بخشی از جالب ترین جاذبه های شهر هشتگرد

0

هَشتگِرد شهری است در استان البرز ایران.شهر هشتگرد که اراضی آن به اراضی پشند (فشند) مربوط است بر روی سرزمین روستای باستانی فشند بنا گردیده است.هشتگرد که درست آن هشتگرت است از ترکیب عدد هشت و گرت است. گرت به معنی دژ، آبادی است و هشتگرت به معنای هشت دژ، هشت آبادی است. امروز ما به معرفی مکان های جالب و دیدنی این منطقه می پردازیم با ما همراه باشید.

روستای فشند

روستای فشند در شمال هشتگرد و با فاصله 8 کیلومتری آن واقع است. حدود 2500 نفر جمعیت ساکن در روستا دارد و حدود 3000 از اهالی این روستا نیز در شهرهای اطراف زندگی می کنند که روزهای تعطیل خود را در این روستا می گذرانند. مردمان این روستا به دامداری و کشاورزی مشغول هستند. دامداران برای ییلاق به روستای آزادبر ، طالقان و … می روند. اکثر محصولات این روستا گیلاس، آلبالو، توت و… است. توت در این روستا، به عنوان یک میوه خیراتی است و به فروش نمی رسد.

غار هیو

در هشت کيلومتري هشتگرد به قزوين، سه غار به فاصله تقريباً 15 متر از يکديگر در دامنه کوه قرار دارند. طبق مطالعات انجام شده اين احتمال وجود دارد که غارها مربوط به دوران پارينه سنگي باشد. ” غار هیو ” در بخش شمال غربی هیو و در دره تفریحی واسوار واقع شده است. این غار درلایه هایی از سنگهای آهکی با سن تقریبا دویست وشصت و پنج میلیون سال موسوم به آهکهای روته واقع شده است.البته این به معنای سن تشکیل غار نبوده و شواهد ،حاکی است از جوان بودن فوق العاده خود داراست. دهانه ی غار با قطر حدود 60 سانتیمتر و شیب زیاد متاسفانه و شاید به نوعی خوشبختانه ،ورود به آن را مشکل ساخته است.

بدنه ی اصلی غار شامل گالری بزرگی است که ارتفاع آن در قسمتهایی به بیش از 23 متر می رسد . در این بخش استالاکتیتها و استالاگمیتهای وجود دارد که بخش اعظمی از آنها متاسفانه به دلیل ناآگااهی از ارزش علمی و زیبایی شناختی ،تخریب شده است. عدم وجود ستونهای کامل (استالاک تیتها و استالاگ میت هابه هم وصل شده ) نشان از جوان بودن و یا وجود گالری های عمقی تر دارد . اصولا تشکیل غارها مراحلی دارد کهاولین مرحله آن وجودسنگ اولیه ای با توان غارزایی است که مطلوبترین آنها سنگ آهک است . در درجه ی بعداین سنگها می بایستی از درز و شکاف مطلوب جهت هدایت آب برخوردار می باشند. مهمترین عامل در تشکیل غارهایی از این نوع ،وجود آبهایی با توان انحلال بالاست . در نهایت، کل این فرآیند در زمانی طولانی ،که درمواردی تا دهها میلیون سال به طول می انجامد ، حفرات زیرزمینی موسوم به غار را ایجاد می کند.

امامزاده جعفر هشتگرد

این بنا درداخل شهر هشتگرد واقع شده و گرداگرد آن را دیواری احاطه کرده است. قدیمی ترین و اساسی ترین بخش این بنا حرم آن است. داخل بقعه فاقد هرگونه تزئین یا نوشته و کتیبه است.

رستوران نقش جهان (پسر خاله)

یکی از رستوران های معروف این شهر رستوران نقش جهان یا همان رستوران پسرخاله است. رستورانی که به سرو باقلاپلو با گردن خفن مشهور است. این رستوران در بلوار اصلی هشتگرد واقع شده است.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب