از ساحل تا جنگل، از حیران تا اسپیناس : جاهای دیدنی آستارا

1

تا به‌حال به آستارا سفر کرده‌اید؟ این شهر زیبا، شمالی‌ترین شهر گیلان سرسبز و مرزی بین این استان و استان اردبیل است. البته این منطقه با جمهوری آذربایجان نیز مرز مشترک دارد و این نقاط مرزی، مراکز خریدی دارند که جذابیت‌ها خاص خود را دارند. طبیعت بکر، کوه و دره و گردنه‌های بی‌نظیر، سواحل زیبا و همه این‌ها، از جاهای دیدنی آستارا هستند.

در این مقاله می‌خواهیم باهم سفری داشته باشیم به آستارای زیبا، از گردنه حیران بگذریم، از مناطق مرزی عبور کنیم و تمام جاهای دیدنی آستارا را ببینیم. با ما در این سفر همراه باشید.

تاریخچه آستارا

بندر آستارا

آستارا شهری ساحلی و در عین حال مرتفع و شمالی‌ترین نقطه گیلان است. این شهر از دیرباز وجود داشته اما با نام فعلی شناخته نمی‌شده است و اسامی مانند استراب یا آستاره یا اسپهبد اسامی هستند که در کتب تاریخی به این شهر نسبت داده شده‌اند. آستارا امروزه به یکی از شهرهای مرزی مهم کشور تبدیل شده است که با داشتن بنادر و نقاط مرزی مشترک، یک شهر و نقطه حیاتی برای ارتباط با آذربایجان، قفقاز و اروپا حساب می‌شود.

آستارا در بخش داخلی نیز از شهرهای بسیار پر اهمیت است که به‌نوعی شاهراه ارتباطی نیز محسوب می‌شود. جاهای دیدنی آستارا در کنار مراکز خرید آن، هر ساله تعداد زیادی مسافر را از سراسر ایران به خود جذب می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود تا به یک قطب مهم اقتصادی بدل شود.

بهترین زمان سفر به آستارا

اگر قصد بازدید از جاهای دیدنی آستارا را دارید، بهتر است مناسب‌ترین زمان سفر را بدانید. بهترین فصل برای سفر به آستارا، فصل بهار و فصل پاییز است. البته به دلیل شمالی بودن این شهر، برخی از ییلاقات و جاهای دیدنی در فصول تابستان یا زمستان نیز گزینه مناسبی برای گردش هستند.

در نهایت بهتر است بگوییم آستارا شهری چهارفصل است که هر فصل آن زیبایی خاصی دارد و در هر فصلی که سفر کنید، این شهر یک جاذبه دیدنی زیبا برای شما در چنته دارد.

برای مشاهده و اجاره ویلا کلیک کنید.

جاهای دیدنی آستارا

اگر قصد سفر به آستارا را دارید در این قسمت همراه ما باشید، می‌خواهیم باهم نگاهی بیاندازیم به جاهای دیدنی آستارا که در هر فصلی بتوانید به این شهر زیبا سر بزنید.

تالاب بین المللی استیل با درخت‌های شناور

تالاب استیل

ایران از جاذبه‌های طبیعی چیزی کم ندارد، یکی از این جاذبه‌های بکر نیز تالاب‌ها هستند. تالاب استیل، یکی از تالاب‌های بین‌المللی ایران است که به تالاب متحرک یا تالاب درختان شناور هم معروف است. دلیل این نام هم حرکت آب تالاب است که به‌صورت روزانه یا دوره‌ای اتفاق می‌افتد و کاملا مشهود است. این تالاب به وسعت 183 هزار هکتار در شهرستان آستارا قرار دارد. درختان شناور توسکا با ریشه‌های درون آب و توانایی تغییر مکان در آب از آن دسته جاذبه هایی است که جایی دیگر نخواهید دید. این تالاب محل زندگی پرندگان نادر و مهاجر هم هست که زیبایی این تالاب را دو برابر می‌کند.

برای رسیدن به تالاب استیل و طبیعت زیبای اطراف آن، باید به روستای دربند در جنوب آستارا بروید و در نزدیکی شهرک عباس آباد، تالاب با زیبایی منحصر به فرد خود نمایان می‌شود.

روستای دربند

روستای دربند

روستای دربند یکی از جاهای دیدنی آستارا است که در فاصله ۹ کیلومتری جنوب شهر آستارا قرار دارد. این روستای زیبا بخشی از شهرستان آستارا است. دریاچه و مرداب استیل (هستل) یکی از جاذبه‌های این روستای سرسبز و کوچک است.

اگر از سمت رشت به سمت آستارا بروید، بعد از عبور از روستای لوندویل و پناهگاه حیات وحش این منطقه، در سمت راست مسیر روستای دربند را خواهید دید و می‌توانید یک اقامت جذاب را در این روستا تجربه کنید.

جهت اجاره ویلا در آستارا کلیک کنید.

گردنه حیران؛ از خاص ترین جاهای دیدنی آستارا

گردنه حیران

به جرأت می‌توانیم بگوییم که گردنه حیران، معروف‌ترین گردنه ایران و از زیباترین جاهای دیدنی آستارا است. گردنه حیران که در مسیر ارتباطی گیلان و اردبیل قرار دارد، بهشتی مرتفع است با پیچ‌های تند در دل کوه که دو استان را به یکدیگر متصل می‌کند. این گردنه امروز به یک جاذبه توریستی با امکانات رفاهی تبدیل شده است.

برای رسیدن به گردنه حیران باید در مسیر آستارا به اردبیل قرار بگیرید و چند کیلومتر مانده به اردبیل گردنه و تفریحات آن شروع می‌شود.

تله‌کابین حیران؛ صعود به بالای ابرها

تله کابین حیران

تله کابین حیران یکی از جاذبه‌های تفریحی این گردنه است که بخش پایینی گردنه را به ارتفاعات متصل می‌کند.

برای رسیدن به این تله کابین کافیست در استراحتگاه و مجموعه تفریحی حیران توقف کنید و وارد مجموعه تله کابین شوید.

حهت اجاره ویلا رامسر کلیک کنید.

آبشار لاتون

آبشار لاتون از جاهای دیدنی آستارا

آبشار لاتون یا آبشار بارزاو یکی از جاهای دیدنی آستارا است که یک تنه حجم زیادی از زیبایی منطقه آستارا را به دوش می‌کشد. این آبشار نزدیک به ۱۰۵ متر ارتفاع دارد و یکی از آبشارهای بلند ایران است. این آبشار در میان دل جنگل و در نزدیکی قله اسپیناس است. محیط اطراف آبشار و حوضچه اطراف آن، دمایی پایین‌تر از سایر نقاط دارند و برای همین شاید بهترین فصل سفر به این آبشار بهار باشد.

برای رسیدن به آبشار لاتون باید ابتدا به روستا لوندویل و خلج محله برسیم و سپس مسیر را به سمت روستای کوته کومه ادامه دهیم. پس از پارک خودرو در روستا، باقی مسیر تا آبشار را که در حدود ۴ کیلومتر است طی کنیم.

روستای کوته کومه

روستای کوته کومه

روستای کوته کومه از جاهای دیدنی آستارا و از توابع لوندیل است که در مسیر آبشار لاتون قرار دارد. زندگی روستایی سنتی هنوز هم در این روستای کوچک جریان دارد و فضایی آرام و ییلاقی دارد. برای رسیدن به این روستا کافیست به لوندیل برسیم و با کمک تابلوهای راهنما وارد جاده روستایی کوته کومه شویم.

ساحل صدف؛ دریای آستارا دیدنی است

ساحل صدف

یکی از سواحل معروف آستارا، ساحل صدف است. دلیل محبوبیت این ساحل،‌ صدف‌های دوکفه است که در این ساحل وجود دارند و ظاهری زیبا به آن داده‌اند. ساحل صدف یکی از جاهای دیدنی آستارا است که عکاسان و عاشقان علاقمندان اصلی آن هستند.

ساحل صدف در منطقه تفریحی لوندویل قرار دارد.

پناهگاه حیات وحش لوندویل

پناهگاه حیات وحش لوندویل

پناهگاه حیات وحش لوندویل، یک منطقه حفاظت شده بزرگ در منطقه لوندویل و از محبوب‌ترین جاهای دیدنی آستارا در بین دوست‌داران طبیعت و حیوانات است. این پناهگاه با قرار گرفتن نزدیک دریای خزر، مشابه یک جنگل هیرکانی کوچک و مأمن گونه‌ها مختلف حیوانات مانند مارال، گوزن زرد ایرانی، روباه،‌ سمور، گراز، حواصیل و … است.

این محیط حفاظت شده در لوندویل قرار دارد و بخش بزرگی از این منطقه از جمله تالاب استیل را در بر می‌گیرد.

بخوانید از: جاهای دیدنی رشت

باغ پرندگان آستارا

باغ پرندگان آستارا

یکی از جاهای دیدنی آستارا که می‌توانید همراه با خانواده به آنجا سری بزنید، باغ پرندگان آستارا است. در این باغ پرندگان گونه‌های بومی در کنار گونه‌های متداول‌تر پرندگان مانند مرغ و خروس چینی، طوطی، قرقاول، طاووس، سرسفید کاکلی و … حضور دارند. تنوع گونه پرندگان در حدود ۶۰ نوع و تعداد آن‌ها نزدیک به ۳۰۰ پرنده است.

برای رسیدن به باغ پرندگان آستارا،‌ در ورودی جنوبی شهر آستارا قرار دارد و اگر از جنوب به سمت آستارا حرکت کنید، کمی قبل از میدان و پارک دانشجو، می‌توانید باغ پرندگان را در سمت راست خود ببینید.

باغ چای عباس آباد

باغ چای عباس آباد

عباس آباد یکی از روستاهای منطقه است که در جنوب غربی شهر آستارا قرار دارد. یکی از زیباترین و خاص‌ترین جاهای دیدنی آستارا، باغ چای عباس آباد است که در این منطقه روستایی قرار دارد و با داشتن وسعت زیاد، به یک جاذبه توریستی تبدیل شده است. این باغ چای حالا به باغ کشت فندق تبدیل شده و بخش‌های کمی از آن برای کشت چای استفاده می‌شود.

برای دیدن باغ چای عباس آباد، کافیست خود را به روستای عباس آباد برسانید و سپس از افراد محلی، آدرس دقیق باغ را بپرسید.

کوه اسپیناس؛ از بی‌نشان‌ترین جاهای دیدنی آستارا

قله کوه اسپیناس

قله و کوه اسپیناس در بخش غربی آستارا قرار دارد. این قله یکی از قله‌های بکر است که هنوز پوشش گیاهی خود را حفظ کرده است و ارتفاع آن در حدود ۲۱۰۰ متر از سطح دریا است. کوه اسپیناس سرچشمه اصلی آبشار لاتون است که قبل‌تر به آن اشاره کردیم.

برای رسیدن به کوه اسپیناس باید دقیقا مسیر آبشار لاتون را در پیش بگیرید. ابتدا به روستای لوندویل بروید و سپس مسیر روستای کوته کومه را ادامه دهید. سپس خودرو را در روستا پارک کنید و ادامه مسیر را با تجهیزات کامل کوهنوردی طی کنید. بهتر است در این مسیر یک راهنمای راه بلد داشته باشید تا مشکلی برایتان ایجاد نشود.

ساحل شریعتی آستارا

پارک ساحلی شریعتی آستارا

ساحل یا پارک ساحلی شریعتی، یکی از جاهای دیدنی آستارا و مجموعه‌های ساحلی است که برای رفاه مسافران ساخته شده است. این مجموعه ساحلی انواع امکانات رفاهی و تفریحی را مانند استراحتگاه، آلاچیق، فروشگاه، سرویس بهداشتی و … دارد.

برای رسیدن به این ساحل باید در مسیر جاده گمرکی قرار بگیرید و تقریبا در چند کیلومتر مرز ایران و آذربایجان و نزدیک خیابان حکیم نظامی پارک ساحلی با تابلوهای راهنما مشخص شده است.

بازار بزرگ ساحلی آستارا

بازار ساحلی آستارا

از آنجایی که آستارا شهری مرزی است، بازار ساحلی این منطقه یکی از بهترین انتخاب‌ها برای گردش و خرید با قیمت مناسب است. این مجموعه ساحلی انواع مختلفی از کالاها را با قیمت‌های مختلف دارد و برای خرید لباس و برخی از لوازم خانگی مناسب است.

بازار بزرگ ساحلی آستارا در مرکز شهر و در نزدیکی خیابان ساحلی ولایت قرار دارد.

جهت اجاره ویلا ماسال کلیک کنید.

بهشت کاکتوس‌ها

بهشت کاکتوس‌ها

بهشت کاکتوس‌ها، یکی از جاهای دیدنی آستارا است که باید گفت بهشتی برای دوست‌داران گیاه کاکتوس است. این گلخانه نزدیک به ۲۲۰۰ گونه مختلف از کاکتوس‌ها را از کشورهای مختلف در دل خود جا داده است.

بهشت کاکتوس‌ها در نزدیکی بازار ساحلی و مرداب شهر، در خیابان فارابی کوچه ۹ قرار دارد.

پارک جنگلی بی بی یانلو

پارک جنگلی بی بی یانلو

پارک جنگلی بی بی یانلو، از خاص‌ترین جاهای دیدنی آستارا است که در کنار رودخانه آستارا چای قرار دارد. این پارک جنگلی شامل بخشی از جنگل‌های هیرکانی آستارا می‌شود و به همین خاطر علاوه بر زیبایی چشم‌گیر، از اهمیت خاصی هم از نظر زیست‌محیطی برخوردار است.

برای رسیدن به پارک جنگلی بی بی یانلو از آستارا به سمت اردبیل حرکت کنید و در مسیر جاده، بعد از عبور از روستای قلعه و قبل از رسیدن به روستای کاشفی، پارک جنگلی را می‌بینید.

تالاب آق آستارا

تالاب آق یکی از چندین تالاب آستارا است که در حد فاصل لوندویل و شهر آستارا قرار دارد. این تالاب در نزدیکی تالاب استیل است اما به دلیل مصرف بی‌رویه آب تالاب، گرمایش زمین و مشکلات دیگر وسعت تالاب به شدت کاهش پیدا کرده است.

آستاراچای؛ دیدنی معروف مرز آستارا

رودخانه آستاراچای

آستاراچای یا رودخانه آستارا رودخانه مرزی است که از گردنه حیران شروع می‌شود و در مرز ایران و آذربایجان تا دریای خزر ادامه دارد. سرچشمه این رودخانه از ارتفاعات حیران و قله شیندان است و در نهایت جایی در نزدیکی مرز با دریای خزر می‌ریزد.

بقعه پیر قطب الدین

بقعه پیر قطب الدین

بقعه پیر قطب الدین یکی از جاهای دیدنی آستارا است. این بقعه بنای آجری دارد و آرامگاه سید پیر قطب الدین مایه سرایی است. برای رسیدن به این بقعه باید در مسیر آستارا به اردبیل قرار بگیرید. پس از رسیدن به روستای باغچه سرا (که در قدیم مایه سرا نام داشت) وارد روستا شوید و با کمک راهنمایی ساکنین محلی به بقعه برسید.

قلعه شیندان

قلعه شیندان

قلعه شیندان یکی از مرتفع‌ترین قلعه‌های ایران است که در ارتفاعات کوه شیندان قرار دارد. این قلعه یکی از جاهای دیدنی آستارا است که در منطقه مرزی و در بخش آذربایجان قرار دارد. این قلعه ارتفاع ۱۸۵۰ متری از سطح دریا دارد و قبلا در داخل مرز ایران قرار داشت که بعد از جدایی آذربایجان به این کشور واگذار شد.

باغ ملی آستارا

باغ ملی آستارا

باغ ملی آستارا یکی از پارک‌های بزرگ این شهر است که از زمان قاجار باقی مانده است. این پارک امکاناتی مانند سالن آمفی تئاتر، کتابخانه، کانون پرورش فکری و امکاناتی مانند سرویس بهداشتی و .. دارد. باغ ملی آستارا روبروی گمرک این شهر قرار دارد.

بخوانید از: جاهای دیدنی رامسر

دبیرستان حکیم نظامی

مدرسه حکیم نظامی آستارا

دبیرستان حکیم نظامی یکی از جاهای دیدنی آستارا است که اهمیت تاریخی زیادی دارد. این دبیرستان یکی از قدیمی‌ترین مدارس ایران و مربوط به دوره قاجار است. معماری مدرسه دقیقا مشابه معماری سنتی گیلانی است و هنوز هم این ساختار سنتی در این ساختمان حفظ شده است. نیما یوشیج نیز از افرادی بوده است که در این مدرسه تدریس می‌کرده است.

دبیرستان حکیم نظامی در نزدیکی مرز آذربایجان و در خیابان حکیم نظامی قرار دارد.

کلام آخر و پایان سفر به شهر حیرانی

خوشحالیم که در این سفر با ما همراه شدید و توانستیم بخشی از زیبایی‌ها و جاهای دیدنی آستارا را به شما نشان بدهیم. حالا اما در پایان این سفر و بازدید از مکان‌های دیدنی آستارا، اگر قصد اقامت در این شهر را داشتید می‌توانید از سایت شب استفاده کنید. در سایت شب به راحتی می‌توانید برای اجاره ویلا و سوئیت در آستارا اقدام کنید و در هر مرحله اگر نیاز به راهنمایی داشتید، با پشتیبانی تماس بگیرید و به راحتی آن را مطرح کنید.

سوالات متداول پیرامون جاهای دیدنی آستارا

بهترین زمان برای سفر به آستارا چه وقت است؟

با توجه به بافت شمالی ( دریا و جنگل ) شهر آستارا، بهترین زمان سفر به آستارا بهار و پاییز است.

معروف‌ترین جاذبه دیدنی آستارا کدام است؟

شهر آستارا دقیقا همان شهری است که گردنه حیران معروف و آبشار لاتون بی‌نظیر را در خود جای داده است.

جاهای دیدنی آستارا که کمتر شناخته شده اند؟

همانطور که در مقاله اشاره شد، آستاری جاهای دیدنی زیادی از جمله تالاب ها، ییلاق ها، بناهای تاریخی، پناهگاه حیات وحش و تفریحات دیگر دارد.

تاریخچه و موقعیت آستارا چیست؟

نام دیگر آستارا، استراب یا اسپهبد بوده که شاهراه ارتباطی با اروپا و هم مرز با آذربایجان در نزدیکی اردبیل می‌باشد.

فاصله تهران تا آستارا چقدر است؟

تهران تا آستارا فاصله ای 498 کیلومتری ( یعنی حدودا 6 ) ساعته دارد

1 پاسخ
  1. صابر نظر داده:

    این تصویر اولی که گذاشتین استارا نیست. ییلاق سوئه چاله ماسال هستش.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب