جاذبه های گردشگری صومعه سرا چیست؟

0

صومعه سرا شهری است در قلب استان گیلان که از شرق به رشت، از غرب به ماسال، از شمال به بندر انزلی و از سمت چنوب به فومن محدود می‌شود. پس می‌شود انتظار داشت که جلوه‌ای از دیدنی‌های هر یک از این مناطق به صومعه سرا به ارث برسد. بنابراین، جاذبه های گردشگری صومعه سرا شامل جلوه‌های بکر طبیعی مانند جنگل، دشت، رودخانه و تالاب است که در کنار آثار باستانی و دیدنی‌های نوین این شهر قرار می‌گیرند. گفتنی است که به دلیل کمتر شناخته شده بودن صومعه سرا، تا حدودی این شهرستان منطقه‌ای دست نخورده به حساب می‌آید و می‌توان انتظار داشت که جاذبه های گردشگری صومعه سرا اغلب بکر و ناب باشند.

آب و هوای خاص شمال کشور سبب شده که در هر فصل زیبایی‌های گردشگری خاص خودش را داشته باشد؛ صومعه سرا نیز از این قاعده مستثنی نیست و به همین دلیل هر فصلی که به سمت آن حرکت کنید، زیبایی‌های خود را دارد. اگر برای دیدن پرنده‌های مهاجر مشتاق هستید، بهتر است که در زمستان به تالاب سلکه سری بزنید و در تابستان از هوای آفتابی آن لذت ببرید. همچنین این احتمال وجود دارد که اردیبهشت ماه با جشنواره‌ی جذاب توت فرنگی در روستای صوفیانده، شما را ترغیب کند.

رودخانه های دیدنی صومعه سرا

رودخانه های دیدنی صومعه سرا

از مجموع 40 رودخانه‌ی استان گیلان، بیش از 10 مورد آن در شهرستان صومعه سرا جریان دارد و همگی از جنوب و غرب یعنی فومن و ماسال سرچشمه گرفته و در نهایت به تالاب‌های منطقه می‌ریزند. اتصال رودهای قلعه رودخان و گشت رودخان شهرستان فومن، رودخانه‌ی پیش رود را تشکیل می‌دهد که در نهایت به تالاب انزلی می‌ریزد و یکی از جاذبه های گردشگری صومعه سرا به حساب می‌آید. شاندری یا همان ماسوله رودخان، پلنگ رود، پسیخان و گازرودبار از دیگر رودخانه‌های دیدنی و معروف صومعه سرا هستند.

تالاب های صومعه سرا

تالاب های صومعه سرا

چندین تالاب در این شهرستان وجود دارد که هر یک به نوبه‌ی خود از جاذبه های گردشگری صومعه سرا به شمار می‌آید. تالاب‌ها به دلیل اینکه پذیرای افراد زیادی در کنار خود هستند و معمولاً این افراد به کشاورزی مشغولند، به لحاظ اقتصادی و معیشتی اهمیت دارند. همچنین به لحاظ اینکه از گونه‌های مختلف جانوری مانند آبزیان و پرندگان مهاجر پذیرایی می‌کنند، برای منطقه مهم هستند. به طور کلی، چون شهرستان صومعه سرا در نزدیکی بندر انزلی واقع است، همواره پذیرای پرندگان مهاجر زیادی است و این بر اهمیت تالاب‌های منطقه تاکید می‌کند.

برای رسیدن به تالاب‌ها باید به سمت هنده خاله حرکت کنید؛ مسیر رسیدن به تالاب پر از دشت‌های سرسبز و سرحال، شالیزارها و درختان بلند بالا است. یکی از این تالاب‌ها، تالاب سیاه درویشان است که زیبایی محصور کننده‌ی مخصوص به خود را دارد و رودخانه‌هایی مانند ماسوله رودخان، قلعه رودخان و پسیخان به آن می‌ریزند. سیاه درویشان و نرگستان در ادامه‌ی تالاب بندر انزلی هستند و جزو مناطق تحت حفاظت محیط زیست می‌باشند. گفتنی است که هسته‌ی اولیه‌ی جنبش جنگل در روستای نرگستان شکل گرفته است.

تالاب‌های سیاه کِشیم، هندخاله، سلکه و سرخانکل از دیگر جاذبه های گردشگری صومعه سرا هستند که همگی نیز در امتداد تالاب بندر انزلی قرار دارند. به طور کلی همه‌ی موارد نام برده شده در این قسمت بخشی از تالاب صومعه سرا هستند. زیبایی مثال زدنی این تالاب در کنار امکان ماهیگیری و نکات دیدنی آن، باعث جذب کردن مسافران زیادی در فصول مختلف سال به خصوص بهار و تابستان شده است.

 مناطق و آثار باستانی صومعه سرا

مناطق و آثار باستانی صومعه سرا

هفت دغنان از جاذبه های گردشگری صومعه سرا است که به خوبی قدمت این قسمت از خطه‌ی گیلان را نشان می‌دهد. هفت دغنان، شهری تاریخی است که در جنگل‌های گسکرات قرار گرفته و آثار کشف شده از آن نشان‌گر تمدن چند هزار ساله‌ی صومعه سرا است.

یکی دیگر از آثار باستانی صومعه سرا، مناره‌ی آجری گسکر با ارتفاع 29 متر، قطر 7 متر و شکل مخروطی است. دقیقا سال ساخت این بنای تاریخی که با آجرهایی از جنس ساروج و ملات ساختمانی قدیمی ساخته شده، مشخص نیست؛ اما به نظر می‌رسد که با توجه به شکل مناره گسکر و مصالح آن، ساختمانی مربوط به دوره‌ی سلجوقیان باشد. این مناره که در روستای گسکر قرار گرفته برای تعیین زمان دقیق طلوع و غروب خورشید استفاده می‌شده است.

روستای کسما، یکی دیگر از روستاهای شهرستان صومعه سرا است که بُعد تاریخی آن معروف‌تر است. علت معروفیت آن به دلیل مرکزیت بودن در نهضت جنگل است؛ به طوریکه جنگل‌های اطراف، نقطه استراتژیکی مبارزه‌های میرزا کوچک خان جنگلی بوده است. حمام قدیمی و 100 ساله‌ی روستا با چندین بقعه‌ی آن یکی از جاذبه های گردشگری صومعه سرا و به طور خاص، روستای کسما است. گفتنی است که چهارشنبه بازار این روستا نیز معروف می‌باشد.

در دوران قاجار و صفوی، پل‌های زیادی در این شهر ساخته شده که یکی از آن‌ها پل گازروبار مربوط به دوره‌ی صفویه است که بین صومعه سرا و بازار جمعه‌ی آن قرار گرفته و محلی مناسب برای گرفتن عکس‌های قشنگ تاریخی در هوای پاک است. از دیگر پل‌های تاریخی صومعه سرا و مناطق اطراف، می‌توان به پل مناره بازار و پل کسما مربوط به دوره صفویه و همچنین پل خشتی گوراب تولم مربوط به دوران قاجاریه، اشاره کرد.

دیگر جاذبه های گردشگری صومعه سرا

دیگر جاذبه های گردشگری صومعه سرا

منطقه‌ی کوهستانی و ییلاقی تنیان، یکی از مناطق زیبا، بکر، دل انگیز و نشاط آور در دل طبیعت است که بودن در آن باعث کسب آرامش برای مسافران و بازدید کنندگان از منطقه‌ی تنیان است. آب و هوای دلپذیر، چشمه‌ها و غارهای طبیعی در کنار جلگه‌ی سبز و قله‌های اطراف، همگی تصویری زیبا بر بوم این منطقه ایجاد کرده‌اند.

حیات وحش منطقه‌ی صومعه سرا در نوع خود جذاب و دیدنی است. یکی دیگر از جاذبه های گردشگری صومعه سرا، پناهگاه حیات وحش سلکه می‌باشد که در قسمت جنوبی تالاب انزلی واقع شده و سالانه پذیرای تعداد زیادی از پرندگان مهاجر به این تالاب است که بیشتر آن‌ها خاص و ارزشمند هستند.

قطعاً افراد علاقه‌مند به خرید در این مقاله فراموش نشده‌اند! برای بسیاری از مسافران و گردشگران، بازارهای محلی یکی از چندین مقصد احتمالی آن‌ها به شمار می‌آید. یکشنبه بازار صومعه سرا قطعاً افرادی با این خصوصیت و علاقه را سر ذوق می‌آورد؛ به خصوص که بوی غذاهای محلی و ترشی‌ها و سبزی‌های تازه و معطر در سراسر آن پیچیده است.

صنعت ابریشم و پرورش کرم ابریشم در صومعه سرا رواج دارد و آن را به یکی از قطب‌های پرورش کرم ابریشم تبدیل کرده است.

جشنواره توت فرنگی که در روستای صوفیانده برگزار می‌شود با هدف گسترش نسل پرورش دهنده‌ی توت فرنگی، حمایت و جوان سازی است. به طور کلی، بیشتر از نیمی از محصول توت فرنگی استان گیلان در روستای صوفیانده کشت می‌شود. پس اگر هوس چشیدن طعم توت فرنگی ارگانیک و تازه را دارید، می‌توانید برای اردیبهشت ماه سفر به این روستا را در برنامه قرار دهید.

سخن پایانی

البته گفتنی است که صومعه سرا تا هر یک از شهرهای اطراف یعنی رشت، فومن، ماسال و بندر انزلی فاصله‌ی کمی دارد و با هر کدام کمتر از یک ساعت فاصله دارد. بنابراین، علاوه بر اینکه سفری شاد و آسوده به صومعه سرا خواهید داشت؛ می‌توانید با برنامه ریزی درست به شهرهای اطراف نیز سری زده و از جاذبه های گردشگری ماسال ، عطر دلنشین کلوچه های فومنی در شهرستان فومن نیز بهره‌مند شوید.

مسلماً مهمترین مسأله در مسافرت، بحث اقامت در محیطی امن، آرام و آسوده است. در این راستا، وبسایت شب به شما کمک می‌کند که مکانی مناسب برای خود و همراهانتان پیدا کنید. کافی است بودجه و توقعات خود را از محل اسکان تعریف کنید و سپس در قسمت جستجوی سایت به دنبال آپارتمان، ویلا و سوئیت در صومعه سرا متناسب با نیازهای خود و با قیمتی خوب باشید و با خیالی آسوده به دیدن جاذبه های گردشگری صومعه سرا بروید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب