سد نمرود بهشت دست نیافتی درنزدیکی تهران و فیروزکوه

2

سفر به فیروزکوه بهشتی نزدیک تهران

کوه دماوند که نماد کشور عزیزمان ایران است، بلندترین، باشکوه‌ترین، سرافرازترین سرزمینی که با لاله‌ها و شقایق‌‌های وحشی بهاری‌اش کم از بهشت ندارد، اما این سرزمین در لابه‌لای کوهستان‌هایش بهشت‌های بی‌پایان بسیار دارد. آن‌سوتر از دماوند، در مرز استان مازندران، فیروزکوه قرار دارد که در منتهی‌الیه شمال‌شرقی استان تهران واقع شده است. شهری که زمستان‌ها همیشه در میان سردترین شهرها نامش برده می‌شود و تابستان‌ها خنکای ییلاق هایش روح را تازه می‌کند. بهترین مسیر برای دسترسی به این بهشت  دل انگیز جاده تهران، فیروزکوه است. با ما همراه باشید تا باهم از این طبیعت بکر لذت ببریم .

زندگی در فیروزکوه

فیروزکوه که جاده آن از خود شهر، شهرت بیشتری دارد زمستان‌هایی با منفی 10 درجه سانتی گراد را داراست اما از بهار و تابستانی معتدل که در گرم‌ترین حالت از 34 درجه فراتر نمی‌رود نیز برخوردار است.

آب و هوای فیروزکوه

فیروزکوه منطقه ای کوهستانی است که اقلیمی سرد دارد. زمستان‌هایی سرد و یخبندان و تابستان‌هایی خنک و معتدل را داراست. نام فیروزکوه نیز به دلیل آن است که در زمستان آب‌های یخ بسته شده به رنگ فیروزه‌ای در می‌آمدند و سینه کش کوه را همین رنگ تغییر می‌داده‌اند، به همین دلیل نام آن نیز فیروزکوه نام‌گذاری شده است.

تنگه واشی (تنگه ساواشی)

این تنگه در 15 کیلومتری شمال غربی شهرستان فیروز کوه واقع شده است که به آن تنگه واشی یا تنگه ساواشی می گویند. آب وهوای مطلوب و خنک آن در فصل تابستان گردشگران بسیاری را جذب خود می کند. بزرگترین کتبیه دوره قاجار با قدمت ۱۸۵ سال و با ابعاد ۴۲ متر مربع در این محل کنده کاری شده است. گیاه کمیاب باریچه که مصارف مهم صنعتی و دارویی دارد نیز در تنگه واشی می روید.

تنگه واشی
تنگه واشی

دیگر دیدنی های شهر فیروزکوه

روستای لزبور

روستای لزبور بزرگ‌ترین روستای استان تهران است که در مسیر جاده فیروزکوه قرار دارد، این روستا در قدیم مسیر اصلی مسافران به شمال کشور بوده است و امروزه مسیر کوه‌نوردان و طبیعت‌گردان می‌باشد.

به لطف همجواری با رشته کوه البرز از آب‌و‌هوایی خنک و معتدل برخوردار است به طوری که شش ماه اول سال را می‌توان در این منطقه بهاری دانست.

دریاچه لزور

دریاچه سد لزور در مرز استان مازندران و تهران قرار دارد. دریاچه این سد به معجز چشمه و سد سیاه رود هم شناخته می شود. معجز چشمه چشمه ای است در نزدیکی این سد که قسمت عمده آب سیاه رود و سد از این چشمه تامین میگردد. دریاچه شکلی شبیه به مثلت دارد و طول و عرض آن در حدود ۲۰۰ متر است. عمق دریاچه در حدود ۱۵ متر است. از لزور تا دریاچه سد آنت دهی موبایل مناسب است.

دریاچه لزور

تنگه میشینه مرگ

یکی دیگر از جاهای دیدنی فیروزکوه تنگه میشینه مرگ است، این محل به انداره نامش خطرناک نیست و می‌تواند تجربه جالبی برای گردشگرانی که برای اولین‌بار این منطقه را می‌بینند باشد. تنگه میشینه مرگ از دو بخش به نام میش و مرگ تشکیل شده است.

 منطقه میش به دلیل وجود مجسمه‌های میش که در راه‌های مخفی کوه واقع شده است و در گذشته بنا شده‌اند نام‌گذاری شده است و مرگ هم به دلیل وجود چشمه‌های آبی است که نوشیدن آن برای پرندگان به دلیل وحود املاح مرگ‌آور است.

بهترین زمان سفر به این منطقه سه فصل ابتدایی سال است.

چشمه دریابک

چشمه دریابک در مسیر جاده فیروزکوه به جاده فرعی زرین دشت میرسیم و بعد از طی مسیری حدود ۲۰ کیلومتر به سمت روستای آتشان چشمه ای واقع شده که از دل کوه در قسمت دامنه آن و باغهای اطراف به حوضچه ای سرازیر میشود و آب آن بسیار سرد و زلال و گوارا میباشد و بعد از طی مسیر به باغهای اطراف سرازیر میشود و دارای نیستانی زیبا میباشد در تابستان نیز درختانی کهن سایه خود را در کنار چشمه برای مردمان پهن نموده تا از برکت هر دو استفاده نمایند.

چشمه دریابک
چشمه دریابک

دریاچه سد نمرود

سد نمرود کجاست؟  سدی مخزنی در شهرستان فیروزکوه، واقع در استان تهرانه، که احداث آن از سال ١٣٨٤ آغاز شده و تا سال ١٣٩٠ در حدود ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته .این سد در ۱۷ کیلومتری جنوب غربی شهر فیروزکوه و تقریباً دو کیلومتری پایین دست روستای سُله بن بر روی رودخانه حبله رود و در ارتفاع ٢٠٢٠ متری از سطح دریا ساخته شده. هدف از ساخت این سد تأمین سالیانه ١١٩.۵ میلیون مترمکعب آب به منظور نیازهای کشاورزی دشت گرمسار و چزگین و همچنین برآوردن آب شرب شهرستانهای گرمسار و ایوانکی و همچنین برطرفسازی نیازهای بخش صنعت شهرستان فیروزکوه به آب و مهار سیلاب در حوزه آبریز رودخانه حبله رود بوده .

دریاچه سد نمرود
دریاچه سد نمرود

برج سنگی دیده بانی مزداران

در روستای مزداران از توابع فیروزکوه واقع شده است. در دوران پیش از اسلام به عنوان برجک دیده‌بانی از استفاده می‌شده است. این برجک دارای بنایی چهار و هشت ضلعی می‌باشد که پشت آن مشرف به قلعه برش بزرگی دارد که نشان دهنده ارتباط مستقیم برجک و قلعه می‌باشد.

مصالحی که در احداث آن استفاده شده است تکه‌های سنگ و گج است و کاربرد نظامی داشته است.

برج سنگی دیده بانی مزدارانقلعه لاجورد

فیروزکوه را می‌توان سرزمین قلعه‌ها نامید، قلعه لاجورد از معروف‌ترین این دژهاست که احداث آن به پیش از اسلام برمی‌گردد. مربوط به دوران یزدگرد سوم بوده و به عنوان انبار اموال حکومتی از آن استفاده می‌شده است.

برای بازدید این قلعه به سمت شمال شرق فیروزکوه حرکت کنید و با فاصله کمی پیاده‌روی به این قلعه با شکوه خواهید رسید.

روستای سله بن

روستایی از توابع بخش ارجمند شهرستان فیروزکوه در استان تهران ایران است.

این روستا در دهستان دوبلوک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۸۵ نفر (۱۸۶خانوار) بوده است. جمعیت غیر دائم و یا فصلی روستا ۲۱۷۶ نفر بوده (۵۶۸ خانوار می باشد که در فصل بهار و تابستان در آن ساکن بوده و در فصل سرمابه شهرها مهاجرت می کنند.

روستای سله بن
روستای سله بن

روستای هرانده

روستای هرانده در جنوب غرب فیروزکوه قرار دارد. اکثر مردم این روستا به باغداری، زراعت و دامپروری و کارگری مشغول هستند، اندک شمار به پرورش ماهی و صنایع دستی نیز اشتغال دارند. از جمله دیدنی‌های این روستای سرسبز غاربونیک است.

غار بورنیک

طولانی‌ترین غار استان تهران است که از توابع روستای هرانده می‌باشد. این غار در دوران قدیم محل زندگی انسان‌های غار نشین بوده و دارای زیبایی‌های باستانی می‌باشد.

این غار بیش از 3 کیلومتر طول دارد و در ورودی آن 148 پله برای ورود و خروج راحت‌تر ساخته شده است. نکاتی که در مورد سفر به این غار باید رعایت کنیم عدم ایجاد سروصدا بیش از حد است و همراهی با گروه‌های کم جمعیت برای ورود به غار می‌باشد. سنگ ریزه‌های کف غار نشان دهنده آن است که مستعد ریزش می‌باشد

چشمه آب معدنی خمده

چشمه آب معدنی خمده در روستای خمده در ۲۰ کیلومتری جنوب فیروزکوه در یک منطقه زیبای تفرجگاهی قرار دارد. این منطقه به عنوان دومین نقطه گردشگری شهرستان فیروزکوه (پس از تنگ واشی) مطرح بوده و در مواقعی که هوا مساعد است، پذیرای خیل عظیم گردشگران و علاقه مندان می باشد.

آب این چشمه برای دردهای مفصلی و استخوانی و بیماری های پوستی مناسب است.

چشمه آب معدنی خمده
چشمه آب معدنی خمده
2 پاسخ
  1. saleh نظر داده:

    واقعازیباست روستای من درهمین شهراست ومن هرساله درایام تابستان به آنجا می روم.

  2. مجید نظر داده:

    باسلام خدمت دوستان
    تصویر کوهی که گذاشتید کوه دماوند نیست
    این کوه در کشور ونزوئلا هست
    با یک سرچ جزئی میتونید صحت حرف بنده رو مشخص کنید
    ممنون از سایت خوبتون

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب