راهنمای سفر به شهر زیبای بندرعباس

0

سفر به شهر زیبای بندر عباس

شهرستان بندرعباس در شمال تنگه هرمز قرار دارد و مرکز استان هرمزگان است وسعت این شهر که در ساحل خلیج فارس واقع شده ‌است حدود ۴۵ کیلومتر مربع و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۰ متر می ‌باشد. شهرستان بندرعباس از سمت شمال به شهرستان حاجی آباد و از سمت شرق به شهرستان‌های میناب و رودان، از غرب به شهرستان های: بندرخمیر و بندر لنگه، و از جنوب به خلیج فارس و جزیره قشم محدود می‌باشد. نزدیک ‌ترین شهر به بندرعباس شهر قشم (مرکز جزیره قشم) با حدود ۲۸ کیلومتر می ‌باشد. فاصله بندرعباس تا تهران ۱۳۳۳ کیلومتر می‌ باشد.

بندرعباس به دلیل موقعیت خاص تجاری و توریستی خود دارای هتل‌های بزرگی نظیر هتل هرمز، هما، خلیج فارس و آتیلار است. هتل‌های بندرعباس عبارتند از: هتل بین‌المللی هرمز، هما(۵ ستاره)، خلیج فارس (۵ ستاره)، آپارتمان آتیلار ۱ (۴ ستاره)، آپارتمان آتیلار ۲، آپارتمان قدس، گوهرشاد، گنو، گلشهر، سعدی، حمزه، نقش جهان، دریا، کوثر، بو علی سینا، هتل امین

بندر عباس دارای جاذبه های توریستی فراوانی است که در این مقاله به بررسی این مکان های توریستی می پردازیم.

معبد هندوها (بت گور)

متفاوت ترین بنا در بندرعباس، معبد هندوهاست که توجه هر تازه واردی را به خودش جلب می کنه. این محل بین مردم محلی به «بت گور» مشهوره. معبد هندوها سال ۱۳۱۰ و در زمان حکومت محمد حسن خان سعدالملک و توسط هندوهای ساکن بندرعباس ساخته شد.

معماری این بنا کاملا به سبک هندی است و از این نظر گنبد معبد هندوها نه تنها شبیه هیچ یک از گنبدهای سواحل خلیج فارس نیست؛ بلکه با تمامی گنبدهای سراسر کشور نیز تفاوت دارد. بر اساس مدارک موجود معماران هلندی ساخت این معبد را بر عهده داشته اند.

بنای دوره قاجاریه پرستشگاه هندوها ساکن آنزمان در معبد هندوها – مرکز شهر بندرعباس واقع شده – در حال حاظر به عنوان موزه مورد استفاده می باشد .

دره داماش (سیاهو )

دره داماش در کوه‌های هماگ قرار دارد که در فاصله 80 کیلومتری شمالی بندرعباس واقع شده است. این دره زیبا که به جاماش هم شهرت دارد در جاده ارتباطی بندرعباس به سیرجان، شهرستان سیاهو، جاده فرعی روستای سیخوران واقع شده است. دره داماش، جایی در شمال روستای سیخوران قرار دارد. این روستا از توابع شهرستان سیاهو در استان هرمزگان است.رودی پر آب از کوه های هماگ سرچشمه گرفته و پس از عبور از دره داماش و ادغام با چند رود دیگر به خلیج فارس می رسد. این کوه از رشته کوه زاگرس منشعب شده و مرتفع‌ترین کوه هرمزگان می باشد. دره داماش در ارتفاع 3267 متری از سطح دریا قرار دارد و منطقه ای معتدل و مرطوب است که در همه ایام سال آب و هوایی مساعد برای گردشگران فراهم آورده است.

غار نمکی خرسین

غار خرسین در بخش سیاهو، روستای درگز در شمال شرقی بندرعباس و در فاصله ٨٠ کیلومتری مرکز استان هرمزگان واقع شده. با حدود یک و نیم ساعت کوهپیمایی سبک به دهانه غار می رسیم. دهانه در ارتفاع ۱۰۸۰ متر از سطح دریا قرار داره. در خرسین قندیل های نمکی متعددی می بینیم که جزء جدا نشدنی این غار زیبا و بکر هستن. لازم به ذکره جریان آب شوری در غار وجود داره که در فصل زمستان و بارش های شدید دارای سرعت نسبتا زیادی به سمت خارج غاره. همچنین به علت ریزشی و ناپایدار بودن دیواره های غار و بطور کلی محیط این گنبد نمکی بازدید از غار در فصل هایی که با بارش شدید همراه می شه به هیچ وجه توصیه نمی شه. اشکال انحلالی نمک به صورت متنوع در این گنبد ایجاد شده. آب شوری که از گنبد سرچشمه می گیره به زمین های کشاورزی اطراف و آب های شیرین منطقه اثرات زیانباری وارد کرده که در این مورد لازمه به منظور حفاظت اراضی کشاورزی از پیشروی آب شور، اقدام به ایجاد حوضچه هایی کنن که آب شور درآن تبخیر شه و نمکش هم قابل استفاده شه و با این راه حل از پیشروی گنبد نمکی هم جلوگیری می شود.

قلعه فین

یک قلعه باشکوه، عجیب و اسرارآمیز در جنوب ایران. این ها شاید بهترین صفت هایی باشه که بشه با اون قلعه فین بندرعباس رو معرفی کنی. قلعه ای که در شهر فین بندرعباس و روی تپه بلندی قرار گرفته و خود رو به رخ تمام گردشگران این شهر می کشه. این قلعه و تپه طبیعی آن فضای بزرگی رو در بر می گیره که بیشترین طولش ۲۹۰ متر و بیشترین عرضش ۱۸۰ متره. از وجود برج هایی که در هر یک از گوشه ها قرار گرفته می شه حدس زد نقشه واقعی این قلعه چند ضلعی نامنظمی بوده که بوسیله برج های مدوری محافظت می شده. قدمت قلعه رو از روی سفال های بدست آمده می شه به قرون میانه اسلامی نسبت داد. دقیق تر رو بخواین می شه دوره ایلخانی و تیموری. با این حال، این بنا تا دهه های اخیر هم مورد استفاده خوانین منطقه قرار داشته. در حاشیه قلعه و بر روی دامنه تندش الحاقاتی از سده اخیر با اسکلت فلزی و آجر و سیمان و کاشی دیده می شه که در دوره های بعد به فضای قلعه افزوده شده است.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب