بهشت روی زمین؛ بازدید از جاهای دیدنی شمال ایران

4

سفر به شمال و گشت و گذار در شهرهای سبز و دیدنی‌اش، هیچوقت خسته کننده نمی‌شود. این خطه همیشه سبز ایران، بیشترِ زیبایی‌های طبیعت را در دل خود جا داده است؛ از کوه و دره و جنگل‌های سرسبزش بگیرید تا دریای بیکران و سواحل ماسه‌ای پر از آرامش. اگر دوست دارید درباره جاهای دیدنی شمال بیشتر بدانید و سری به جاذبه‌های تاریخی و طبیعی آن بزنید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

شهرهای پرطرفدار در شمال ایران

جاهای دیدنی شمال

 اغلب شهرهای شمالی جایگاه ویژه‌ای در میان مسافران دارند و مقاصد محبوب گردشگران به حساب می‌آیند. با این حال حساب بعضی از این شهرها از دیگر مناطق جداست! شاید به این دلیل که از سال‌های بسیار دور در آنها امکانات تفریحی و رفاهی متنوعی ساخته شده است. شهرهایی مانند رامسر، نور، چالوس، رشت، نوشهر و ماسوله از جمله این مناطق هستند که معمولا در اغلب روزهای سال با انبوهی از مسافران و گردشگران دیده می‌شوند.

جاهای دیدنی شمال در بهار

شمال مانند بسیاری دیگر از مناطق ایران، آب و هوای معتدلی دارد. گرچه این خطه در نخستین روزهای بهار کمی سرد است، اما از اوایل اردیبهشت تا آخر این فصل، هوا دلپذیر و مطبوع خواهد شد. برخی از جاهای دیدنی شمال در بهار به شرح زیر هستند:

جنگل مه آلود پاسند، بهترین جاذبه مازندران

اگر برای گردش و تفریح به دنبال یکی از بکرترین مناطق گردشگری در شهرهای شمالی می‌گردید، بهترین مقصد سفر شما جنگل پاسند در مازندران است. برای رسیدن به پاسند باید به سمت بخشهای شرقی استان مازندران حرکت کنید تا به شهرستان بهشهر برسید. در همین مسیر اگر ۳ کیلومتر دیگر راه را ادامه بدهید، به تابلوی راهنمای پاسند خواهید رسید و باقی راه دیگر از آنجا پیداست.

جنگل بکر و دست نخورده پاسند یکی از دیدنی‌ترین و زیباترین مناطقی است که در شهرهای شمالی می‌توانید پیدا کنید.

ییلاق اولسبلنگاه ماسال، ارتفاعات تالش در گیلان

حتی اگر به بخشهای شمالی کشور سفر نکرده باشید و طبیعت گیلان را از نزدیک ندیده باشید، حتما نام ماسال به گوشتان خورده است. البته که هدف ما در اینجا ماسال و معرفی این شهر سرسبز نیست! بلکه می‌خواهیم به شما یکی از زیباترین مناظر ارتفاعات آن را معرفی کنیم! منطقه اولسبلنگاه که در مسیر صعود به کوههای تالش در استان گیلان و در ارتفاع ۱۴۸۹ متری قرار گرفته است. ییلاقی بسیار سرسبز و دیدنی که تجربه بی‌نظیری از سفر به شمال را در اختیارتان خواهد گذاشت.

در این منطقه خانه‌های چوبی هم وجود دارد که مخصوص ساکنان بومی ماسال است و در برخی فصل‌های سال قابل سکونت می‌شود.

بخوانید از: راهنمای سفر به ماسال

قلعه رودخان فومن، یادگار دوران ساسانیان

یکی از شگفتی‌های استان گیلان و فومن، بنای تاریخی قلعه رودخان است که در ۲۰ کیلومتری این شهر قرار دارد. جاذبه‌ای باستانی که بسیاری از مورخان، قدمت آن را به زمان ساسانیان نسبت می‌دهند. این قلعه به دلیل نزدیکی به رودخانه‌های اطراف، با نام‌های «قلعه رودخان»، «دژ رودگان»، «قلعه حسامی»، «قلعه هزارپله» و «قلعه رخون» نیز شناخته می‌شود.

جالب است که بدانید سیستم دفاعی و امنیت قلعه در زمان خود پیشرفته بوده و به دلیل واقع شدن در ارتفاعات، دسترسی بسیاری از دشمنان را به خود محدود می‌کرده است. قلعه رودخان از جمله زیباترین جاهای دیدنی شمال است که بر فراز ارتفاعات جنگل قرار دارد و برای رسیدن به آن، باید از بیش از هزار پله را بالا رفت! اما این پله نوردی طولانی مدت، به دیدن این بنای باستانی و تماشای مناظر و چشم اندازهای اطرافش حسابی می‌ارزد!

منطقه ییلاقی دشت النزه، اقامتگاه افرایی ۲۰۰ ساله

همچنان در استان زیبای گیلان هستیم! اما این بار به معرفی یکی از جاذبه‌های منحصربه‌فرد آن خواهیم پرداخت. در منطقه ماسال و بخش شاندرمن، مکان تفریحی و گردشگری بسیار زیبایی به نام منطقه ییلاقی دشت النزه وجود دارد که مشابه با آن را در هیچ جای دنیا ندیده‌اید!

این منطقه یکی از مهمترین جاهای دیدنی شمال است که در مسیرهای ییلاقی این خطه قرار گرفته و در آن می‌توان بقعه مبارک امامزاده ابراهیم را هم مشاهده کرد. در مقابل بنای امامزاده یک افرای ۲۰۰ ساله هم وجود دارد که دیدنش برای هر طبیعت دوستی حسابی شگفت انگیز و جذاب است! 

سد و پارک ملی لار، بهشت گمشده ایران

سر زدن به سد و پارک ملی لار و لذت بردن از دشت‌های فراخ و پر از شقایقش، از آن دسته فعالیت‌هایی است که بدون اغراق باید در لیست کارهای پیش از مرگ قرار بگیرد. شاید بسیاری دیدن چنین مناظری را ملزم سفر به کشورهای خارجی می‌دانند، غافل از اینکه چنین بهشتی در همین حوالی و در نزدیکی شهرستان نور مازندران واقع شده است.

پارک ملی لار یکی از مناطق طبیعی ایران است که در دامنه جنوب غربی کوه دماوند قرار دارد. این منطقه نزدیک به ۷۳ هزار هکتار وسعت دارد و بخشی از آن به عنوان پارک ملی و محدوده محافظت شده شناخته می‌شود. در این طبیعت بی‌نظیر، خبری از خانه‌ها و روستاهای کوچک و بزرگ نیست؛ به همین دلیل تا چشم کار می‌کند، ارتفاعات و کوه‌های بلند دیده می‌شوند و دشت‌های سرسبزی که پناهگاه حیوانات کمیاب هستند.

چشمه ‌های باداب سورت، پدیده شگفت انگیز طبیعی

بدون اغراق، گل سر سبد جاهای دیدنی شمال چشمه‌های باداب سورت است که نظیرش در کمتر جایی از دنیا وجود دارد. این چشمه‌های پلکانی در نتیجه جریان آب‌های معدنی و رسوبی و در طی سال‌های گذشته به این شکل درآمده‌اند. در این چشمه‌ها آب‌های شور، گرم و گازداری جریان دارد که بسیاری آن‌ها را معجزه‌ای برای درمان دردهای کمر، پا و حتی سردرد می‌دانند.

چشمه‌های باداب سورت در جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حد فاصل روستاهای اروست و مال خواست واقع شده‌اند و ساعات بازدید آن‌ها از ۶ صبح تا ۹ شب است. البته فراموش نکنید که این ساعات می‌توانند با توجه به فصل متغیر باشند، زیرا به ‌دلیل نبود روشنایی کافی، امکان بازدید در ساعات تاریکی وجود ندارد.

برای مشاهده و رزرو اجاره ویلا ساری کلیک نمایید

جاهای دیدنی شمال در تابستان

هوا در تابستان شمال، گرم و شرجی است. با این حال در مناطقی که در ارتفاعات واقع شده‌اند، همچنان خنکای دلپذیری وجود دارد. در ادامه به جاهای دیدنی شمال در تابستان اشاره می‌کنیم:

جاده اسالم به خلخال، مسیر دسترسی به بهشت

اغراق نیست اگر بگوییم که جاده اسالم به خلخال یکی از زیباترین جاده‌های ایران است. مسیری ناب و حیرت انگیز که از شهر اسالم در استان گیلان آغاز می‌شود و تا شهر خلخال در جنوب اردبیل امتداد می‌یابد. تنوع بالای گونه‌های گیاهی و وجود مناظر طبیعی متفاوت، از جمله دلایل شهرت و محبوبیت این جاده به حساب می‌آیند. اما زیباترین بخش این جاده، گردنه کوهستانی الماس است که در ۶۰ کیلومتری اسالم واقع شده و در آن‌ کلبه‌های چوبی برای اقامت خاطره انگیز مسافران وجود دارد.

این مسیر حیرت انگیز حدود ۷۰ کیلومتر طول دارد و یکی از زیباترین جاده‌ها به ویژه در فصل‌های بهار و تابستان به حساب می‌آید.

قلعه مارکوه، سفری جذاب به تاریخ

اگر به تاریخ علاقه‌مندید و دوست دارید هنگام سفر به شمال در گذشته‌های این خطه قدم بزنید، می‌توانید راه خود را از قلعه مارکوه شروع کنید. بسیاری از مورخان این قلعه را به دوران ساسانیان نسبت می‌دهند و اعتقاد دارند که با گذشت زمان و ورود حکومت‌های جدید، ساختمان قلعه نیز مورد بازسازی و مرمت قرار می‌گرفت.

بد نیست که بدانید نام این قلعه از کوهی که روی آن قرار دارد گرفته شده است، کوهی که از سمت جنوب به شکل یک مار دیده می‌شود. قلعه مارکوه در منطقه کتالم رامسر قرار دارد و بازدید از آن رایگان است.

آبشار زیبای آلامن در استان گلستان

این آبشار فوق العاده که به نام آبشار اوترنه نیز شناخته می‌شود، در حوالی روستایی به همین نام قرار گرفته و در تابستان‌ها با هوای خنک و مطبوعش از مسافران پذیرایی می‌کند. اگر به طور دقیق به دنبال آدرس این منطقه می‌گردید، باید بگوییم که این آبشار و چشمه‌های اطرافش در شهرستان علی آباد کتول و در دل جنگل‌های کبودوال پنهان شده‌اند. ارتفاع این آبشار چیزی حدود ۷ متر است و از یک دیواره صخره‌ای به پایین میریزد. در پایین آبشار نیز حوضچه‌ای به عمق یک متر ایجاد شده است که بسیاری از آن برای آبتنی استفاده می‌کنند.

بخوانید از: جاهای دیدنی رامسر

روستای لاویج، یک طبیعت گردی ناب

لاویج یکی از قدیمی‌ترین روستاهای مازندران است که قدمت آن را به بیش از ۲ هزار سال پیش نسبت می‌دهند. این روستای ییلاقی در شهرستان نور قرار دارد و به دلیل داشتن چشمه‌های طبیعی آب گرم، به عنوان یکی از زیباترین جاهای دیدنی شمال شناخته می‌شود.

از آنجا که این روستا در ارتفاعات مازندران واقع شده است، بهترین فصل سفر به آن در تابستان خواهد بود. مخصوصا که در این فصل درختان و طبیعت در سبزترین حالت خود دیده می‌شوند و آبشارها و چشمه‌ها، پر آب‌تر از همیشه هستند. روستای لاویج در ۲ کیلومتری چمستان و در نزدیکی پارك جنگلی كشپل واقع شده است.

جاهای دیدنی شمال در پاییز

بدون اغراق یکی از رویایی‌ترین فصل‌ها برای سر زدن به جاهای دیدنی شمال، پاییز است. در این فصل برگ‌های درختان طلایی شده و جنگل‌های انبوه، جلوه دیگری به خود می‌گیرند. بعضی از دیدنی‌ترین و زیباترین جاهای دیدنی شمال در پاییز به شرح زیر هستند:

سد اسکندر، دیوار تاریخی گرگان

یکی از معروفترین بناهای زیبایی که در شهر گرگان پیدا خواهید کرد، سد اسکندر است. این سد در حقیقت نوعی دیوار دفاعی است که به نام‌های «سد انوشیروان» و «سد فیروز» هم شناخته می‌شود. این دیوار دفاعی از شرق دریای خزر در ناحیه گمیشان آغاز شده و در نهایت به سمت شرق و گنبد کاووس در کوه‌های پیش کمر به انتها می‎رسد. این دیوار ۱۵۵ کیلومتر طول دارد و در طی دوره‌های مختلف تاریخ مورد استقبال و استفاده مردم قرار می‌گرفته است.

دریاچه الیمالات، تصویری از یک کارت پستال!

دریاچه الیمالات و طبیعت اطراف آن، از جمله جاهای دیدنی شمال است که احتمالا نظیرش را تنها در شبکه‌های مجازی و یا روی کارت پستال‌های قدیمی دیده‌اید. این دریاچه در مسیر نور به چمستان قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از میان جنگل‌ها و درختان سر به فلک کشیده عبور کرد. در حقیقت دریاچه الیمالات، درست در وسط جنگل قرار گرفته و به وسیله درختان محصور شده است.

بعد از رسیدن به دریاچه، می‌توانید از طبیعت بکر اطراف لذت ببرید و یا به عکاسی از مناظر پاییزی پیش رویتان بپردازید. در نزدیکی این جاذبه گردشگری، امکانات متعددی مانند پارکینگ، رستوران، فروشگاه، سرویس بهداشتی، شهربازی کوچک و آلاچیق نیز برای مسافران ساخته شده است.

جهت اجاره ویلا رامسر کلیک کنید

شنبه بازار انزلی

شنبه بازار از جمله بازارهای سنتی و قدیمی بندر انزلی است که محلی برای فروش محصولات افراد بومی شهر شناخته می‌شود. همان‌طور که از نامش پیداست، این بازار شنبه هر هفته در خیابان نواب صفوی بندر انزلی دایر می‌گردد. جالب است که بدانید این بازار هفتگی از ۷۰ سال پیش تا امروز، پاتوقی برای خرید کردن مردم شهر بوده است.

در این بازار انواع محصولات و صنایع دستی بندر انزلی به فروش می‌رسد. همچنین مواد خوراکی تازه‌ای مانند ماهی، میوه، سبزیجات معطر، رب انار و زیتون پرورده توسط کشاورزان و ماهیگیران عرضه می‌شود. به شما توصیه می‌کنیم که حتی اگر تصمیم به خرید ندارید، از این بازار خوش عطر و رنگ دیدن کنید تا در میان شلوغی عطرها و طعم‌ها و رنگ‌ها، غرق لذت شوید.

پارک جنگلی ناهارخوران، قدیمی‌ترین جنگل گرگان

پارک جنگلی نهارخوران یکی از قدیمی‌ترین مناطق تفریحی و گردشگری استان گلستان است. این مجموعه در ۴ کیلومتری جنوب شهر گرگان قرار دارد و در پاییز با انبوهی از رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز به چشم می‌آید. پوشش گیاهی این جنگل از نوع جنگل‌های خزر و معتدل است و در آن انواع درختان بلوط، ممرز، افرا، گیلاس وحشی، درختچه‌های تمشک، ازگیل، کاج، سرو، ماگنولیا، بید مجنون، مینا و شمشاد دیده می‌شوند.

جاهای دیدنی شمال در زمستان

طبیعت و جاذبه‌های شمال حتی در برف و سرما و زمستان هم دیدنی و جذاب است. برخی از جاهای دیدنی شمال در زمستان به شرح زیر هستند:

پل ورسک، یادگاری از تاریخ

مگر می‌شود به شمال سفر کرد و سری به پل قدیمی ورسک نزد؟ پل ورسک یکی از زیباترین و مشهورترین پل‌های تاریخی ایران شناخته می‌شود که در بالای دره ورسک و در میان کوه‌های عباس آباد قرار گرفته است. ساخت این پل به کمک بهترین مهندسان اروپایی از آبان ۱۳۱۳ آغاز شد و تا اردیبهشت ۱۳۱۵ به طول انجامید. هدف از ساخت پل ورسک، تردد قطار به ‌سمت شمال کشور بود. در حال حاضر از این پل برای عبور قطارهای مسافربری تهران-گرگان، تهران-ساری و قطارهای سوختی و باری استفاده می‌شود.

روستای رینه، آبتنی در حوضچه‌های درمانی

اگر هوس استراحت در میان آب‌های گرم به سرتان زده و می‌خواهید علاوه بر رفع خستگی تمام دردهای عضلانی و مفاصل‌تان را برطرف کنید، به روستای رینه بروید. رینه روستایی در ۹۰ کیلومتری آمل است که به دلیل نزدیکی‌اش به لاریجان، با نام «رینه لاریجان» نیز معرفی می‌شود. این روستا را با آب گرم آن می‌شناسند؛ اصلا به همین دلیل است که بسیاری از مسافران فصل‌های پاییز و زمستان را برای سفر به رینه انتخاب می‌کنند.

رینه حدود یک ساعت با تهران فاصله دارد. می‌توانید برای دسترسی به آن از مسیر جاده هراز استفاده کرده و بعد از گذر از امامزاده هاشم، روستای پلور و آب اسک، خود را به آن برسانید.

کلام آخر، سفری شگفت انگیز به جاهای دیدنی شمال

جاهای دیدنی شمال تنها به معرفی چند جاذبه گردشگری خلاصه نمی‌شود. این خطه سرسبز و معتدل انبوهی از مناظر طبیعی و امکانات تفریحی متعدد را در خود جا داده است که گفتن و نوشتن از آنها، قطعا به زمان زیادی احتیاج دارد. اگر هنوز به جاهای دیدنی شمال سر نزده‌اید و از محبوب‌ترین جاذبه‌های آن دیدن نکرده‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که همین پاییز را  برای سفر به این منطقه دیدنی اختصاص دهید.

خوشبختانه در شمال، ویلاها، خانه‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی کوچک و بزرگی وجود دارند که به گرمی میزبان مسافران خواهند بود. می‌توانید برای اجاره ویلا، اقامتگاه و رزرو آپارتمان و کلبه در شمال از سایت شب نیز کمک بگیرید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی شمال

جاهای دیدنی شمال در پاییز شامل چه مکانهایی می‌شوند؟

پارک جنگلی ناهارخوران، سد اسکندر گرگان، شنبه بازار انزلی و دریاچه الیمالات بعضی از بهترین جاهای دیدنی شمال در پاییز به شمار می‌روند.

پل ورسک در چه قسمتی از شمال قرار دارد؟

این پل در مسیر راه‌آهن شمال کشور و در روستای ورسک شهرستان سوادکوه در استان مازندران قرار گرفته است.

 

4 پاسخ
  1. Places to visit in Iran نظر داده:

    عالی

  2. Travel to Iran covid نظر داده:

    موفق باشید ?

    1. امین اسلامی نظر داده:

      ممنون از شما

  3. Travel to Iran covid نظر داده:

    بسیار عااالی

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب