرصت یک تیر و دو نشان برای شما باشد. چرا که این روستا در فاصله 2 کیلومتری از قلعه رودخان قرار دارد.

تصویری از روستای فوشه در فومن

طبیعت روستا را می توان بهترین تصویر از تلاقی جنگل و کوهستان دانست که منجر به خلق چشم اندازهایی بسیار زیبا شده و علاقمندان بسیاری هم در بین طبیعت دوستان دارد. همچنین پوشش گیاهی خاص و بومی این روستا نیز خود یکی دیگر از دلایلی است که آن را در لیست جاذبه های گردشگری فومن قرار می دهد.

غار خون فوشه، کهن ترین نمونه از جاذبه های گردشگری فومن

پس از دیدار از روستای فوشه، در فاصله 15 کیلومتری روستا می توانید به دیدار یکی از تاریخی ترین مکان های استان گیلان بروید. غار خون فوشه با توجه به اطلاعات زمین شناسی بدست آمده از آن تاریخی 3000 ساله دارد و به صرف اهمیت زیست محیطی و طبیعی اش در فهرست جاذبه های گردشگری فومن نامش به چشم می خورد.

غار خون فوشه فومن

همچنین مسیر رسیدن به غار خون فوشه هم خود تجربه بی نظیری از سفر در دل طبیعت و جنگل است که می تواند هیجان انگیزترین بخش از سفر شما باشد.

بقعه سبز قبا فومن

در بین جاذبه های گردشگری فومن به یک مکان مذهبی هم می رسیم که بنایی ارزشمند و دیدنی در این شهر سرسبز و با صفاست. آستان مقدس امامزاده سبز قبا در روستای شنبه بازار شهرستان فومن قرار دارد و یکی از مقاصد گردشگری مذهبی در فومن است.

در این امامزاده اما نکته جالب توجه دیگری نیز وجود دارد که پیکر پاک تعدادی از شهیدان دفاع مقدس نیز در آن قرار دارد. همچنین در محیط بنا یک درخت کهنسال و تنومند نیز وجود دارد که در بین مردم بومی فومن به درخت مزار یا درخت آقادار شناخته می شود.

بقعه سبز قبا در شهرستان فومن

مردم فومن به نیت برآورده شدن حاجات و آرزوهای خود پارچه ای سبز به این درخت کهنسال و قدیمی می بندند که رسمی به جا مانده از گذشته مردم فومن است.

ییلاق زودل سر فومن

اگر اهل طبیعت گردی هستید و به مکان های طبیعی علاقه دارید، در بین تمام جاذبه های گردشگری فومن، یکی از بهترین مکان هایی که می توانیم به شما معرفی کنیم ییلاق زودل سر فومن است. ییلاق زودل سر در مسیر قله تراشوم و نزدیکی روستای خانوانه شهرستان فومن قرار دارد و یکی از بی نظیر ترین چشم اندازهای فومن است.

همچنین این ییلاق فاصله نزدیک تری تا روستایی به نام زودل دارد و به همین دلیل نامش را نیز ییلاق زدول گذاشته اند. زیبایی این ییلاق به قدری زبان زد سات که می توان گفت در فهرست برترین جاذبه های گردشگری فومن قرار داشته و بسیاری از مسافران داخلی و خارجی برای دیدار از این ییلاق به فومن سفر می کنند.

تصویری از ییلاق زودل سر فومن

جاذبه های گردشگری فومن بسیار زیادند و اگر بخواهیم در مورد تمام آنها صحبت کنیم مسلما با مقاله ای بسیار طولانی مواجه خواهید شد. به همین منظور و برای اینکه بیشترین اطلاعات ممکن در مورد بهترین جاذبه های گردشگری فومن را در اختیار شما گذاشته باشیم، در ادامه تعدادی دیگر از جاذبه های گردشگری فومن را در حد ذکر نام به شما معرفی می کنیم:

  • منطقه حفاظت شده گشت روخان و سیاه مزگی
  • چشمه آب معدنی علی زاخونی و زمزمه
  • رودخانه پلنگ ور
  • مناطق کوهستانی فومن
  • ییلاق آندره
  • سراگوراب و کهنه گوراب
  • تالاب خطیب
  • روستای سرسبز گسکره
  • امام زاده ولی (ع)
  • امام زاده سید ابراهیم
  • آبشار دو قلو

امیدواریم در این مقاله اطلاعات لازم را در مورد جاذبه های گردشگری فومن به دست آورده باشید، هرچند همانطور که پیشتر هم گفتیم، جاذبه های گردشگری فومن تنها در همین موارد خلاصه نمی شود. اگر به فومن سفر کردید و قصد اقامت در این شهر زیبا را داشتید حتما برای اجاره ویلا در فومن به سایت شب سر بزنید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب