آبشار پونه زار بهشتی در اصفهان

0

پونه زار را بهتر بشناسید

وقتی حرف ازآبشارهای زیبا و قرار به طبیعت گردی و بازدید از این جاذبه‌های شگفت انگیز می‌شود، معمولا اولین چیزی که به ذهنمان خطور می‌کند سفر به شهرهای شمالی است. شهرهای شمالی و استان‌هایی مانند لرستان به خاطر وجود آبشارهای فراوان و تماشایی سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کنند. در این میان شاید کمتر کسی بداند یکی از زیباترین آبشارهای ایران در روستایی در استان اصفهان قرار دارد. آبشار پونه زار با طبیعت بکر و دلنواز خود جاذبه‌ای منحصر به فرد اما کمتر شناخته شده است. جایی که در صورت در نظر گرفتن امکانات رفاهی مناسب برای آن پتانسیل بسیار بالایی برای جذب بیشتر گردشگران و تبدیل شدن به جاذبه‌ای پر بازدید خواهد داشت.

مسیر و راهنمای دسترسی

برای رسیدن به پونه‌زار ابتدا به سمت فریدون شهر حرکت کنید، مسیر‌های دسترسی به فریدون شهر اصفهان از سمت شهرکرد، جاده شبان، اسکندری و شهر داران امکان پذیر است. فاصله فریدون شهر از اصفهان 155 کیلومتر و از شهرکرد 170 کیلومتر می‌باشد. پس از عبور از فریدون‌شهر به سمت روستای پشتکوه حرکت می‌کنیم، پس از طی 13 کیلومتر به آبشار پونه‌زار خواهیم رسید. از مبدا شهرکرد یا اصفهان در حدود 2 الی 3 ساعت رانندگی برای رسیدن به آبشار پونه‌‍زار نیاز است.

چه فصلی به آبشار پونه زار برویم؟

اغلب گردشگران و طبیعت گردان در نیمه اول سال برای سفر به آبشارها راهی شهرهای سراسر ایران می‌شوند. طراوت و تازگی طبیعت و آب و هوای مطبوع در بهار و تابستان به خصوص روزهای تعطیل مسافران زیادی را راهی این منطقه بکر می‌کند. با این حال در پاییز که طبیعت رخت هزار رنگ به تن می‌کند و حتی زمستان که برف و یخبندان می‌شود هم نمی‌توان از زیبایی آبشار پونه زار و چشم اندازهای اطراف آن چشم پوشی کرد. اما بهتر است اگر در فصل زمستان می‌خواهید به آبشار پونه زار سفر کنید، با توجه به آب و هوای این منطقه کوهستانی و شرایط جاده مجهز باشید و وسایل لازم را همراه خود ببرید.

آبشار پونه زار کجاست؟

در ۲۵ کیلومتری غرب فریدون شهر آبشار خزه‌ای زیبا و شگفت انگیزی به نام آبشار پونه زار قرار دارد.  برای رسیدن به این آبشار باید ابتدا خود را به فریدون شهر برسانید، شهری که در فاصله تقریبا ۱۸۰ کیلومتری اصفهان واقع شده است. پس از این که از فریدون شهر عبور کردید به یک دو راهی می‌رسید. از سمت راست مسیر را ادامه بدهید و از روستاهای چغیورت و دربند در پایین دره بگذرید. حدود ۴ کیلومتر که در پیچ و خم کوه‌ها رانندگی کنید، تابلوی آبشار پونه زار را می‌بینید و کمی بعد به پارکینگ می‌رسید. بعد از این که ماشین را پارک کردید حدود نیم ساعت پیاده روی دارید تا به آبشار برسید. مسیر کمی سخت است اما شک نکنید که این همه زیبایی قطعا ارزش سفر به این جاذبه را دارد. از بالای کوه در شیب نسبتا تند و رو به پایین که حرکت کنید به سرچشمه‌های آبشار می‌رسید که آب آبشار از آن‌ها تامین می‌شود. سرسبزی و زیبایی این منطقه به قدری است که چشم را به خود خیره می‌کند و خستگی مسیر و پیاده روی نسبتا سخت را از تن آدم به در می‌کند. به لبه آبشار پونه زار که رسیدید برای رفتن به پایین آبشار باید شیب نسبتا تندی را طی کنید. اما در نهایت پشیمان نمی‌شوید زیرا یکی از رویایی‌ترین مناظری که در زندگی خود می‌توانید ببینید در انتظار شماست. عظمت آبشار و شکوه آن به قدری است که می‌توان ساعت‌ها به تماشای آن نشست و با گوش سپردن به صدای آب آرامشی وصف ناپذیر را تجربه کرد.

فریدون شهر

غربی‌ترین شهرستان استان اصفهان که در رشته کو‌های زاگرس قرار دارد. فریدون شهر مرکز شهرستانی با همین نام است. از دو قسمت اصلی بالا و پایین تشکیل شده و اقلیمی مرطوب و زمستان‌هایی سرد دارد.
آبشار پونه زار
آبشار پونه زار

آبشار پونه زار، شگفت انگیز اما ناشناس

احتمالا خیلی از شما تا به حال اسم آبشار پونه زار به گوشتان نخورده یا فقط نامش را شنیده‌اید و هیچ وقت به آن سفر نکرده‌اید. آبشار پونه زار یکی از زیباترین و بکرترین جاذبه‌های گردشگری فریدون شهر است که با وجود طبیعت منحصر به فردش جاذبه‌ای ناشناخته یا بهتر است بگوییم کمتر شناخته شده در اصفهان به حساب می‌آید. آبشار پونه زار با دیواره‌هایی که از خزه‌های سبز رنگ پوشیده شده و درختان زرشک وحشی در اطرافش چشم اندازی رویایی و تماشایی را خلق کرده است. این آبشار با ارتفاع تقریبا ۴۰ متر از ارتفاعات زاگرس مرکزی سرچشمه می‌گیرد و به دلیل رویش فراوان پونه در آبراهه‌های آن به پونه زار معروف است.

شب را کجا بمانیم؟

در محل آبشار پونه زار متاسفانه امکانات مناسبی برای اقامت وجود ندارد اما اگر دلتان بخواهد چادر بزنید و حتما شب را در کنار آبشار به صبح برسانید چند جایگاه برای کمپینگ در طبیعت وجود دارد. فقط حواستان باشد این منطقه معمولا شب‌های خیلی سردی دارد و باید وسایل لازم مانند کیسه خواب، لباس گرم و پتو را همراه خود ببرید. با توجه به نزدیکی این جاذبه گردشگری به فریدون شهر می‌توانید شب را در این شهر بمانید. مراکز اقامتی مانند مهمانسرا، سوئیت و آپارتمان‌های شخصی گزینه‌های پیش روی مسافران برای اقامت در فریدون شهر است. خیلی از افراد معمولا صبح زود برای بازدید به آبشار پونه زار می‌آیند و شب برای اقامت به شهرهای نزدیک می‌روند. شما هم می‌توانید با فاصله تقریبی دو الی سه ساعت به شهرهایی مانند اصفهان و شهرکرد بروید تا امکانات اقامتی بیشتری در اختیارتان قرار بگیرد. پیش از سفر به سایت‌های مربوطه برای رزرو اقامتگاه سر بزنید تا از میان گزینه‌های متعدد برای اجاره ویلا، آپارتمان، سوئیت، رزرو هتل، اقامتگاه‌های بوم گردی و… بتوانید انتخابی مناسب داشته باشید.
پونه زار
رودخانه پونه زار

احتیاط کنید

برای این که سفر به آبشار پونه زار امن و خاطره انگیز شود لازم است کمی احتیاط کنید. لبه‌های آبشار پونه زار خطرناک و بسیار ریزشی است، خیلی به لبه‌ها نزدیک نشوید تا خدایی نکرده اتفاقی برایتان نیفتد. نکته دیگر این است که برای رسیدن به آبشار باید از بالای کوه یک سراشیبی نسبتا تند را پایین بروید. هنگام پایین رفتن با احتیاط حرکت کنید و حواستان باشد که سنگ ریزه بر سر بازدید کنندگانی که در پایین دست شما قرار دارند نریزد و کسی آسیب نبیند.

اجاره آپارتمان و سوئیت پیشنهادی در اصفهان

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب