جاذبه های گردشگری تبریز که نباید از دست دهید

2

جاذبه های گردشگری تبریز

شهر تبریز یکی از بزرگترین شهرهای ایران و مرکز استان آذربایجان شرقی است. تبریز یکی از مهم‌ترین شهرهای کشور با پیشینه غنی تاریخی و فرهنگی است که به لحاظ گردشگری، اکوتوریسم و نیز تنوع مکان‌های تاریخی و تفریحی بسیار مستعد است.

وقتی اسم تبریز را می‌شنوید یاد چی می‌افتید؟ سرما؟ یا مشروطه؟ یا جایی که طبیعت بکری مثل جنگل‌های ارسباران را در خود جای داده است؟

تبریز، سومین شهر بزرگ ایران است و جدا از بناهای تاریخی و موزه ها، طبیعت سرسبزی نیز به خصوص در بهار و تابستان دارد.

یعنی فصل هایی که دیگر از سرما چندان خبری نیست. در سفر به تبریز، مخصوصا اگر سفری کوتاه بود، باید کجاها را ببینیم. با شب همراه باشید تا این مکان های دیدنی را ازدست ندهید.

شهر تبریز

بازار تبریز

یکی از جاهای دیدنی تبریز که قدم زدن در آن خود سفری است به دل تاریخ، بازار تبریز است.

بازاری که به بزرگترین بازار مسقف جهان شهره است و حجره ها، سراها و تیمچه های زیادی دارد.

بازار تبریز که هر بخشش مختص کسب و کاری است و به خصوص بازار فرش آن بسیار پررونق است، مغازه های زیادی دارد. بازار بلورفروشان، شیشه گران و کفش دوزان از جمله جاهای دیدنی بازار است که دیدنشان خالی از لطف نیست.

موزه قاجار تبریز

اگر علاقه‌مند به تاریخ یا بازدید از مکان‌های تاریخی هستید، موزه قاجار یکی از بهترین گزینه‌ها در شهر تبریز به شمار می‌رود. این موزه در محل عمارت امیرنظام گروسی  و در محله ششگلان  قرار دارد.

قدمت احداث این بنا به دوران ناصرالدین‌شاه قاجار بازمی‌گردد، که پس از ثبت در فهرست آثار ملی کشور با حفظ سبک معماری منسوب به دوره قاجار مرمت و سپس به موزه تبدیل شده است.

ساختمان این موزه مشتمل بر دو طبقه است و در هر یک از این طبقه‌ها تالارهای مختلفی از جمله تالار سکه، تالار بافته، تالار چینی، تالار آبگینه، تالار فلزات، تالار موسیقی، تالار خاتم. تالار سنگ، تالار اسلحه، تالار رجال و فرامین، تالار معماری و شهرسازی ، تالار قفل و تالار فانوس قرار دارند.

موزه قاجار تبریز

کاخ موزه شهرداری

کاخ موزه شهرداری واقع در میدان ساعت این شهر، یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری تبریز است که به لحاظ معماری شاهکاری بی‌بدیل به حساب می‌آید. هنگام سفر به تبریز بازدید از این کاخ موزه را که اهمیت تاریخی بسیاری نیز دارد در برنامه خود قرار دهید.

برج ساعت این کاخ نیز نما و جلوه ویژه‌ای به آن بخشیده است. در طول سفر اگر محل اقامت شما در تبریز در مرکز شهر باشد، به بیشتر این جاهای دیدنی تبریز  دسترسی آسان و سریعی خواهید داشت.

کاخ موره شهرداری

موزه استاد شهریار

اگر علاقه‌مند به شعر و ادب هستید، فرصت بازدید از موزه استاد شهریار را از دست ندهید… این موزه قبلا محل زندگی استاد محمدحسین‌شهریار، شاعر نامور و معاصر ایرانی است که در یکی از محلات قدیمی تبریز بنام مقصودیه قرار دارد.

قدمت این خانه به دوره پهلوی دوم بازمی‌گردد که پس از فوت استاد شهریار، به موزه تبدیل شده و پذیرای علاقه‌مندان و شیفتگان شعر و ادب است.

در این موزه، بیش از ۵۰۰ قطعه از آثار و لوازم شخصی استاد شهریار شامل کتاب، دستخط، انواع یادبودها و هدایا به نمایش گذاشته شده است.

موزه استاد شهریار

موزه سفال تبریز

تنوع مکان‌های گردشگری در شهر تبریز باعث شده تا علاقه‌مندان به هنرهای دستی مانند سفال نیز بی‌بهره نمانند.

موزه زنده سفال تبریز فضایی است که علاقه‌مندان می‌وانند ضمن بازدید از نمایشگاه‌های آثار هنرمندان، با مراحل مختلف کار سفالگری به شیوه سنتی آشنا شده و در صورت دلخواه در دوره‌های آموزشی نیز شرکت کنند. این موزه در محل بنای یکی دیگر از خانه‌های قدیمی شهر تبریز در خیابان شمس تبریزی واقع است.

موزه سفال تبریز

ارگ تبریز ارگ علیشاه

یکی دیگر از جاهای دیدنی تبریز، باقی مانده های این دژ به قرن 14 میلادی می‌رسد. در طول جنگ‌های بین روسیه و ایران به عنوان پایگاه نظامی بازسازی شد، اما بعد از آن یکبار دیگر توسط روس‌ها در سال 1911 صدمه دید. مجددا در سال‌های اخیر توسط سازمان میراث فرهنگی ایران بازسازی آن مورد تجدید نظر قرار گرفت.

این بنای عظیم نماد تاریخی شهر و یکی دیگر از نمونه‌های عالی معماری خشتی در شمال غربی ایران است. اگر به معماری باستانی بناهای بزرگ و پرجاذبه علاقه‌مند هستید، دیدن ارگ تبریز را پیشنهاد می‌دهیم.

ارگ تبریز ارگ علیشاه

خانه مشروطه

این خانه تاریخی که از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری تبریز به شمار می‌آید، در سال ۱۲۴۷ به عنوان ملک شخصی حاج مهدی کوزه کنانی یکی از بزرگان آن زمان بنا نهاده شده است.

این شخص که آزادی خواه بود سال‌ها بعد پس از به توپ بستن مجلس خانه‌اش را در اختیار مشروطه خواهانی مانند ستارخان و باقرخان گذاشت و از آن‌ها پشتیبانی کرد.

امروزه این خانه به موزه‌ای تبدیل شده که تندیس‌هایی از سران مشروطه، وسایل شخصی آن‌ها و اسناد مربوط به آن دوران در آن نگهداری می‌شود.

هنگام سفر به تبریز بازدید از این جاذبه تاریخی برای علاقه‌مندان به تاریخ توصیه می‌شود.

خانه مشروطه

مقبره الشعرا

پیشنهاد ما این است که سفر به تبریز را بدون بازدید از مقبره الشعرا به پایان نرسانید.

مقبره الشعرا به عنوان یکی از ارزشمندترین مجموعه‌های فرهنگی و تاریخی محل دفن حدود ۴۰۰ تن از عارفان و شاعران مشهور است. همچنین مقبره محمدحسین شهریار شاعر معروف کشورمان نیز در این آرامگاه قرار دارد.

مقبره الشعرا

مسجد کبود یا مسجد گوی

این مسجد زیبا به دلیل زلزله آسیب دیده است و شما می‌توانید زخم‌های ناشی از خشم زمین را بر پیکر آن مشاهده کنید. تنها بخش باقی مانده از ساختار اصلی، ایوان آن است با این حال، بسیاری از قسمت‌های تخریب شده از این ینا در 50 سال گذشته بازسازی شده‌اند.

مسجد کبود در ابتدا در سال 1465 ساخته شد؛ ایوان آن نشان دهنده آثار کلاسیک کاشی کاری آبی رنگ پیچیده‌ای می‌باشد که با عشق کار شده است. با این حال، مسجد نام خود را از این نوع کاشی کاری گرفته است (کبود به معنای آبی است).

همچنین مسجد دارای چندین اثر از هنر خوشنویسی می‌باشد که به زیبایی آن افزوده است.

همانطور که در بالا بیان شد، برجسته‌ترین ویژگی این مسجد کاشی‌های آبی مخصوص آن در نمای شمالی است. گنبد بزرگ آن نیز سطحی در حدود 30 تا 30 متر را پوشش داده است. یکی دیگر از ویژگی‌های ساختاری آن، سقف دو لایه ساخته شده از آجر و ملات است.

مسجد کبود

مسجد جامع تبریز

از جاذبه‌های تاریخی و مذهبی شهر تبریز، مسجد جامع است که به شدت خودنمایی می‌کند. همانند بسیاری از آثار دیگر شهر تبریز، این بنای مذهبی نیز شاهد خرابی ناشی از زلزله در طول تاریخ بوده است. خوشبختانه، توسط بسیاری از کارشناسان، زمینه بازسازی و نوسازی آن به خوبی انجام شده است.

جایگاه آن به اندازه بازار تبریز است و ترکیبی از ویژگی‌های مدرن و سنتی را در خود دارد. دو مناره بزرگ سه لایه آن با کارهای موزاییکی شگفت انگیز و پیچیده‌ای که در ورودی مسجد ساخته شده است، چشم‌ها را به خود خیره می‌کند.

این یک مسجد رنگارنگ با طرح‌های هندسی شکل زیباش، ارزش دیدن چند باره آن را به ذهن آدمی متبادر می‌کند.

مسجد جامع تبریز

کلیسای استفانوس مقدس

بیشتر مسیحیان ارمنی ایران از مدتها پیش در شهر تاریخی تبریز اقامت داشته‌اند. بنابراین، چندین کلیسای زیبا در این شهر و در همسایگی‌اش وجود دارد.

به عنوان مثال، کلیسای سنت ماری که به 12 قرن می‌رسد، اما خیره کننده‌ترین این کلیساها، صومعه سنت استفانوس در خارج از شهر و در منطقه جلفاست که رسیدن به آن زمانی در حدود 90 دقیقه را می‌برد. این کلیسا در قرن نهم ساخته شده است و تنها در سرزمین‌های دره بزرگ قرار دارد.

پس از چند دوره بازسازی، در حال حاضر در شرایط خوبی به سر می‌برد و با وجود انزوا (دوری)، برخی از روزها به ویژه در بهار بسیار شلوغ و پر از زائران و افراد مذهبی است. این مکان، یکی دیگر از جاهای دیدنی تبریز است که ارزش دیدن دارد.

کلیسای استفانوس مقدس

پارک ائل گلی تبریز

پارک ائل گلی در جنوب شرقی تبریز بر دامنه تپه ای واقع شده و استخری بزرگ به شکل مربع به مساحت ۵۵ هزار مترمربع در مرکز آن ساخته شده و در جنوب آن نیز تپه ای است که آن را از بالا تا پایین، هم سطح استخر، پله بندی کرده و نهر آبی از آن به سمت پایین جاری است که بر زیبایی های این پارک افزوده است.

باغ گلستان تبریز

باغ گلستان (به ترکی گولیستان باغی) یا باغ فجر، قدیمی‌ترین و  نخستين گردشگاه عمومی شهر تبريز محسوب می‌شود که در سال‌های نخستین سده سیصد خورشیدی به همت محمدعلی تربیت، رئیس وقت بلدیه تبریز، در زمین‌های گورستان گجیل احداث شده است.

این گردشگاه قدیمی در غرب شهر تبریز، در جوار خیابان‌های منجم، ملل متحد، نادری و قونقاباشی واقع شده است.

جنگل‌های ارسباران

جنگل‌های بکر و بی‌نظیر ارسباران که توسط یونسکو به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره معرفی شده، یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری استان آذربایجان شرقی است.

این جنگل‌ها که از انبوه‌ترین جنگل‌های ایران است با گونه‌های گیاهی و جانوری متعدد خود، از جنوب اهر تا رود ارس کشیده شده و چیزی حدود ۲۲۰ کیلومتر با تبریز فاصله دارد.

آب و هوای مطبوع، طبیعت شگفت انگیز و جاذبه‌های تاریخی این منطقه سبب شده که حتی با وجود فاصله چند ساعته از تبریز، گردشگران بسیاری را که قصد سفر به تبریز کرده‌اند به خود جذب کند. کافیست سر بلند کنید تا خود را غرق در بهشتی سبز ببینید.

روستای کندوان

روستای کندوان تبریز

این روستا خیره کننده، یکی از جاذبه‌های طبیعی و از قدیمی‌ترین مکان‌هایی است که توسط سنگ‌های آتشفشانی به صورت طبیعی ساخته شده‌اند. معماری روستای کندوان به صورت صخره‌ای است که نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا بی‌نظیر است.

محل‌های اقامت در کندوان، خانه‌ها و شهرک‌های سنتی است که فضایی بسیار دلنشین را به وجود آورده است.

این مکان تنها حدود یک ساعت از تبریز فاصله دارد. روستای کندوان در طول زمستان با پوششی از برف و در بهار غرق در شکوفه‌های صورتی رنگ می‌شود.

سوغات تبریز

تبریز به لحاظ سوغات از غنی‌ترین شهرهای ایران است. بهترین سوغاتی‌ها که شامل انواع صنایع دستی و خوراکی‌های خوشمزه می‌شود را می‌توانید در مغازه‌ها و بازارهای آن خریداری کنید.

از معروف‌ترین سوغات تبریز می‌توان به صنایع دستی همچون تابلو فرش، قالی دستبافت، محصولات چرمی و خوراکی‌هایی مانند پنیر لیقوان و آجیل تبریز که شهرت بسیاری دارد و انواع شیرینی‌های لذیذ مثل نوقا، قرابیه، لوز زعفرانی و باقلوا اشاره کرد.

سوغات تبریز

غذا چی بخوریم؟ کجا بخوریم؟

در سفر به تبریز نیز مانند بسیاری دیگر از شهرهای کشورمان می‌توانید با کیفیت‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاها را در رستوران‌هایی خوب نوش جان کنید.

از کوفته تبریزی، دلمه برگ مو، خورش هویج، دویماج تبریز، سوزی شورباسی و انواع کباب‌ها می‌توان به عنوان لذیذترین و معروف‌ترین غذاهای تبریز نام برد که خود از جاذبه‌های سفر به تبریز به حساب می‌آیند.

همچنین رستوران گازماخ، رستوران سنتی شهریار، فود کورت لاله پارک، رستوران حاج مجید، کبابی باختر و رستوران بالیق از بهترین رستوران‌های تبریز هستند.

در سفر به تبریز کجا اقامت کنیم

از آن‌ جایی که تبریز یکی از کلان شهرهای کشورمان و از مهم‌ترین شهرهای گردشگری ایران است امکانات اقامتی مناسب و متعددی را برای گردشگران و مسافران در نظر گرفته است.

مساله اقامت یکی از مهم‌ترین و پر هزینه‌ترین مسائل مربوط به سفر است. باید گفت در سفر به تبریز با هر بودجه‌ای که در نظر گرفته باشید، می‌توانید گزینه مناسب و معقولی را برای اقامت در تبریز انتخاب کنید.

از رزرو هتل‌های لوکس گرفته تا اقامت در خانه های ارزان و میان رده و اجاره سوئیت و آپارتمان‌های شخصی با امکاناتی مناسب برای مسافران.

بهتر است شما از آن دسته افرادی نباشید که وقتی به مقصد می‌رسند تازه یادشان می‌افتد باید برای استراحت در شب و اقامت در شهر فکری بکنند. قبل از سفر از سایت‌های مربوطه اقامتگاه مورد نظر خود را انتخاب و به صورت آنلاین رزرو کنید تا شب را با خیالی راحت سپری کنید و از اقامت در تبریز لذت ببرید.

2 پاسخ
  1. […] و سوئیت و یا رزرو هتل را برای اقامت انتخاب کنید و از جاذبه های گردشگری تبریز هم دیدن […]

  2. […] برآورده شد. سفر به شهر یار.آب و هوای خوب، آثار تاریخی، جاذبه‌های گردشگری تبریز و ریشه‌های عمیق فرهنگی‌اش باعث شد تا با توشه‌ای از […]

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب