۹ نکته امنیتی برای سفر اولی ها

0

با توجه به اینکه اکنون بیش از هر زمان دیگری افراد جوان و بی ‌تجربه به مسافرت می‌روند، هشدارهای امنیتی کلی نیز مطرح می‌گردند. در اینجا نگاهی می ‌اندازیم به بحث ایمنی در طی سفر.

۱. از بیمه مسافرتی برخوردار شوید

می‌دانم که ممکن است این مورد بدیهی به نظر برسد، ولی تعجب خواهید کرد اگر بدانید چه تعداد زیادی از مردم از داشتن بیمه مسافرتی اکراه دارند. اگر در حال حاضر همچین بیمه ‌ای ندارید، مسلم بدانید که به آن نیاز پیدا خواهید کرد؛ چرا که با استفاده از آن می‌توانید خودتان را در برابر گم شدن وسایل یا پروازهای لغو شده بیمه نمایید و در هزینه‌ های گزاف صرفه‌جویی داشته باشید و بدین‌ترتیب برای خودتان آرامش روح و روان فراهم سازید.

۲. وسایل الکترونیکی زیادی به همراه نداشته باشید

جوانانی که از سواد تکنولوژی بالایی برخوردارند، شاید تمایل داشته باشند همه‌ جور وسایل الکترونیکی با خودشان همراه ببرند؛ اما بهتر است بدانید که هرچه کمتر وسایلی از این دست با خودتان داشته باشید، بهتر است. اصلا لازم نیست هر جایی که می‌روید، یک دوربین دیجیتالی خیلی بزرگ هم با خودتان ببرید. واقع بین باشید! چرا که حتی این احتمال وجود دارد که شما اوقات فراغتی در سفر پیدا نکنید که با لپ ‌تاپ کارهای روزمره‌ تان را انجام دهید! از این گذشته، گوشی‌ها این قابلیت را دارند که عکس‌های باکیفیت بگیرد و ایمیل هم ارسال کنند. حمل تعداد زیادی از وسایل الکترونیکی نه‌تنها چابکی شما را می‌گیرد، بلکه شما را به یک هدف برای دزدان تبدیل می‌کند. به استثنای گوشی، باقی وسایل الکترونیکی را در گاوصندوق اتاق هتل نگهداری کنید؛ یا در صورت امکان، سفرتان را بدون وسایل الکترونیکی آغاز کنید.

۳. سرتان را بالا نگه دارید

طوری راه بروید که گویی می‌دانید کجا می‌روید. در صورتی که چابک و هشیار باشید، احتمال خیلی کمی وجود دارد که دیگران به شما نزدیک شوند. به جای استفاده از نقشه ‌های گوگل روی گوشی در یک شهر غریب، می‌توانید یک گوشی در گوش‌تان قرار دهید و به راهنمای صوتی گوش فرا دهید! در این‌صورت مناظر بیشتری خواهید دید و از آنها لذت خواهید برد.

۴. برنامه ‌های امنیتی را دانلود کنید

با توجه به اینکه امروزه مسافرت تک‌ نفره خیلی معمول است، این احتمال وجود دارد که در شهری تنها سرگردان باشید. به لطف برخی از برنامه‌ های رایگان موجود در بازار، خانواده و دوستان‌ تان می‌توانند حتی از راه دور هم به ردیابی شما بپردازند. برخی از ضروری‌ترین این برنامه‌ها عبارتند از:

  • اوبر (Uber): اکنون بعضی از گوشی ‌ها این برنامه را روی خودشان دارند. بد نیست بدانید که این برنامه قابلیت ‌های بسیار زیادی دارد. اگر سیستم حمل و نقل عمومی شما را پاک گیج کرده است، اصلاً نگران نباشید و در طی سفر، برای برخورداری از خدمات اوبر با آن تماس برقرار کنید.
  • bSafe:  اگرچه دوستان یا اعضای خانواده شما هم بهتر است این برنامه را هم دانلود کنند، اما در صورت مسافرت تک ‌نفره هم کاربرد زیادی دارد. اگر در موقعیتی قرار دارید که احساس ناامنی می‌کنید، این برنامه مکان شما را به دوستان ‌تان اطلاع خواهد داد و از آنها می خواهد تا همزمان که در مسیر خود مشغول حرکت هستید، شما را «تعقیب» کنند. گزینه دیگر این است که در هنگامی که ترس وجود شما را فرا گرفته، به آنها یک پیام SOS بفرستد. اگرچه آنها قادر نخواهند بود شما را نجات دهند، اما می‌توانند به پلیس اطلاع دهند.
  • Drunk Mode: درانک ‌مود، برنامه دیگری است که احتمالاً روی گوشی ‌تان دانلود کرده‌اید، اما در کمال تعجب و برخلاف نامش، در زمان هوشیاری شما کار می‌کند. پیش از مشغول شدن به انجام کارهای روزانه، این برنامه را روشن کنید و اگر تصمیم گرفتید که از گروه خود جدا شوید و مسیر جداگانه ‌ای در پیش بگیرید، به سادگی خواهید توانست مکان دوستان‌تان را پیدا نمایید. علاوه بر این، نکته جالبی که دارد اینست که در پایان روز می توانید بنشینید و ببینید که در طول روز به چه جاهایی رفته‌اید!

۵. حواستان به پولتان باشد

همیشه مقدار کمی پول نقد با خودتان همراه داشته باشید. کپی‌ هایی از جلو و پشت کارت اعتباری و نیز گذرنامه یا کارت شناسایی ‌تان تهیه کنید. همچنین، فراموش نکنید که به بانک ‌تان خبر بدهید که در مسافرت هستید؛ زیرا در غیر اینصورت، ممکن است در بدترین زمان ممکن کارت شما را بلوکه کنند.

۶. لباس معمولی بپوشید

زیاد سعی نکنید در چشم باشید؛ ببینید افراد محلی معمولاً چه پوششی دارند. شاید لباسی که معمولاً افراد در تابستان در آمریکا به تن می‌کنند، در برخی از کشورهای دیگر نامناسب تلقی گردد. اما بهتر است خانم‌ ها و آقایان تا آنجا که ممکن است در مکان ‌های ناآشنا ظاهری معمولی داشته باشند. خودتان را همرنگ جماعت کنید! در این صورت احتمال خیلی کمی وجود دارد که هدف جیب ‌برها قرار بگیرید. این مطلب، من را به نکته بعدی می‌رساند:

۷. اجازه ندهید دیگران حواس شما را پرت کنند

جیب ‌بری چیزی است که واقعا اتفاق می‌افتد؛ به‌ ویژه در اماکن گردشگری. بعضی از خانم‌ هایی که ظاهر معصوم دارند یا کودکانی که یک علامت یا کاغذ را جلوی صورت شما قرار می‌دهند، اغلب تلاش می‌کنند حواس‌ تان را پرت کرده و کیف‌ تان را بزنند. خودتان را در معرض آسیب ‌پذیری قرار ندهید. اگر کسی ناگهان به شما نزدیک شد، هشیار باشد که ممکن است نمایشی ترتیب داده باشد تا حواس‌تان را پرت کند. همیشه مطمئن باشید که وسایل قیمتی شما از امنیت لازم برخوردار باشند.

۸. مراقب سلامت خود باشید

اگر به ‌طور اتفاقی توسط حشرات گزیده شدید یا در طی سفر بدن شما دچار خراش شد، حتما خیلی زود آن را بشویید و پاک کنید. نادیده گرفتن حتی کوچکترین زخم ‌ها می‌تواند منجر به ناراحتی ‌های جدی و مشکلاتی در مورد وضعیت سلامت گردد. درنظر داشته باشید که بیشتر شرکت‌ های بیمه مسافرتی و بیمه سلامت، زیر بار هزینه ‌های پزشکی بین ‌المللی نمی‌روند. هرچند ممکن است شرکت بیمه در آینده پول را به شما بازگرداند، اما خودتان را برای پرداخت صورت ‌حساب بیمارستانی هم آماده کنید.

۹. اطلاعات سفارت خانه کشور خودتان را داشته باشید

در بسیاری از موارد غیرمترقبه، سفارت خانه یا کنسولگری کشور شما در کشورهای خارجی می‌توانند بسیار مفید واقع شوند. اطلاعات تماس و مکان آنها را داشته باشید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب