همه چیز در مورد سنندج

0

سنندج مرکز استان کردستان، یکی از استان‌های دیدنی غربی کشور است. این شهر دومین شهر بزرگ کردنشین ایران بعد از کرمانشاه است. قدمت این شهر به سال ۱۰۴۶ هجری قمری برمی‌گردد که در آن زمان سلسله‌ی صفویه بر ایران حکمرانی می‌کرد. اسم شهر سنندج سنه دژ بوده است که رفته‌رفته تغییر نموده و امروزه به شهر سنندج آن را می‌شناسیم. این شهر در رشته کوه های زاگرس، در کوه آبیدر واقع شده است. سنندج یکی از خواستگاه‌های قوم ماد و پارس بوده است. سنندج به شهر هزار تپه و همچنین شهر هزار مسجد معروف است. این شهر از بافت شهری سنتی دیدنی و با ارزشی برخوردار است. در این مقاله قصد داریم سفری به سنندج داشته باشیم و از جاذبه‌ های گردشگری آن و دیدنی های سنندج با شما سخن بگوییم. با سایت شب همراه باشید و البته میتوانید راهنمای سفر به سنندج را نز مطالعه فرمایید تا اطلاعات کامل تری از این شهر داشته باشید.

سنندج شهری در میان کوه های کردستان

 شهر سنندج دارای جاذبه‌های دیدنی بسیاری است که شامل مناطق کوهستانی و خوش آب‌وهوا، اماکن دیدنی، فرهنگ و رسوم منحصربه‌فرد این منطقه و خانه‌های بوم گردی جذاب است.

آب‌وهوای سنندج یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر به حساب می‌آید، به‌طوری که در فصل بهار و تابستان آب و هوایی معتدل و مطلوبی را دارا است. گردشگران زیادی هر ساله برای لذت بردن از این آب‌وهوا به این شهر سفر می‌کنند. وجود رودخانه‌های پر آب و کوه‌های اطراف شهر سنندج باعث شده است که طبیعتی بکر و دیدنی را در این شهر شاهد باشیم. در ادامه جاذبه‌های گردشگری شاخص سنندج را باهم مرور خواهیم کرد.

پارک جنگلی آبیدر

پارک جنگلی آبیدر

پارک جنگلی آبیدر معروف‌ترین مکان تفریحی و یکی از دیدنی های سنندج است. این مجموعه در منطقه‌ای کوهستانی قرارگرفته است و اشراف کاملی به شهر دیدنی سنندج دارد. این پارک از آنجایی که آب زیادی از آن جریان می‌یابد به آبیدر معروف شده است. یکی از منحصر به‌ فردترین سینماهای جهان در این مجموعه قرار دارد، سینمای روباز که گنجایش ۱۰ هزارنفری دارد و بزرگ‌ترین سینمای روباز جهان است. همچنین وجود رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها باعث شده مسافران بتوانند اوقات خوشی در این مجموعه داشته باشند.

بازار قدیمی سنندج

قطعاً یکی از جاذبه‌های گردشگری هر شهری، بازار قدیمی آن شهر است که تاریخ شهر را در دل خود جای می‌دهد. بازار قدیمی سنندج هم از این قضیه مستثنا نیست و یکی از جاذبه‌های گردشگری سنندج به شمار می‌رود. بازار قدیمی سنندج هم‌اکنون نیز پررونق به کار خویش ادامه می‌دهد و می‌توانید از این بازار سوغات سفر خود را تهیه کنید. حس نوستالژیکی که در این بازار القا می‌شود، انسان را به زمان‌های گذشته می‌برد و گویی دیگر در این دنیای شلوغ و پرتنش نیستیم. این بازار با الهام از میدان نقش‌جهان اصفهان ساخته شده است.

دریاچه سد قشلاق

قشلاق رودی است که در سنندج جریان دارد. سدی هم به همین نام وجود دارد که دریاچه‌ای پشت آن به وجود آورده است. اگر دنبال جایی برای صرف ناهار و وقت‌گذرانی همراه آب‌وهوا و منظره‌ی خوب می‌گردید، دریاچه سد قشلاق یکی از دیدنی های سنندج می‌تواند گزینه‌ی خوبی باشد. در حومه‌ی این دریاچه می‌توانید از غذاهای محلی که در رستوران‌ها ارائه می‌شود لذت ببرید. همچنین می‌توانید در این سد قایق‌رانی کنید و در مناطق کم‌عمق آن به شنا کردن بپردازید. همچنین شما هم مثل مردم بومی می‌توانید با استفاده از قلاب و ماهیگیری، غذای خودتان را شکار کنید! خلاصه اینکه اگر گرما شمارا کلافه کرده است، پیشنهاد ما سد قشلاق است که آب‌وهوای بهتری نسبت به هوای شهر دارد.

عمارت آصف وزیری سنندج

عمارت آصف وزیری سنندج

یکی از دیدنی های سنندج که هر مسافری باید در سفر خود به این شهر از آن بازدید کند، عمارت آصف وزیری سنندج است. این خانه‌ی تاریخی که هم‌اکنون به موزه‌ی تاریخی تبدیل‌شده است، به خانه‌ی کرد معروف است. این خانه‌ی تاریخی به سبک معماری اسلامی ساخته شده است. بزرگ‌ترین موزه‌ی مردم‌شناسی قومی ایران در این خانه قرار دارد که موزه‌ی مردم‌شناسی کرد نام دارد. در این خانه یکی از زیباترین حمام‌های تاریخی هم قرار دارد.

عمارت خسروآباد

عمارت خسروآباد یکی دیگر از خانه‌های تاریخی سنندج است که در زمان‌های گذشته، مقر حکومت والیان سنندج بوده است. جالب است بدانید عروسی دختر فتحعلی شاه در این عمارت برگزارشده است که نشان از زیبایی و اهمیت این بنا دارد. درون این عمارت کتیبه‌ای هم وجود دارد که نام فتحعلی شاه و امان الله خان در آن دیده می‌شود.

عمارت وکیل

عمارت وکیل یکی از خانه‌های تاریخی سنندج است که قدمت آن به دوره‌ی زندیه برمی‌گردد. البته در دوره‌های مختلف به سبب تخریب این عمارت، بازسازی و مرمت‌شده است. این عمارت از سه بخش وکیل الملک، وکیل السلطان و وکیل الممالک تشکیل شده است. همچنین حمام خصوصی در این بنا وجود دارد که دیدن آن می‌تواند جالب باشد.

بوم گردی های سنندج

شهر سنندج دارای بوم گردی‌های منحصربه‌فردی است که اگر علاقه‌مند به زندگی در خانه‌های قدیمی و بومی هستید، پیشنهاد می‌کنیم برای اقامت در این شهر ، بوم گردی‌های شهر سنندج را انتخاب کنید که هم فال است هم تماشا! اقامتگاه بوم گردی ژین و اقامت گاه بوم گردی تریفه در شهر سنندج واقع است که دیدن آن تجربه‌ی جالبی را برایتان رقم خواهد زد. برای دیدن عکس‌های این بوم گردی‌ها می‌توانید روی نامشان کلیک کنید. البته خانه‌های معمولی و سوییت‌های مبله هم در این شهر وجود دارد که می‌توانید قبل از سفر آن‌ها را رزرو کنید و بدون دغدغه‌ی اقامتگاه و با خیال راحت به این شهر سفر کنید.

مسجد جامع سنندج

مسجد جامع سنندج یا همان دارالحسان از دیدنی های سنندج ، یکی از فاخرترین اثرهای معماری دوره‌ی اسلامی است که در زمان قاجار ساخته شده است. این مسجد در زمان حاکم وقت سنندج، امان‌الله خان اردلان به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است. اگر به مکان قرار گرفتن مسجد توجه کنید، مسجد در جایی ساخته شده است که از همه جای شهر دیده می‌شود و به کل شهر اشراف دارد.

یکی دیگر از خصوصیات این مسجد استفاده از کاشی کاری های زیبا و دلنواز است. این کاشی کاری به جز از منظر زیبایی، به منظور کاهش عبور صدای محیط بوده است که فضای داخل مسجد، به دور از هیاهوی بیرون، بسیار آرام و ساکت است.

غار کرفتو

غار کرفتو

در اطراف سنندج، شهر دیواندره وجود دارد که در آن یکی از منحصربه‌فردترین غارهای ایران وجود دارد. طولانی‌ترین غار و بزرگ‌ترین غار دست کن ایران کرفتو است. این غار از دو بخش طبیعی و دست کن درست‌شده است. این غار درگذشته سکونتگاه انسان‌ها بوده است. وجود کتیبه‌های به زبان یونانی نشان می‌دهد که امکان دارد این غار به‌عنوان معبد استفاده می‌شده است. البته نشانه‌هایی نیز وجود دارد که در دوره‌ی مهرپرستی، از این غار به‌عنوان معبد استفاده می‌شده است.

بخش طبیعی این غار حدود ۶۰۰ متر طول دارد که در برخی نقاط ارتفاع آن به‌قدری کم است که عبور از آن خیلی سخت به نظر می‌رسد. همچنین بخش دست کن این غار دارای ۴ طبقه است که حجاران در آن زمان با استفاده از ابزارهای اولیه، اتاق‌ها و راهروها و همچنین پله‌هایی برای ارتباط طبقات را به وجود آورده‌اند.

سوغاتی های سنندج

اگر قصد سفر به شهر سنندج را دارید می‌توانید از سوغاتی‌های مخصوص این شهر هم بهره ببرید. در ادامه سوغاتی‌های مخصوص سنندج را معرفی خواهیم کرد که شامل خوراکی‌ها و صنایع‌دستی می‌شود.

کلاش

کلاش کفش مخصوص کردستان است که علاوه بر مصرف داخلی، به کشورهای خارجی هم صادر می‌شود. طبیعت کوهستانی کردستان باعث شده که برای تطابق با شرایط موجود، کفشی توسط بومیان طراحی شود که لایه‌ی ضخیم زیرین دارد. همچنین لایه‌ای نخی و طبیعی هم برای روی کفش تعبیه‌شده است که هم‌زمان با نرمی و راحتی، دوام بالایی هم داشته باشد.

آدامس طبیعی یا همان سقز

سقز یا همان آدامس طبیعی صمغی است که از شکاف برخی درختان به بیرون ترشح می‌کند که مردم با جمع‌آوری این شیره‌ی گیاهی، از آن برای مصارف دارویی و صنعتی استفاده می‌کنند. سقز دارای خواص درمانی زیادی است که می‌شود از آن مثل آدامس استفاده کرد.

شیرینی کنجدی

شیرینی کنجدی تقریباً معروف‌ترین سوغاتی سنندج به شمار می‌رود. این شیرینی لذیذ علاوه بر طعم بسیار دلپذیر آن، خواص دارویی هم دارد.

صنایع نازک‌ کاری

کردستان یکی از مراکز اصلی نازک‌کاری چوبی است که در آن با ترکیب قطعات بریده‌شده‌ی چوبی، وسایلی مانند تخته‌نرد و قلم دان می‌سازند. علاوه بر نازک‌کاری، منبت‌کاری و معرق‌کاری کردستان هم شهره‌ی جهانی دارد.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب