با سفر به شاهرود در استان سمنان، به قلب جنگل و کویر بروید

0

قضاوت اشتباه فقط گریبان‌گیر ما آدم‌ها نمی‌شود. قضاوت غلط زمانی شکل می‌گیرد که اطلاعات ما ناقص باشد. در نتیجه بر اساس دانسته‌های نصفه نیمه خود پیش فرضی اشتباه در ذهنمان شکل می‌گیرد. مثلا خیلی وقت‌ها پیش آمده از سفر به استان و شهری امتناع می‌کنیم ولی دلیل منطقی برای آن نداریم. یا این‌طور بگوییم، دلایلی می‌آوریم ولی خودمان هم می‌دانیم درست و قانع کننده نیستند. اما وقتی برای اولین بار به آن شهر سفر می‌کنیم تازه متوجه می‌شویم تصورات ما اشتباه بوده است. این‌جور وقت‌ها با خودمان می‌گوییم کاش خیلی قبل‌تر از این‌ها به این شهر می‌آمدم. یکی از این شهرها شاهرود است. سفر به شاهرود اولویت خیلی از ما نیست. اما چرا؟

شاهرود، بهشتی در استان سمنان

خیلی از ما به اشتباه خیال می‌کنیم استان سمنان و شهرهای آن اقلیم متنوعی ندارند و طبیعت آن‌ها چنگی به دل نمی‌زند. در صورتی که دقیقا خلاف این است. شاهرود یکی از خوش آب و هواترین شهرهای استان سمنان است. با سفر به شاهرود هم می‌توانید به طبیعت‌گردی در یکی از زیباترین جنگل‌های ایران مشغول شوید، هم این که می‌توانید به دل کویری بکر بزنید. البته جاذبه‌های طبیعی شاهرود فقط به کویر و جنگل محدود نمی‌شود، در ادامه بیش‌تر از آن‌ها می‌گوییم. جاذبه‌های تاریخی شاهرود هم که بسیار ارزشمند و دارای اهمیت فراوان هستند. در این مطلب می‌توانید بیش‌تر و بهتر با این شهر آشنا شوید و برای سفر به شاهرود برنامه ریزی کنید.

شاهرود، بهشتی در استان سمنان


بهترین فصل سفر به شاهرود


هر زمانی را برای رفتن به شاهرود انتخاب کنید پشیمان نمی‌شوید. چرا که در تمام فصل‌ها طبیعت زیبایش می‌تواند شما را غافلگیر و حیرت زده کند. در بهار دشت کالپوش غرق در گل‌های شقایق می‌شود و در تابستان هزاران گل آفتابگردان در دشت می‌روید. در پاییز می‌توانید بر روی فرشی از برگ‌های رنگارنگ قدم بزنید و محو زیبایی جنگل شوید. در زمستان هم طبیعت رخت سپیدش را به تن می‌کند و سفر به شاهرود جور دیگری لذت‌بخش است.


اقامت در شاهرود


هتل‌ها و مهمان‌سراهای شاهرود امکانات خوبی را در اختیار مسافران قرار می‌دهند، اما در کل تعدادشان خیلی زیاد نیست. هتل پارامیدا یکی از گران‌ترین و شیک‌ترین هتل‌های شاهرود است. اما اگر می‌خواهید در سفر به شاهرود در هتلی بمانید که قیمت مناسب‌تری داشته باشد، هتل جهانگردی یکی از بهترین گزینه‌هاست. این هتل در قلب پارک جنگلی واقع شده و امکانات مناسبی هم دارد. اقامتگاه‌های بوم‌گردی شاهرود هم با حال و هوای سنتی و پذیرایی با غذاهای محلی اقامتی خاطره‌انگیز را برایتان رقم می‌زنند. قبل از سفر می‌توانید به سایت شب سر بزنید و نسبت به رزرو این اقامتگاه‌ها اقدام کنید. اجاره سوئیت و ویلا هم دیگر گزینه پیش روی شما برای شب ماندن در این شهر است.

جاهای دیدنی شاهرود

جنگل ابر:

جنگل ابر جاذبه گردشگری شاهرود


در فاصله ۴۵ کیلومتری شمال شاهرود یکی از بکرترین جنگل‌های ایران به نام جنگل ابر واقع شده است. این جنگل در مسیر جاده شاهرود به آزاد شهر استان گلستان و بعد از روستای ابر قرار دارد. قدم بر روی ابرها در جنگل ابر بهشتی برای عاشقان طبیعت است و گونه‌های گیاهی و جانوری متنوعی در آن دیده می‌شود. بهترین زمان برای سفر به این جنگل رویایی بهار، تابستان و اوایل پاییز است که امکان حضور ابرها بیش‌تر می‌شود. تماشای اقیانوسی از ابرها در جنگل ابر تجربه‌ای فراموش نشدنی را از سفر به شاهرود برایتان رقم می‌زند. همچنین این جنگل چشمه سارها و آبشارهای زیبای بسیاری دارد که می‌توانید نزدیک آن‌ها کمپ کنید و شبی خاطره‌انگیز را سپری کنید. خانه‌های محلی در روستای ابر نیز گزینه مناسبی برای اقامت و شب‌مانی است.

دشت کالپوش:

دشت گل های آفتابگردان کالپوش
دشت آفتابگردان کالپوش

برای توصیف زیبایی‌های منطقه کالپوش نیازی نیست چیز زیادی بگوییم. کافیست برای چند لحظه چشمانتان را ببندید و دشتی را تصور کنید که در شهریور ماه پر از گل‌های زرد آفتابگردان می‌شود. در بهار به خصوص اواسط اردیبهشت تا آخر خرداد هم دشت یکدست سرخ و غرق در گل‌های شقایق می‌شود. حالا اگر برای سفر به شاهرود و رفتن به این منطقه وسوسه شدید، باید در جاده شاهرود-مشهد بعد از شهر میامی به سمت شمال شرق تغییر مسیر دهید.

کویر رضا آباد:


خوبی سفر به شاهرود این است که می‌توانید هم کویرنوردی و هم جنگل نوردی را با این سفر تجربه کنید. در واقع با یک تیر چند نشان می‌زنید و نهایت استفاده را از سفرتان می‌برید. روستای کویری رضا آباد در فاصله تقریبا ۲۴۰ کیلومتری شاهرود قرار دارد و یکی از بهترین مناطق برای کویرنوردی است. شترسواری، امکان خرید گلیم‌های دست‌بافت زنان هنرمند این روستا و امکان اقامت در اقامتگاه‌های سنتی در دل کویر بخشی از جذابیت‌های این منطقه است.

کویر رضا آباد شاهرود

روستای مجن:

روستای مجن که آن را ماسوله کویر ایران می‌نامند، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شاهرود است. این روستا با معماری پلکانی، آب و هوای مطبوع و طبیعت دل‌انگیزش می‌تواند برای گردشگران تفریحگاهی ایده آل باشد. چشمه هفت رنگ مجن نیز با رنگ‌های زیبایی که بر کف و جداره در مسیر آن نقش بسته در ۲۵ کیلومتری شاهرود واقع شده و جلوه‌ای چشم‌نواز از طبیعت در این منطقه است.

روستای مجن ماسوله کویر

آبشار نکارمن:


در سفر به شاهرود به چشمه، رودخانه و آبشارهای زیادی برمی‌خورید. به همین خاطر است که این شهر را بهشت طبیعت دوستان می‌نامند. یکی از این آبشارها آبشار زیبای نکارمن واقع در روستایی خوش آب و هوا به همین نام است. مسیر رسیدن به آبشار سخت نیست و نیاز به وسایل و تجهیزات خاصی ندارد. همچنین اگر اهل کوهنوردی هستید خوب است بدانید که روستای نکارمن مسیری برای صعود به قله شاهوار است.

آبشار آوستا:

آبشار آوستا شاهرود
آبشار آوستا

آبشار آوستا جاذبه‌ای شگفت‌انگیز اما کمتر شناخته شده است که در سفر به شاهرود می‌توانید به سراغش بروید. این آبشار در فاصله ۱۵ کیلومتری شاهرود قرار دارد و قندیل‌های یخ بسته در زمستان جلوه‌ای ویژه به آن می‌بخشند. البته که در همه فصل‌ها تماشایی است اما اوج زیبایی آن در زمستان است. زمانی که آبشار با قندیل‌های یخی و بزرگ لباس یکدست سفید به تن می‌کند و هر بیننده‌ای را مات و مبهوت خود می‌کند.

جاذبه‌های تاریخی شاهرود:


اگر به خاطر بازدید از جاذبه‌های تاریخی قصد سفر به شاهرود را کرده‌اید، باید بگوییم که شاهرود از این بابت هم چیزی کم ندارد.
خانه یغمایی‌ها یکی از جاذبه‌های تاریخی شاهرود و تنها خانه این شهر است که بادگیر دارد. حدود ۱۰۰ سال پیش این خانه زیبا را معماری یزدی ساخته است. خانه یغمایی‌ها امروزه به اداره میراث فرهنگی و گردشگری شاهرود تغییر کاربری داده و در ساعات اداری امکان بازدید از آن وجود دارد.

خانه یغمایی‌ها از جاذبه‌های تاریخی شاهرود


اگر اهل موزه گردی باشید در سفر به شاهرود می‌توانید به موزه آب و یا موزه مردم شناسی و باستان شناسی این شهر بروید.
گشت و گذار در بازار تاریخی شاهرود هم چیزی نیست که به راحتی بتوان از کنار آن گذشت. قدمت این بازار با معماری زیبا به دوران قاجاریه برمی‌گردد و در بافت قدیم شهر قرار دارد. برای خرید سوغات هم بازار شاهرود جای مناسبی است. همچنین نزدیک بازار از سایر آثار تاریخی مانند مسجد شیخ علی اکبر، مسجد آقا و مدرسه قلعه می‌توانید بازدید کنید.
روستای قلعه بالا، پارک آبشار، آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، پل سرچشمه و مجموعه گردشگری و اقامتی اورس نیز تعدادی دیگر از جاذبه‌های شاهرود هستند.

سوغات شاهرود

برگه قیسی و زرد آلو سوغات شاهرود


گفتیم که بازار قدیمی شاهرود یکی از جاهایی است که می‌توانید سوغات این شهر را از آن‌جا بخرید. همین که وارد بازار شوید عطر گیاهان دارویی به مشامتان می‌رسد و برگه‌های قیسی و زرد آلو به چشمتان می‌خورد. انواع نان‌های قندی و کاک هم از دیگر سوغات شاهرود هستند. از قلمکاری، گلیم، جاجیم و ظروف سفالی هم به عنوان صنایع دستی این شهر می‌توان نام برد.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب