فواید سفر و توصیه هایی برای لذت بیشتر از مسافرت

2

سفر و اقامت چند روزه در شهرها و روستاهای ایران فواید زیادی برای ما دارد. هدف شما از سفر چی هست؟ می خواهید سفر کاری  بروید یا تفریحی؟ به چه مکانی دوست دارید سفر کنید؟ قصدتان سفر مذهبی است یا طبیعت گردی یا دیدن بناهای تاریخی؟ با هدف آشنایی با فرهنگ مردم دیگر سفر می کنید؟ می خواهید بدانید تاریخ چه تاثیری بر شهرهای ایران گذاشته است؟ با هر هدفی که سفر می کنید و به هر جایی که می روید، مطمئن باشید که سفر کمک می کند تا پخته تر شوید و تجربیات ارزشمندی پیدا کنید.

لذت بیشتر از مسافرت

  • 6 فایده سفر کردن

چرا باید به سفر برویم؟ مگر شهر خودمان یا خانه مان چه کاستی دارد که باید کیلومترها مسافت را طی کنیم تا به شهری دیگر برسیم؟ مگر نمی شود از طبیعت شهر خودمان لذت ببریم؟ چرا می شود ولی سفر از هر نوع و هدفی که باشد برای ما مفید است. چرا ؟ الان به برخی از فواید سفر اشاره می کنم که برگرفته از سخنان آدمهایی است که عاشق سفر بوده اند و سالها عمر خود را در سفر گذرانده اند.

عشایر شهرستان دشتی

عشایر شهرستان دشتی

  • فایده اول سفر: آشنایی با آدم های جالب

در سفر به مناطق جدید مطمئنا با آدمهایی روبرو می شوید که نوع نگرش، رفتار و مدل زندگیشان با شما متفاوت است و این ممکن است برایتان جالب باشد که چقدر در این جهان انسانهایی با اندیشه های متفاوت زندگی می کنند. ممکن است این آدما خواسته های کمتر یا بیشتری از زندگی نسبت به ما داشته باشند. دیدن همین تفاوت ها و کمی فکر کردن به مدل زندگی آدما و نگاهشون به زندگی باعث رشد فکری ما می شود.

سی و سه پل

  • فایده دوم سفر: آشنایی با اماکن جدید

دیدن اماکن و بناهای تاریخی به ما یاداوری می کند که گذشتگان از فرهنگ و دانش منحصر و ارزشمندی برخوردار بوده اند وعلاوه بر اینکه احساس افتخار به ما دست می دهد، این انگیزه را به ما می دهد که تا می توانیم از آثار هنری و تاریخی محافظت کنیم و برای رشد و بالندگی کشورمان بیشتر تلاش کنیم.

هنرهای دستی

  • فایده سوم سفر: آشنایی با هنرهای دستی اقوام مختلف

اقوام محلی و روستاییان و یا عشایر، انسانهای هنرمند و خلاقی هستند. وقتی به یک محل خاص سفر می کنیم و از نزدیک با نحوه ساخت ابزار ادمای محلی آشنا می شویم متوجه می شویم که چقدر مردم ایران هنرمند و خلاق هستند. دیدن و خریدن این وسایل کهه کار دست هستند بسیار ارزشمند تر از کالاهایی هستند که توسط شرکت های تولیدی ساختته می شوند و سدشان به جیب قشر ثروتمند می رود. علاوه بر این آشنایی با هنرهای دستی نوعی اعتماد به نفس در ما ایجاد می کند. چون گذشتگان یا روستاییان و عشایر از امکانات محدودی برخوردار هستند ولی با این حال این آثار را خلق کرده اند و مسلما اگر ما زمان کافی بگذاریم و به کارمان علاقه داشته باشیم می توانیم آثار هنری ارزشمندی تولید کنیم.

شناخت آدمها در سفر

  • فایده چهارم سفر کردن: شناخت آدمها در سفر

از قدیم گفته اند برای شناخت آدما با آنها سفر کنید. در حقیقت بخاطر اینکه در سفر ادما در شرایط خاصی قرار می گیرند، نمی توانند نقش بازی کنند و ناخودآگاه رفتار و شخصیت واقعی خود را نشان می دهند. بنابراین اگر قصد دارید متوجه شوید که دوستانتان چه نوع شخصیتی دارند حتما باهاشون برنامه سفر چند روزه بچینید.

ایجاد دوستی های عمیق

  • فایده پنجم سفر رفتن: ایجاد دوستی های عمیق و طولانی تر

تجربه های لذت بخش مشترک باعث دوستی های عمیق تر و بامفهوم تر می گردند. اگر مدیر گروهی هستید که باید آنرا به سوی هدف مشترک هدایت کنید باید روابط بین اعضا را تقویت نمایید. بهترین کار برای تقویت دوستی هها گدراندن وقت با اعضای گروه است. این گروه می تواند اعضای خانواده، همکاران، همکلاسی ها و هر اجتماع دوستی دیگر باشد که برای هدفی خاص با هم همکاری می کنند. پس اگر فکر می کنید لازم هست که دوستی های عمیق تری بسازید، حتما با دوستان، همکاران یا اعضای خانواده مسافرت کنید. چون یکی از راههای رسیدن به دوستی های عمیق و طولانی مدت این هست که تجربه های لذت بخش مشترک بسازید.

سفر انسان را فروتن می کند

  • فایده ششم سفر: سفر انسان را فروتن می کند

دیدن عظمت و بزرگی جهان و پهناور بودن کره زمین، انسان را فروتن می کند. دیدن پستی و بلندی های جهان به ما یادآوری می کند که نباید به فراز و فرودهای زندگی بیش از حد توجه کنیم و زندگی را سخت بگیریم. سفر باعث می شود که مشکلاتمان را با دید وسیعتری ببینیم و تحمل مان در برابرشان بیشتر شود.

 

  • 6 اشتباه در سفر

    کنترل شرایط

  • یکی از بزرگترین اشتباهات سفر : کنترل شرایط

بعضی از آدما فکر می کنند که باید همه چیز طبق برنامه آنها پیش برود. سفر پر از اتفاقات غیر منتظره است. ما نمی توانیم همه شرایط را کنترل کنیم. بزرگترین اشتباه در سفر این است که فکر کنی همه چیز در کنترل تو هست. بهتر هست کمی تمرین انعطاف پذیری کنیم. شاید سفر تمرین خوبی باشد برای انعطاف پذیری.

عدم توجه به نظر همسفران

  • اشتباه دوم: عدم توجه به نظر همسفران

اگر قصدتان این است که همه ی برنامه سفر را شما بریزید و به علایق و پیشنهادات دوستان و همسفرانتان توجه نکنید ممکن است آنها دیگر هیچگاه با شما سفر نکنند. مشورت و پذیرش نظرات دیگران هم یکی دیگر از ویژگی هایی است که می توانید در سفر به ان توجه نمایید. پس سعی کنید با لحن ملایم نطر خود را بیان کنید و پذیرای نظر دیگران هم باشید. باز هم می گویم در سفر انعطاف پذیری را تمرین کنید.

در سفر به علایق خودتان توجه نکنید

  • اشتباه سوم: در سفر به علایق خودتان توجه نکنید

یکی از فواید سفر این است که شما به آرامش روانی و روحی دست پیدا کنید. روح و جسمتان آرام شود و برای یک دوره کار و فعالیت آماده شوید. این آرامش در صورتی به شما دست می دهد که به علایق خود هم توجه کنید. اگر همه دوست دارند به پاساژ بروند و شما در ان لحظه به ارامش در طبیعت نیاز دارید، می توانید با احترام به سلیقه دوستانتان ، از انها عذر خواهی کنید و برای چند ساعتی که انها به فروشگاه ها و پاساژ ها می روند شما به پارک بروید و دوباره در ادامه سفر و با روحیه خوب و پرانگیزه با انها همراه شوید.

کلبه چوبی در فیروزکوه

کلبه چوبی در فیروزکوه

  • اشتباه چهارم: فکر کنید همه جاهای دیدنی در نقشه ها هستند

اکثر آدمها به شهرهای معروف سفر می کنند و بارها و بارها به جاهایی می روند که سالهای قبل رفته اند. رفتن به شهرهای بزرگ ایران که هر کدام پر از اماکن دیدنی است بسیار خوب است ولی گاهی اوقات دیدن گلی در کوچه پس کوچه های باریک یک شهر غیر معروف که هنوز مورد توجه گردشگران زیادی هم نیست، خیلی لذت بخش است؛ یا نشستن در حیاط یک خانه روستایی و خوردن چای در دل طبیعت و استفاده از هوای پاک آن و شنیدن صدای پرندگان. به هر حال لذت از سفر کاملا به نگاه ما از محیط اطرافمان بستگی دارد. بهتر است از کوچکترین چیزها لذت ببریم.

سفر در فضای مجازی

  • اشتباه پنجم: سفر در فضای مجازی

یکی از اشتباهاتی که با رشد تکنولوژی هم بیشتر دیده می شود این است که هر جا که می رویم بجای اینکه به زیبایی های اطرافمان توجه کنیم و از دیدن محیط و طبیعت درس بگیریم، دائما سرمان در موبایل باشد و در فضای مجازی سیر کنیم. باید بدانیم تغییراتی که سفر می تواند در روح ما ایجاد کند می تواند زمینه ای برای تغییرات گسترده تر در طول زندگیمان باشد.

جاره خانه

  • اشتباه ششم در سفر: کل روز را در مکانی مثل خانه تان بمانید.

سعی نکنید هتل یا خانه ای را که اجاره کرده اید را به شکل خانه تان تغییر دهید یا تمام طور سفر را در خانه بمانید. تا می توانید سعی کنید تجارب جدید و نو برای خود بوجود بیاورید. به سراغ خانه های محلی و متفاوت بروید. از پیشنهادات مردم بومی برای انتخاب محل اقامت و  تهیه خوراک استفاده کنید و از کسب تجربه های جدید نترسید و از اینکه پیشنهادات منطقی بومیان را می شونید و یا می پذیرید لذت ببرید.

سفر با ماشین شخصی

  • 10 توصیه برای سفر با ماشین شخصی:

  1. سعی کنید قوانین رانندگی را بطور کامل رعایت کنید.
  2. از سلامت فنی خودرو مطمئن باشید.
  3. اگر به منطقه های کوهستانی سفر می کنید حتما به تجهیزات ایمنی مجهز باشید و وسایل گرمازا را همراه داشته باشید.
  4. هنگام رانندگی در ترافیک صبور و شکیبا باشید.
  5. نکات ایمنی مربوط به کودکان را حتما رعایت کنید. مثل نشستن کودکان در صندلی عقب ماشین و نشستن روی صندلی مخصوص کودک. حتما از قفل بودن درب سمت کودک مطمئن شوید.
  6. بخاری، ترمز دستی، برف پاک کن و روشنایی ماشین را چک کنید.
  7. گواهینامه، کارت خودرو، بیمه شخص ثالث و برگ معاینه فنی را فراموش نکنید و قبل از سفر مطمئن شوید که بیمه و معاینه فنی تا پایان سفر اعتبار دارند.
  8. قبل از سفر خواب کافی داشته باشید و از مصرف داروهای خواب آور بپرهیزید. زمانی را برای استراحت بین راهی در نظر بگیرید و مسافت های طولانی را یکسره رانندگی نکنید. بجای آنکه با استرس و عجله رانندگی کنید، طوری برای سفر زمان را تنظیم کنید که هر دو ساعت یکبار استراحت کنید.
  9. تا می توانید در هنگام رانندگی در شب از نوربالا استفاده نکیند.
  10. با سرعت مجاز رانندگی کنید.

محافظت از طبیعت

  • 3 پیشنهاد برای محافظت از طبیعت در سفر

  1. استفاده از مواد قابل بازیافت

سعی کنید تا می توانید وسایل لازم را از خانه بهمراه بیارید تا مجبور نشوید ظروف یکبار مصرف تهیه کنید ولی اگر در شرایطی قرار گرفتید که باید از ظروف یکبار مصرف استفاده کنید سعی کنید از مواد قابل بازیافت استفاده نمایید تا کمتر آشغال و پلاستیک بهه طبیعت اضافه گردد.

  1. توجه به مصرف آب

کمبود آب هم که یکی از مهمترین چالشهای عصر ما است. بهتر است همیشه حتی در سفر حواسمان به میزان مصرف اب باشد.

  1. توجه به پاکیزگی طبیعت

اگر در طول سفر به پارک، جنگل، دریا و کوه رفتید؛ آشغالها را رها نکنید. چه اشکالی دارد علاوه بر اینکه مواد پسمانده خود را در سطل آشغال  می اندازیم، مواد پلاستیکی که در دل طبیعت رها شده اند و موجب آلودگی می شوند را نیز جمع کنیم.

 

2 پاسخ
  1. اصغر نظر داده:

    سلام
    مطلب بسیار خیلی جالبی بود خیلی قشنگ نوشته بودید توصیه هاش جالب و کامل بود من که اینهمه سفر رفتم بعضیاشو نمیدونستم

  2. مصطفی نظر داده:

    سلام
    از نظر شما بهترین جای دیدنی در ایران کجاست

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب