جاذبه‌های گردشگری ماکو، شهری تاریخی در حصار کوه‌های بلند

6

افراد بسیاری هستند که ممکن است بارها به شهر تبریز یا ارومیه سفر کرده باشند و اقامت در این شهر های زیبا را تجربه کرده باشند، اما تا به حال به ماکو نرفته باشند. با وجود این که ماکو فاصله کمی از این دو شهر دارد. فاصله شهر مرزی ماکو تا تبریز حدود ۲۵۰ کیلومتر و تا ارومیه نیز حدود ۲۸۰ کیلومتر است. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید حتما در اولین فرصت برای سفر به ماکو برنامه‌ریزی کنید و با بازدید از جاذبه‌های گردشگری ماکو، این شهر تاریخی در حصار کوه هایب بلند  خاطراتی فراموش نشدنی برای خود رقم بزنید. ماکو شهری در استان آذربایجان غربی است که از طبیعت زیبا و جاذبه‌های تاریخی منحصر به فردی بهره می‌برد و در نزدیکی مرز ایران و ترکیه قرار دارد. همچنین مرزی بودن این شهر فرصتی عالی برای خرید به گردشگران می‌دهد. در این مطلب با جاذبه‌های گردشگری ماکو بیش‌تر آشنا خواهید شد و حتی شاید وسوسه شوید نوروز را راهی این شهر جذاب و مهمان مردم مهربانش شوید.

کلیسای مریم مقدس ماکو- تبریز
کلیسای مریم مقدس ماکو

معروف‌ترین جاهای دیدنی ماکو

• کلیسای مریم مقدس (کلیسای زور زور):

یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری ماکو کلیساهای این شهر هستند. کلیسای مریم مقدس یا همان زور زور که در فهرست جهانی یونسکو نیز ثبت شده، کلیسایی قدیمی و تاریخی است که گردشگران داخلی و خارجی بسیاری در سفر به ماکو از آن بازدید می‌کنند. همچنین طبیعت اطراف کلیسای مریم مقدس بسیار زیباست و چشم اندازی تماشایی پیش روی بازدید کنندگان قرار دارد. یک نکته جالب این است که این کلیسا تنها بنای تاریخی در کشورمان است که سر جای اولیه خود نیست و یک بار جا به جا شده است. پس از ساخت سد باران برای جلوگیری از آب گرفتگی و تخریب بنا، ساختمان آن را به مکانی امن در همان منطقه منتقل کردند.

• قره کلیسا:

قره کلیسا که در بین ارمنی‌ها به تادئوس مقدس مشهور است در روستایی به همین نام (قره کلیسا) واقع شده و یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری ماکو به حساب می‌آید. گفته می‌شود قدمت این کلیسا که قدیمی‌ترین کلیسای ارامنه جهان است به سال ۳۰۰ میلادی برمی‌گردد. علاوه بر تاریخچه و قدمت قره کلیسا زیبایی آن نیز می‌تواند شما را مات و مبهوت خود کند.

قره کلیسا شهر ماکو _تبریز
قره کلیسا

• کاخ موزه باغچه جوق:

یکی از محبوب‌ترین و البته معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری ماکو کاخ موزه باغچه جوق است که به آن کاخ سردار ماکو هم می‌گویند. این کاخ مجلل و تماشایی در روستای باغچه جوق و در فاصله ۶ کیلومتری ماکو قرار دارد و معماری آن تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی است. همچنین کاخ موزه باغچه جوق در زمان قاجاریان و به دستور اقبال السلطنه یکی از سرداران مظفرالدین شاه ساخته شده است.

• عمارت کلاه فرنگی ماکو:

عمارت کلاه فرنگی ماکو واقع در خیابان امام این شهر متاسفانه مدتی است به حال خود رها شده و توجه چندانی به آن نمی‌شود. با این حال هنوز هم یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری ماکو به حساب می‌آید و گردشگران در سفر خود از آن بازدید می‌کنند. قدمت این عمارت زیبا به دوران حکومت قاجاریان برمی‌گردد و در ساخت آن از تزئینات منحصر به فرد و هنرمندانه‌ای استفاده شده است.

• دخمه سنگی فرهاد (بام فرهاد):

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری ماکو دخمه سنگی فرهاد است که در روستای سنگر در ۷ کیلومتری ماکو قرار دارد. این دخمه که به آن بام فرهاد هم می‌گویند از دو اتاق در دل صخره‌ای بزرگ تشکیل شده و به وسیله راه پله‌ای سنگی به کوه متصل می‌شود. این اثر تاریخی متعلق به قرن هشتم پیش از میلاد است و از چشم اندازی تماشایی نیز بهره می‌برد.

قلعه قبان
قلعه قبان

• قلعه قبان:

قلعه قبان که در بلندترین نقطه شهر ماکو و در زیر صخره‌ای چتر مانند قرار دارد، یکی از ارزشمندترین جاذبه‌های گردشگری ماکو است. این قلعه تاریخی بیش از ۲۵۰ هکتار مساحت دارد و از برج و باروهای بلند، بخش شاه نشین، اتاق‌ها، حمام و زندان تشکیل شده است. زمان ساخت قلعه قبان به طور دقیق مشخص نیست. اما می‌توان این را گفت که در دوره‌های مختلف تاریخی مانند دوران تیموریان، سلجوقیان، صفویان و قاجار اهمیت نظامی بسیار بالایی داشته است.

• منطقه حفاظت شده آغگل:

جاذبه‌های گردشگری ماکو فقط به آثار تاریخی آن محدود نمی‌شود. ماکو طبیعت بسیار زیبا و منحصر به فردی دارد و منطقه آغگل نیز نمونه‌ای از این طبیعت بی‌نظیر است. این منطقه زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی است و گشت و گذار در آن برای افرادی که به طبیعت‌گردی علاقه دارند، تجربه بسیار خوب و جالبی خواهد بود.

منطقه حفاظت شده آغگل ماکو
منطقه حفاظت شده آغگل ماکو

• روستای رند:

در ۱۵ کیلومتری منطقه آزاد ماکو یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری ماکو به نام روستای رند قرار دارد. این روستای سرسبز و خوش آب و هوا در دامنه کوه واقع شده و چند سالی می‌شود که به عنوان روستای نمونه گردشگری انتخاب شده است. چشمه‌های آب معدنی این روستا نیز باعث شهرت و محبوبیت بیش‌تر آن شده است. کمپینگ و اقامت شبانه در طبیعت شگفت انگیز آن می‌تواند تجربه‌ای متفاوت و خاص برایتان باشد. اگر شرایط و امکانات چادر زدن را داشتید حتما امتحانش کنید.

روستای خوک:

نیز در مسیر فرعی جاده شهر شوط قرار دارد و فاصله‌اش از ماکو تقریبا ۳۵ کیلومتر است. این روستا یکی از زیباترین روستاهای اطراف ماکو است. روستایی که با مزارع تماشایی آفتابگردان و لک لک‌هایی که انگار نماد و هویت روستا هستند شناخته شده است. اگر قصد شب ماندن در روستا را داشته باشید می‌توانید در طبیعت چادر بزنید و یا این که در خانه‌های روستایی بمانید.

روستای خوک
روستای رند

البته که جاذبه‌های گردشگری ماکو فقط به موارد بالا محدود نمی‌شود. در این مطلب سعی کردیم تعدادی از معروف‌ترین آن‌ها را معرفی کنیم تا هنگام سفر به ماکو آسان‌تر بتوانید برای بازدید از جاذبه‌های شهر برنامه ریزی کنید.

بازارگردی در ماکو

بازارگردی همیشه بخش جذاب و جدایی ناپذیر هر سفری است. لزوما هم قرار نیست به هر بازاری می‌روید حتما چیزی بخرید همین که در بازار گشت بزنید و تماشا کنید هم حسابی لذت بخش است. البته در مورد بازار بزرگ مرزی منطقه آزاد ماکو اوضاع کمی فرق می‌کند و مقاومت در برابر خرید سخت است. چرا که در این بازار مرزی مغازه‌های متعددی با برندهای معتبر (به خصوص برندهای ترکیه) و اجناس مختلف از مواد غذایی گرفته تا پوشاک و لوازم خانگی وجود دارد و قیمت مناسب اجناس، افراد بسیاری را به آن‌ها جذب می‌کند. بازار مرزی ماکو که از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری ماکو به حساب می‌آید در کیلومتر ۵ جاده ماکو- بازرگان سمت چپ جاده واقع شده است.

بازار بزرگ مرزی منطقه آزاد ماکو

اقامت در ماکو

ماکو شهری مرزی است و در طی سال افراد بسیاری برای خرید و بازدید از جاذبه‌های گردشگری ماکو به آن سفر می‌کنند. با این حال به لحاظ امکانات اقامتی آن‌چنان که باید انتظارات را برآورده نمی‌کند. اگر قصد ماندن در هتل را داشته باشید می‌توانید به هتل جهانگردی ماکو بروید که معروف‌ترین هتل شهر است. همچنین مهمانسرای فرمانداری ماکو، هتل الوند و هتل نور تعدادی دیگر از گزینه‌های پیش روی شما برای اقامت در ماکو است. اجاره ویلا و سوئیت هم انتخاب خوبی برای شب ماندن در این شهر است. در نهایت اگر برایتان مقدور است هنگام سفر به ماکو حتما وسایل لازم برای کمپینگ در طبیعت را با خودتان ببرید و اقامتی خاطره‌انگیز را در روستاهای سرسبز این شهر تجربه کنید.

6 پاسخ
  1. مسافر نظر داده:

    آیا اطراف ماکو ویلای اجاره ای وجود دارد که در دل طبیعت باشد؟ مثلا کنار رودخانه باشد که بشود در کنار آن قلیونی زد قلابی زد ؟

    1. امین اسلامی نظر داده:

      سلام. بله میتونید از این لینک ببینید https://www.shab.ir/search/city/%D9%85%D8%A7%DA%A9%D9%88

  2. رضا نظر داده:

    این ویلا داخل شهره که !!!!

  3. مسافر نظر داده:

    گفتم تو دل طبیعت نه وسط شهر.

    1. امین اسلامی نظر داده:

      بعد از اینکه وارد صفحه شهر ماکو شدید، با استفاده از نقشه میتونید اطراف رو جستجو کنید

  4. ناشناس نظر داده:

    وارد صفحه شدم هیچ ویلایی در خارج از شهر تو دل طبیعت نداشت.بنظر شما اهالی ماکو طبیعت دوست نیستند و برای يک شب ماندن در دل طبیعت حاضر نیستند پول خرج کنند یا سرمایه گذاری پیدا نمیشه که همچین موقعیتی را فراهم کنه ؟؟؟

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب